Vaihdevuosilla pelottelu vie uskon tulevaan
Olen kärsinyt koko aikuisikäni masennuksesta. Nyt viimein on työkykyni ja elämäniloni alkanut palautua.
Mutta...
Ilmeisesti aivan kohta on luvassa esivaihdevuosien helvetti, joka pahimmillaan romuttaa mielenterveyden ja työkyvyn uudelleen.
Kellään samoja ajatuksia?
Kommentit (86)
Olen +40 ja minulla on gynen mukaan esivaihdevuodet. Olossani en huomannut mitään, oikeastaan se on todella hyvä ja kuukautisetkin niukentuneet. Silti olisi pitänyt aloittaa hormonikuuri. Eli kyllä uskon jonkinlaiseen hormonien pakkotupukseen.
Onko muilla tukostaipumusta? Saitteko estrogeeniä vaihdevuosiin? Saako tällä diagnoosilla edes mitään lääkitystä vaihtareihin?? Olen 30v ja alkaa asia mietityttämään:/
Vierailija kirjoitti:
Olen +40 ja minulla on gynen mukaan esivaihdevuodet. Olossani en huomannut mitään, oikeastaan se on todella hyvä ja kuukautisetkin niukentuneet. Silti olisi pitänyt aloittaa hormonikuuri. Eli kyllä uskon jonkinlaiseen hormonien pakkotupukseen.
Joo, mullekin yritettiin niitä kahteen otteeseen tuputtaa, ja peloteltiin myös asioilla, joihin minkään virallisen hoitosuosituksen mukaan ei kuulu syödä hormonikorvaushoitoa, esim. ennenaikaisella ikääntymisellä, luuston haurastumisella ja seksuaalisen halun katoamisella. Ihan markkinoitiin kuin kyseessä olisi ihmelääke jolla pysyy ikuisesti nuorena, kun taas jos kieltäytyy, naama rusinoituu ja luut hajoilee. Enpä vaan ole huomannut eroja noita hormoneita syövien ja syömättömien välillä missään vanhenemisessa tms, joten en uskonut. Mulla ei siis ollut tosiaan vaihdevuosista mitään vaivoja, ensin vaan menkat tuli useammin kuin nuorena, sitten myöhemmin harvemmin, ja pitkien kiertojen jälkeen isommat vuodot, sitten loppui. Ei olisi tullut mieleenkään mitään hormoneja syödä kun ei ollut mitään vaivojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi gynekologi on antanut ison määrän haastatteluja tästä "hirveästä ongelmasta" ja sitten joukko ihmisiä on etsitty antamaan haastatteluja samasta.
Joutavaa höpötystä suurimman osan kannalta, joilla oireita ei ole. Mutta ne jotka ovat taipuvaisia lääkärikirjasyndroomaan (eli löytävät kaikki sairaudet itseltään joista lukevat) sairastavat sitten nämäkin.
Karhunpalvelus naisille, voitto lääkefirmoille tämä "sairaus".
Myös menopaussi on noin 20 prosentille naisista oireeton tai lähes oireeton. Jotain oireita on lähes kaikilla, mutta migreenipotilaat jäävät usein plussan puolelle, koska suurimman osan migreenit loppuvat vaihdevuosiin. Kun itseltäni katosi useita kertoja kk vaivannut migreeni ja hankalat menkat, olen kuin uudestisyntynyt.
Ihanat vaihdevuodet! Ei tarvitse enää ehkäisyäkään käyttää.
En ole ikinä käyttänyt ehkäisyä. Ja viiskymppisenä ei tulis mieleen muutenkaan seksiä enää harrastaa.
Mutta juu, en ole minäkään mitään kauheuksia vielä kokenut.
Ehkä ne pahat vaihdevuodet tulee niille jotka mättää niitä hormoneita kitusiinsa vuosikymmeniä ja ramppaa gynekologilla ronklattavina turhanpäiten. Onhan se aika selvä ihan maalaisjärjellä.ettei noi asiat hyvää tee naisen anatomialle ja terveydelle, e-pillerit, kierukat ym. työkaluilla ronklaus, tiedä mitä aiheuttavat pitkässä juoksussa.
Mulla alkoi elämäni seesteisin jakso kiitos vaihdevuosien. Takana on hirmuiset pms-oireet ja niihin liittyvä alakulo ja vihaisuus. Ja se hirveä turvotus ennen menkkoja. Olo oli ihan hirveä turvotuksen takia, sekin on nyt taaksejäänyttä elämää. Kiitos vaihdevuodet, oireena ainoastaa kuumat aallot tai sanotaan kuumuus, mutta sekin on vähäistä verrattuna pms-oireisiin. En ymmärrä miten joku liittää vaihdevuosioireisiin raivoamisen ja mielialan heittelyt, nyt vaihdevuosissa niistä pääsi just eroon kun hedelmällisen iän hormonimyrskyt ovat ohi.
Mulla ainoat ikävät oireet vaihdevuosiaikana tuli, kun gynen suosituksesta otin hormonikorvaushoidon, vaikka ei mulla ollut oikeastaan mitään oireitakaan paitsi että menkat tuli milloin sattuu, ja lyhyen kierron jälkeen niukempina, pitkän kierron jälkeen runsaampina. Tuo ei haitannut minua siis yhtään, mutta gyne suostutteli ottamaan hormonit. Kokeilin. Niistä tuli kaikki samat oireet kuin aikanaan kun kokeilin yhdistelmäehkäisypillereitä: masennus, vetämättömyys, täydellinen seksuaalisen halun katoaminen, ihon ja hiusten kuivuminen, yleisen energisyyden väheneminen.
Heitin sitten muutaman kuukauden kokeilun jälkeen lääkkeet mäkeen ja menin vaihdevuodet luomuna. Erittäin helposti meni, ainoa edes vähän haastavampi oire oli että loppuvaiheessa esim. 8 kk vuototauon jälkeen tuli sitten kahdeksien menkkojen vuodot kerralla, eli saihan siinä tamponeita ja siteitä tiheään vaihdella. Mutta olipa saanut olla toisaalta 8 kk kokonaan ilman vuotoja joten siinähän se meni.
Hyvä puolihan tässä esivaihdevuodet-markkinoinnissa on se, että loppuu kaiketi ne huono äiti jutut! Koska kuka sitä nyt esivaihdevuosissa yhtään parempi olisi voinut olla.
Ehkä niiden, joilla olleet vaikeat, on helpompi tulla julkisuuteen?
Jos mennyt helposti, voi tulla kehuskeleva olo? Ja ikään kuin mitätöisi muut?
Kunhan pohdin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puolihan tässä esivaihdevuodet-markkinoinnissa on se, että loppuu kaiketi ne huono äiti jutut! Koska kuka sitä nyt esivaihdevuosissa yhtään parempi olisi voinut olla.
Joo. Kyllä siitä kaikesta ansaitsi mitalin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi gynekologi on antanut ison määrän haastatteluja tästä "hirveästä ongelmasta" ja sitten joukko ihmisiä on etsitty antamaan haastatteluja samasta.
Joutavaa höpötystä suurimman osan kannalta, joilla oireita ei ole. Mutta ne jotka ovat taipuvaisia lääkärikirjasyndroomaan (eli löytävät kaikki sairaudet itseltään joista lukevat) sairastavat sitten nämäkin.
Karhunpalvelus naisille, voitto lääkefirmoille tämä "sairaus".
Myös menopaussi on noin 20 prosentille naisista oireeton tai lähes oireeton. Jotain oireita on lähes kaikilla, mutta migreenipotilaat jäävät usein plussan puolelle, koska suurimman osan migreenit loppuvat vaihdevuosiin. Kun itseltäni katosi useita kertoja kk vaivannut migreeni ja hankalat menkat, olen kuin uudestisyntynyt.
Ihanat vaihdevuodet! Ei tarvitse enää ehkäisyäkään käyttää.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Minulla ei ollut mitään oireita. Kysyin äidiltäni myös aikoinaan ja hänelläkään ei ollut mitään. On se outoa, että pitää kaikkea pelätä vuosia etukäteen ja uskoa heti, että itse saa juuri ne "pelotellut" oireet.
Mitä tarkoitat tuolla ettei viisikymppisenä muutenkaan seksiä harrastaisi?
Mistä on tää stereotypiaoletus, että vaihdevuodet aiheuttavat naisissa hirviöksi muuttumisen? Onko se vanheneville naisille lyöty leima miesten (?) taholta? Eli kun naiset tulevat ikään jolloin miesten miellyttäminen ei enää kinnosta, koska biologia eli hedelmällinen ikä on mennyttä, niin sitten naisille lyödään "hirmuinen vaihdevuosihirviöleima"?
Osalle tulee viiskymppisenä seksuaalinen kukoistuskausi, harmi kun tästä ei puhuta!
Monella mun tutulla mennyt huomaamatta. Itse nyt 53 eikä ole ollut mitään. Hormonikierukka, joten en tiedä, onko menkat loppu, kun ei muutenkaan ole ollut vuosiin.
On oma ihmistyyppinsä, jolla aina jotain valitettavaa.
Minusta vuosikymmenien psykoottisesta masennustaustasta on ollut vain lähinnä hyötyä. Osaa suhtautua jo silleen välinpitämättömästi kaikkeen mitä tulee eteen, kun kaikki on nähty. Silti ihan helvettiä ja rampauttavaa tämä on ollut, mutta toisin kuin mt ongelmat tämä pitää taukoja jolloin mieli on hyvä. Tosin fyysiset kivut sekä voimakas uupumus on olleet sen verran lamauttavat, että liikuntaharrastukset on jääneet. Nyt tässä menopaussiin siirtyttäessä on jo kaikki nähty. Fiilis on toiveikas ja pääosin olen positiivisin mielin. Onnistuin saamaan myös hyvän lääkärin tueksi joten ei tarvitse enää yksin yrittää pärjätä. Hän on sitoutunut helpottamaan oloani.
Ehkä ne pahat vaihdevuodet tulee niille jotka mättää niitä hormoneita kitusiinsa vuosikymmeniä ja ramppaa gynekologilla ronklattavina turhanpäiten.
No ei mennyt noin mun kohdalla. Sain pahat vaihtarit, en ole ennen näitä koskaan syönyt hormoneja, kuparikierukka oli 7 v ja sterilisaatio heti kolmekymppisenä. Jos se lasketaan gynekäynniksi niin se on viimeisin, papassa käyn seulonnoissa 5 vuoden välein. Mitäs siellä kun ei ollut ongelmia, ei muillakaan erikoislääkäreillä ravata huvikseen. Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä on tää stereotypiaoletus, että vaihdevuodet aiheuttavat naisissa hirviöksi muuttumisen? Onko se vanheneville naisille lyöty leima miesten (?) taholta? Eli kun naiset tulevat ikään jolloin miesten miellyttäminen ei enää kinnosta, koska biologia eli hedelmällinen ikä on mennyttä, niin sitten naisille lyödään "hirmuinen vaihdevuosihirviöleima"?
Ainakin oma äitini oli. Huusi ja raivosi kuin mielipuoli. Se saikin epävakaan persoonallisuushäiriö diagnoosin ja työkyvyttömyyseläkkeen ihan heittämällä. Suoraan sairaslomalta pysyvästi eläkkeelle hieman alle 50 vuotisana. Pomokin antoi vuoden palkan kultaisena kädenpuristuksena. Se on nyt yli 70 ja ihan eri ihminen kuin niihin aikoihin. Kuumia aaltoja sille tosin tulee yhä.
Vierailija kirjoitti:
Osalle tulee viiskymppisenä seksuaalinen kukoistuskausi, harmi kun tästä ei puhuta!
Koko ajan media tuputtaa 50+ seksi seksi seksi. Vähemmän puhutaan niistä joita se ei kiinnosta.
Pitää mennä töihin!