Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä huumeidenkäyttäjiä ja alkoholisteja

Vierailija
19.12.2024 |

Siis tunnen kyllä empatiaa heitä kohtaan ja toivon, että heille järjestettäisiin hyvää hoitoa Suomessa.

Mutta varsinkin huumeidenkäyttäjiä mun on jotenkin tosi vaikea ymmärtää. Jokainen näkee, millaisia ihmisraunioita he tuolla kadulla hoippuessaan ovat ja lehdistä voi lukea aivan hirveitä juttuja velanperinnässä kidutetuista ja tapetuista ihmisistä. Mä väitän, että joka ikinen suomalaisnuori tietää, että huumeet ovat vaarallisia ja ovat nähneet, jos nyt ikinä ovat kadulla kaupungissa kävelleet tai edes telkkaria katselleet, että mitä huumeiden käytöstä seuraa. 

Miksi ihmeessä ottaa ensimmäinen, toinen, kolmas annos ja huomata sitten olevansa koukussa? Ei voi millään lailla houkutella tuo hampaattomana, kuoppaposkisena ja sekavana hoippuminen ympäriinsä. 

Kuka haluaa tuollaiseen elämään? En vain ymmärrä.

Kommentit (205)

Vierailija
141/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti huumeongelma kehittyy pikkuhiljaa vuosien aikana. Saattaa lähteä liikkeelle teinivuosien känneistä. Sitten joissain kotibileissä tarjotaan pilveä ja huomaa, että siitä tuleekin hyvä olo. Vuosikausien pilvenkäytön jälkeen huomaa, että kaipaakin jotain enemmän. Joku vinkkaa kokaiinista. Kokaiinin kokeilemisen jälkeen miettii, miten saisi enemmän virtaa arkeen. Kuvioihin tulee amfetamiini. Siihen jääkin sitten pysyvästi koukkuun. Harva aloittaa suoraan suonensisäisistä, vaikka toki sellaisiakin on.

Näin pitkän linjan pössypäänä aina jaksaa ihmetellä näitä tämmöisiä kirjoituksia. Miksi ihmeessä minä haluaisin käyttää täysin eri tavalla vaikuttavia kokaiinia ja amfetamiinia, kun tykkään juurikin pilvestä?

Taas tuota missä oletetaan olevan joku yleisaine huume ja eri "lajit" ovat vaikutukseltaan ihan s

Sama homma yli 30 vuotta kannabiksen viihdekäyttöä enkä tunne mitään halua kokeilla muita aineita. Olen nähnyt muiden aineiden varsinkin pirin käyttöä niin se kama muuttaa ihmisiä huonoon suuntaan. Kun kannabiksen ostajat ohjataan ostamaan laittomilta markkinoilta niin sieltä saa kaikkea. Omaan käyttöön kasvattamisesta saa niin älyttömiä tuomioita että ennemmin ostaa sen minkä polttaa. Jos halutaan vähentää huumeongelmia niin sallikaa edes omaan käyttöön kasvatus. Kannabiksen voisi laillistaa niin olisi alkoholille vähemmän haitallinen vaihtoehto.

No, mä olen kyllä kokeillut uteliaisuuttani n. 10 muutakin huumeeksi luokiteltavaa päihdettä, mutta ei niistä ole löytynyt pilven voittanutta. Alkoholi on ainoa päihde jolla olen pääni sekaisin saanut. Lisäksi myös kasvattelen itse omalla pihalla. Joka kesä laitan muutamia kasveja harrastustoimintana, vaikka onkin tiivisti rakennettu okt-alue. Nuo nykylajikkeet kun on jalostettu niin hajuttomiksi, ettei kukkiessaankaan pahemmin dunkkaa. Jotenkaan tämmöisellä keskiluokkaisella asuinalueella yksin elelevä tasaisen harmaa keski-ikäinen nainen ei vaan herätä kenenkään epäilyksiä :D 

Vierailija
142/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella tuo kierre alkaa jo niin nuorena, ettei sitä lopulta ehdi niin puntaroida. Kaveriiri saattaa viedä mukanaan. 

Monilla on myös niin kovia päänsisäisiä ahdistuksia, että jopa se narkkarin elämä voi tuntua helpommalta valinnalta, ainakin ensi alkuun.

Olin 12v, kun musta tuli äidin paras ryyppykaveri, 15v kuvaan tuli huumeet. 

Laitos kierteeni alkoi jo 4 vuotiaana, kuten jo ekalla sivulla kerroin. Se kasvu ja kehitys mihin suurimmalla osalla on ollut aikaa se koko lapsuus, alkoi minulla vasta pitkällä aikuisuudessa. 

Kaikki tuntemani huumeongelmaiset ovat heitä, jotka ovat kärsineet samanlaisesta lapsuudesta kuin sinä. Tuntuu, että monet ihmiset jotka ovat sitä mieltä, ett

Tai sairastaisi muita mielenterveydenongelmia. Päihdeongelma on aina oire jostain toisesta ongelmasta.

Oma mielenterveys on ottanut osumaa perhehelvetistä sekä myöhemmistä vaiheista. Nyt, kun ongelmat ovat räjähtäneet käsiin vuosikymmeniä myöhemmin, on avautunut silmät ymmärtämään narkkeja ja alkoholisteja oikein hyvin. Omalla kohdalla mieli hoitaa dissosiaation ilman aineita, nämä ihmiset tarvitsevat siihen kemiallista apua. Amfetamiinin tai kokaiinin kokeileminen on ensimmäistä kertaa elämässä käynyt mielessä nyt viisikymppisenä, koska epäilen, että se saattaisi tehdä aivoille tällä hetkellä oikein hyvää - sivuvaikutukset ja muut oheisongelmat eivät. 

Eli narkomaanin ja alkoholistin kanssa samaan listaan voi lisätä kotiinsa masentuneet sekä dissosioivat. Samaa lähtöjuurta on suurella osalla, reagointi vain on ollut eri. Hoito tapahtuisi ongelmien juuri hoitamalla, mutta sitä harva onnistuu saamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti huumeongelma kehittyy pikkuhiljaa vuosien aikana. Saattaa lähteä liikkeelle teinivuosien känneistä. Sitten joissain kotibileissä tarjotaan pilveä ja huomaa, että siitä tuleekin hyvä olo. Vuosikausien pilvenkäytön jälkeen huomaa, että kaipaakin jotain enemmän. Joku vinkkaa kokaiinista. Kokaiinin kokeilemisen jälkeen miettii, miten saisi enemmän virtaa arkeen. Kuvioihin tulee amfetamiini. Siihen jääkin sitten pysyvästi koukkuun. Harva aloittaa suoraan suonensisäisistä, vaikka toki sellaisiakin on.

Olipa kaunistarina. 

Todellisuutta monelle.

Niin, alkoholistikin alkaa juomaan käsidesiä kun joku vihjaa siitä. Sitten tulee kuvioihin Lasol . . . 

Vierailija
144/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin pitkän linjan pössypäänä aina jaksaa ihmetellä näitä tämmöisiä kirjoituksia. Miksi ihmeessä minä haluaisin käyttää täysin eri tavalla vaikuttavia kokaiinia ja amfetamiinia, kun tykkään juurikin pilvestä?

Taas tuota missä oletetaan olevan joku yleisaine huume ja eri "lajit" ovat vaikutukseltaan ihan s

Eihän niitä lajeja ja niiden vaikutuksia tiedä, kun ei ole kiinnostunut huumeista. Ne ovat kaikki samaa kategoriaa. Vasta nyt keski-ikäisenä olen tajunnut huumeiden toimintamekanismit ja karkean kahtiajaon (sedatiiviset ja piristävät). 

Vierailija
145/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tallessa yhtään kouluaikojen ystäväkirjaa tallella? Lue siitä kuinka moni haaveilee, että hänestä tulee isona narkomaani tai alkoholisti. 

Harva haaveilee siitäkään että vammautuisi pyörätuoli-invalidiksi, tai että joutuisi psykiatrisen sairaalan suljetulle osastolle ,tai vankilaan.

Näin vain elämässä tai yhteiskunnassa joillekin käy, että ns. tippuvat ja sortuvat, tai esim. sairastuvat ,tai joutuvat kohtaamaan vammautumisen  .

Eivät enää jaksa. 

Jos joku tähän tilanteeseen haluaisi omalla panoksellaan vaikuttaa, niin millään ymmärtämättömyydellä ja sen suuntaisen halunkin puuttumisella siihen ei ainakaan voida vaikuttaa mitenkään . 

Ainakaan mitenkään positiivisesti. 

Mitä sitten voisi tehdä ? No jos ei aika ja asialle  omistautumisen halu riiitä mihinkään esim. ehkäisevään nuorisotyöhön tai muuhun vapaa-ahtoiseen päihdetyöhön ,niin vähintä mitä voisi tehdä olisi muutttaa omaa suhtautumistaan siihen päihdemaalman uhrien (olettamaansa) 'toiseuteen'.

Vaikkapa siihen että ei vaan hoe että " se on vaan luonteen heikkoutta jos ei ilman viinaa elämä suju" 

Tai  että :

"Elämä on valintoja ja  jokainen voi itse  päättää  nostaako pullon muovikassista puistossa tai jossain nurkan takana huulilleen, vai ei "

Alkoholismin tilastot on yhteiskunnan ongelma,yksilötasolla se on SAIRAUS  tämän seikan epäily tai kieltäminen (esim. näissä nettikeskusteluissa siitä ) ei   paranna siitä ketään. (toki sama koska myös muita PÄIHDE- ja HUUMERIIPPUVUUKSIA.

Jo tämän seikan tajuaminen on hyvä edistysaskel siihen että voi tajuta riippuvuuksien luonteen ja ja suhtautua aineista  riippuvaisiin siltä , SEN ymmärryksen pohjalta, että kyseessä on joka tapauksessa (viralliseen sairausluokitukseen kuuluva)SAIRAUS.

Vierailija
146/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä et halua käyttää mitään muita aineita, ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen haluaisi tehdä niin. Olet myös hyvä esimerkki tällaisesta geneerisestä pilviveikosta, joka ilmaantuu aina jostain kolostaan mukaan huumeisiin liittyviin keskusteluihin kertomaan, miten kannabiksella on pelkästään myönteisiä vaikutuksia. Omia ongelmiaan ei haluta koskaan myöntää.

En missään vaiheessa kirjoituksessani sanonut, että kannabiksella olisi pelkkiä myönteisiä vaikutuksia. En maininnut kannabiksen vaikutuksista muuta kuin sen, että se vaikuttaa eri tavalla kuin koksu tai piri. En myöskään ottanut mitään kantaa siihen, etteikö joku pilvenpolttaja halua käyttää muita aineita, otin edelleen vain siihen kantaa, että eri aineet ovat erilaisia vaikutukseltaan. Eli porttiteoria ei ole totta, vaikka se kuinka sinua kiukuttaisi.

Veikko en ole, eikä kannabiksesta ole koitunut minulle mitään ongelmia näiden 25 iloisen pössyttelyvuoden aikana. Ja edelleen, tämä ei ole mitään muuta kuin omakohtainen kokemukseni.

Vierailija
147/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on olemassa ihmisiä, jotka haluavat päihtyä mahdollisimman monesta aineesta mutta ei tuo porttiteoria silti ole erityisen relevantti tekijä juuri kannabiksen kohdalla. Alkoholikin toiminee ensimmäisenä porttina siis näihin vai mitä? Aina löytyy päihtymistä haluavia, eikä heitä oikein voi mitenkään estääkään.

Kyseinen pössypää ei muutenkaan puolustellut kannabista sillä tavalla, kuten viestissäsi väitit.

Vierailija
148/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikko en ole, eikä kannabiksesta ole koitunut minulle mitään ongelmia näiden 25 iloisen pössyttelyvuoden aikana. Ja edelleen, tämä ei ole mitään muuta kuin omakohtainen kokemukseni.

Et sanonut noita asioita suoraan, mutta rivien välistä asenteesi tuli hyvinkin selväksi. Ja nythän myönsitkin ihan suoraan, että sinulle kannabis on tuonut pelkästään myönteisiä asioita. Joten case closed. 

Vierailija
149/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tuota missä oletetaan olevan joku yleisa

En missään vaiheessa kirjoituksessani sanonut, että kannabiksella olisi pelkkiä myönteisiä vaikutuksia. En maininnut kannabiksen vaikutuksista muuta kuin sen, että se vaikuttaa eri tavalla kuin koksu tai piri. En myöskään ottanut mitään kantaa siihen, etteikö joku pilvenpolttaja halua käyttää muita aineita, otin edelleen vain siihen kantaa, että eri aineet ovat erilaisia vaikutukseltaan. Eli porttiteoria ei ole totta, vaikka se kuinka sinua kiukuttaisi.

Olen eri. Ehkä se porttiteoria saattaa sen verran olla hajulla, että ihminen, jolla on matalampi kynnys kokeilla pilveä, on matalampi kynnys kokeilla muutakin. Eihän kaikki, etenkään nuoret, mitenkään täsmänä kokeile pilveä sillä uskolla, että se ratkaisee heidän ongelmansa vaan ihan vaan haluavat kokeilla. Ehkä se ei sovi heille vaan piri tai kokaiini paremmin ja huomaavat sen, jos sattuvat myöhemmin kokeilemaan niitä. 

Ongelmahan huumeista tulee niille, joiden aivokemian ongelmiin juuri kyseinen aine tuo helpotuksen. Itse en tule riippuvaiseksi rauhoittavistakaan, enkä koe mitään vaikutuksia. Sen sijaan johonkin stimulanttiin voisin viehättyä. 

Vierailija
150/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sanonut noita asioita suoraan, mutta rivien välistä asenteesi tuli hyvinkin selväksi. Ja nythän myönsitkin ihan suoraan, että sinulle kannabis on tuonut pelkästään myönteisiä asioita. Joten case closed. 

Tokihan voi keskustella niin, että päättää mitä muut sanovat, mutta silloin vai samalla vaivalla keskustella vain itsensä kanssa. 

Vierailija
151/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun pitäisi olla ongelma että on syy käyttää kannabista tai alkoholia tai peräti huumeita. Ilmeisesti se on täysin mahdoton ajatus jollekkin että otetaan nautinnon takia. On mulla yksi negatiivinen kokemus vuosituhannen vaihteesta. Jäin kiinni ja sain sakkotuomion käytöstä, hallussapidosta ja kasvatuksesta. Sen jälkeen olen ostanut sen mitä käytän. 

Sekin on varmaan väärin kun mulla ei ole oikeasti huonoja kokemuksia käytöstä. Sillä kannabiksella kun ei saa päätä niin sekaisin että tulisi tehtyä sellaista mikä hävettää seuraavana päivänä. 

Vierailija
152/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Ehkä se porttiteoria saattaa sen verran olla hajulla, että ihminen, jolla on matalampi kynnys kokeilla pilveä, on matalampi kynnys kokeilla muutakin. Eihän kaikki, etenkään nuoret, mitenkään täsmänä kokeile pilveä sillä uskolla, että se ratkaisee heidän ongelmansa vaan ihan vaan haluavat kokeilla. Ehkä se ei sovi heille vaan piri tai kokaiini paremmin ja huomaavat sen, jos sattuvat myöhemmin kokeilemaan niitä. 

Ongelmahan huumeista tulee niille, joiden aivokemian ongelmiin juuri kyseinen aine tuo helpotuksen. Itse en tule riippuvaiseksi rauhoittavistakaan, enkä koe mitään vaikutuksia. Sen sijaan johonkin stimulanttiin voisin viehättyä. 

Se, että on kiinnostunut kokeilemaan eri aineita ei liity mitenkään porttiteoriaan. Porttiteoriaan ei oikein liity mikään logiikka, koska se on täysin keksitty teoria vailla minkäänlaista tiedopohjaa. 

Vierailija
153/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuohon kokeilunhaluun viitaten, niin sitähän on ihan tutkittukin, että huumeidenkäyttäjät ovat psykologisesti avoimempia (ks. Big five -persoonallisuuspiirteet). Avoimuus liittyy haluun kokeilla uusia asioita. Luovat ihmiset ovat myös monesti avoimempia ja siksi luovilla aloilla esiintyykin paljon päihteidenkäyttöä. Harvemmin törmää huumeongelmaiseen kirjanpitäjään, mutta muusikkoon sitäkin useammin.

Vierailija
154/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin porttiteorialla ilman logiikkaa tai faktoja saatiin kannabis kielletyksi. Nyt sitä ei meinaa saada millään faktalla tai esimerkillä lailliseksi tai edes sallituksi. Sillä mistä kielto alkoi se on jo enimmäkseen laillista.

Vierailija
155/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ette pössyteltyänne hyppää auton rattiin ja tapa ketään.

Vierailija
156/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tuohon kokeilunhaluun viitaten, niin sitähän on ihan tutkittukin, että huumeidenkäyttäjät ovat psykologisesti avoimempia (ks. Big five -persoonallisuuspiirteet). Avoimuus liittyy haluun kokeilla uusia asioita. Luovat ihmiset ovat myös monesti avoimempia ja siksi luovilla aloilla esiintyykin paljon päihteidenkäyttöä. Harvemmin törmää huumeongelmaiseen kirjanpitäjään, mutta muusikkoon sitäkin useammin.

Huumeidenkäyttäjä ja päihdeongelma ovat kaksi eri asiaa, eli kokeilunhalu ei liity mitenkään siihen päädytkö ongelmakäyttäjäksi vai vain kokeilemaan huumeita. Ongelmakäyttö on oire muista ongelmista kuten hoitamattomista mielenterveysongelmista.

T. Lukuisia huumeita kokeillut ja edelleen säännöllisestin muutamia käyttävä kirjanpitäjä

Vierailija
157/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ette pössyteltyänne hyppää auton rattiin ja tapa ketään.

Miksi me niin tehtäisiin? Eihän Suomen rikoshistoria edes tunne yhtäkään tuollaista tapausta.

Vierailija
158/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaanit ja rappioalkoholistit eivät ole ihmisiä vaan jätettä jotka eivät tarvitse empatiaa vaan lopetuspiikin. Jokaisella on mahdollisuus lopettaa päihteidenkäyttö jos vain on halua kun hoitoa on kyllä tarjolla.

Mitään lääkitystä tai ihmeratkaisua ei ole tarjolla sellaiselle jolla elämässä ei ole muuta kuin päihteet. Valitettavaa on että samalla tuhoutuu monen muun läheisen elämä.

Nykyinen huumemyönteinen ja alkoholia suosiva ilmapiiri näkyy rikollisuutena ja nuorten syrjäytymisenä. Haitat vähenevät ainoastaan jos päihteitä on vähemmän tarjolla mutta poliisilla ei tunnu olevan kiinnostusta asian hoitamiseen nykyään.

Vierailija
159/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päihderiippuvainen, mutta ymmärrän hyvin, miten sellaiseksi päätyy.

Olen saanut aika raskaita hoitoja ja leikkauksia, ja minulle on määrätty opiaatteja, hermokipulääkkeitä, nukahtamislääkkeitä ja rauhoittavia. Ei kait siinä, ovat ihan tarpeellisiä lääkkeitä, mutta moniin näistä tulee riippuvuus hyvin nopeasti myös oikein käytettynä. Eräänä päivänä lääkäri päätti, että hermokipulääkettä ei jatketa ja nukahtamislääkkeet ovat myös vaarallisia - hyi hyi - kerralla KAIKKI pois käytöstä ja mielialalääkettä tilalle, vaikka en ole mt-ongelmainen. En yhtään ihmettele sitä, miten joku päätyy hakemaan jatkoa omalle lääkitykselleen katukaupasta. Jouduin palkattomalle sairaslomalle omaan piikkiin, kun en vieroitusoireiltani töihin kyennyt! Aivan yhtä helvettiä oli tämä vaihe elämässä.

Nämä lääkket ovat oikein hyviä lyhytaikaisessa käytössä tai lääkärin kontrollissa. Käytännössä käyttö monilla pidentyy ja lääkärin kontrollointi on kaukana. Moni riippuvuus on lähtenyt ihan laillisista reseptilääkkeistä. 

Vierailija
160/205 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkomaanit ja rappioalkoholistit eivät ole ihmisiä vaan jätettä jotka eivät tarvitse empatiaa vaan lopetuspiikin. Jokaisella on mahdollisuus lopettaa päihteidenkäyttö jos vain on halua kun hoitoa on kyllä tarjolla.

Mitään lääkitystä tai ihmeratkaisua ei ole tarjolla sellaiselle jolla elämässä ei ole muuta kuin päihteet. Valitettavaa on että samalla tuhoutuu monen muun läheisen elämä.

Nykyinen huumemyönteinen ja alkoholia suosiva ilmapiiri näkyy rikollisuutena ja nuorten syrjäytymisenä. Haitat vähenevät ainoastaan jos päihteitä on vähemmän tarjolla mutta poliisilla ei tunnu olevan kiinnostusta asian hoitamiseen nykyään.

Se hoito ei itsessään tuo siihen elämään sitä mitä siitä puuttuu. Kun aiemmin ei ollut muuta kuin päihteet niin raitistuttua ei ole yhtään mitään.