Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulunvietto yksin

Vierailija
17.12.2024 |

Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna? 

Kommentit (412)

Vierailija
341/412 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,valinnoista on seurauksensa.

Vierailija
342/412 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Vedän kossua 1- 2 pulloa päivässä ja aika menee  kuin siivillä. Kinkkua syön vähän ja käyn oksentaamassa mutta hauskaa on.' 

Sillä lailla.

Edellinen sivu täynnä

todella hyvää vastausta

soolojoulun vieton suhteen.

Vetäydyn

(some)hiljaisuuteen

minäkin.

Ei enempää ketjun

'viimeisiä hiljaisia'. 🙃

On kommenttejani 

muuallakin ollut

(riviväleittäkin).

'Viimeinen 

on ensimmäinen, ja

ensimmäinen on

viimeinen.' Viisaat

ovat näin kirjoittaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/412 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ymmärtämään joulun sanoma, joulu on lapsen syntymän ja perheiden juhla. Kunhan sen oivaltaa niin ei ole mitenkään pois yksinään joulua viettävältä.

Vierailija
344/412 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun saisin olla yksin. Lukisin, ulkoilisin, katsoisin TV:tä, kävisin salilla, kirkossa ym. Nyt miesystävän poika tulee tyttöystävänsä  kanssa. En jaksaisi miesystävän juttuja ja vieraita...

Sinun ei tarvitse jaksaa, jos et niin halua. Miksi ihmeessä toimit noin, vaikka et sitä halua? Miesystäväsihän voisi viettää joulun poikansa ja hänen tyttöystävänsä kanssa ja sinä voisit halutessasi piipahtaa heidän luonaan jouluna. Sinulla on oma tupa ja oma lupa! 

Vierailija
345/412 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan joulua. Todella.

Äitini kuoleman jälkeen vaan 

ei ole ollut Xmas_moodia yhtään.

Joulu 2026 on todennäköisesti 

ensimmäinen perhehenkinen

vuosiin. Viime joulunakin

'torppasin' kutsut. Tämän joulun

valmistelen muuttoa, paastoan.

Rempattu,

lattiasta kattoon sisustettu ja

stailattu koti + oma luottoporukka.

Siinä se, joulu 2026. Nyt ei pysty,

kykene, jaksa, huvita + C-PTSD.

Vierailija
346/412 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahakirjekuoria saa laittaa.

Vierailija
347/412 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä laittanut kommentin jo viime jouluna. Niin on vuosi taas kulunut ja yksinäinen joulu koittamassa jälleen, mutta ei tämä minua haittaa - enää. 

Vierailija
348/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on yhtä arvokasta ilman perhettäkin.

Jokainen on oma yksilönsä,ei voi olla,että elää toisten kautta.

Minulla usein herää suuri kysymys , johon en vielä vastausta ole saanut, miksi vain ja ainoastaan mainokset korostaa sitä ihanaa ja ruokia notkuvia pöytiä ja niin lämmintä ja herttaista perhe joulua.  Hieman voisi toisenlaiset tilanteet mainoksissa huomioida, mutta eihän se myy. Eikä niiden silti tarvitsisi olla mitään nyyhkymainoksia. Itse täysin haluankin olla yksin jouluni, jotain laitankin tunnelman vuoksi. Mutta niin lukossa olen, etten Joululauluja kykene kuuntelemaan, iskee niin suuri kaipuu ja ikävä edesmenneisiin läheisiini ja ystäviini. Siksi minä heidän seurassaan haluankin oman yksityisen Jouluni viettää. Ja se ei mitenkään tarkoita että jossain itsesäälissä ryven. Kyllä se oloni viimeistään uudenvuoden jälkeen helpottaa. Jokaiselle toivon lämmintä Joulua, miten sitten viettää ja voi viettää.

Vierailija
349/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viettäisin joulua yksin, hankkisin vain sellaisia ruokia ja herkkuja, joista itse tykkään. Lukisin kirjoja ja lehtiä, kuuntelisin äänikirjoja ja mielimusiikkia (joululauluja tai sitten jotain ihan muuta), kävisin pitkillä kävelylenkeillä, nukkuisin päiväunet.

Vierailija
350/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mieluiten hyppäisin lentokoneeseen ja olisin viikon jossain pitkillä hiekkarannoilla, käveleisin shortsit jalassa  T paita päällä pitkin rantabulevardeja, joisin lasillisen kylmää Sangriaa iltapäivällä. Mutta eipä sekään ole niin kivaa yksin kuin yhdessä jonkun toisen kanssa tai isommallakin porukalla.

Olen erittäin harmissani siitä että mitkään taho ei järjestä yksineläjien, joulua karttavien kimppamatkoja jouluksi jonnekin kauas. Tai edes Viroon, joku kiva kylpyläloma 4-5 päivää olis oikein mukava ja varmasti hetkessä täynnä.

Vierailija
351/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlin pakanana Talvipäivänseisausta 21.12. Yksinasuvalle joulu on liian perhekeskeinen ja kaupallinen. Kun ei tv:tä, ei näe mainoksia. Kuuntelen musiikkia, luen, ulkoilen. Lemmikkieläimet on perheeni. 

Vierailija
352/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on joulurauha...

Vierailija
353/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoat yhdelle ja -juomat kuudelle 

Vierailija
354/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mieluiten hyppäisin lentokoneeseen ja olisin viikon jossain pitkillä hiekkarannoilla, käveleisin shortsit jalassa  T paita päällä pitkin rantabulevardeja, joisin lasillisen kylmää Sangriaa iltapäivällä. Mutta eipä sekään ole niin kivaa yksin kuin yhdessä jonkun toisen kanssa tai isommallakin porukalla.

Olen erittäin harmissani siitä että mitkään taho ei järjestä yksineläjien, joulua karttavien kimppamatkoja jouluksi jonnekin kauas. Tai edes Viroon, joku kiva kylpyläloma 4-5 päivää olis oikein mukava ja varmasti hetkessä täynnä.

Eikö muka järjestetä ollenkaan ryhmämatkoja minnekkään? Varmasti siellä on yksineläjiäkin mukana. Hotelleihinkin voi mennä jouluksi, ihan Suomessa.

Vierailija
355/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siivoan rintsikkataloni huone päivässä tyylillä.

Laitan jouluksi liinoja ja verhoja, jotka otan nuutin jälkeen pois.

Joulukukan saa tänä vuonna ilmaiseksi kun yksi vanha kaktus tekee nuppuja. 

Jouluruokia en laita kun en niistä pidä. Pari laatikkoa ja rosollia kaupasta. Tähtitortut kaupan taikinasta. Menneinä vuosina olen leiponut itse piparit mutten aikonut tänä vuonna kun niitä tulee liikaa yhdelle ihmiselle. Ja kun ostan karkkia niin makeaa ei juuri mene enempää. 

Aattona keitän riisipuuron ja koristelen kuusen jonka saan omalta maaltani. Minulla on cd-levy jota kuuntelen aina kuusta koristellessa mutten muuten. 

Jossain välissä käyn viemässä kynttilät vanhempieni haudoille. En kaipaa heitä mutta perinne on perinne ja valaistu hautausmaa juhlava. Kirkkoon en mene kun kerran kävin enkä tykännyt eikä sinne haluta yksinäisiä miehiä. 

Kolme pyhää vain makaan ja fiilistelen. Luen vanhoja sarjakuvia ja kuvakirjoja. Katson ehkä piirrettyjä. Aiemmin katsoin televisiosta aina Lumiukko-animaation ja sen jatko-osan ja siinä välissä sitä joulupukin pajan lähetystä. Mutta tänä vuonna en voi kun tv-lähetykset lakkasivat kesällä ja laitoin television komeroon. 

M50

Vierailija
356/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siivoan rintsikkataloni huone päivässä tyylillä.

Laitan jouluksi liinoja ja verhoja, jotka otan nuutin jälkeen pois.

Joulukukan saa tänä vuonna ilmaiseksi kun yksi vanha kaktus tekee nuppuja. 

Jouluruokia en laita kun en niistä pidä. Pari laatikkoa ja rosollia kaupasta. Tähtitortut kaupan taikinasta. Menneinä vuosina olen leiponut itse piparit mutten aikonut tänä vuonna kun niitä tulee liikaa yhdelle ihmiselle. Ja kun ostan karkkia niin makeaa ei juuri mene enempää. 

Aattona keitän riisipuuron ja koristelen kuusen jonka saan omalta maaltani. Minulla on cd-levy jota kuuntelen aina kuusta koristellessa mutten muuten. 

Jossain välissä käyn viemässä kynttilät vanhempieni haudoille. En kaipaa heitä mutta perinne on perinne ja valaistu hautausmaa juhlava. Kirkkoon en mene kun kerran kävin enkä tykännyt eikä sinne haluta yksinäisiä miehiä. 

Kolme pyhää vain makaan ja fiili

Tästä tuli positiivinen ja tilanteensa hyväksyneen ihmisen kuva. Osaat nauttia siitä mitä on . Se riittää. Ei mainosten yltäkylläiset notkuvat pöydät ja isot sukujuhlat ole aina todellisia tai edes tarpeen.

Nyt sydämeeni joulun teen... Ihan omalla tavalla ja itselle sopivan.

Vierailija
357/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilät haudalle, kinkkua ja laatikoita hieman, joulusauna, takan poltto ja vanha joulu lp.

Glögiä, pipareita ja vähän konjakkia.

Niillä pääsee siihen lapsuuden tunnelmaan.

TV:stä tulee myös pukin paja ja jouluelokuvia.

Aika moni on joulut ja muut juhlat yksin.

Tietysti voi myös mennä johonkin majoituspaikkaan, jossa on valmis ryhmäjoulu.

Vierailija
358/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on joulurauha...

... eläimilläkin.

Vietän jouluaaton puolison kanssa kahden. Joulupäivänä kyläillään läheisillä. Muistelen haikeudella niitä isoja sukujouluja. Täti miehineen, isojen siskojen sulhot ja myöhemmin miehet ja lapset. Lasten ilo oli niin tarttuvaa. Enimmillään ruokapöydässä oli parisenkymmentä. Ellei puolisoa olisi, viettäisin aaton yksin.

Vierailija
359/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon viinaa soittelen tutuille.

Vierailija
360/412 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisesti kysyn: miksi olette joulut yksin ? Oletteko sinkkuja, ei omia lapsia ? Vanhemmat kuolleet ? Ei sisaruksia tai sisarukset kaukana toisaalla ?