Mitä vanhuksilta on leikattu?
Mietin kun lapsiperheiltä on leikattu mm asumistukea, lapsikorotukset työttömyysturvasta ja toimerntulotuessa ollaan tarkkoja asumisen menoista. Kuuntelin ylen juttua ja siinä puhuttiin leikkauksista mitä vanhuksilta on leikattu ja joutuvat ruokjonoon turvautumaan enemmän sen vuoksi. Ehkä vanhusten tukiin kohdistetut leikkaukset ovat menneet ohi itseltäni kun ei tule mieleen.
Kommentit (203)
Eilen jalkahoitaja leikkasi varpaankynnet👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni sivuraiteille keskustelu. Kysymys oli mitä Kelan tukia on eläkeläisiltä leikattu, Ylen ohjelmassa tänään sanottiin leikkausten olevan syy ruokajaossa käymiseen. Kysyin, kun en ole kuullut enkä lukenut mistään näistä eläkeläisiin kohdistuneista leikkauksista. Eläkeläisten asumistukea ei ole leikattu ja se taitaa olla yleisin tuki, toimeentulotukea saa harvempi.
Edelleen kiinnostaa sama kysymys, miksi eläkeläinen käy ruokajonossa jos peruste on tukien leikkaukset kuten on lapsiperheiden kohdalla?
Eläkeläinenkin voi saada yleistä asumistukea, ja sitähän on leikattu.
Eläkeläinen saa eläkkeensaajan asumistukea. Sitä ei ole leikattu. Tietenkin jos on hakenut väärää tukea itselleen se on eri juttu, tai onko se edes mahdollista kun Kelassa on tieto eläkkeellä olosta?
Eläkeläisten asumistuki on suurempi kuin yleinen tuki. Minulla ex naapuri jäi asumaan isoon 80 neliön rivitaloasuntoon,sai asumistukea ja eläkettä. Me muutimme lasten kanssa vastaavan kokoisesta asunnosta pois leikkausten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen teistä voi kysyä sitä omilta isovanhemmiltanne tai vanhemmiltanne.
Miksi? Heillä on neljän tonnin eläkkeet.
Suomalaisista 2/3 saa eläkettä alle 2000e. Keski-eläke on siis alle 2000e/kk.
Tuo alle 2000€ keskieläke on vielä brutto, joten siitä lähtee verot pois.
Multa ei ehditty leikata yleistä asumistukea ja jään eläkkeelle 1.1.2025 , olen hakenut eläkeläisen asumistuen. Päätöksiä odottelen loppuvuoden ja vietän joulunaikaa.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
En löytänyt tietoa mitä tukia on varsinaisesti leikattu eläkeläisiltä, eläkeläiste asumistuen indeksikorotukset ovat jäädytetty 2024-2027 eikä lämmitys vesi yms enimmäismäärää ei tarkasteta, eli leikkaus tarkoittaa saa kuin että tukia ei koroteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni sivuraiteille keskustelu. Kysymys oli mitä Kelan tukia on eläkeläisiltä leikattu, Ylen ohjelmassa tänään sanottiin leikkausten olevan syy ruokajaossa käymiseen. Kysyin, kun en ole kuullut enkä lukenut mistään näistä eläkeläisiin kohdistuneista leikkauksista. Eläkeläisten asumistukea ei ole leikattu ja se taitaa olla yleisin tuki, toimeentulotukea saa harvempi.
Edelleen kiinnostaa sama kysymys, miksi eläkeläinen käy ruokajonossa jos peruste on tukien leikkaukset kuten on lapsiperheiden kohdalla?
Eläkeläinen saa eläkkeensaajan asumistukea. Sitä ei ole leikattu. Tietenkin jos on hakenut väärää tukea itselleen se on eri juttu, tai onko se edes mahdollista kun Kelassa on tieto eläkkeel
Paitsi jos taloudessa on vaikka aikuinen lapsi, joka ei saa eläkettä, tai alaikäisiä lapsia, joita tosin harvoin on vanhuksilla, mutta eläkeläisellä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama 🙂 eniten minua hymyilyttää se, että 1.1 asumistukia leikataan lisää ja pk seudulta asumisen kalleusluokitus putoaa alemmas. Myös asuntojen hyväksyttävät vuokrahinnat putoavat siinä samalla 😂 lisäksi asuntojen asumistuen hyväksyttävät maksimikoot pienevät. Koittakaapa löytää pk seudulta 580€ kaksioita 😂👍
Kelan omien sivujen mukaan asumismenojan enimmäisrajat ovat nyt ja vuonna 2025 samat. Eikö ne mene asunnon koon vaan asujien määrän mukaan. 2 asukkaalle enimmäisraja Helsingissä on 895e. Vuokraoven mukaan tällaisia asuntoja löytyi 491 kappaletta pelkästään Helsingissä.
