Onko se teistä luxusta, jos vuokra-asunnossa on tiskikone?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Ei, perusasioita kuten liesi ja mikrokin. Jokaisessa nykyaikaisessa keittiössä on astianpesukone.
Vuokra-asunnot eivät aina ole nykyaikaisia. Ja mikro on yleensä asukkaan ostama, ei taloyhtiön tai vuokranantajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luxsusta, mutta yhden hengen taloudessa aika turha kapine.
Miten niin turha? Jos laitat ruokaa päivittäin ja leivot silloin tällöin sekä naapuri tai ystävä käy kaffeella tulee tiskiä aika julmasti päivässa. Olen yhden hengen talous ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Erittäin tarpeellinen kone.
Minä asun yksin ja tiskiä tulee senverran, että kerran kuukaudessa on tarvetta tiskata. Kaupasta saa valmiita ruokia ja kahvileipiä niin kohtuuhintaan, ettei kannata tuhlata aikaansa ruoanlaittoon ja leipomiseen. Naapurit ja ystävät voivat juoda kahvit omissa oloissaan!
Syö sinä niitä valmiita lisäainepommeja vaan, me muut valmistamme kotona terveellisempää ruokaa
Niin ja edellisessä asunnossani muuten oli täysikokoinen astianpesukone, niin se tuli täyteen itselläni 1-2 päivässä kattiloineen ja vuokineen. Tuo minikone on vaan niin paljon pienempi, että sillä ei pese kuin muutaman astian kerralla. t. työkyvyttömyyseläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Minun kone vie pesuohjelmasta riippuen 12-18 litraa/pesukerta. Siinä saa olla käsintiskatessa aika tarkka veden kanssa, että pääsee samaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on, tai ainakin silloin, kun kyseessä on yksiö tai kaksio. Ja harvoin se sellaisiin minikeittiöihin mahtuukaan.
Mulla on todella pieni minikeittiö. Hyvin sinne mahtuu pieni yhden henkilön pieni tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja edellisessä asunnossani muuten oli täysikokoinen astianpesukone, niin se tuli täyteen itselläni 1-2 päivässä kattiloineen ja vuokineen. Tuo minikone on vaan niin paljon pienempi, että sillä ei pese kuin muutaman astian kerralla. t. työkyvyttömyyseläkeläinen
Mä saan melkein kaikki astiani mahtumaan pieneen koneeseen. 3-4 päivän välein pesen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kone vie pesuohjelmasta riippuen 12-18 litraa/pesukerta. Siinä saa olla käsintiskatessa aika tarkka veden kanssa, että pääsee samaan.
Pidän silti keittiökoneita luksuksena.
-eri
Oletteko työssäkäyviä tai muuten syötte paljon kodin ulkopuolella, tai sitten syötte vain pari kertaa päivässä? Minun tiskikoneeni siis on todella pieni, tällaista mallia: https://www.euronics.fi/kodinkoneet/salora-dwr4200-poytaastianpesukone/
Tiskiä tulee paljon, kun työkyvyttömyyseläkeläisenä olen kotona 24/7 ja syön normaalit 5 ateriaa päivässä. Käytän samaa juomalasia ja leipälautasta koko päivän, mutta kyllä tuosta kertyy silti useita lautasia ja aterimia plus ruuanvalmistusvälineet (jotka siis tiskaan käsin vielä tuon lisäksi, koska uunivuoat ja isot kattilat eivät mahdu tuohon pikkukoneeseen). Lisäksi päivittäin tulee tiskiin smoothiekannu ja erilaisia rasioita, missä olen säilyttänyt jääkaapissa vaikka kurkkusiivuja tai edellisen päivän ruokaa. Silloin tällöin pitää pestä myös esim. mikrokupu ja vesikannu (jossa pidän vettä jääkaapissa valmiina, koska hanasta tulee usein aluksi lämmintä vettä).
Itsekin käytin aiemmin tiskikonetta, kunnes korona-aikana tuli nimenomaan oltua kotona 24/7 ja tehtyä päivittäin ruokaa, jolloin sen juurikin tajusi, että astioiden käsienpesu on paljon helpompaa, nopeampaa ja ennen kaikkea käytännöllisempää kuin aiemmin oli ajatellut. Näin siis kahden hengen taloudessa.
