Tulevan isovanhemman neuvot ja mielipiteet đ
Odotan esikoistani ja lapsen tuleva mummo antoi omia mielipiteitĂ€nsĂ€, miten lapsen kannattaa nukkua. HĂ€n sanoi, ettĂ€ on hommannut reunapehmusteen, johon sanoin, ettĂ€ en halua laittaa pinnasĂ€nkyyn reunapehmustetta, ettĂ€ ilman kiertÀÀ paremmin ja vauvan on silloin parempi nukkua, sanoin myös ettĂ€ vauva ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ halua nukkua sĂ€ngyssĂ€ vaan haluaa viereen nukkumaan, jokainen vauva on yksilö ja ei voi tietÀÀ etukĂ€teen mikĂ€ toimii ja mikĂ€ ei. HĂ€n sanoi myös, ettĂ€ ei kannata ottaa viereen nukkumaan, kun vauva voi jÀÀdĂ€ alle... en itse pyöri unissani ja olen perehtynyt miten on turvallista nukkua perhepedissĂ€. ĂrsyttÀÀ mielipiteet ja neuvot, kun niitĂ€ en ole kysynyt. Jossain vaiheessa varmaan pakko sanoa napakasti hĂ€nelle, ettĂ€ kiitos neuvoista, mutta meillĂ€ on oma tapa toimia ja elÀÀ ja kysyn neuvoja sitten jos tarvitsee. Myös tuo tavaroiden hankinta ilman kysymĂ€ttĂ€ on mielestĂ€ni Ă€rsyttĂ€vÀÀ, oma Ă€itini kysyy aina ja oikeastaan minĂ€ kysyn ennemmin, jos tarvitsen jotakin ja sitten hĂ€n sen voi ostaa, jos haluaa. Myös se, kuinka hĂ€n on sanonut, ettĂ€ vauvan synnyttyĂ€ tulee heti hoitamaan vauvaa ja auttamaan saa verenpaineeni nousemaan. Kaipaan vauva-arjen alkuun rauhaa ja lepoa, haluan tutustua vauvaan rauhassa oman perheen kesken ensimmĂ€iset pari viikkoa. En kaipaa vieraita tai isovanhempia hössöttĂ€mÀÀn alkuun. SynnytyksestĂ€ palautuminen, imetyksen opettelu ja uusi arki vievĂ€t paljon energiaa ja introverttina ihmisenĂ€ se, ettĂ€ saa olla vain kolmestaan miehen ja vauvan kanssa on tĂ€rkeintĂ€. Mietin miten voisin sanoa hienovaraisesti anopille, ettĂ€ halutaan olla alkuviikot vain oman perheen kesken. Toisaalta, jos hĂ€n pahoittaa mielensĂ€ niin sitten pahoittaa.
Kommentit (132)
Kannattaa ottaa saman tien etÀisyyttÀ ja pitÀÀ huoli, ettei hÀn pÀÀse ollenkaan tunkemaan vÀkisin, koska sitten on vielÀ hankalampi saada rauhaa.
Helpommalla pÀÀsisit, kun pÀÀstÀisit vaan jutut toisesta korvasta sisÀÀn ja toisesta ulos. Ja muuten annat miehesi hoitaa kommunikoinnin ÀitinsÀ kanssa.
Sanot miehellesi ettÀ juttelee ÀitinsÀ kanssa. MikÀÀn ei ole ÀrsyttÀvÀmpÀÀ kuin rajaton sukulainen sekaantumassa joka asiaan.
Muista tuo sama muutaman vuoden kuluttua ÀlÀkÀ sitten ihmettele miksi isovanhemmat ei auta lastenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Muista tuo sama muutaman vuoden kuluttua ÀlÀkÀ sitten ihmettele miksi isovanhemmat ei auta lastenhoidossa.
Ei lastenhoito ole mikÀÀn pÀÀsylippu ÀnkeytymÀÀn tuoreen Àidin lapsenhoitoon vaan isovanhemman pitÀisi ennemminkin olla kiitollinen ihanasta lapsenlapsesta jonka kasvua ja kehitystÀ saa seurata ilman mitÀÀn kasvatusvelvollisuutta ja siitÀ hyvÀstÀ mielestÀ haluaa pyyteettömÀsti auttaa lapsiperheen jaksamista miten voi. RiitÀ ei edesauta sitÀ mitenkÀÀn. IsoÀidin aika meni jo, anna tilaa seuraavalle sukupolvelle tehdÀ oman nÀkemyksensÀ ja aikakautensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lastenhoito ole mikÀÀn pÀÀsylippu ÀnkeytymÀÀn tuoreen Àidin lapsenhoitoon vaan isovanhemman pitÀisi ennemminkin olla kiitollinen ihanasta lapsenlapsesta jonka kasvua ja kehitystÀ saa seurata ilman mitÀÀn kasvatusvelvollisuutta ja siitÀ hyvÀstÀ mielestÀ haluaa pyyteettömÀsti auttaa lapsiperheen jaksamista miten voi. RiitÀ ei edesauta sitÀ mitenkÀÀn. IsoÀidin aika meni jo, anna tilaa seuraavalle sukupolvelle tehdÀ oman nÀkemyksensÀ ja aikakautensa mukaan.
Seuraan onnellisena isoÀitinÀ lapsenlapsiani. Kolmivuotiaan olen nÀhnyt noin neljÀ kertaa, alle vuoden vanhaa en kertaakaan. NÀin on hyvÀ, opeta anoppisi samaan. Tavaroita en osta, merkkiivÀt muistan satasella. VielÀ on kiitos kuitenkin tullut kun muistavat.
Olen kuuden lapsen mummo.
Olen sitÀ mieltÀ, ettÀ ei pidÀ puuttua lasten perheiden elÀmÀÀn.
Olen taustalla ja apua saa, jos sitÀ pyydetÀÀn.
- mummo -
Isovanhempien neuvoihin nukkumisen suhteen ei kannata ruveta vÀittÀmÀÀn vastaan. Antaa niiden mennÀ toisesta korvasta sisÀÀn ja toisesta ulos. EihÀn se isovanhempi ole teillÀ yöllÀ makuuhuoneessa vahtimassa miten nukutte. Kannattaa valita taistelunsa sellaisiin asioihin, joilla on oikeasti vÀliÀ.
Kolmen lapsen ÀitinÀ toteaisin kyllÀ, ettÀ JOS vauva nukkuu pinnasÀngyssÀ, niin reunapehmuste on ihan jÀrkevÀ. Muuten siellÀ pinnojen vÀlissÀ on vÀhÀn vÀliÀ (vÀhÀn isomman) vauvan jokin ruumiinjÀsen tai sieltÀ putoaa jotain lattialle.
MinkĂ€s sille voit ap, kun sinulla on selvĂ€sti heikko itsetunto. ĂlykĂ€s ,hyvĂ€n itsetunnon omaava ihminen kuuntelee mummonkin neuvoja , mutta tekee itse niinkuin parhaaksi ajattele. Ei jÀÀ mĂ€rehtimÀÀn muiden neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
MinkĂ€s sille voit ap, kun sinulla on selvĂ€sti heikko itsetunto. ĂlykĂ€s ,hyvĂ€n itsetunnon omaava ihminen kuuntelee mummonkin neuvoja , mutta tekee itse niinkuin parhaaksi ajattele. Ei jÀÀ mĂ€rehtimÀÀn muiden neuvoja.
Mummot ei neuvo vaan antaa Àitien tehdÀ omat pÀÀtöksensÀ,
Ilman reunapehmustetta sieltÀ sÀngysta kyllÀ lentÀÀ tutit kolahdellen lattialle ja vauvan jalat ja kÀdet on vaarassa jÀÀdÀ jumiin. Vauvat kun ei tod nuku vaan nÀtisti paikoillaan.
Ja kivahan se on, ettÀ tarjoutuu auttamaan, Àidin ja isÀn osaksi jÀÀ sitten pÀÀttÀÀ mitÀ apua haluaa. MinÀkin tarjouduin veljenpoikaa hoitamaan jo kun odottivat vauvaa. EivÀt vielÀ ole mun apua tarvinneet (paria tuntia lukuunottamatta) nyt kun vauva on jo taapero, mutta tarjous on kyllÀ vielÀ voimassa eikÀ vanhene koskaan.
Saat kesÀvauvan? Silloin ei pehmustetta "seiniksi" kaivata. Jos talvisaikaan syntyy, tuo pehmuste voi olla hyvÀ.
Olen jo mummi. En sekaannu, mutta yritÀn keksiÀ hyviÀ lahjoja. Toinen mummo asuu lÀhellÀ heitÀ ja auttaa paljon.
TiedÀn tunteen. Etenkin anopin kanssa voi tulla hankaluuksia, koska omalle Àidille voi sanoa suorempaan missÀ rajat kulkee! PyydÀ miestÀsi puhumaan Àidilleen. HÀn voisi kertoa ettÀ tarvitsette omaa rauhaa ja tutustumista vauvaan ja myöhemmin muu suku.
SelkeÀsti provoilumielessÀ tehty aloitus. Tarkoituksena saada anoppi kuulostamaan rasittavalta. No, kyllÀ tÀssÀ itse miniÀ vaikuttaa nololta, kaikki suunniteltu etukÀteen kuinka toimitaan kun tenava on syntynyt. Ihan kuin se olisi jotain ihmeellistÀ ja erikoista jota pitÀÀ ennakkoon pomeloida pinnasÀngyn reunuksia ja hengittÀmistÀ myöten. Eli huono tarina.
Vierailija kirjoitti:
SelkeÀsti provoilumielessÀ tehty aloitus. Tarkoituksena saada anoppi kuulostamaan rasittavalta. No, kyllÀ tÀssÀ itse miniÀ vaikuttaa nololta, kaikki suunniteltu etukÀteen kuinka toimitaan kun tenava on syntynyt. Ihan kuin se olisi jotain ihmeellistÀ ja erikoista jota pitÀÀ ennakkoon pomeloida pinnasÀngyn reunuksia ja hengittÀmistÀ myöten. Eli huono tarina.
Ei se silti mummolle kuulu millÀÀn tasolla.
Anna vaan mennÀ ohjeiden toisesta korvasta sisÀÀn ja toisesta ulos. Turhaa alkaa vÀnkÀÀmÀÀn ja kummankaan mieltÀ pahoittamaan. Jos jotain turhaa roinaa tulee pyytÀmÀttÀ, niin vie kierrÀtykseen vÀhin ÀÀnin.
PS. MÀkÀÀn ei kÀytetty reunapehmustetta kuin ekalla, hÀn oli kÀÀntÀnyt naaman kiinni siihen, sen jÀlkeen lÀhti pehmuste roskiin. PerhepedissÀ myös jokainen vauva nukkunut tississÀ kiinni ekat kuukaudet. Hyvin sai itsekkin nukuttua :)
T. NeljÀn Àiti
Vierailija kirjoitti:
Anna vaan mennÀ ohjeiden toisesta korvasta sisÀÀn ja toisesta ulos. Turhaa alkaa vÀnkÀÀmÀÀn ja kummankaan mieltÀ pahoittamaan. Jos jotain turhaa roinaa tulee pyytÀmÀttÀ, niin vie kierrÀtykseen vÀhin ÀÀnin.
PS. MÀkÀÀn ei kÀytetty reunapehmustetta kuin ekalla, hÀn oli kÀÀntÀnyt naaman kiinni siihen, sen jÀlkeen lÀhti pehmuste roskiin. PerhepedissÀ myös jokainen vauva nukkunut tississÀ kiinni ekat kuukaudet. Hyvin sai itsekkin nukuttua :)
T. NeljÀn Àiti
TÀh? Eli mummon mueltÀ ei saa pahoittaa mutta ÀitiÀ kyllÀ saa rasittaa.
No voi voi. On sulla ongelmat. Jos noi on pahimmat ongelmat sulla niin sulla ei ole ongelmia. Tuliko selvÀksi!