Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosilla pelottelu vie uskon tulevaan

Vierailija
20.12.2024 |

Olen kärsinyt koko aikuisikäni masennuksesta. Nyt viimein on työkykyni ja elämäniloni alkanut palautua.

Mutta...

Ilmeisesti aivan kohta on luvassa esivaihdevuosien helvetti, joka pahimmillaan romuttaa mielenterveyden ja työkyvyn uudelleen.

Kellään samoja ajatuksia?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi gynekologi on antanut ison määrän haastatteluja tästä "hirveästä ongelmasta" ja sitten joukko ihmisiä on etsitty antamaan haastatteluja samasta. 

Joutavaa höpötystä suurimman osan kannalta, joilla oireita ei ole. Mutta ne jotka ovat taipuvaisia lääkärikirjasyndroomaan (eli löytävät kaikki sairaudet itseltään joista lukevat) sairastavat sitten nämäkin. 

Karhunpalvelus naisille, voitto lääkefirmoille tämä "sairaus".

Myös menopaussi on noin 20 prosentille naisista oireeton tai lähes oireeton. Jotain oireita on lähes kaikilla, mutta migreenipotilaat jäävät usein plussan puolelle, koska suurimman osan migreenit loppuvat vaihdevuosiin. Kun itseltäni katosi useita kertoja kk vaivannut migreeni ja hankalat menkat, olen kuin uudestisyntynyt.

Ihanat vaihdevuodet! Ei tarvitse enää ehkäisyäkään käyttää.

Tämä on totta. Aivan kuin gynet olisi rahapulassa, kun tekevät normaaleista jutuista hirveitä postauksia.

Esim nuo esivaidevuodet: ihan outo termi. Kun itsellä alkoi vaihtarit, niin kukaan ei tiennyt mistään esivahdevuosista. Koko ajan kaikki medikalisoidaan ja kannatta muistaa, että ne keillä on vaikeaa, niin kirjoittavat olostaan ja ne ketkä selviävät helpolla, eivät tee mitään numeroa.

Vierailija
62/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin jo etukäteen, ettei vaihdevuodet ole sairaus, enkä rupea syömään lääkkeitä jos en ole sairas. Hikihetkiä oli, mutta ei sitten muuta. Rupesin harrastamaan talviuintia, ehkä sekin helpotti. Ei vieläkään mitään lääkkeitä, N75.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on alkanut ärsyttää tämä tauoton muistuttelu siitä, että nainen on aina hormoniensa orja, ei mikään normaali ihminen. Yritä tässä nyt sitten pärjätä työelämässä, kun ensimmäiset 40 vuotta nainen on riski, kun hän voi tulla raskaaksi. Sen jälkeen nainen on riski, koska alkaa vaihdevuodet. Tosiasiassa suurin osa elää ihan normaalia elämää ja hankkii ehkä yhden tai kaksi lasta yhdessä miehen kanssa koko elämänsä aikana.

Miesten testosteroni aiheuttaa paljon enemmän ongelmia, esimerkiksi väkivaltaisuutta ja elämänhallintaongelmia ja vihaisuutta, muutta miehiä ei silti kohdella pelkkinä testosteronin orjina. Raivostuttavaa.

Vierailija
64/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi gynekologi on antanut ison määrän haastatteluja tästä "hirveästä ongelmasta" ja sitten joukko ihmisiä on etsitty antamaan haastatteluja samasta. 

Joutavaa höpötystä suurimman osan kannalta, joilla oireita ei ole. Mutta ne jotka ovat taipuvaisia lääkärikirjasyndroomaan (eli löytävät kaikki sairaudet itseltään joista lukevat) sairastavat sitten nämäkin. 

Karhunpalvelus naisille, voitto lääkefirmoille tämä "sairaus".

Myös menopaussi on noin 20 prosentille naisista oireeton tai lähes oireeton. Jotain oireita on lähes kaikilla, mutta migreenipotilaat jäävät usein plussan puolelle, koska suurimman osan migreenit loppuvat vaihdevuosiin. Kun itseltäni katosi useita kertoja kk vaivannut migreeni ja hankalat menkat, olen kuin uudestisyntynyt.

Ihanat vaihdevuodet! Ei tarvitse enää ehkäisyäkään käyttää.

Oikeesti? Vaihdevuosioireet laaja kirjo. Osa naisista ei tiedä edes oireilevansa.  Oireet selitellään jollain muulla.

