Onko se teistä luxusta, jos vuokra-asunnossa on tiskikone?
Kommentit (118)
En ymmärrä miten tiskikone olisi turha jos asuu yksin. Ei se tiskaaminen iloksi muutu vaikka tiskaisi vain omat astiat. Vihaan tiskaamista, ja todellakin tiskikone on tarpeellinen vaikka pyöriikin vain 3-4 päivän välein! Yksin asuessa ei onneksi tarvitse tehdä ruokaa joka päivä kun sen normaalin "perheannoksen" tehdessä saa pakkaseen monen päivän ruoat. Eli ei ole mikään ongelma että se ainoa paistinpannu odottaa koneessa.
Minulla ei ollut tiskikonetta edes niinä vuosina, kun omistin asuntoni. Saisin koneen täyteen, jos asettelisin sinne aivan kaikki astiani kattiloita myöten, mutta sitten varmaan tulisi sähkölasku mieleen. Pitkäaikaistyöttömänä ja köyhänä oppii kohtaamaan kaiken raha edellä.
Käsin tiskaaminen on myrkkyä selälleni, joten ruokavalioni on muotoutunut sellaiseksi, ettei pahemmin tarvitse tiskata.
Vuokranantajani haluaa hankkia tänne tiskikoneen. Sen hinta näkyy heti vuokrassa muiden syiden ohella. On kätevää maksattaa kone vuokralaisella, ennen kuin tämä pääsee lähtemään halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vuokra-asuntosyndrooma. Toinen päähänpinttymä on omistusasunnon maksaminen "omaksi". Kaksi aivan järjetöntä pakkomiellettä, jotka on tosi hyvin saatu juurrutettua Suomalaisen kallon sisäpinnalle.
Siitäkin huolimatta, ettei omistusasunto tai vuokra-asuntokaan, edes ole enää mikään sijoitus. Ainakaan kannattava sijoitus. Mutta sitä ei saa sanoa. Sen sijaan pitää emuloida jotain asuntoflippaajaa, joka lehdessä kertoo miljoonaomistuksistaan?
Totta kai jos olen parin vuoden komennuksella, ison monikansallisen yrityksen palveluksessa, vieraalla paikkakunnalla, asun yrityksen minulle vuokraamassa asunnossa, totta kai siinä kämpässä on tiskikone. Miten se sopimukseeni kuuluva taloudenhoitaja muuten sitten ne astiat tiskaa?
Roskiksessa asumistako sinä kannatat vai mikä olisi sitten se järjellinen vakituinen asumismuoto, jos se ei ole vuokra eikä oma?
Vierailija kirjoitti:
Perusvaruste uusissa asunnoissa. Vanhemmissa ylimääräistä, varsinkin yksiöissä. En tekisi itse sillä mitään, kun ei ole niin paljon astiotakaan, plus ei kiinnosta pesuainesyöpä
Kiinnostaako foliohattu? Käytätkö tiskatessa käsineitä?
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä vielä ei välttämättä ollut tiskikoneita, mutta 2000-luvun puolella muistaakseni kyllä oli... viimeisessä vuokrakämpässä missä asuin, oli niin ihanat emäntä ja isäntä että teettivät rempan keittiöön kun sanottiin että edellinen vuokralainen taisi olla aika... ja silloin hommasivat tiskikoneenkin.
Sen sijaan tässä puolison okt:ssa mihin muutin, ei ollut tiskikonetta... en suostunut muuttamaan tänne ennen remonttia ja tiskikonetta.
Ei pääse edes omilleen, jos tekee keittiöremontin vuokra-asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut tiskikonetta edes niinä vuosina, kun omistin asuntoni. Saisin koneen täyteen, jos asettelisin sinne aivan kaikki astiani kattiloita myöten, mutta sitten varmaan tulisi sähkölasku mieleen. Pitkäaikaistyöttömänä ja köyhänä oppii kohtaamaan kaiken raha edellä.
Käsin tiskaaminen on myrkkyä selälleni, joten ruokavalioni on muotoutunut sellaiseksi, ettei pahemmin tarvitse tiskata.
Vuokranantajani haluaa hankkia tänne tiskikoneen. Sen hinta näkyy heti vuokrassa muiden syiden ohella. On kätevää maksattaa kone vuokralaisella, ennen kuin tämä pääsee lähtemään halvempaan.
"Pitkäaikaistyöttömänä ja köyhänä oppii kohtaamaan kaiken raha edellä."
Paitsi vesilaskun.
No on se heille jotka luulevat niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luxsusta, mutta yhden hengen taloudessa aika turha kapine.
Miten niin turha? Jos laitat ruokaa päivittäin ja leivot silloin tällöin sekä naapuri tai ystävä käy kaffeella tulee tiskiä aika julmasti päivässa. Olen yhden hengen talous ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Erittäin tarpeellinen kone.
Vierailija kirjoitti:
Ei, perusasioita kuten liesi ja mikrokin. Jokaisessa nykyaikaisessa keittiössä on astianpesukone.
