Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosilla pelottelu vie uskon tulevaan

Vierailija
20.12.2024 |

Olen kärsinyt koko aikuisikäni masennuksesta. Nyt viimein on työkykyni ja elämäniloni alkanut palautua.

Mutta...

Ilmeisesti aivan kohta on luvassa esivaihdevuosien helvetti, joka pahimmillaan romuttaa mielenterveyden ja työkyvyn uudelleen.

Kellään samoja ajatuksia?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ymmärrä miten joku liittää vaihdevuosioireisiin raivoamisen ja mielialan heittelyt, nyt vaihdevuosissa niistä pääsi just eroon kun hedelmällisen iän hormonimyrskyt ovat ohi."

Mä kuulun raivottariin. En ole koskaan kärsinyt pms-raivosta, se teki lähinnä väsyneeksi ja apeaksi, mutta vaihtariraivo onkin sitten ollut sellaista kortisonityyppistä murhanhimoa, jota saa oikein tosissaan pidätellä, kunnes kohtaus menee ohi. Sopii muuten erittäin huonosti sekä töihin että kotiin. Joku äärimmäinen fyysinen rasitus auttaa, jos on siinä hetkessä toteutettavissa, yleensä ei. Mulla vaihtarioireisiin ei kuulu minkäänlaista masennusta tai itkuisuutta, mistä moni valittaa. Me ollaan erilaisia.

Vierailija
42/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vuosikymmenien psykoottisesta masennustaustasta on ollut vain lähinnä hyötyä. Osaa suhtautua jo silleen välinpitämättömästi kaikkeen mitä tulee eteen, kun kaikki on nähty. Silti ihan helvettiä ja rampauttavaa tämä on ollut, mutta toisin kuin mt ongelmat tämä pitää taukoja jolloin mieli on hyvä. Tosin fyysiset kivut sekä voimakas uupumus on olleet sen verran lamauttavat, että liikuntaharrastukset on jääneet.  Nyt tässä menopaussiin siirtyttäessä on jo kaikki nähty. Fiilis on toiveikas ja pääosin olen positiivisin mielin. Onnistuin saamaan myös hyvän lääkärin tueksi joten ei tarvitse enää yksin yrittää pärjätä. Hän on sitoutunut helpottamaan oloani.

Ikävä kuulla. Hyvä kuitenkin jos valoa kohti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä on tää stereotypiaoletus, että vaihdevuodet aiheuttavat naisissa hirviöksi muuttumisen? Onko se vanheneville  naisille lyöty leima miesten (?)  taholta?  Eli kun naiset tulevat ikään jolloin miesten miellyttäminen ei enää kinnosta, koska biologia eli hedelmällinen ikä on mennyttä, niin sitten naisille lyödään "hirmuinen vaihdevuosihirviöleima"?

Naisia on aina pidetty hormonaalisina 

Kauan uskottiin, että kohtu aiheuttaa ties mitä kummaaa ja saattaa esim alkaa liikkua elimistössä sinne tänne ja tehdä naisen hysteerikseksi. (Hysteeria tulee kohtu-sanasta)

Vierailija
44/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä on tää stereotypiaoletus, että vaihdevuodet aiheuttavat naisissa hirviöksi muuttumisen? Onko se vanheneville  naisille lyöty leima miesten (?)  taholta?  Eli kun naiset tulevat ikään jolloin miesten miellyttäminen ei enää kinnosta, koska biologia eli hedelmällinen ikä on mennyttä, niin sitten naisille lyödään "hirmuinen vaihdevuosihirviöleima"?

Naisia on aina pidetty hormonaalisina 

Kauan uskottiin, että kohtu aiheuttaa ties mitä kummaaa ja saattaa esim alkaa liikkua elimistössä sinne tänne ja tehdä naisen hysteerikseksi. (Hysteeria tulee kohtu-sanasta)

Korjaus: miehet uskoivat (ja päättivät että näin on)

Vierailija
45/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut rankka elämä vaihdevuodet ei tunnu missään. Älä stressaa. Ainoa jos limakalvot kuivuu voi tulla virtsatulehduksia. Mutta sitä varten on öljyjä ja voiteita ilman reseptiä.

Vierailija
46/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon melua tyhjästä. Turhan päiväinen pirujen seinälle maalaminen saa naiset pelkäämään vaihdevuosia. Kaikille ei tule minkäänlaisia erityisiä vaivoja ja itse kuulun siihen joukkoon, en ole käyttänyt hormooneja missään vaiheessa.. Ehkä sellaiset ihmiset jotka jo edeltäkäsin pelkää mitä tapahtuu reagoi herkemmin..

Vierailija
47/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne antoi ymmärtää, että hormonit on parempi vaihtoehto. Niistäkin pitäisi sitten valita tyyppi. Tuli vähän sellainen olo, että hirveästi riskejä ilmassa ja hormonihoidot paras ratkaisu. Joskin sisältävät riskejä nekin. Nyt on vaikea tietää kuinka kaupallinen ratkaisu ovat ja onko oikeasti parempi vaihtoehto? Kaikenlaisia oireita on olemassa, jotka liittyykin vaihdevuosiin. Mistähän löytyisi puolueetonta materiaalia? 

Vierailija
48/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gyne antoi ymmärtää, että hormonit on parempi vaihtoehto. Niistäkin pitäisi sitten valita tyyppi. Tuli vähän sellainen olo, että hirveästi riskejä ilmassa ja hormonihoidot paras ratkaisu. Joskin sisältävät riskejä nekin. Nyt on vaikea tietää kuinka kaupallinen ratkaisu ovat ja onko oikeasti parempi vaihtoehto? Kaikenlaisia oireita on olemassa, jotka liittyykin vaihdevuosiin. Mistähän löytyisi puolueetonta materiaalia? 

Käypä hoito -suositus on varsin puolueeton. Se tekee selväksi, että hoitoa ei tulisi käyttää muuta kuin jos on elämää haittaavia oireita, ja vain sen aikaa kun oireita on. "Hoidon pituus määräytyy yksilöllisesti oireiden voimakkuuden ja keston mukaan. Estrogeenihoitoa suositellaan nykyisin käytettäväksi vain niin pitkään kuin vaihdevuosioireet haittaavat oloa."  https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00178

Yksi juttu josta nämä julkisuuden hormonikorvausmainostaja-gynet ei ikinä puhu on, että lihavilla, joita ikäluokasta on merkittävä osa, hormonikorvaushoito on huomattavasti haitallisempaa kuin normaalipainoisilla, koska heidän hormonitilanteensa on rasvakudoksen erittämien hormonien takia erilainen.

Lihavilla rintasyöpäriski suurempi: https://breast-cancer-research.biomedcentral.com/articles/10.1186/bcr318

"Conclusion: HT is rarely a good choice for obese or diabetic women in clinical practice" eli hormonikorvaushoito ei suositeltava lihaville tai diabeetikoille: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4251273/ 

Vierailija
49/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tule mitään oireita, varsinkin jos lievä ylipaino. Estrogeeni kun sitoutuu rasvaan ja vähenee tasaisemmin. Ja joillakin niin vaikea elämäntilanne että ei siinä ehdi mitään oireita pahkuloida.

Vierailija
50/86 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille tule mitään oireita, varsinkin jos lievä ylipaino. Estrogeeni kun sitoutuu rasvaan ja vähenee tasaisemmin. Ja joillakin niin vaikea elämäntilanne että ei siinä ehdi mitään oireita pahkuloida.

Mielenkiintoinen tieto. Voisiko ylipainosta todella olla hyötyä?

Vierailija
51/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on taas Hesarissa mielipide aiheesta ja ketkäs sen kuorona kyseenalaistavat ja mitätöivät - tietysti miehet.

Vierailija
52/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen taas lukenut, että esim. kuumat aallot saattavat ylipainoisilla on voimakkaammat.

Vierailija
53/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän sama asia kun naisia pelotellaan siitä asti kun nippanappa ovat täysi-ikäisiä, että hedelmällisyys alkaa laskea ja pian jäät lapsettomaksi. Joka naistenlehti huutaa sitä ja joka tuutista vatvotaan miten pian olet maho kun tulee 30 täyteen. Sitten on MAHDOTONTA saada lasta. Sitä sitten nainen saa nuoresta asti pyöritellä päässään ja todennäköisesti moni onneton avioliitto ja suhdekin olisi jäänyt solmimatta ellei naisen takaraivossa paukuta tämä jatkuvasti. Sitten tehdään lapsia sellaisiin kädenlämpöisiin suhteisiin ihan kenen tahansa kanssa pelon vuoksi ja loppuelämä ollaan sidottu siihen toiseen henkilöön tavalla tai toisella.

