Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (412)
Olen jouluihminen ja muistan kun eron jälkeen olin lähes paniikissa joulusta. Vietin pari joulua sinkkuystävien kanssa ja ne olivat tosi ihania, mutta sitten tuli se joulu kun kaikki ystävätkin olivat jossain muualla.
Olin kauhuissani, mutta jouluihmisenä ei ollut lainkaan vaihtoehto että en viettäisi joulua mitenkään. Koristelin kodin, tein omia herkkuruokiani, varasin pari leffaa jouluksi. Minulla oli aivan ihana joulu. Yksi elämäni parhaista. Nukuin pitkään, kävin aamusaunassa, join kaakaota kermavaahdolla aamupalaksi, kävin lenkillä ja hautausmaalla, muistelin edesmenneitä ja lähetin hyviä ajatuksia, maistelin juustoja ja viiniä leffoja katsoessani, kaikkea sellaista täysin kiireetöntä ja mistä itse nautin. Vietin useamman joulun noin ja tajusin että se on minulle paljon jouluisampaa kuin vaikkapa pakotetut sukuvierailut ja tarkka etiketin noudattaminen entisen suhteeni aikaan.
Nykyään olen taas suhteessa mutta en pelkää yhtään sitä tilannetta jos päätyisin jostain syystä viettämään taas joulua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulun, uudenvuoden, pääsiäisen, vapun yksin, enkä stressaa siitä, tämänkin päivän olen ollut yksin ja varmaan huomisenkin. Kaikkeen tottuu kun on pakko.
Sinun. ruppanan, seuraa ei kukaan kaipaa.
Minulla on todella kiireistä töissä vuoden lopussa, pitkää päivää ja ylitöitä, ja samaan aikaan vapaa-ajalle ja viikonlopuille kasaantuu kaikenlaista menoa (työpaikan, harrastusten, kaveripiirin pikkujouluja, konsertteja, teatteria, ystävien tapaamista joulun alla...), että kun vihdoin koittaa 23.12. ja joululoma alkaa, niin on ihan vain pelkästään ihanaa olla yksin ja rauhassa kotona!
Olen viettänyt nyt jo useamman joulun eron jälkeen itsekseni ja pääosin nautin. Käyn yleisessä saunassa, teen pitkiä lenkkejä koirien kanssa, teen itselleni hyvää ruokaa, luen, katson elokuvia. Usein myös kirjoitan tms ja jollain lailla koitan reflektoida mennyttä vuotta. Kolme tällaista päivää ja olen kuin uudesti syntynyt.
Unohda joulu ja pidä itsellesi toisenlainen juhla. Herkkuja, ulkoilua sään mukaan, hyvä elokuva , sauno jos mahdollista. Vaihda vuodevaatteet, osta kukkia. Tai jos haluat seuraa, hotellijoulu tai risteily.
Murheet on pienet, pohditteko jo miten yksin olette Uutena Vuotena`? Minä en ainakaan.
Mulla on jo pitkään ollut niin, että nautin tästä joulunalusajasta paljon enemmän kuin niistä itse juhlapyhistä. Mun joulunvietto on siis tätä pikkujouluja ja ulkona syömistä eri kaveriporukoiden kanssa, joku joulukonsertti, ehkä viikonlopun matka Tallinnaan joulutorille, itsenäisyyspäivänbileet jossakin - tästä ajasta nautin. Joulunpyhät sitten taas on mulle aika tavallista elämää - ostan siis kyllä hyvää ruokaa ja konvehteja kotiin ja katson ehkä jonkun elokuvan tms, mutta muuten joulunpyhät yksin tuntuu aika tavalliselta viikonlopulta - olen joskus siivonnut joulupäivänä tai ollut jo aattona alennusmyynneissä. Yksin kun on, niin saa viettää ihan sellaisen joulun kun huvittaa.
Normi päivä.
En ole vuoden 2008 jälkeen laittanut mitään Jouluun liittyvää kotiini.
Yksin vietän tämänkin Joulun.
Peräkammarin poikana olen usein kutsunut jouluksi Captain Morganin meille juomaan kanssani Coca-Colaa. Ellei hän itse pääse, niin siirtolaisperäinen tyttärensä Negritta on häntä tuurannut, koska hänkin pitää Cola-juomasta!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laita itsellesi jouluruokia? Kukas kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse? Koristelen aina upean joulu, leivon, laitan ruokia, katan kauniisti, syön, katson parhaat jouluelokuvat DVD/-telkkari, käyn joulukonsertissa mahdollisimman lähellä joulua, kuuntelen joulauluja, saan joululahjoja, käyn joulusaunassa, teen joulujalkakylvyn, tuoksuttelen vastalla, kynttilöin, soihtuloin jne.
Ei yksinään olo estä nauttimasta.
Ruoka ei ole mulle ainakaan yhtään mikään juttu. En ymmärrä koko jouluruoka ideaa. Itse kaipaisin yhdessäoloa ja kivaa tekemistä. Mutta mistäs revit kun vanhemmat on kuollut, ainut sisarus asuu 800 km päässä erakkona. Mitään muuta lähipiiriä ei ole.
Kunpa olisi idyllinen perhe ja elämä, joulut ja muut kuin sadusta. Mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Unohda joulu ja pidä itsellesi toisenlainen juhla. Herkkuja, ulkoilua sään mukaan, hyvä elokuva , sauno jos mahdollista. Vaihda vuodevaatteet, osta kukkia. Tai jos haluat seuraa, hotellijoulu tai risteily.
Millä rahalla?
Tykkään viettää jouluja yksin, täysin rentoutua ja ladata akut. Kieltäydyin kaikista kutsuista.
Olen viettänyt yksin 21 vuotta kaikki päivät.
T: kiltti mies
Ulkomailla tietenkin, koronavuotta 2020 lukuunottamatta viimeiset 12 joulua ollut ulkomailla. Ei kiinnosta Suomen kylmyyteen ja pimeään jäädä.
Lähde risteilemään. Ota kunnon hytti - ei mitään c-luokan ikkunatonta. Syö hyvin, katsele ihmisiä, tutustu uusiin tai makaa hytissä napostelemassa hyvän kirjan tai jonkun sarjan kanssa.
Näin minä tekisin :)
Ihana mahdollisuus viettää aikaa, miten parhaaksi kokee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla?
Raha-asioiden ratkaisu on ihan ihmisen oma asia. Sillä rahalla ja siinä laajuudessa kuin on mahdollista, itse kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Lähde risteilemään. Ota kunnon hytti - ei mitään c-luokan ikkunatonta. Syö hyvin, katsele ihmisiä, tutustu uusiin tai makaa hytissä napostelemassa hyvän kirjan tai jonkun sarjan kanssa.
Näin minä tekisin :)
Lämmin suositus. Jouluna laivalla on niin sinkkuja kuin perheitä, ruokaan panostettu, hlö kunta tavallista kohteliaampaa, bänditarjonta parempaa, ryyppyjengit poissa.
Vietän joulun, uudenvuoden, pääsiäisen, vapun yksin, enkä stressaa siitä, tämänkin päivän olen ollut yksin ja varmaan huomisenkin. Kaikkeen tottuu kun on pakko.