Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se teistä luxusta, jos vuokra-asunnossa on tiskikone?

Vierailija
18.12.2024 |

Minusta on.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomien vekotin.

Nimenomaan siksihän se hankitaan kun ei _osata_ tiskata.  Vai voisko olla että ajatellaan "viisas pääsee vähemmällä". Näin mä ainakin ajattelen kun hankin tiskikoneen, pyykkikoneen ja siivouspalvelun. 

Vierailija
102/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luxsusta, mutta yhden hengen taloudessa aika turha kapine.

Miten niin turha? Jos laitat ruokaa päivittäin ja leivot silloin tällöin sekä naapuri tai ystävä käy kaffeella tulee tiskiä aika julmasti päivässa. Olen yhden hengen talous ja joka toinen päivä tiskikone päälle. Erittäin tarpeellinen kone.

Erityisesti juuri silloin jos laittaa yhdelle ruokaa päivittäin, niin kaikki ruoanlaittotarvikkeet on parhaiten käytössä kun ne pesee heti käytön jälkeen eikä jätä likaisena pesukoneeseen odottamaan ensin sen täyttymistä ja sen jälkeen vielä koneen käymistä. Käsin pesuun ei montaa minuuttia mene.

Eri. Minulla ainakin on useita eri kokoisia kattiloita, uunivuokia, ruoanlaittovälineitä ym. tarvikkeita. Eivät koskaan edes tule kaikki viikon parin aikana käytettyä. Uuniritilä ja -pellit mahtuvat oikein hyvin koneeseen. Inhoan tiskaamista, älyvapaata touhua nostaa kuivauskaappiin ja vesitippoja valuu kainaloon asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla vakiovaruste. Kannattaa huomioida vuokran hinnoittelussa. Minulle on tullut kustannuksia jo 800e. 2 kertaa huoltokäynti ja sitten uusi kone 550e. Saahan sen toki pääomatulon verovähennyksiin.

Häh? Minulla ainakin meni ihan vuokranantajan piikkiin tiskikoneen huoltaminen. Liedenkin toivat uuden kun entisestä hajosi vastukset. 

Vierailija
104/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan tiskaamista. Olen ihan tarpeeksi tiskannut nuoruudessa, että en muuta vuokra-asuntoon jossa ei ole tiskikonetta. Mun mielestä nykyisin tiskikone ei ole luksusta, vaan peruskalustoa.

Vierailija
105/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan mun mielipiteenä, jos vaikka aamupalalla on voileipä muutaman minuutin leipälautasella niin ei se lautanen siinä likaannu, sen voi hyödyntää taas seuraavalla aterialla... samoin jos lautaselle on pilkottu vihanneksia niin kyllä mä vaan huuhtaisen hanan alla ja kuivatan, ja käytän seuraavalla aterialla. Eikä meillä tosiaan syödä viittä ateriaa päivässä. 

Näillä huuhtaisuilla saa helposti käytettyä hurjasti enemmän vettä kuin sillä, että pesee astiat koneessa.

Vierailija
106/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai o. Ja viel, jos siel olis oma sauna ja pyykinpesukonekin. Mul o vaan toi tiskikone. Kuka nyt tiskaa käsin enää nykyään ? No, onhan sekin hyvä asia, mut ei oo täysin varmaa, et tiskit tulee täysin puhtaaksi käsin pesemällä. Ite käytän aina 30 minsan ohjelmaa. Ja se o todella hiljainen. Edellisessä asunnossani ei sellaista ollut, ja kun sellaisen sain, niin siitä lähti melkoinen ääni, joka kesti tasan tunnin. Tiskejä ei silloin voinut pestä muulloin, kuin öisin. 

Vierailija
107/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja pesen tiskikoneesta huolimatta käsin, kun koneen täyttymisessä menisi ikuisuus enkä viitsi pyörittää jotain 1/3 täysiä koneellisia. Konetiskiainekin on aikamoista myrkkyä (sen on oltava että irrottaa ne kuivuneet ruokien/juomienjämät.)

Täällä on selkeästi naisissa kaksi koulukuntaa: ovat lapsuudenkodissa tottuneet käyttämään tiskikonetta ja osaavat sekä hoitaa sitä että täyttää sen oikein, toinen vastustaa tiskikonetta raivon vimmalla väittävän mitä ihmeellisempiä syöpiä tulevan heti, kun alkaa sitä käyttää.

Sitten marttyyrin elkein ja ilmein huokaillen taaaas tiskataan kaikkien turhaan ottamat astiat, oikeasti lapsiperheissä lapsilla on tiskivuorot enkä ainakaan minä heidän tiskaamista astioista söisi. He koittavat päästä ikävästä hommasta mahdollisimman nopeasti ja yleensä tiskiharjaakaan ei juuri käytetä kuin äidin nähdessä.

Olen ollut kylässä vastasyntynyttä  ihailemassa ja kahvit juotiin kaikessa rauhassa, KUNNES perheen isä pesi vauvan kakkaisen takamuksen asunnon ainoassa tiskialtaassa, jostain kumman syystä en ottanut toista kuppia kahvia. 

Kaikkein tyytyväisin on perhe, jossa opetetaan lapsia täyttämään ja tyhjentämään tiskikonetta oikein niin ei mene rikki astioita eivätkä muoviastiat lentelevä pitkin konetta.

Sama koskee pyykkikonetta ja kuivausrumpua. Toiset pesevät ns. nyrkkipyykkiä lotraten vettä valtavat määrät ja pesuainetta jää kuitenkin pyykkeihin. Lapsuuden kodissani ei pesty käsin yhtään mitään pyykkiä. Kaikkein arimmat ja hienoimmat vaatteet vietiin pesulaan, myös mattoja, jos oli tarpeen.

Vierailija
108/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole luksusta 

Vierailija
109/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten tiskikone olisi turha jos asuu yksin. Ei se tiskaaminen iloksi muutu vaikka tiskaisi vain omat astiat. Vihaan tiskaamista, ja todellakin tiskikone on tarpeellinen vaikka pyöriikin vain 3-4 päivän välein! Yksin asuessa ei onneksi tarvitse tehdä ruokaa joka päivä kun sen normaalin "perheannoksen" tehdessä saa pakkaseen monen päivän ruoat. Eli ei ole mikään ongelma että se ainoa paistinpannu odottaa koneessa. 

Paistinpannua EI PIDÄ  PESTÄ KONEESSA, menee piloille, oli teflon, tai mikä tahansa pannu !🙄

Miksi ihmeessä teräspannua ei saisi pestä koneessa? Ei se mene pilalle sen enempää kuin teräshaarukatkaan. 

Vierailija
110/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä vielä ei välttämättä ollut tiskikoneita, mutta 2000-luvun puolella muistaakseni kyllä oli... viimeisessä vuokrakämpässä missä asuin, oli niin ihanat emäntä ja isäntä että teettivät rempan keittiöön kun sanottiin että edellinen vuokralainen taisi olla aika... ja silloin hommasivat tiskikoneenkin. 

Sen sijaan tässä puolison okt:ssa mihin muutin, ei ollut tiskikonetta... en suostunut muuttamaan tänne ennen remonttia ja tiskikonetta. 

Miten niin ei ysärillä ollut? Itse ostin kasarilla tiskikoneen.

Meillä ostettiin kotiin eka tiskikone 70-luvulla.

Vierailija
111/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen. että miksi niitä painavia koneita ylipäätään on vuokra-asunnoissa omistajan hankintoina. Jokainen omansa maksakoon ja myös asennuttakoon .

Ei ulkomailla sellaisia koneita kuulu vuokraan. Jos niin niistä tulee eri maksu ja vuokra on korkeampi, ns. osittain kalustetuissa asunnoissa.

Vierailija
112/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se kannata vuokranantajan itsensä hankkia ja asentaa kuin antaa vuorkalaiselle tehtäväksi ja sitten sattuu vielä jokin vesivahinko tms

Vierailija
113/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Meillä on tosin vuokrasopimuksessa klausuuli, että ei kuulu vakiovarustukseen, mutta saa olemassa olevaa vapaasti käyttää, ja jos hajoaa, niin uutta ei tule vuokranantajan toimesta. Eikä vanhaa korjata vuokranantajan laskuun.

Vierailija
114/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, jos ei paljon kotona aikaa vietä ja syö aina ulkona. Itse työkyvyttömyyseläkeläisenä kun olen koko ajan kotona ja vaikka käytän esim. samaa juomalasia koko päivän, niin sitä tiskiä kertyy aivan tajuttomia määriä joka päivä. Omassa yksiössäni ei ole tiskikonetta, mutta olen ostanut itse sellaisen pöytämallisen. Senkin joutuu 2-3 kertaa päivässä pyörittämään. Ei todellakaan olisi psyykkisesti sairaana voimavaroja tiskata käsin kaikkea, nyttenkin siis joutuu isommat uunivuoat ja kattilat käsin pesemään, kun eivät mahdu tuohon mini-koneeseen. Ja pyrin tekemään usemman päivän ruuat kerralla, silti sitä tiskiä on ihan tolkuttomasti.

En ymmärrä miten yhdeltä ihmiseltä voi tulla noin paljon tiskiä. Meillä kahdestaan ehkä k

Hänellä on pöytämallinen kone, joka ehkä on jotain parin ison mikron kokoinen. Teillä varmaankin on kaapistoihin asennettu malli, jossa on eri tasoja eli hyllyjä. Kyllä sinne mahtuu aivan eri tavalla astioita.

Hyvä, että sijoitit rahojasi tuki tarpeelliseen pöytätiskariin. Kuka sitä nyt haluaisi joka ikinen päivä käyttää aikaansa tiskaamiseen, ei kukaan parantumattomasti sairas ainakaan. Parempi käyttää vaikka rauhoittavaan lukemiseen aikansa tai vaikka sanaristikoiden täyttämiseen, siinä muuten kokee onnistumisen tunteita, joka tekee kenen tahansa psyykelle hyvää.

Vierailija
115/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kone vie pesuohjelmasta riippuen 12-18 litraa/pesukerta. Siinä saa olla käsintiskatessa aika tarkka veden kanssa, että pääsee samaan.

Pidän silti keittiökoneita luksuksena.

-eri 

Luksus on ihanaaaaa, ei tarvi tiskataaaaa :D

Vierailija
116/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, perusasioita kuten liesi ja mikrokin. Jokaisessa nykyaikaisessa keittiössä on astianpesukone.

Tämä. En muuttaisi asuntoon, jossa ei ole astianpesukonetta tai vähintään paikkaa sille. Kyllä tuo kuuluu nykypäivänä keittiön perusvarusteisiin.

Vierailija
117/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan mun mielipiteenä, jos vaikka aamupalalla on voileipä muutaman minuutin leipälautasella niin ei se lautanen siinä likaannu, sen voi hyödyntää taas seuraavalla aterialla... samoin jos lautaselle on pilkottu vihanneksia niin kyllä mä vaan huuhtaisen hanan alla ja kuivatan, ja käytän seuraavalla aterialla. Eikä meillä tosiaan syödä viittä ateriaa päivässä. 

Näillä huuhtaisuilla saa helposti käytettyä hurjasti enemmän vettä kuin sillä, että pesee astiat koneessa.

Niin ja tulee nyt mieleen, että aina jos huuhtaistaan, niin milloin ne sitten pestään kunnolla? Olen kyllä itse niin laiska ja minusta käsin tiskaaminen on hidasta ja aikaa vievää, joten kyllä mieluummin annan koneen hoitaa. Toinen mistä en luovu, on kuivausrumpu. Pyykkien levittäminen pyykkinarulle on turhin kotityö. Ja olen yksinasuva. 

Vierailija
118/118 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä näissä helsingin kantakaupungin vanhoissa pienissä asunnoissa välttämättä ole. Olisipa, mutta ei tosiaan aina mahdu tai ei ole viitsitty hankkia vuokralaiselle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme