Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (323)
Olen jouluihminen ja muistan kun eron jälkeen olin lähes paniikissa joulusta. Vietin pari joulua sinkkuystävien kanssa ja ne olivat tosi ihania, mutta sitten tuli se joulu kun kaikki ystävätkin olivat jossain muualla.
Olin kauhuissani, mutta jouluihmisenä ei ollut lainkaan vaihtoehto että en viettäisi joulua mitenkään. Koristelin kodin, tein omia herkkuruokiani, varasin pari leffaa jouluksi. Minulla oli aivan ihana joulu. Yksi elämäni parhaista. Nukuin pitkään, kävin aamusaunassa, join kaakaota kermavaahdolla aamupalaksi, kävin lenkillä ja hautausmaalla, muistelin edesmenneitä ja lähetin hyviä ajatuksia, maistelin juustoja ja viiniä leffoja katsoessani, kaikkea sellaista täysin kiireetöntä ja mistä itse nautin. Vietin useamman joulun noin ja tajusin että se on minulle paljon jouluisampaa kuin vaikkapa pakotetut sukuvierailut ja tarkka etiketin noudattaminen entisen suhteeni aikaan.
Nykyään olen taas suhteessa mutta en pelkää yhtään sitä tilannetta jos päätyisin jostain syystä viettämään taas joulua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulun, uudenvuoden, pääsiäisen, vapun yksin, enkä stressaa siitä, tämänkin päivän olen ollut yksin ja varmaan huomisenkin. Kaikkeen tottuu kun on pakko.
Sinun. ruppanan, seuraa ei kukaan kaipaa.
Vietän joulun, uudenvuoden, pääsiäisen, vapun yksin, enkä stressaa siitä, tämänkin päivän olen ollut yksin ja varmaan huomisenkin. Kaikkeen tottuu kun on pakko.