Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haukkuu meitä vanhempia tauotta siitä, että olemme liian köyhiä ja vaatii että meidän täytyisi tehdä enemmän töitä

Vierailija
19.12.2024 |

Koko pojan ajatusmaailma pyörii rahan ympärillä. Hän sanoo, että kuulemma hävettää miten surkeassa asunnossa asutaan ja miten täysin paskaa ja halpaa kaikki on ja syyttää minua että miten kehtasin edes synnyttää hänet tällaiseen köyhyyteen. Olen purskahtanut monta kertaa itkuun näiden raivokohtausten edessä ja isänsä ei sano oikeastaan mitään. Olemme molemmat työssäkäyviä ns. duunariammateissa ja tienataan sellaiset 2500 euroa kuussa kumpikin. Meidän mielestämme elintaso on ihan tyydyttävä, mutta pojan mielestä tämä kaikki on täysin luokatonta.

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit nyt keksivät hävetä vanhempiaan, itseään ja kotiaan kuka mistäkin syystä. Sukulaisteini häpesi silmät päästään vanhempiaan, jotka töiden vuoksi pukeutuivat "paremmin" eli pukuun tms. Oli hirveän noloa. Ja tuttavapiirissä eräs julkkiksen lapsi kielsi äitiään tulemasta myyjäisiin tms, kun äiti oli niin nolo ja kaikki tuijotti.

Eli oli teillä asiat miten vain, teini valittaisi ja häpeäisi kuitenkin. Anna hävetä, kyllä se siitä siedättyy.

Vierailija
182/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa nuorelle järkeä, onko elämän opettaminen jäänyt väliin. Pitää puhua ja kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistat varmaankin itse, millaista oli olla teini. Olet itse ollut teini.

Itse olin teini 90-luvun lamassa ja meillä todellakin meni kaikki, asuntokin alta, vaikka mitään kulutuskerskailijoita ei vanhemmat olleet vaan hiton ahkeria duunareita. Muistan kysyneeni muutaman kerran, että miksi en pääse kesälomalla Linnanmäelle kun muutkin menee, mutta vanhemmat osasi selittää sen totuudenmukaisesti ja tajusihan sitä itsekin jo, en todellakaan kermaperseillyt eikä se ole mikään normaali teini-ikään kuuluva sekoilu.

Vierailija
184/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin aikoinaan itse mopokortin ja vanhemmat lupasi maksa puolet. Menin mansikkapellolle kesätöihin (siihen aikaan sai vain 2vkon pätkiä), olin oikeasti ahkera, mutta en saanut rahallisesti kuin puolikkaan siitä omasta puolikkaasta kerättyä. Muistan ikuisesti sen pettymyksen, että 2 viikon aamu 4 heräämisestä ja 6h/pvä töillä tekemällä en saanut kuin 200e. Sen jälkeen lopetin viikkorahan kinuamisenkin.

Vierailija
185/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille pillua, nii rauhottuu

Vierailija
186/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia teinin käytöstä, joka menee kyllä ohi, kun elämän realiteetit ymmärtää. Kyllä aikuisen pitää laittaa lapsi ruotuun ja yrittää olla ottamatta henkilökohtaisesti. Meillä on kolme lasta ja tällaista saamme kuulla myös, vaikka tulemme ihan mukavasti toimeen ja bruttotulomme on n. 20.000€/kk.

No ette kyllä kolmen lapsen kanssa kovin mukavasti tule toimeen noilla tuloilla, netto ei kummoinen ole. Meillä enemmän ja kahdestaan ollaan eikä mekään rikkaita olla. 

Totta kai verotus pitää saada alas. Ei näillä tuloilla kuninkaaksi eletä, mutta ihan mukavasti Suomen mittapuussa. Kannustamme kyllä lapsemme pois Suomesta ulkomaille töihin. Lähdemme myös itse samalla. Hulluahan se on, että puolet bruttona tienaavat saavat himppusen vähemmän nettona käteen.

Vierailija
187/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vähävaraisen perheen teini. Äiti oli yksinhuoltaja, isä makseli minimi elareita kun muisti. Elettiin aikaa juuri ennen 90-luvun lamaa ja äiti alkoi yrittäjäksi. Ei liene vaikea arvata, miten yritys menestyi.  Eli juuri kun teinin rahan tarve kasvoi, perheen tulot romahtivat. Kesä- ja iltatyöt lisäsivät omaa elintasoani,  mutta mistään merkkivaatteista ja kevarikorteista oli turha haaveilla. Puhtaat vaatteet ja ruokaa pöydässä, sen verran että pärjättiin. Työtä opin tekemään jo nuoresta ja opiskelumotivaatio kasvoi, kun kesät vietti +4c lämpötilassa. Kyllä se harmitti, kun näki miten helpolla kaverit pääsi, mutta koskaan en äidille asiasta sanonut mitään, sillä näinhän minä miten hän teki parhaansa. 