Vierailija
65/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on vain luonnollinen osa elämää. Ihminen vanhenee jos ei kuole ennen sitä. Kaikenlaista kremppaa tulee ennemmin tai myöhemmin. Vaihdevuodet aiheuttaa minulle kaikenlaisia oireita mutta niiden kanssa on vaan elettävä koska en voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Tällä mennään.

Vierailija
66/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen +40 ja minulla on gynen mukaan esivaihdevuodet. Olossani en huomannut mitään, oikeastaan se on todella hyvä ja kuukautisetkin niukentuneet. Silti olisi pitänyt aloittaa hormonikuuri. Eli kyllä uskon jonkinlaiseen hormonien pakkotupukseen. 

Joo, mullekin yritettiin niitä kahteen otteeseen tuputtaa, ja peloteltiin myös asioilla, joihin minkään virallisen hoitosuosituksen mukaan ei kuulu syödä hormonikorvaushoitoa,  esim. ennenaikaisella ikääntymisellä, luuston haurastumisella ja seksuaalisen halun katoamisella. Ihan markkinoitiin kuin kyseessä olisi ihmelääke jolla pysyy ikuisesti nuorena, kun taas jos kieltäytyy, naama rusinoituu ja luut hajoilee. Enpä vaan ole huomannut eroja noita hormoneita syövien ja syömättömien välillä missään vanhenemisessa tms, joten en uskonut. Mulla ei siis ollut tosiaan vaihdevuosista mitään vaivoja, ensin vaan menkat tu

Olet oikeassa. Käytin 10 v estrogeenigeeliä ja hormonikierukka korvasi progesteronin ja voin todella hyvin.

Sitten 60v sairastuin rintasyöpään ja kaikki hormonit pois. Minulle aina kerrottiin, että ei siitä geelistä ole mitään haittoja. Minulla ei ollut mitään riskitekijöitä, painoindeksi 21, eikä suvussa yhtään rintasyöpätapausta.

Syöpä oli kiltti ja sain pelkän antiestrogeenihoidon. Sen aikan n 5 v oli kyllä kaikki mahdolliset ongelmat, mutta sen jälkeen olen voinut hyvin ja limakalvot pysyneet kunnossa tyrnikapselilla ja kerran viikossa Ovestingeeli emättimeen.

Olen edellen ihan käypää tavaraa, sanoo mieheni. En ole mitenkään rupsahtaneempi kuin ne ikäiseni, jotka uskaltavat käyttää pitkiä hormonikorvaushoitoja.

Unettomuus on ainoa ongelma😣

T.mummeli 75 v

Vierailija
67/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todellakin!. Itselleni ei hormoniehkäisy sopinut. Meinasin mennä sen kanssa junan alle. Luomuna voin loistavasti, mutta vaihdevuodet pelottavat. Pelkään, että edessä on taas hormonihoito, joka vie elämänilon 😕

Tämä minullakin. Hormoniehkäisy aiheutti niin järkyttävän itsetuhoisuuden, etten uskaltanut enää uudelleen kokeilla.

Luulin myös etukäteen noin, koska hormonaalinen ehkäisy ei sopinut. Mutta korvaushoito on eri asia, koska silloin hormonista on vajetta, toisin kuin ehkäisyssä. Minulla tuli aivan mahdoton aivosumu, muistihäiriöitä, masennusta vaihdevuosissa ja korvaushoito paransi kaiken tämän. En olisi ikinä uskonut, koska vannoin etten hormoneja ota. 

Vierailija
68/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ennestään kiukkuinen luonne, ehkä silloin vaihdevuodet pahentavat tätä piirrettä? Olen itse rauhallinen luonne, enkä suutu oikein mistään. En usko, että vaihtarit tätä luonnetta maagisesti muuttavat. Olen tullut oikeastaan entistä rennommaksi. 

Nyt pyörii vaihtarien ympärillä negatiivinen rummutus.

Vierailija
69/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin huolestuttaa tässä lähinnä se, että pidetäänkö vaihdevuosi-ikäisiä pian työkyvyttöminä. Rummutus oireiden kamaluudesta on niin isoa. Aina löytyy jokin asia, minkä perusteella naisia voidaan vähätellä ja syrjiä. Jo esivaihdevuodet pitäisi olla helvetistä seuraava tila. Ehkä mulla on niitä ollut, ehkä ei, en ole jäänyt rypemään. T. 47-v. elämänsä kunnossa oleva nainen 

Vierailija
70/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ja tsemppaavia kommentteja. Olen itse törmännyt näihin odotappas vaan kun vaihdevuodet tulee, sitten se vasta kurjaa onkin-kommentteihin ja kieltämättä jonkin sortin peikon sitä on itselleenkin kehittänyt. 43 ikäisenä odotan milloin ne vaihdevuodet sitten alkavat.. nämä kommentit antoivat uskoa että kyllä siitäkin selviää.