Miksi pitäisi etsiä 580e kaksiota? 2 asukkaalla enimmäisraja on Helsingissä 715 euroa. Tällaisiä asuntoja on vuokraovessa tarjolla yksiöitä 305 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama 🙂 eniten minua hymyilyttää se, että 1.1 asumistukia leikataan lisää ja pk seudulta asumisen kalleusluokitus putoaa alemmas. Myös asuntojen hyväksyttävät vuokrahinnat putoavat siinä samalla 😂 lisäksi asuntojen asumistuen hyväksyttävät maksimikoot pienevät. Koittakaapa löytää pk seudulta 580€ kaksioita 😂👍
Kelan omien sivujen mukaan asumismenojan enimmäisrajat ovat nyt ja vuonna 2025 samat. Eikö ne mene asunnon koon vaan asujien määrän mukaan. 2 asukkaalle enimmäisraja Helsingissä on 895e. Vuokraoven mukaan tällaisia asuntoja löytyi 491 kappaletta pelkästään Helsingissä.
Miksi pitäisi etsiä 580e kaksiota? 2 asukkaalla enimmäisraja on Helsingissä 715 euroa. Tällaisiä asuntoja on vuokraovessa tarjolla yksiöitä 305 kpl.
Jäi typo, siis yhden asukkaan enimmäisraja Helsingissä on tuo 715 e
Minulta on leikattu umpisuoli, sappirakko, lukemattomia luomia mukaan lukien yläluomet jne. Tukia ei voi leikata, koska en mitään tukia saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen saa eläkkeensaajan asumistukea. Sitä ei ole leikattu. Tietenkin jos on hakenut väärää tukea itselleen se on eri juttu, tai onko se edes mahdollista kun Kelassa on tieto eläkkeel
Tai entäpä jos se eläkeläinen pystyy asumaab ilman tukia, yhtiövastikkeet ei ole suuria. Ja asuu omassaan.
Vuokralla asujille on minustakin oikein ettei jättilukaaleita heille kustanneta.
Sanoit: muutitte, ette myyneet. Asutte siis vuokralla.
Käyttäjä40453 kirjoitti:
Miksi eläkeläiset saavat enemmän asumistukea kuin muut? Epätasa-arvoista.
Eläkeläiset saavat vähemmän asumistukea kuin muut. Epätasa-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten asumistuki on suurempi kuin yleinen tuki. Minulla ex naapuri jäi asumaan isoon 80 neliön rivitaloasuntoon,sai asumistukea ja eläkettä. Me muutimme lasten kanssa vastaavan kokoisesta asunnosta pois leikkausten takia.
Yleinen asumistuki on suurempi kuin eläkkeensaajan asumistuki. Itse saan eläkkeensaajan asumistukea, ja normaali asumistuki on paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Myös varpaankynsiä on leikattu.
Minä leikkaan toistaiseksi ihan itse. N75
itsellä viisaudehammas omalla
rahalla
leikattiin 24v.
4v peräpukamat yht. kunnan varoilla. Käykö kateeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös varpaankynsiä on leikattu.
Minä leikkaan toistaiseksi ihan itse. N75
Pian leikkaat niitä arkussa ja se on hyvä se.
No ei saakaan kun eläkeläisillä on eläkkeensaajan asumistuki eikä siinä ole mitään neliörajoja kuten ei ole yleisessäkään. Ne korvaa sen mitä korvaa ja sillä selviät. 150e/kk ne aikoinaan minulta huomioi lämmityskuluja ja veden. Toisekseen kenelläkään ei ole noin pieni eläke eikä siitä makseta veroja.