Kuvitteellinen tilanne jouluruokailussa: yksi erikoisruokailija
Esim. vegaan, tehdäänkö kaikki ruoka hänelle sopivaksi, jota kaikki muutkin tietty "voivat" syödä, mutta maku kärsii pahasti? Vai tehdäänkö yhdelle hänelle sopivaa ja muille hyvältä maistuvaa ruokaa?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Siis tekevätkö vegaanit vastavuoroisesti sekasyöjille liharuokaa? Sitten voidaan alkaa keskustella.
Minä omaishoidin äitiä vuosikaudet ja kokkasin hänelle liharuokaa, vaikka en itse lihaa syö.
Mistä haluat keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni jouluruoka on vegaanista, esim. rosolli (en laita silliä), porkka-, lanttu- ja perunalaatikko (en käytä niissä kermaa), salaatit, riisipuuron keitän mantelimaitoon (on tosi hyvää), sekahedelmäsoppa, saaristolaisleipä, piparit, joulutortut. Meidän joulupöydän vegaani on noihin tarjoiluihin ihan tyytyväinen. Meille sekasyöjille on lisäksi hirvipaistia ja lohta.
Porkkalaa saa säilykkeenä. Meillä laitetaan porkkalaa pöytään ja se on hyvää. Mureke on jäänyt monena vuotena liian kuivaksi ja siksi on tarjolla falafelpullia ja niihin sopivaa jugurttikastiketta.Makuasia, mutta ei se porkkala ole lähelläkään kalanmakua tai sitten ostin surkeinta laatua. Minusta se ei ollut hyvää ja ei ollut yhtään samanlaista kuin graavilohi.
Uh, porkkalaa :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tekevätkö vegaanit vastavuoroisesti sekasyöjille liharuokaa? Sitten voidaan alkaa keskustella.
Älä sä huolehdi sellaisten ihmisten asioista, joilla käy perheenjäseniä ja ystäviä kylässä. Keskityt vaan siihen yksinäiseen trollaamiseesi.
Mihin se vieraanvaraisuus nyt katosi?
Jokainen syö, mitä haluaa syödä, erikseen ei tehdä gluteenitonta tai vegaanista tai luomua tai japanilaista tai sokeritonta tai ... Jos on ruokarajoitteinen, niin tuo omat ruokansa mukanaan, oli se rajoite mikä tahansa. Jos meillä syötäisiin tyttären mielen mukaan, pitäisi kaiken olla väriltään keltaista. Että pikkuisen rajoittaa syömisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan jouluruoka on perinteinen mitä meillä on aina , syökööt mitä voi, en tee mitään erikoisruokia kenellekään ikinä.
Varmaan helppoa kun trollilla ei käy ketään kylässä.
Jos minun luokse tulee vieraita, niin totta kai teen ruokaa niin että on jotain kaikille. Esim. kinkku muille, siskon lapsille vegaaninen kinkku kaupasta. Laatikot helppo valita maidottomana kaupasta.
Normaalien ihmisten vieraanvaraisuus ja rakkaus lähimmäisiään kohtaan on ihan eri asia kuin palstatrollien vihanlietsonta.
Vieraanvaraisuus ei kuitenkaan ole sitä, että tehdään kaikille ruokailijoille yhden vieraan mukainen ruoka.
Meillä iso perhe jouluna koolla ja yhteiset ruuat tehdään pienimmän nimittäjän mukaan. Avokadosalaatti kaiki
"Kaurakermalla" tehty puuro ei tule syömäkelpoiseksi, vaikka pöydästä löytyisikin voita, maitoa ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä omaishoidin äitiä vuosikaudet ja kokkasin hänelle liharuokaa, vaikka en itse lihaa syö.
Mistä haluat keskustella?
Siitä että tekisin vegaanille erikseen vegeruokaa. Teen mielelläni, jos saan aina vastavuoroisesti vegaanin minulle laittamaa liharuokaa. Sinun kanssasi tämä voisi toimia : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni jouluruoka on vegaanista, esim. rosolli (en laita silliä), porkka-, lanttu- ja perunalaatikko (en käytä niissä kermaa), salaatit, riisipuuron keitän mantelimaitoon (on tosi hyvää), sekahedelmäsoppa, saaristolaisleipä, piparit, joulutortut. Meidän joulupöydän vegaani on noihin tarjoiluihin ihan tyytyväinen. Meille sekasyöjille on lisäksi hirvipaistia ja lohta.
Porkkalaa saa säilykkeenä. Meillä laitetaan porkkalaa pöytään ja se on hyvää. Mureke on jäänyt monena vuotena liian kuivaksi ja siksi on tarjolla falafelpullia ja niihin sopivaa jugurttikastiketta.Makuasia, mutta ei se porkkala ole lähelläkään kalanmakua tai sitten ostin surkeinta laatua. Minusta se ei ollut hyvää ja ei ollut yhtään samanlaista kuin graavilohi.
Sehän on kiellettyjen listalla, se savunmakumauste aiheuttaa syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan jouluruoka on perinteinen mitä meillä on aina , syökööt mitä voi, en tee mitään erikoisruokia kenellekään ikinä.
Jos minun luokse tulee vieraita, niin totta kai teen ruokaa niin että on jotain kaikille. Esim. kinkku muille, siskon lapsille vegaaninen kinkku kaupasta. Laatikot helppo valita maidottomana kaupasta.
Normaalien ihmisten vieraanvaraisuus ja rakkaus lähimmäisiään kohtaan on ihan eri asia kuin palstatrollien vihanlietsonta.
Vieraanvaraisuus ei kuitenkaan ole sitä, että tehdään kaikille ruokailijoille yhden vieraan mukainen ruoka.
Ei kukaan ole niin sanonutkaan, tollo.
Vegaanius tekee ihmisestä aggressiivisen?
Jokainen voi tehdä sitä ruokaa mitä haluaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sä huolehdi sellaisten ihmisten asioista, joilla käy perheenjäseniä ja ystäviä kylässä. Keskityt vaan siihen yksinäiseen trollaamiseesi.
Kiersit kysymyksen :)
Jos on ollut vain yksi erikoisruokavaliolla, olen tehnyt muille muuta ja tälle yhdelle sitten omat. Mutta meillä sukujoulussa on useammalla ollut erilaisia allergioita ja muita ruokarajoitteita, joten jotta ei olisi tarvinnut jokaiselle heistä tehdä omaa ja sitten muille muuta, olen koittanut mahdollisuuksien mukaan tehdä siten, että "rajoitteisille" on samaa "rajoitettua" ja muille muuta. Esim viljaton ja maidoton on sitten samassa eikä eriksene viljaton ja erikseen maidoton. Kerran olen tehnyt koko porukalle (ei tosin ollut joulu vaan mun synttärit) tarjottavat, jotka olivat maidottomia, munattomia, gluteenittomia, sokerittomia, pähkinättömiä, banaanittomia, herneettömiä, pavuttomia, lihattymia sekä kalattomia ja voin sanoa, että oli muuten aika oudon makuista :D Toista kertaa en edes yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä iso perhe jouluna koolla ja yhteiset ruuat tehdään p
No sittenhän sinä tekisit ja/tai toisit mukanasi lehmänmaitoon tehdyn riisipuuron, eikös?
Jos on itse valittu ruokavalio, jolle ei ole pakottavaa terveydellistä perustetta, erikoisruokailijan sopii syödä sitä, mikä kelpaa. Jollei mikään kelpaa, voi olla syömättä tai lähteä vaikka Mäkkäriin.
Jos sen sijaan syömään tulee henkilö, jolla on terveydelliseen syyhyn perustuva ruokavalio, kyllä minä pyrin siihen, että mahdollisimman moni ruokalaji sopisi hänellekin. Tietysti esim. kala-allergia on sellainen, etten sen takia jättäisi savukalaa pois joulupöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei tule minun joulupöytään sellaista. Teenjuoja riittää ja sitten se maitojuttuinen, muut ottakoot mitä pöydässä on, monipuolista joka tapauksessa.
Yksipuolinen kokki, jos ei taidot yllä muuhun kuin maito-kermasotkuihin.
Ihan hyvä avaus, keräsi taas kaikki palstan noloimmat spedet mouhoamaan kuvitteellisista vegaaneista.
En tietenkään tee kaikki ruokia yhden ihmisen ruokarajoitteiden mukaan mutta luonnollisesti huolehdin että hänellekin on riittävästi vaihtoehtoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä avaus, keräsi taas kaikki palstan noloimmat spedet mouhoamaan kuvitteellisista vegaaneista.
Ai, eikö vegaaneja olekaan olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei tule minun joulupöytään sellaista. Teenjuoja riittää ja sitten se maitojuttuinen, muut ottakoot mitä pöydässä on, monipuolista joka tapauksessa.
Yksipuolinen kokki, jos ei taidot yllä muuhun kuin maito-kermasotkuihin.
Kokki on hyvä vain, jos käyttää aitoa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä. Esim joulutortut on tehtävä voitaikinasta ja voideltava munalla. Pipareihin tulee munia ja voita. En jaksa luetella enempää.
Makuasia. Mun joulutortut on aina olleet todella kehuttuja, ja niissä ei ole voita. Jätän vegaanien tortut voitelematta, muille voitelen.
Niin?-eri