Toki se on myös tottumuskysymys, että pesee käyttämänsä astiat saman tien, mutta esim. yllä mainitussa kommentissa on asioita, jotka teen/tekisin toisin, hyvänä esimerkkinä vaikka kurkkuviipaleiden leikkaaminen käytön mukaan suoraan leivälle, jolloin likaantuu vain se leikkuuveitsi, mikä on tosiaan helppo pestä saman tien kuivumaan seuraavaa käyttöä varten. Ei siis tarvita lisäksi leikkuulautaa, omaa lautasta niille viipaleille ja vielä säilytysrasiaa ylijääneille.
Smoothiekannu on myös nopeinta pestä heti käytön jälkeen, jolloin ne smoothien jäännökset irtoaa helposti ja samalla sekin kannu on taas heti käytössä seuraavaa kertaa varten. Mikrokupua en edes laittaisi pesukoneeseen, koska se on muovia ja se nyt kannattaa muutenkin vähintään huuhtaista jokaisen käytön jälkeen ja samalla vaivalla sen pesaisee harjalla tai sienellä, jolloin sekin on taas puhtaana valmis seuraavaa käyttöä varten, eikä vesikannun pesu ole yhtään sen vaikeampaa, tekisin sen aina ennen kannun täyttöä, jos siis sellaista edes käyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla vakiovaruste. Kannattaa huomioida vuokran hinnoittelussa. Minulle on tullut kustannuksia jo 800e. 2 kertaa huoltokäynti ja sitten uusi kone 550e. Saahan sen toki pääomatulon verovähennyksiin.
Kysyitkö, pesevätkö pottaa tiskikoneessa?
Hyiiii, sinne tietämättömät vuokralaiset laittavat pesuun ihan mitä sattuu olemaan likaisina. Jos lapsuudenkodissa on ollut tiskikone, sitä osaa myös käyttää ja tyhjentää roskasiivilän kerran viikossa. Minulla oli kotona tiskikone ja äitini hyvin huolellisesti opetti, mitä saa pestä ja millä tasolla.
Muoviastiat alaosassa lentelevät sinne sun tänne rikkoen veden suihkutuspään. Niin ja päivittäin käytettävät koneet pitää kerran viikossa pestä täysin tyhjänä ja ilman pesuainetta kaikista kuumimmalla ja pisimmällä ohjelmalla. Eivät tukeudu suikutuspäät ja kone hohtaa puhtauttaan sen jälkeen.
Jättävätköhän vuokranantajat kansion tutustuttavaksi, jossa on kaikkien koneiden käyttöohjeet tai ehkä mieluummin kopiot niistä? Kaannattaisiko harkita asiaa?
Lapsuudenkodissani ja myöhemmin minulla ei ole koskaan tiskikone hajonnut. Silti vaihdan niitä n. 10-15 vuoden välein, koska aina tulee uusia käteviä käyttöominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei, perusasioita kuten liesi ja mikrokin. Jokaisessa nykyaikaisessa keittiössä on astianpesukone.
Mikroa harvemmin on, mutta astianpesukone on nykyisin itsestään selvyys.
Ihan vaan mun mielipiteenä, jos vaikka aamupalalla on voileipä muutaman minuutin leipälautasella niin ei se lautanen siinä likaannu, sen voi hyödyntää taas seuraavalla aterialla... samoin jos lautaselle on pilkottu vihanneksia niin kyllä mä vaan huuhtaisen hanan alla ja kuivatan, ja käytän seuraavalla aterialla. Eikä meillä tosiaan syödä viittä ateriaa päivässä.
Ei. Tiskaan käsin joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan melkein kaikki astiani mahtumaan pieneen koneeseen. 3-4 päivän välein pesen.
Onko sinullakin siis tuollainen pikkuinen Saloran pöytämalli, mistä laitoin linkin aiempaan kommenttiini, vai jokin toisen mallinen? "Pieniä" koneita kun on todella eri kokoisia. Ja varmaankaan et ole kotona 24/7 ja syö viittä ateriaa päivässä, jos 3-4 päivän välein vaan tarvitsee pestä?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko työssäkäyviä tai muuten syötte paljon kodin ulkopuolella, tai sitten syötte vain pari kertaa päivässä? Minun tiskikoneeni siis on todella pieni, tällaista mallia: https://www.euronics.fi/kodinkoneet/salora-dwr4200-poytaastianpesukone/
Tiskiä tulee paljon, kun työkyvyttömyyseläkeläisenä olen kotona 24/7 ja syön normaalit 5 ateriaa päivässä. Käytän samaa juomalasia ja leipälautasta koko päivän, mutta kyllä tuosta kertyy silti useita lautasia ja aterimia plus ruuanvalmistusvälineet (jotka siis tiskaan käsin vielä tuon lisäksi, koska uunivuoat ja isot kattilat eivät mahdu tuohon pikkukoneeseen). Lisäksi päivittäin tulee tiskiin smoothiekannu ja erilaisia rasioita, missä olen säilyttänyt jääkaapissa vaikka kurkkusiivuja tai edellisen päivän ruokaa. Silloin tällöin pitää pestä myös esim. mikrokupu ja vesikannu (jossa pidän vettä jääkaapissa valmiina, koska hanasta tulee usein aluksi lämmintä v
Ihmisillä on tosiaan erilaiset voimavarat kotitöiden tekemiseen. Mikä on sinulle helppoa, ei välttämättä ole sitä jollekin toiselle. Kuten sanoin, niin olen työkyvyttömyyseläkkeellä vaikean masennuksen vuoksi, eikä minulla ole juuri voimia pestä astioita käsin ja tiskaaminen vie todella paljon voimavaroja. Yritän keskittää voimavarat siihen, että saan joka päiväksi tehtyä ravitsevaa ja monipuolista ruokaa.
En laita kurkkusiivuja lautaselle enkä yleensä käytä leikkuulautaa, vaan pilkon ne suoraan siihen rasiaan, mistä ne on myös kätevä ottaa käyttöön silloin kun on nälkä, kun nälkäisenä ei välttämättä jaksa ruveta pilkkomaan. Jos taas pilkkoisin niitä joka kerta leivän päälle tai aterian lisukkeeksi erikseen, niin sitten taas tulisi enemmän tiskiä niistä leikkuuveitsistä. Smoothiekannun laitan likoamaan heti käytön jälkeen, että lika ei pinty siihen kiinni. Se on todella hankala pestä käsin sieltä terien alta, pesukoneessa puhdistuu paremmin ja vähemmällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan mun mielipiteenä, jos vaikka aamupalalla on voileipä muutaman minuutin leipälautasella niin ei se lautanen siinä likaannu, sen voi hyödyntää taas seuraavalla aterialla... samoin jos lautaselle on pilkottu vihanneksia niin kyllä mä vaan huuhtaisen hanan alla ja kuivatan, ja käytän seuraavalla aterialla. Eikä meillä tosiaan syödä viittä ateriaa päivässä.
Jos tämä kommentti oli minulle, niin sanoin jo aiemmin, että käytän tosiaan samaa juomalasia ja leipälautasta koko päivän. Viisi ateriaa päivässä on aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala eli ihan normaalin ja suositellun ateriarytmin mukainen ateriaväli. Syöttekö kenties lounaan kodin ulkopuolella vai oletteko jotain pätkäpaastoilijoita, jos teillä ei viittä kertaa päivässä syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä kommentti oli minulle, niin sanoin jo aiemmin, että käytän tosiaan samaa juomalasia ja leipälautasta koko päivän. Viisi ateriaa päivässä on aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala eli ihan normaalin ja suositellun ateriarytmin mukainen ateriaväli. Syöttekö kenties lounaan kodin ulkopuolella vai oletteko jotain pätkäpaastoilijoita, jos teillä ei viittä kertaa päivässä syödä?
Ilmeisesti ollaan "jotain pätkäpaastoilijoita", mä syön kaksi kertaa päivässä ja puoliso yleensä kolme. Mä olen siis normaalisti kotona ja tietysti syön välillä muuallakin, puoliso on välillä viikot kotona, välillä poissa. Mutta joka tapauksessa, päivässä tai kahdessa ei saada kahteen pekkaan tiskikonetta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin turha? Jos laitat ruokaa päivittäin ja leivot silloin tällöin sekä naapuri tai ystävä käy kaffeella tulee tiskiä aika julmasti päivässa. Olen yhden hengen talous ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Erittäin tarpeellinen kone.
Meitä on neljä ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Ruokaa laitetaan päivittäin.
Toisin sanoen lämmitätte mikrossa kaikki ateriat ja syötte mikroastioista. Eipä siinä juuri tiskiä tule, vaikka olisi miten suuri perhe. Ai niin ja kertakäyttöastioita myös ja ehdoton käsky, että niitä on käytettävä niin ei tule tiskiä.
Yhden hengen taloudessa sitä voisi sanoa hieman ylellisyysvarusteeksi eli luksukseksi, mutta varmasti useamman henkilön perheessä ihan arkipäiväinen tarvekalu.
Eihän se vähennä yhtään sitä tiskin kokonaismäärää, että ne pesee jo ruokaa laittaessa. Ks. edellinen kommenttini, jossa selitän, mistä tiskiä itselläni tulee.