Vierailija
54/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia vaihdevuosiongelmia.

Äidilläkään ei ollut mitään muuta, kuin nukkuminen viileässä. Minä olen aina ollut viluinen.

N 59

Vierailija
55/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Joku voi kokea estrogeenin kanssa oireita tai unettomuutta, jos se energisoi osittain. Siinä missä joku saa ilmeisesti avun siitä. Ehkä pitäisi tietää mitä ne muut hormonityypit ovat ja mihin tarkoitukseen. Lekuri osaa ehkä vastailla myös kysymyksiin ja toinenkin. Entä mitä hormoneja puuttuu tai on, selviääkö se labrassa tai oirekuvauksella.

Vierailija
56/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni unettomuus tosi pahaksi, mutta estrogeenillä korjautui muutamissa päivissä. 

Vierailija
57/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi gynekologi on antanut ison määrän haastatteluja tästä "hirveästä ongelmasta" ja sitten joukko ihmisiä on etsitty antamaan haastatteluja samasta. 

Joutavaa höpötystä suurimman osan kannalta, joilla oireita ei ole. Mutta ne jotka ovat taipuvaisia lääkärikirjasyndroomaan (eli löytävät kaikki sairaudet itseltään joista lukevat) sairastavat sitten nämäkin. 

Karhunpalvelus naisille, voitto lääkefirmoille tämä "sairaus".

Myös menopaussi on noin 20 prosentille naisista oireeton tai lähes oireeton. Jotain oireita on lähes kaikilla, mutta migreenipotilaat jäävät usein plussan puolelle, koska suurimman osan migreenit loppuvat vaihdevuosiin. Kun itseltäni katosi useita kertoja kk vaivannut migreeni ja hankalat menkat, olen kuin uudestisyntynyt.

Ihanat vaihdevuodet! Ei tarvitse enää ehkäisyäkään käyttää.

Väität että jos ei oireista lue etukäteen, niitä ei tule, vaan pääsee helpolla yli vaihdevuosien?! Älytön väite. Joillekin oireita tulee ja joillekin ei, riippumatta tietääkö niistä. Ei itselläni ole ainakaan tapana kuvitella sairastavani jotain josta luen, vain koska olen tietoinen siitä!

Vierailija
58/86 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla vaihdevuodet mitään helvettiä ole. Kuumiin aaltoihin estrogeenisuihke ja oireet hävisi. Muita oireita ei ole. Ei kaikki mene sekaisin ja hulluiksi.

Aika moni menee ja ilman mitään omaa sairaudentuntoa: Muuttuvat perhettä ja työyhteisöä terrorisoiviksi besserwisser riivinraudoiksi ja voivat mainiosti. Vain ympäristö kärsii.

Vierailija
59/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla vaihdevuodet mitään helvettiä ole. Kuumiin aaltoihin estrogeenisuihke ja oireet hävisi. Muita oireita ei ole. Ei kaikki mene sekaisin ja hulluiksi.

Aika moni menee ja ilman mitään omaa sairaudentuntoa: Muuttuvat perhettä ja työyhteisöä terrorisoiviksi besserwisser riivinraudoiksi ja voivat mainiosti. Vain ympäristö kärsii.

Kai näinkin voi olla.

Toisinaan vaan kaikki "negatiivinen" kommunikointi naisten puolelta kuitataan kiukutteluksi. Vaikka kyseessä olisi ihan valido kritiikki. Tai ymmärrettävä tilanne päästää pari kirosanaa. Jos miehet toimivat samoin, ei heitä pidetä "riivinrautoina".

Vierailija
60/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on mennyt ihan liiallisuuksiin pelottelu. Vaihdevuodet tulevat keskimäärin 51-vuotiaana, joten nelikymppisiä on ihan turha pelotella. Ja sekin on keskimäärin! Itse olen hyvin hoikka ja nuorekas, ja vaihdevuodet voivat tulla myös reilusti myöhemmin, on niin yksilöllistä.

Tää on vaan nykyajan medikalisaatiota jolla rahastetaan. Sama asia kun alettaisiin kuolemaan valmistautua 20v aiemmin, terveenä 50-60 vuotiaana.

N40

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän