3 vuotta ajeltu sähköautolla
Ollaan ajettu tyytyväisenä Tesla Y-modelilla jo 3 vuotta. Ladataan halpaa yösähköä kotona ja loma-asunnolla. Kilometrien hinta on enimmäkseen n. 1,5e/ 100km välillä talvella vähän enemmän. enkä n. 2,5e/100km.
Ollaan näin säästetty pelkissä bensakuluissa jo n. 10 000e kolmen vuoden aikana verrattuna vastaavaan bensa-autoon.
Teslaan on vaihdatettu vain kesä- ja talvirenkaat huollossa keväisin ja syksyisin ja yhden kerran ilmanvaihdon suodatin. Ei muita huoltoja eikä katsastuksia.
Välillä meni vuosi niiin ettei ladattu julkisilla lainkaan kun ei ollut tarvetta. Viime kesänä tehtiin Teslalla matka Ruotsin kautta Taskaan ja takaisin. Meni aivan loistavasti. Ladattiin sähköä vessa- ja ruokatauoilla sen verran kun siinä ajassa ehti tulemaan ja ihan hyvin sähköä riitti koko päivän ajeluun. Ei yhtään mitään ongelmaa.
Haluatko kysyä jotain ?
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuet Donald Trumpia autovalinnallasi?
Miksi tuet ilmastonmuutosta , itänaapurin hyökkäyssotaa urainassaa tai Saudien toimittajien murhia ja ihmisoikeusloukkauksia omalla bensa- tai diesel-valinnallasi ?
Minulle valinta on selvä.
Koska en ole moraalinvartija, enkä välitä ukrainasta. Ansaitsevat mitä saavat. Ajan edelleen kasarin lopun V8 jenkillä. Ajakaa millä mikroilla tykkäätte, mutta turha nostaa itseään jalustalle jonkun sähkövimpainen omistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan kun olet myymässä teslaasi. Paljonko silloin on km kustannukset?
Älä turhaan odota että myisin sinulle Teslani. Annetaan Tesla jälkikasvun käyttöön jos itse joskus halutaan uusi auto.
Kuka sen akun maksaa kun jälkikasvu ottaa Teslan käyttöön?
Se on maksettu jo auton oston yhteydessä, ei siitä tarvitse uudestaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuet ilmastonmuutosta , itänaapurin hyökkäyssotaa urainassaa tai Saudien toimittajien murhia ja ihmisoikeusloukkauksia omalla bensa- tai diesel-valinnallasi ?
Koska en ole moraalinvartija, enkä välitä ukrainasta. Ansaitsevat mitä saavat. Ajan edelleen kasarin lopun V8 jenkillä. Ajakaa millä mikroilla tykkäätte, mutta turha nostaa itseään jalustalle jonkun sähkövimpainen omistuksesta.
Sinua ei sitten vaivaa lisääntyvät myrskyt, lämpenevä ilmasto, nouseva merenpinta, ilmastopakolaiset ja lisääntyvä nälänhätä sodatkaan ?
Kunhan saa kaasutella V8 jenkillä kuten ennenkin.
Meitä on moneen junaan.
Meillä sähköautossa kuluu renkaat noin 4:ssä vuodessa. Tai ainakaan kolmessa vuodessa eivät vielä ole kuluneet loppuun. RIippuu tietysti siitä kuinka paljon ajaa.
Kuinka usein niitä vaihdetaan bensa-autoihin ?
Minun polttomoottorilla varustetussa autossa 10 vuoden välein ( 85000 km), Renkaiden kuluminen riippuua auton painosta ja kilometreistä.
On se tutkittu, tietoa tutkimuksesta löytyy varmasti googlaamalla. Painava auto syö luonnollisesti tietä enemmän kuin kevyt, vastaavilla renkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei sitten vaivaa lisääntyvät myrskyt, lämpenevä ilmasto, nouseva merenpinta, ilmastopakolaiset ja lisääntyvä nälänhätä sodatkaan ?
Kunhan saa kaasutella V8 jenkillä kuten ennenkin.
Meitä on moneen junaan.
Älä leiki jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en tukisi? En ole vasemmistolainen
Olennaista ei ole se paljonko on auton co2 arvot vaan paljonko niillä ajaa. Vaikka auto olisi v24 moottorilla niin se ei saastuta jos sillä ei aja.
Kun aja vähän niin ei ole suurta merkitystä päästöjen määrällä. Kun sähköauton valmistus itsessään saastuttaa varmasti enemmän kuin tämän v24 autolla ajavan seuraavien 30 vuoden ajot.
Vierailija kirjoitti:
Minun polttomoottorilla varustetussa autossa 10 vuoden välein ( 85000 km), Renkaiden kuluminen riippuua auton painosta ja kilometreistä.
Nykyrenkaat eivät kestä kymmentä vuotta edes kaupan hyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista ei ole se paljonko on auton co2 arvot vaan paljonko niillä ajaa. Vaikka auto olisi v24 moottorilla niin se ei saastuta jos sillä ei aja.
Kun aja vähän niin ei ole suurta merkitystä päästöjen määrällä. Kun sähköauton valmistus itsessään saastuttaa varmasti enemmän kuin tämän v24 autolla ajavan seuraavien 30 vuoden ajot.
Tuossa on se ajatusvirhe että sähköautolla nimenomaan ei ole väliä kunka paljon ajaa kun yöllä ladattava tuulisähkön päästöt ovat 0.
Jostain luin että 14 000 km vuodessa voisi olla raja jolloin sähköauto kannattaisi ostaa. Vähän ajavat tekee ilmastoteon kun hankkii polttomoottoriauton, mieluusti käytetyn.