Oma lapseni on saanut elää huomattavasti paremmissa taloudellisissa oloissa. Ei hänkään ole saanut mitään yletöntä elintasoa saanut. Olemme koittaneet pienestä pitäen opettaa, ettei raha kasva puussa. Opiskelua ja harrastuksia on tuettu, mutta kun tuli "tarve" kuudennelle kitaralle, vedin jarrua ja ilmoitin, että seuraavan saa hankkia itse, joko myymällä vanhoja pois tai tekemällä töitä. Hän päätyi mummin firmaan töihin,  ja tienasi soitinrahansa ihan itse. Arvostus rahaa ja koulutusta kohtaan kasvoi, niin kuin oli tarkoituskin. Koulunsa hän suoritti kunnialla, pääsi opiskelemaan toivomaansa alaa ja on nyt aivan opintojensa loppusuoralla.

Ap voisi myös muistuttaa teiniään, että omaa elintasoaan nostaakseen pitää tehdä töitä. Äidin itkettäminen ei asiaa paranna. Meillä varmaan olisi siirrytty nopeasti aivan minimielatukseen. Jääkaappiin perusruokatarpeet, että olisi saanut itse laittaa ruokansa ja pyykkipalvelut olisivat loppuneet saman tien. Uusien vaatteiden tilalle olisi tullut opetus ompelukoneen käyttöön, että olisi saanut paikata rikkoutuneet housunsa. Onneksi oli niin fiksu poika, ettei tuohon tarvinnut mennä. Ruoanlaitto, pyykinpesu ja ompeleminen on silti opetettu, mutta ei pakolla.

Vierailija
188/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tulevalta kokoomus-poliitikolta. Onnea vanhemmille.

Vierailija
189/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersa töihin tienaamaan omat rahansa. En kuuntelisi huushollissani tuollaista rutinaa. 

Vierailija
190/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske kakaran mennä itse töihin.

Vierailija
191/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko kasvattaa hirviö?

Vierailija
192/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatit sitten vapaan kasvatuksen metodeilla..

Vierailija
193/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No penska voi alkaa hankkimaan omilla rahoilla kaiken muun paitsi minimi-ruokahuollon. 

Vierailija
194/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikasi on tuleva Persu/kokkari.

Paremminkin sdp/vassari/Vihreät tottuneet elämään muiden kustannuksella..

Vierailija
195/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää liskoaivoiselta. Silti odottaisin et kunhan on rauhoittunut, niin pystyy keskustelemaan rauhallisesti asiasta, jopa pyytämään anteeksi epäkunnioittavaa käytöstä.

Käsky 4, tietääköhän edes kaikki lapset edes että sellainen on olemassa... Menee molempiin suuntiin, mut ei vain niin että vanhempi kunnioittaa lasta ja lapsi saa vain perseillä.

Vierailija
196/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hulluahan se on, että puolet bruttona tienaavat saavat himppusen vähemmän nettona käteen."

Miksi on hullua? Oletko jotenkin parempi työntekijä jos saat puolet enemmän bruttona? Teet muka enemmän duunia kuin tunneissa jopa enemmän tekevä minimipalkkalainen? Olet the tärkeämpi ihminen?

Vierailija
197/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ylpeä noin fiksusta teinistä. Tietää ettei luonto laiskaa elätä vaan täytyy puristaa mailaa kovempaa jos haluaa jotain enemmän. Aina voi tehdä lisätöitä 👍

Vierailija
198/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että lapsettomuus olisi tosiaan ollut parempi vaihtoehto teille.

Vierailija
199/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaiken kertoo aloittajan lause: Olen purskahtanut monta kertaa itkuun näiden raivokohtausten edessä.. Ongelma on vanhemmissa tai jopa äidissä. Marttyyri? Uhriutuu? Laittaa tunteensa lapsen vastuulle?

Lapsesta on kasvamassa itsenäisesti ajatteleva ja omia halujaan tiedostava nuori aikuinen. Eihän se mukavaa ole vanhemmilla kuunnella valitusta rahan puutteesta: varmasti jokainen vanhempi haluaisi antaa lapselleen mahdollisimman paljon. 

Mutta nyt tarvitaan vanhemmilta enemmän rakkautta. Teillä on kasvamassa ihan normaali lapsi.

Vierailija
200/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistat varmaankin itse, millaista oli olla teini. Olet itse ollut teini.

Itse olin teini 90-luvun lamassa ja meillä todellakin meni kaikki, asuntokin alta, vaikka mitään kulutuskerskailijoita ei vanhemmat olleet vaan hiton ahkeria duunareita. Muistan kysyneeni muutaman kerran, että miksi en pääse kesälomalla Linnanmäelle kun muutkin menee, mutta vanhemmat osasi selittää sen totuudenmukaisesti ja tajusihan sitä itsekin jo, en todellakaan kermaperseillyt eikä se ole mikään normaali teini-ikään kuuluva sekoilu.

Ei voi oikein verrata 90-lukuun, kun tänä päivänä lapset näkevät somessa mitä kaikkea muilla on ja itsellä ei. Ja uskovat vielä kaiken näkemänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän