Voisiko joku selittää pähkinänkuoressa miksi Suomesta on ajettu tehtaita eli työpaikkoja ajan mittaan ulkomaille?
Tämä lienee se perustavanlaatuisin syy tähän taloudelliseen kurimukseen mikä Suomessa nyt on? Ei ole enää tavallisia työpaikkoja joilla tulisi toimeen. Onko tähän syyllinen vasemmistolainen vai oikeistolainen politiikka? Millainen taloudellinen järjestelmä tarvittaisiin että tehtaat tulisivat taas Suomeen?
Toinen kysymys: mikä siinä on että aina on taloudellisia ongelmia? aina pitää yhteiskuntien ja yksilöiden taistella ja yrittää pärjätä? miksi todellisuus on tällainen? onko syynä se että planeetan resurssit ovat niukat ja ihmisiä niin paljon vai onko yhtälössä joku vääristävän järjestelmän aiheuttama twist?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Millainen järjestelmä tarvittaisiin Suomeen että täällä muodostuisi työpaikkoja joilla tulee toimeen? Miten saataisiin tehtaat olemaan menemättä halpatuotantomaihin? Estääkö joku järjestelmä sen?
ap
Isoimmat teollisuusjätit toimivat monikansalllisesti ja kuten muutkin monikansalliset, työ tehdään siellä mistä halvimmalla irtoaa ja tuotanto myydään siellä mistä eniten saa.
Toisaalta meillä on kotimarkkinayritykset, yritykset jotka tuottavat palveluita ja hyödykkeitä kansatalouden ostettavaksi ja työllistävät paikallista työvoimaa, maksavat palkkoja ja veroja. Tämä tavaroiden, palvelusten ja työvoiman vaihto kansantalouden sisällä muodostaa talouden selkärangan.
Tuosta "selkärangasta" eli kokonaiskysynnästä ja -tarjonnasta yritettän yleensä huolehtia. Jos talouden pyröät hidastuu, tulee taantuma tai pahimmillaan lama, jos ne kiihtyy liikaa, talous ylikuumenee.
Nyt sitten talous on tehnyt voitavansa pysäyttääkseen kysynnän uhkailemalla ostavaa yleisöä ja lisäämällä ALVia, ja yllätys yllätys, talous on lamassa, nyt työttömyys, konkurssit ja köyhyys kasvaa ja valtion verotulot pienenevät. Samalla kun valtion velanhoitokyky verojen myötä heikkenee, on otettu paljon uutta velkaa jolla ei ole yritettykään elvyttää taloutta, se on mennyt elämiseen. Taloudellisen optimismin lisääntyminen taitaa onnistua vasta seuraavalta hallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Mikään kehittynyt maa ei pärjää globaalissa kustannuskilpailukyvyssä kun valmistetaan tavaroita. Siksi Suomessakin pitäisi panostaa korkeaan koulutuksen, innovaatioihin ja tutkimukseen. Meistä jokaisen pitäisi kouluttautua niin pitkälle kuin rahkeet riittävät ja kannustaa jälkikasvuakin siihen. Eivät ne tehtaat ja yritykset tyhjästä synny, ihmiset niitä perustavat.
Ja sitten pitäisi vielä kansainvälistyä. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta Suomesta ei juuri tule menestyneitä kansainvälisiä kuluttajatuotteita, koska meidän oma mielenlaatumme on hiukan omanlaisensa. Tarvitaan työntekijöitä, jotka tuntevat muita kulttuureita ja heitä pitäisi vielä kuunnellakin.
Suomen kaltainen pieni maa ei pysty kilpailemaan isojen maiden kanssa osaamisella. Esimerkiksi Kiinassa on huippuälykkäitä ihmisiä enemmän kuin Suomessa ihmisiä, joten myös tuotekehitys on parasta isossa maassa, koska sieltä löytyy enemmän huippuälykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmat kustannukset
No, itse asiassa olisin tämän tiennyt itsekin. Mutta miksi esim. 80-luvulla oli tehtaita ja tavallisia työpaikkoja Suomessa?
ap
Tämä ehkä vain yksi syy, mutta itsekin 80-luvun eläneenä, tavallisille ihmisille riitti silloin vielä yksinkertaisempi elämä?
Ruokaa tehtiin yksinkertaisista, kotimaisista aineksista, syötiin kohtuullisia määriä. Herkut kuului juhlaan ja silloinkin kohtuudella ja aika simppelisti. Suklaata ei oikeasti saanut kuin jouluna. Kaupunkilaisperheetkin (allekirjoittanutkin) keräsi marjat metsistä ja tuontihedelmät oli harvinaisuus. Appelsiinien satokausi oli joskus kevättalvella ja silloin niitä ostettiin kaupasta. Kerrostaloissa oli kylmiöt, joissa kaupunkilaisperheilläkin säilössä omat perunat, porkkanat, mehut ja hillot. Tehtiin paljon itse ja korjattiin ja kunnostettiin. Vaatteet kiersi sisarukselta ja serkukselta toiselle ja ne kesti. Lomamatka oli maalle mummolaan.
Sitten maailma muuttui ja kaikkien on nyt saatava kaikkea. Ostetaan vaikka mitä tarpeetonta ja jotain on koko ajan uusittava uusimisen vuoksi. Ihmisille on luotu sellainen uskomus, että materiaalisesti on mentävä koko ajan 'eteenpäin'. On päivitettävä vaatekaapin sisältö, sisustus, kodin pinnat, elektroniikka, autot, urheiluvälineet jne. Kaikkea on koko ajan saatavilla ja yllinkyllin ja paljon sellaista mitä ei edes tarvita. Syöminen on mennyt aivan överiksi ja juhla on sen suhteen joka päivä. Matkustelu on yhtä selvyys kuin hengittäminen.
No arvata saattaa, ettei nykyisenlaisen elintason ylläpitäminen onnistuisi vanhoilla palkoilla...
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa ihmeessä jenkkiversiota Leijonan luolasta. Ei ole mikään Suomi-ongelma.
Siinä jos viet tuotteen, jonka olet itse tehnyt, niin kukaan ei rahoita sinua, ellet lupaa siirtää tuotantoa Kiinaan.
3 euron tuote, joka myydään kympillä on virhe, jos voit saada sanan valmistettua Kiinassa 1 eurolla.
Kiinalla on lisäksi maailman parhaat kuljetussopimukset ja rahtilaivat, siellä ei paljoa ekologisuuden perään kysellä.
Jenkkilä toimii eri tavalla, heillä on omistusta suuria määriä kaikesta --> suunnilleen jokaisesta kiinassa tehdystä tuotteesta virtaa rahaa jonkun yhtiön kautta jenkkilään. Suomeen virtaa niin vähän että sitä ei usko kukaan kun suomalaiset eivät ole sijoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksen ahneus on se syy.
Te jotka ajattelette näin : kerätkää porukka ja perustakaa uusi malliyritys Suomeen. Julkaiskaa etukäteen millaisia arvoja yritys kannattaa. Sitten vaan näytätte kaikille "näin homma saadaan toimimaan". Luulen että kokeiluvaiheessa viranomaiset tulevat myöntämään teille jopa verohelpotuksia koska haluavat nähdä tämän uuden ihanteellisen mallin toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmat kustannukset
No, itse asiassa olisin tämän tiennyt itsekin. Mutta miksi esim. 80-luvulla oli tehtaita ja tavallisia työpaikkoja Suomessa?
ap
Tämä ehkä vain yksi syy, mutta itsekin 80-luvun eläneenä, tavallisille ihmisille riitti silloin vielä yksinkertaisempi elämä?
Ruokaa tehtiin yksinkertaisista, kotimaisista aineksista, syötiin kohtuullisia määriä. Herkut kuului juhlaan ja silloinkin kohtuudella ja aika simppelisti. Suklaata ei oikeasti saanut kuin jouluna. Kaupunkilaisperheetkin (allekirjoittanutkin) keräsi marjat metsistä ja tuontihedelmät oli harvinaisuus. Appelsiinien satokausi oli joskus kevättalvella ja silloin niitä ostettiin kaupasta. Kerrostaloissa oli kylmiöt, joissa kaupunkilaisperheilläkin säilössä omat perunat, porkkanat, mehut ja hillot. Tehtiin paljon it
Menneeseen aikaan suuntautuva kaipuu on yleistä eläkeikäisillä. Nuoremmat elävät tässä päivässä.
"Menneeseen aikaan suuntautuva kaipuu on yleistä eläkeikäisillä. Nuoremmat elävät tässä päivässä."
Nelikymppinen ei ole eläkeläinen. Viestissäni ei ollut mitään menneiden aikojen kaipuuta, vaan vastaus henkilölle, joka kysyi miksi nyt ei ole kuten 80-luvulla. Luettelin ne erot, koska olen tuon ajan elänyt, kuten myös nykyajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotannon tekijät eivät ole Suomessa olleet hintakilpailukykyisiä.
Ovat olleet, mutta omistajien ahneus vertaansa vailla. Vaikka duunarin pitää tulla toimeen kympillä tunnissa, omistajalle ei riitä 10 miljoonaa vuodessa. Hän syö niin paljon enemmän kaviaaria.
Näin kauppiaana olen ärsyyntynyt ostajien katsauksesta. Jos kilpailijana myy samaa tavaraa puoleen hintaan, kansa ostaa sieltä eikä minulta. Ihme pihistelyä! Kai sekin on jotain ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
"Menneeseen aikaan suuntautuva kaipuu on yleistä eläkeikäisillä. Nuoremmat elävät tässä päivässä."
Nelikymppinen ei ole eläkeläinen. Viestissäni ei ollut mitään menneiden aikojen kaipuuta, vaan vastaus henkilölle, joka kysyi miksi nyt ei ole kuten 80-luvulla. Luettelin ne erot, koska olen tuon ajan elänyt, kuten myös nykyajan.
Nelikymppinen on ollut kasarilla kuitenkin lapsi. Mä olin kasarilla jo äiti ja muistikuvani ovat kyllä aika erilaisia suhun verrattuna. En tosin tiedä, missä kaupungissa asuit, mutta mä asuin pääkaupunkiseudulla ja kyllä kaupoissa oli talvisinkin vaikka mitä hedelmiä ja muita ulkomaisia kasviksia. Se "Jaffat tulloo" -mainos oli joskus 1970-luvun alussa tai jopa 1960-luvun puolella. Siinä olet oikeassa, että silloin kyllä elettiin vaatimattomammin, mutta se johtui vaan siitä, ettei nettiä, älypuhelimia ja monia muita juttuja ollut vielä olemassakaan. Ainakaan tavallisen kuluttajan käytettävissä. Yksi lankapuhelin ja yksi telkkari per kotitalous riitti ihan hyvin. Mä hommasin kasarin alussa itselleni HTV:n (Helsinki Televisio) ja siitä oli ihan kiva katsella sellaisia ohjelmia, mitä tavallisilla tv-kanavilla näkynyt. VHS-kasetteja vuokrattiin tai ostettiin jopa joskus omaksi, mutta jos miettii tämän päivän mahdollisuuksia ja tarjontaa, niin toki nyt on kaikkea paljon enemmän.
Yksi syy oli, että alettiin tuoda ulkomailta halvempia tuotteita joita kansa alkoi ostaa ja ei ne tehtaat esim. vaatetus, huonekalut, kodinkoneet enää kannattaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ja johtopäätös oli se, että 80-luvulla Suomessa oli enemmän työllistävää teollisuutta, koska kaupunkilaisetkin kävivät marjassa. Kyllä ennen oli kaikki paremmin, tyydyttiin vähempään. Voi tätä nykynuorten tapainturmelusta! Oi aikoja, oi tapoja!
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy oli, että alettiin tuoda ulkomailta halvempia tuotteita joita kansa alkoi ostaa ja ei ne tehtaat esim. vaatetus, huonekalut, kodinkoneet enää kannattaneet.
Perimmäinen syy ei siis ole yritysten ahneus vaan kuluttajien saituus.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksen ahneus on se syy.
En kiellä yritysten ahneutta, mutta saa jokainen katsoa peiliin, ja miettiä tilaako Temusta, ostaako Aasiassa valmistettuja vaatteita ja elektroniikkaa ja mitä kaikkea muuta kotimaista teollisuutta on ajettu alas, koska muunmaalaista tuotantoa saa halvemmalla.
Ulkoistetaan vielä energia ja ruoka täysin niin avot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärjistetysti: insinöörityön (suunnittelu jne) kustannukset ovat Suomessa verrattain matalat, mutta tuottavan työn (se tehdastyö) kustannukset taas korkeat. Siksi on kannattavaa pitää Suomessa se tuotekehitys, mutta siirtää itse tuotanto halvempiin maihin.
Se tuotekehitys on mennyt sen teollisuuden mukana. Eipä salossakaan nokia pysynyt enää kauaa, kun tuotanto lähti. Ja vaateteollisuudessa mitotus meni perseelleen, kun tuotanto lähti aasiaan. Vyötärön mitotus on kuin Kim Jong unilta. Ei noita voi käyttää. Kun sais jostain sillä 70 luvun mitoilla, oli vyötärönkin mitta kohdillaan.
Ei ole vielä mennyt, on Nokiallakin insinöörikampuksia Suomessa. Ongelmahan tässä on se, että se osaaminen siirtyy pikku hiljaa tuotannon perässä, eikä tuotannon ylösajoja pystytä tehokkaasti tekemään toiselle puolen
Se on nokia verkko jolla on niitä kampuksia. Nokia kännyköitä ei enää ole, nimi on vaan vuokrattu kolmannelle osapuolelle. Samoin on kaikilla suomalaisilla merkeillä. Ei ole vanhoilla suomalaisilla brändeillä kuten upolla, saloralla tai karhulla minkäänlaista toimintaa suomessa. Tuotekehitys taas edellyttää edes jonkinlaista toimintaa, kuten fiskarssin on pakko edelleen valmistaa ydintuotteet kirveet ja sakset Suomessa. Samoin toimii ruotsalainen bacho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmat kustannukset
ap
Ruokaa tehtiin yksinkertaisista, kotimaisista aineksista, syötiin kohtuullisia määriä. Herkut kuului juhlaan ja silloinkin kohtuudella ja aika simppelisti. Suklaata ei oikeasti saanut kuin jouluna. Kaupunkilaisperheetkin (allekirjoittanutkin) keräsi marjat metsistä ja tuontihedelmät oli harvinaisuus. Appelsiinien satokausi oli joskus kevättalvella ja silloin niitä ostettiin kaupasta. Kerrostaloissa oli kylmiöt, joissa kaupunkilaisperheilläkin säilössä omat pe
Mutta nuoremmat voivat huonosti. Pitäisi keksiä malli, mikä tulevaisuudessa toimii kaikkien parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään kehittynyt maa ei pärjää globaalissa kustannuskilpailukyvyssä kun valmistetaan tavaroita. Siksi Suomessakin pitäisi panostaa korkeaan koulutuksen, innovaatioihin ja tutkimukseen. Meistä jokaisen pitäisi kouluttautua niin pitkälle kuin rahkeet riittävät ja kannustaa jälkikasvuakin siihen. Eivät ne tehtaat ja yritykset tyhjästä synny, ihmiset niitä perustavat.
Ja sitten pitäisi vielä kansainvälistyä. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta Suomesta ei juuri tule menestyneitä kansainvälisiä kuluttajatuotteita, koska meidän oma mielenlaatumme on hiukan omanlaisensa. Tarvitaan työntekijöitä, jotka tuntevat muita kulttuureita ja heitä pitäisi vielä kuunnellakin.
Suomen kaltainen pieni maa ei pysty kilpailemaan isojen maiden kanssa osaamisella. Esimerkiksi Kiinassa on huippuälykkäitä ihmisiä enemmän kuin Suomessa ihmisiä, joten myös tuotekehitys on parasta isossa.
Pari mutkaa meni suoraksi - ei se ihan näin suoraviivaista ole. Tuotekehityksessä ei pelkästään riitä se, että löytyy riittävästi aivoja, vaan myös yllättävän paljon tarvitaan ymmärrystä ja kokemusta vanhasta ts. niin sanottua "vanhaa tietoa". Esimerkiksi Suomi on edelleen maailmassa ihan kärkimaita, mitä tulee vaikkapa kaivosteknologiaan (Metso) tai vaikka laivojen propulsiojärjestelmiin (ABB). Jälkimmäisen R&D ja tuotanto ovat käsittääkseni edelleen Helsingissä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen on ollut kasarilla kuitenkin lapsi. Mä olin kasarilla jo äiti ja muistikuvani ovat kyllä aika erilaisia suhun verrattuna. En tosin tiedä, missä kaupungissa asuit, mutta mä asuin pääkaupunkiseudulla ja kyllä kaupoissa oli talvisinkin vaikka mitä hedelmiä ja muita ulkomaisia kasviksia. Se "Jaffat tulloo" -mainos oli joskus 1970-luvun alussa tai jopa 1960-luvun puolella. Siinä olet oikeassa, että silloin kyllä elettiin vaatimattomammin, mutta se johtui vaan siitä, ettei nettiä, älypuhelimia
70-luvulla olen syntynyt ja 80-luvulla jo sen ikäinen, että hyvin muistan tuon ajan. Se Jaffat tulloo ja helemat paukkuu pyöri kyllä telkkarissa omassa lapsuudessanikin. Helsingistä en ole, kaupunkeja kun on niin monia muitakin. Ja se, että elit sitä aikaa jo silloin eritavalla, ei tarkoita, että minä muistaisin väärin. Meillä oli vuokraviljelypalsta kerrostaloyhtiön pihalla ja tomaatit parvekkeella, lisää ruokaa kasvatettiin maalla. Tosin sukulaiseni viljelee nytkin vuokraviljelypalstaa yhdessä Etelä-Suomen kaupungeista, koska on niin onnekas, että heidän 70-lukuisesta kerrostalosta ei ole poistettu kylmiötä käytöstä.
Mun pointti oli tässä nyt se, että ihmiset eli yksinkertaisempaa elämää silloin. Kulutettiin vähemmän ja järkevämmin ja vähemmät tulot riitti hyvään elämään. Toki varmasti Helsingissä oltiin aikaa edellä, mutta niin ne vaan kaikki pikkukaupungitkin on tullut perässä ja ottanut kiinni. Nykyisenlainen elämänmeno ja kulutus ei vaan ole millään mittareilla kestävää. Itse elän ja elätän perhettä hyvin simppelisti saman tyylisesti kuin lapsuudessani ja elämä on hyvää. Elintason laskeminen kuulostaa kauhean negatiiviselta, mutta nykyisessä yltäkylläisyyden maailmassa se oli mahdollista ilman että silti elämästä tulisi kurjaa tai että palattaisiin menneisiin aikoihin.
No mutta. Kovasti yksin olen ajatusteni kanssa, mutta pidän itseäni kuitenkin jopa edelläkävijänä, kuten silloin 40 vuotta sitten olivat he, jotka haalivat lisää mukavuuksia ja tavaraa ja lisää liksaa. Nyt olisi edistyksellisestä ottaa askelia vähän taakse päin ja järkeistää tätä kestämätöntä kulutusta.
Ammattiliittojen jääräpäisyyden ja ammattitaidottomuuden vuoksi.
Laillasi ajattelijoita on vain mitätön kourallinen, joilla ei ole vaikutusvaltaa asioihin. Eduskunnassakaan hengenheimolaisiasi ei ole yhtäkään, edes vasemmistoliitossa. Onneksi.