On laskettu että sähköauton valmistus verrattuna polttomoottoriauton valmistukseen saastuttaa 90 000 km ajon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkailla sähköauto kuluttaa myös tietä enemmän painavampana autona.
Ja tilastofaktaa sinulla oli tähän missä?
Kauppalehti kertoi taannoin että sähköauto kuluttaisi tietä 11% enemmän kuin vastaava polttomoottorilla varustettu auto painavampana. Teiden korjauksista tulee co2 päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyrenkaat eivät kestä kymmentä vuotta edes kaupan hyllyllä.
Minun 2014 Yariksen Bridgestone talvirenkaissa olisi ollut vielä pintaa ja nastat tallella, mutta vaihdoin syksyllä Hankookit. Samoin Dunlopin kesärenkaat on vielä lailliset, mutta vaihdan uusiin keväällä. Autossa 85 000 km mittarissa, auto on kevyt ja kun ei kaahaile niin ei 42000 km plus 42000 km renkaille ole matka eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin että 14 000 km vuodessa voisi olla raja jolloin sähköauto kannattaisi ostaa. Vähän ajavat tekee ilmastoteon kun hankkii polttomoottoriauton, mieluusti käytetyn.
On laskettu että sähköauton valmistus verrattuna polttomoottoriauton valmistukseen saastuttaa 90 000 km ajon verran.
Riippuu vähän autosta. Ja siitä voiko ladata halpaa yösähköä kotona. Meillä miehellä on jo sähköauto jolla kotona tallissa laturi, mutta minulla pieni bensakäyttöinen kauppakassi jolla ajan alle 10000 vuodessa.
Olen tuon pikkuauton vaihtamista selvitellyt ja nyt kallistumassa käytetyn tai uuden pienen sähköauton hankintaan. Helsingissä säästäisin bensakulujen lisäksi parkkimaksuista ja pysäköintitunnuksen hinnastakin puolet vuodessa sekä huolto ja katsastuskuluja.
Ongelmana on ollut että keskustassa parkkipaikoista taistellessa näppäriä ihan pieniä sähköautoja on markkinoilla vielä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkailla sähköauto kuluttaa myös tietä enemmän painavampana autona.
Kauppalehti kertoi taannoin että sähköauto kuluttaisi tietä 11% enemmän kuin vastaava polttomoottorilla varustettu auto painavampana. Teiden korjauksista tulee co2 päästöjä.
Meillä on sähköautossa kitkat.
Onnitteluni ap:lle mieleisestään ratkaisusta autonsa suhteen ja huolettomia kilometrejä!
Itse olen sen verran vanhoillinen, että ajelen muutaman tonnin dieselillä n. 40000 km vuodessa, polttoainetta
haukkaa 5 l / 100 km.
Olen testannut sähköbussia ja ei ainakaan siinä ollut mitään moittimista ja ääntä lukuun ottamatta
oli kuin dieselbussia olisi ajanut.
Olen kuitenkin sen verran tullut tutuksi sähkön ja autoilun yhdistämisestä, että vikaherkkyys ei houkuta.
Mutta kuten kaikki uusi, sähköautotkin kehittyvät varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se ajatusvirhe että sähköautolla nimenomaan ei ole väliä kunka paljon ajaa kun yöllä ladattava tuulisähkön päästöt ovat 0.
Amerikanrauta jolla ei ajeta ei saastuta. Nämä harrastajat ajaa hyvin vähäisiä kilometrejä vuosittain, suuren osan vuotta auto on tallissa. Nyt kun on laskettu että sähköauton valmistus itsessään saastuttaa 90 000 km ajoa vastaavan määrän enemmän kuin polttomoottoriauton valmistus. Tätä amerikanrautaa ei edes enää tarvitse valmistaa, se on jo olemassa. Kun harrastaja ajaa 3000 vuodessa niin niin pelkillä sähköauton valmistuksen ylimääräisillä päästöillä hän ajaa 30 vuotta.
Se sinun sähköautosi on pitänyt valmistaa ja paksu savu on tuprunnut tehtaitten piipusta ja rekat ja laivat on ajaneet ristiin ja rastiin. Yksi laiva täynnä autoja paloi ja melkein upposi sinun sähköautosi takia. Eli jo valmistettu auto on ekoauto.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa näissä keskusteluissa on, että vetyautoa ei enää kukaan ota keskustelussa esiin siihen tyyliin, että siirryn suoraan vetyyn :D
Haukuttu välimallin sähköauto onkin osoittaunut kestäväksi ja luotettavaksi - ja mikä kamalinta - polttisautoa huomattavasti mukavammaksi arjen helpottajaksi: lämpiää parissa minuutissa (mihin polttis ei todellakaan kykene), on vaivaton ajaa yhdellä polkimella ja suuri osa nelivetoisia, mikä helpottaa talviajoa. Plussana vielä todella halpaa ajoa etenkin kotilatauksella, eikä ole enää mitään venäläisen tai saudilitkujen kanssa sottaamista.
Joo, ainakin meidän sähköautoilu on jo nyt niin vaivatonta että olen jo kokonaan unohtanut mihin sitä vetyä niin hirveästi ppari vuotta sitten kaivattiin.
Nuo höpinät siitä että olisi jotenkin ylivoimaisen vaikeaa tai hidasta laittaa piuha autoon pissatauolla pitemmällä lomamatkalla on todistettu turhiksi. Tässä suhteessa ainakin Tesla toimii moitteettomasti jo nyt. Ei minkäänlaista ongelmaa ajaa 1000km,