No ei ole kyllä yhdessäkään vuokra-asunnossa ollut mikroa. Eikä kaikissa tosiaan tuota tiskikonettakaan eikä kyllä pyykkikonettakaan. Kaikissa taloyhtiöissä ei ole ollut edes pesutupaa.
Miksi vuokralla asuvalla (siis etenkin yhteiskunnan tukien varassa elävällä) pitäisi olla nykyaikainen koti ja keittiö kaikin mukavuuksin? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa tällaisia ei-välttämättömiä asioita?
Yksi turhimmasta keksinnöistä yksinasuvalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla vakiovaruste. Kannattaa huomioida vuokran hinnoittelussa. Minulle on tullut kustannuksia jo 800e. 2 kertaa huoltokäynti ja sitten uusi kone 550e. Saahan sen toki pääomatulon verovähennyksiin.
Kysyitkö, pesevätkö pottaa tiskikoneessa?
Niin juuri. Joku päivä sitten yksi kirjoitti kuinka hän veskiharjan pesee tiskikoneessa. Toisten käyttämä tiskikone ällöttäisi kyllä minua, olenkin ostanut itse aina oman koneeni enkä tietty vuokralla ole asunutkaan.
Minun vuokralaisellani on tiskikone, mikrouuni ja kuivaava pyykinpesukone. Pyykkikoneen uusin kun vuokralainen vaihtui. Varustelut ei paljon maksa kun saa poistoihin verotuksessa.
Mulla ei ole edes tässä omistusasunnossani koska en koe sitä tarpeelliseksi. Lisäksi tykkään tiskaamisesta koska en kerrytä mitään tiskivuoria haisemaan vaan pesen illalla kaikki päivän aikana sotkemani astiat.
Tsih! Olen miljonääri, en kiinteistösijoittaja, asun vuokralla. On astianpesukonekin kaikissa asunnoissa.
On. En ole vielä päässyt asumaan vuokra-asunnossa (+20 vuotta eri v-a asuneena), jossa olisi valmiina tiskikone. Oman voi toki ostaa ja asennuttaa omalla kustannuksella, kunhan on kysynyt luvan asunnon omistajalta.
Kunnan vuokra-asunto, ohjeissa sanotaan että pitäisi käyttää tiskikonetta mutta sellaista ei ole eikä edes paikkaa keittiössä. Varmaan jossain asunnoissa on tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luxsusta, mutta yhden hengen taloudessa aika turha kapine.
Miten niin turha? Jos laitat ruokaa päivittäin ja leivot silloin tällöin sekä naapuri tai ystävä käy kaffeella tulee tiskiä aika julmasti päivässa. Olen yhden hengen talous ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Erittäin tarpeellinen kone.
Meitä on neljä ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Ruokaa laitetaan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vuokra-asuntosyndrooma. Toinen päähänpinttymä on omistusasunnon maksaminen "omaksi". Kaksi aivan järjetöntä pakkomiellettä, jotka on tosi hyvin saatu juurrutettua Suomalaisen kallon sisäpinnalle.
Siitäkin huolimatta, ettei omistusasunto tai vuokra-asuntokaan, edes ole enää mikään sijoitus. Ainakaan kannattava sijoitus. Mutta sitä ei saa sanoa. Sen sijaan pitää emuloida jotain asuntoflippaajaa, joka lehdessä kertoo miljoonaomistuksistaan?
Totta kai jos olen parin vuoden komennuksella, ison monikansallisen yrityksen palveluksessa, vieraalla paikkakunnalla, asun yrityksen minulle vuokraamassa asunnossa, totta kai siinä kämpässä on tiskikone. Miten se sopimukseeni kuuluva taloudenhoitaja muuten sitten ne astiat tiskaa?
Roskiksessa asumistako sinä kannatat vai mikä olisi sitten se järjellinen vakituinen asumismuoto, jos se ei ole vuokra eikä oma?
Joku sen roskiksenkin sinulle tarjoaa. Muista maksaa siitä kerran kuukaudessa.
Jotenkin huvittavaa nämä "autoni on halpa pitää" ja samalla laitetaan se 500€ lyhennyksiin kuussa :D
Vanha autoni jonka keskikulutus oli 12-13L/100km maksoi mulle n. 225€/kk. Sisälsi siis verot ja vakuutukset, bensat, huollon ja katsastuksen kerran vuoteen. Rikki se ei ollut kertaakaan. Auton omistin kokonaan itse.
Nyt on uusi auto, keskikulutus alle 6L/100km ja siihen ei 500€/kk riitä samoihin asioihin. Katsastusta ei edes tarvita vielä. Ei se ole halpaa pitämistä kun lyhennetään. Se on auton kulu myös.
Perusvaruste uusissa asunnoissa. Vanhemmissa ylimääräistä, varsinkin yksiöissä. En tekisi itse sillä mitään, kun ei ole niin paljon astiotakaan, plus ei kiinnosta pesuainesyöpä