Vierailija
71/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä hattuun. Minun vaihevuoteni kesti kaksi yötä, jolloin hikoilin. Ei muuta. En ole syönyt mitään korvaushoitoja. Seksi parempaa kuin koskaan.  Mielestäni liioitellaan koko asiaa. N 62 v

Vierailija
72/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen +40 ja minulla on gynen mukaan esivaihdevuodet. Olossani en huomannut mitään, oikeastaan se on todella hyvä ja kuukautisetkin niukentuneet. Silti olisi pitänyt aloittaa hormonikuuri. Eli kyllä uskon jonkinlaiseen hormonien pakkotupukseen. 

Joo, mullekin yritettiin niitä kahteen otteeseen tuputtaa, ja peloteltiin myös asioilla, joihin minkään virallisen hoitosuosituksen mukaan ei kuulu syödä hormonikorvaushoitoa,  esim. ennenaikaisella ikääntymisellä, luuston haurastumisella ja seksuaalisen halun katoamisella. Ihan markkinoitiin kuin kyseessä olisi ihmelääke jolla pysyy ikuisesti nuorena, kun taas jos kieltäytyy, naama rusinoituu ja luut hajoilee. Enpä vaan ole huomannut eroja noita hormoneita syövien ja syömättömien välillä missään vanhenemisessa tms, joten en uskonut. Mulla ei siis ollut tosiaan v

Nuilla kaiken maailman öljykapseleilla saa itselleen tehokkaasti aivoverenvuodon.

Estrogeeniä saa naiset yli tarpeen e-pillereistä eivät pelkää yhtään rintasyöpää vaan vetävät näitä kaksin käsin.

Vierailija
73/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain mt vaivoja, vaihdevuodet saattaa pahentaa niitä. Mulle kävi näin. Lisäksi poden unettomuutta mitä ei ole ollut koskaan enkä nuku kunnolla edes unettomuus lääkkeillä mitä tähän asti olen käyttänyt. Hikoilu ja yleinen rupsahtaminen ei auta asiaa. 

Vierailija
74/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä naisjuttuja ollenkaan. Minulla ei ole ikinä ollut kuukautiskipuja. Minua ei ole tikattu synnytyksen jälkeen. En ole saanut vaihdevuosioireita.

Mikä hiton sairaus naiseus on? 

-
75/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääköriltä saa kyllä ohjeita ja lääkitystäkin tähän vaivaan, jos sen kanssa ei muuten tule toimeen.

Vierailija
76/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin huolestuttaa tässä lähinnä se, että pidetäänkö vaihdevuosi-ikäisiä pian työkyvyttöminä. Rummutus oireiden kamaluudesta on niin isoa. Aina löytyy jokin asia, minkä perusteella naisia voidaan vähätellä ja syrjiä. Jo esivaihdevuodet pitäisi olla helvetistä seuraava tila. Ehkä mulla on niitä ollut, ehkä ei, en ole jäänyt rypemään. T. 47-v. elämänsä kunnossa oleva nainen 

Ei puhuta enää pelkästään vaihdevuosista, vaan jopa esivaihdevuosista, jotta naiset40+ voidaan syrjäyttää työelämästä.

Vierailija
77/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa vaan ajoissa hormonikorvaushoitoa gyneltä. Ihan taivaallisia pillereitä. Paras lääke ikinä.

En ole koko vaihdevuosia huomannut tai ehtinyt ajatella lainkaan. Kiitos hoidon.

Vierailija
78/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää vaihdevuodet nyt vaan on niin kauheata aikaa. Koko ajan kuuma ja hiki, unta ei saa ja hermot menee. Viisi vuotta nyt kärsinyt.

Vierailija
79/86 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se kierukka pakko laittaa jos haluaa geelejä tai pillereitä? Mulla ei oo ikinä ollu mitään kierukkaa enkä oo synnyttäny enkä sitä ole ottamassa vaihdevuosien takia.

Vierailija
80/86 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puhuta enää pelkästään vaihdevuosista, vaan jopa esivaihdevuosista, jotta naiset40+ voidaan syrjäyttää työelämästä.

Joo... Ensin nainen voi tulla raskaaksi hetkellä millä hyvänsä, sitten onkin jo hullu. Plus 60v onkin sitten jo niin vanha, ettei opi mitään.

Tässäkö työmarkkinoiden (ja mediankin) näkemys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi