3 vuotta ajeltu sähköautolla
Ollaan ajettu tyytyväisenä Tesla Y-modelilla jo 3 vuotta. Ladataan halpaa yösähköä kotona ja loma-asunnolla. Kilometrien hinta on enimmäkseen n. 1,5e/ 100km välillä talvella vähän enemmän. enkä n. 2,5e/100km.
Ollaan näin säästetty pelkissä bensakuluissa jo n. 10 000e kolmen vuoden aikana verrattuna vastaavaan bensa-autoon.
Teslaan on vaihdatettu vain kesä- ja talvirenkaat huollossa keväisin ja syksyisin ja yhden kerran ilmanvaihdon suodatin. Ei muita huoltoja eikä katsastuksia.
Välillä meni vuosi niiin ettei ladattu julkisilla lainkaan kun ei ollut tarvetta. Viime kesänä tehtiin Teslalla matka Ruotsin kautta Taskaan ja takaisin. Meni aivan loistavasti. Ladattiin sähköä vessa- ja ruokatauoilla sen verran kun siinä ajassa ehti tulemaan ja ihan hyvin sähköä riitti koko päivän ajeluun. Ei yhtään mitään ongelmaa.
Haluatko kysyä jotain ?
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin että 14 000 km vuodessa voisi olla raja jolloin sähköauto kannattaisi ostaa. Vähän ajavat tekee ilmastoteon kun hankkii polttomoottoriauton, mieluusti käytetyn.
On laskettu että sähköauton valmistus verrattuna polttomoottoriauton valmistukseen saastuttaa 90 000 km ajon verran.
Oli joskus noin. Nykyään akkuihin ei tarvita esimerkiksi kobolttia tai muita hyvin harvinaisia metalleja, joten kilometrirajaa on pienempi. Tesla on ainakin hiilineutraali tehtaiden osalta ja autot jopa vegaanisia. Tulevaisuus on sähkön myös Esson baarilaisilla. Kiva nähdä kuinka selitykset vaihtuvat kuinka me on aina oltu sitä mieltä, että sähkö on paras. Muistan ajan, kun Essolla pidettiin kännykkää velkaspedehommana, jota ei oikee ilmeinen tarvihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko autonne arvo on pudonnut?
Itse ajan edelleen halvoilla autoilla ja teen kaikki huollot ja korjaukset itse.
Vaikka enää ei tarvitsisikaan.
Luultavasti ei euroakaan sinun taskustasi. Ja uuden auton arvo laskee ihan riippumatta käyttövoimasta.
Tuollaiset vanhalla takapihalla rassattavalla ritsalla ajamiset eivät ole kovin olennaisia kun puhutaan uusista autoista.
Enhän minä nyt toki takapihalla rassaa.
Vaan autotallissa nosturilla.
Ja on kyllä yllättävän pienellä selvinnyt , mutta tosiaan kaikki tulee tehtyä itse.
Olisihan sitä voinut jonkun kalliin auton hankkia , mutta kun en näe siinä mitään järkeä.
Ostin mieluummin kesämökin tässä kohtaa.
Mutta tosiaan itse kysymykseen sinä et kyennyt vastaamaan.
Oletko laskenut kesämökin arvonaleneman? Eivät ole kovin muodissa ja kovemmat kulut kuin sähköautossa.
Mökkien hinnat ovat tulleet alaspäin lähes 30 prosenttia, se tarkoittaa usean kymppitonnin arvonalenemaa.
Outo ketju. Miksi teitä haittaa muiden ihmisten kokemat arvonalenemat ja tappiot?
Vierailija kirjoitti:
Outo ketju. Miksi teitä haittaa muiden ihmisten kokemat arvonalenemat ja tappiot?
Harmittanee kun ei itse pääse käsiksi halpaan ajamiseen🤷
En osta sähköautoa, kun se ei palvele minun käyttötarkoituksia millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun laskee kustannuksia on hyvä huomioida että monin paikoin sähköautojen parkkimaksut ovat edullisemmat ja huoltoon ja katsastukseen menee vähemmän rahaa.
Ainoa kulu jota sähköautossa on enemmän on renkaat joissa vaihtoväli on vuoden tai kaksi tiheämpi kuin polttomoottoriautolla.
Ja näköjään kannattaa huomioida sekin että pian polttomoottoriautolla ei pääse kaupunkikeskustoihin niin kuin tuossa aiemmin jo todettiin. Esim Tukholman keskustaan ei kannata enää ensi vuonna bensa- tai dieselautolla ajaa. Tästäkin voi tulla jollekin ylimääräisiä kuluja.
Kuitenkin Nairobin keskustassa saa pysäköidä, vaikka ei ole sähköautoa. Suurimmalle osaa Suomalaisista ei pätkääkään kiinnosta saako Helsingin tai Tukholman keskustassa pysäköidä.
Oletko ymmärtänyt että Helsingin keskust
Suurimmalle osalle Suomalaisista Helsingin keskustan kaltaisten tuppukylien pysäköinti, vaikka se kiellettäisiin kokonaan on yhden tekevää, kenelläkään ei ole asiaa sinne. Jokainen miettii sähköauto / polttomoottoriauto valintaa oman elinpiirin ja ajomäärien kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa se vielä haitata sinuakin, kun viet sähköautosi katsastukseen ja pohjassa todetaan pienikin lommo ja akku menee vaihtoon..(maksu omasta lompakostasi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa se vielä haitata sinuakin, kun viet sähköautosi katsastukseen ja pohjassa todetaan pienikin lommo ja akku menee vaihtoon..(maksu omasta lompakostasi)
Minä ajan vanhalla kuplalla. Eikä yhtään harmita, miten muut ihmiset käyttävät rahansa. Miksi se haittaa sinua?
sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tai sit ei, ei ole tullut minkään auton pohjaan lommoja aiemminkaan.
mut ei sun tarvi mun puolesta jännittää.
Miksi olet ollut 3 vuotta hölmö? 😂
Tesloja saa alle 20 tuhannella eurolla. Ei tipu arvo 45 tuhatta kolmessakymmenessä vuodessakaan. Mutta tähän on helppo pillittää, että entäns sitten akku? Tonnin maksaa sen huolto ja testaus. Uusiminen maksaa 6000 euroa. Moottori on isompi huoli. Sen huolto on alle tonnin ja uusiminen muutaman tonnin. Niitä voi myös korjata. Kaikki muu huolto onkin hyvin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkailla sähköauto kuluttaa myös tietä enemmän painavampana autona.
Ja tilastofaktaa sinulla oli tähän missä?
Kauppalehti kertoi taannoin että sähköauto kuluttaisi tietä 11% enemmän kuin vastaava polttomoottorilla varustettu auto painavampana. Teiden korjauksista tulee co2 päästöjä.
Mistä se tienpinta voi tietää pyöritääkö pyöriä sähkömoottori vai bensamoottori? Jos on täysin identtiset renkaat ja saman painoinen auto.
Vierailija kirjoitti:
En osta sähköautoa, kun se ei palvele minun käyttötarkoituksia millään tavalla.
Jep, vähän on vaikea teslaan tai johonkin muuhun vatkaimeen tunkea kaasupulloja ja vesisäiliötä 😂
Johtaviksi asiantuntijoiksi itseään tituleeraavat yrittää käännyttää aina Suomalaisia Sähköauto Kultin jäseniksi pöljillä laskelmillä. Lähtökohta on että kansalainen ajaa vuodessa 30 000 - 50 000 km jolloin auto maksaa itsensä muutamassa vuodessa, kuitenkin tavalliselle keskiverto kansalaiselle 10 000 km on jo paljon.
Nämä jotka ajaa 30 000 vuodessa ajaa puolet tästä turhaa hupi-ajoa, joka ei ole tarpeellista. Polttomoottorilla varustetulla autolla ajetaan enemmän tarpeellista ajoa.
Meillä kun harrastetaan automatkailua, niin sähkö on ehdoton valinta.
Kun sähköauto on painava akuston ansiosta Mitä kovemmalla voimalla painat nasta tietä päin niin sitä syvempi kolo siihen tulee.
Kannattais vaihtaa pian uuteen, kohta alkaa kalliit kilsat. Aika helkkaristi kirjoitellaan akkuvioista noissa ja korjaukset alkaen 5k€. Siirryn sähköautoon kun seuraavan sukupolvet litiumittomat akut tulee parin vuoden sisään, turvallisempia ja ranget pidempia. Plugari on vihoviimeinen pommi, kaksii eri tekniikkaa ja kahden ongelmat.
Enhän minä nyt toki takapihalla rassaa.
Vaan autotallissa nosturilla.
Ja on kyllä yllättävän pienellä selvinnyt , mutta tosiaan kaikki tulee tehtyä itse.
Olisihan sitä voinut jonkun kalliin auton hankkia , mutta kun en näe siinä mitään järkeä.
Ostin mieluummin kesämökin tässä kohtaa.
Mutta tosiaan itse kysymykseen sinä et kyennyt vastaamaan.
Elämä on valintoja , näinhän se menee.