Vaihdevuosilla pelottelu vie uskon tulevaan
Olen kärsinyt koko aikuisikäni masennuksesta. Nyt viimein on työkykyni ja elämäniloni alkanut palautua.
Mutta...
Ilmeisesti aivan kohta on luvassa esivaihdevuosien helvetti, joka pahimmillaan romuttaa mielenterveyden ja työkyvyn uudelleen.
Kellään samoja ajatuksia?
Kommentit (86)
Minulla ei ollut esivaihdevuosioireita tai en tajunnut niitä. En ole tiennyt, että silmien kuivuminen johtuisi niistä. Vaihdevuodet meni melko kivuttomasti ohi, tunnistin vain kuumat aallot. Nekin oli onneksi sellaisia, että tuli kuuma, mutta en valunut hikeä.
Asia, jota odotin, oli päänahan rasvoittuminen väheneminen. Sitä ei valitettavasti tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille tule pahana. Ja alun jälkeen voi tasoittua. Tottakai se tuntuu oudolta, jos hieman hormoneja katoaa, aluksi hikoilee ja joutuu popsimaan jotain vitamiineja. Vuotohäiriöön on pilleri, jopa migreenikolle, vaikka onhan sekin synteettinen tavallaan. Ja uralle voi löytyä joku muu hyvä käänne?
Mulle tuli. En nukkunut, kun hikoilin niin pahasti, vaikka nukuin alusvaatteisillani. Tyyny ja sänky oli aina aamulla ihan märät. Sitten alkoi ne massiiviset Niagara-vuodot. Saattoivat tulla ihan koska vaan ja hirveitä määriä, ei auttanut supertampaxit ja siteet edes yhdessä käytettyinä, aina vaan loiskui. Pakotin gyneni kirjoittamaan mulle e-pillerit, kun estrogeenipillerit ei auttaneet kuin ulkonäköön. Seksi oli loistavaa, mutta siitä tuli virtsatietulehdukset. Ja nyt on sitten vyötärö hävinnyt. Olin ennen kurvikas, mutta nyt vaan suora pötkö.
Ja olen syönyt superterveellisesti, urheillut, ulkoillut ja liikkunut. Mutta mikään ei auta. Onneksi tää vuosien helvetti on kohta ohi. Ainakin täällä niitä apuja saa lääkäriltä oikein kerjätä, ja silloin pitää itse tietää mitä lääkettä pyytää mihinkin vaivaan. Lääkärit ei tunne vaihdevuosia ollenkaan. Tai ei vaan halua auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ennestään kiukkuinen luonne, ehkä silloin vaihdevuodet pahentavat tätä piirrettä? Olen itse rauhallinen luonne, enkä suutu oikein mistään. En usko, että vaihtarit tätä luonnetta maagisesti muuttavat. Olen tullut oikeastaan entistä rennommaksi.
Nyt pyörii vaihtarien ympärillä negatiivinen rummutus.
Mun luonne parani. Olin aiemmin sellainen nopeasti syttyvä ja räjähtelevä temperamenttinen nainen. Nyt olen lempeä ja leppoisa.
Vierailija kirjoitti:
Muakin huolestuttaa tässä lähinnä se, että pidetäänkö vaihdevuosi-ikäisiä pian työkyvyttöminä. Rummutus oireiden kamaluudesta on niin isoa. Aina löytyy jokin asia, minkä perusteella naisia voidaan vähätellä ja syrjiä. Jo esivaihdevuodet pitäisi olla helvetistä seuraava tila. Ehkä mulla on niitä ollut, ehkä ei, en ole jäänyt rypemään. T. 47-v. elämänsä kunnossa oleva nainen
50-60-vuotiaat naiset on suosittuja suorittavassa työssä, koska ovat osaavia, tunnollisia ja ahkeria. Mutta kaikki edustamista vaativat hommat on vaikeampia, kun ei ole enää nuori ja kaunis, tai kun on enää vain kaunis :).
Vierailija kirjoitti:
Muakin huolestuttaa tässä lähinnä se, että pidetäänkö vaihdevuosi-ikäisiä pian työkyvyttöminä. Rummutus oireiden kamaluudesta on niin isoa. Aina löytyy jokin asia, minkä perusteella naisia voidaan vähätellä ja syrjiä. Jo esivaihdevuodet pitäisi olla helvetistä seuraava tila. Ehkä mulla on niitä ollut, ehkä ei, en ole jäänyt rypemään. T. 47-v. elämänsä kunnossa oleva nainen
Firmat potkii hieman alle 5-kymppiset pois, koska ne tulevat kalliiksi työnantajamaksujen vuoksi. Ei se ole henkilökohtaista.
En minäkään koskaan huomannut mitään esivaihdevuosia. Ensimmäinen oire oli aamuyön heräilyt, silmien kuivuminen ja välillä tuli vähän kuuma. Ne tulivat pari vuotta ennen menopaussia. Ainut, joka häiritsi elämää, oli nukkumattomuud, siksi otin Laastarin silloin, kun menopaussi oli jo. Laastari ei tosi auttanut nukkumiseen. Nyt siitä on 3 vuotta, ja olen alkanut nukkumaan.