Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?

Vierailija
17.12.2024 |

Missä asioissa ADHD ts. on se supervoima?

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle. 

Tämä on tosi kuvaavaa. Asioita innostutaan rohkeasti laittamaan liikkelle, mutta loppuun saattamiseen tarvitaan muiden panos.

Vierailija
122/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ammateissa te adhd tyypit työskentelette?

No minä olen asiantuntijatyötä tekevien päällikkönä. Tykkään siitä, että työssä tapahtuu paljon ja koko ajan on tekemistä. Asiantuntijana sen sijaan en itse niin hyvin viihtynyt, koska en välttämättä jaksa kiinnostua asioista kauhean syvällisesti. Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle.

Lisään, että oma vahvuuteni on se, että olen hyvä ratkaisemaan ongelmia, koska keksin helposti uusia ratkaisuvaihtoehtoja asioille. Sitä tarvitaan noissa päällikköhommissa.

Mä teen toimistotyötä, jossa vaaditaan järjestelmällisyyttä ja tarkkuutta, mutta saan itse suunnitella työpäivää, joka helpottaa paljon työn jaksamisessa. Lisäksi olen yrittäjä luovalla alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Päinvastoin. Adhdt on yleensä erittäin rehellisiä ja oikeudentuntoisia

Sekoitat autismiin. Adhd on aktiivisuuden ja tarkkavuuden häiriö. Vankilassa on muuta väestöä paljon suurempi prosenttimäärä ADHD-ihmisiä.

ADHD ja autismi esiintyvät erittäin usein yhdessä.

ADHD on merkittävästi yleisempi, joten vaikka yhdessä esiintymistä on, niin ei näitä kannata kovin tiiviisti yhteen liittää. Olen töissä nuorisopsykalla ja on huomattavasti yleisempää että nuorella on vain toinen diagnoosi kuin että olisi molemmat. 

Se varmaan johtuu siitä, että nuorisopsykiatrian pääasiallinen tehtävä tuntuu olevan estää lasten pääsy tutkimuksiin. Terveisin kahden aivan liian myöhään diagnosoidun ADHD-autistin äiti

Vierailija
124/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle. 

Tämä on tosi kuvaavaa. Asioita innostutaan rohkeasti laittamaan liikkelle, mutta loppuun saattamiseen tarvitaan muiden panos.

Näin se menee. Erilaisista ihmisistä koostuvassa ryhmässä syntyy paras tulos. Mulla on niitä autisteja onneksi porukassa tekemässä asiat valmiiksi ja huolehtimassa työn laadusta ja tarkkuudesta. Saan kyllä itsekin valmista, mutta nautin kyllä huomattavasti enemmän siitä suunnittelusta ja aloittamisesta kuin valmiiksi saattamisesta.

Vierailija
125/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsydiagnoosien yleistyttyä olen alkanut miettiä, onko esimerkiksi juuri ADHD:n toteamisen näkökulmasta olennaista se, että ihminen kärsii oireistaan. Minulla on monenlaisia piirteitä, jotka viittaavat neuroepätyypillisyyteen, esimerkiksi aistiyliherkkyyksiä. Olen korostetun oikeudentuntoinen. Menen mieluisia työtehtäviä tehdessäni tai jonkin harrastukseni parissa helposti flow-tilaan, jossa pystyn väsymättä keskittymään samaan asiaan. Minulla on monia erityismielenkiinnonkohteita. "Hurahdan" helposti uusiin asioihin ja vastaavasti saatan kyllästyä niihin nopeasti. En tarvitse paljoa unta (5-6 tuntia). Olen hyvin energinen, ja oletan, että tavalla, joka poikkeaa "normaalista", koska energisyydestäni on koko ikäni annettu palautetta minulle. Inhoan small talkia, minkä vuoksi en esimerkiksi koskaan käy lounaalla kollegoideni kanssa vaan syön mieluummin yksin eväitä. Olen impulsiivinen ja ajoittain holtitonkin. 

Minulla ei kuitenkaan ole mitään ongelmia elämästä selviytymisessä. Pärjäsin koulussa hyvin. Tunneilla hiljaa istuminen oli vaikeaa enkä ole kokeisiin pänttäävää tyyppiä mutta se, että olen kiinnostunut melkein kaikesta ja opin asiat vaivattomasti, auttoi koulussa. Ihmissuhteissa ja vuorovaikutuksessa olen samoin melko taitava. Olen pidetty ihminen. Huolehdin työstä, kodista ja raha-asioista esimerkillisesti. Aikataulujen noudattaminen on helppoa. Olen tyytyväinen elämääni, arvioisin, että jopa keskimääräistä enemmän. 

Pitkän kirjoitukseni pointti on siis se, että kun nykyään tietyistä neuroepätyypillisyyteen liitetyistä piirteistä puhutaan "supervoimana", onko mahdollista, että jollain on vain sellaisia piirteitä, joista on elämässä hyötyä, vai onko oltava myös sellaisia piirteitä, jotka haittaavat elämää? 

Vierailija
126/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minå en ole varma onko järkevää lääkitä ihmisen luontaisia ominaisuuksia.

Toimivaan laumaan tarvitaan erilaisia ihmisiä adhd ovat kokeilioita ja edelläkulkioita "normi"ihiset sitten puurtaa tasaisen arjen työt ja nepsyt tekee tästä kaikesta exelin ja matemaattisen mallin, että mitä tapahtuu kun kaikki lääkitään  normi puurtajiksi., epäilen että yhteikunta ei paljoa kehity.

Vierailija
127/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi adhd lapsia arvioidaan, minkälaisia he ovat lapsina?  Eihän neuronormatiivisille lapsille ole omaa palstaa, jossa niitä arvostellaan koko ajan.

Pitäisi perustaa tänne uusi ketju..

Vierailija
128/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Sekoitat autismiin. Adhd on aktiivisuuden ja tarkkavuuden häiriö. Vankilassa on muuta väestöä paljon suurempi prosenttimäärä ADHD-ihmisiä.

ADHD on merkittävästi yleisempi, joten vaikka yhdessä esiintymistä on, niin ei näitä kannata kovin tiiviisti yhteen liittää. Olen töissä nuorisopsykalla ja on huomattavasti yleisempää että nuorella on vain toinen diagnoosi kuin että olisi molemmat. 

Se varmaan johtuu siitä, että nuorisopsy

Olen myös ADHD-pojan ja autismin kirjolla olevan tytön äiti joten tutkimuksiin pääsyyn ja tunnistamiseen liittyvät ongelmat ovat kyllä minulle tuttuja, mutta en silti allekirjoita tuollaista asennetta ainakaan omassa yksikössä. Hätäisiä johtopäätöksiä väitetään silloin kun on ehtinyt muodostua psykiatrista oireilua joka heikentää diagnostiikan luotettavuutta. 

Vierailija
129/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Se varmaan johtuu siitä, että nuorisopsy

En ylipäätään käsitä sitä, miksi neurologiseen monimuotoisuuteen liittyviä asioita hoidetaan psykiatrialla, kun oikea paikka olisi neurologia.

Vierailija
130/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Kun diagnoosit myöhästyy, eikä lapsi saa tarvitsemaansa tukea esim. koulussa, syntyy psyykkistä oireilua, jonka hoito ohjataan lasten tai nuorten psykiatrialle, joka sitten ei halua selvittää juurisyytä, vaan määrää ainoastaan lääkkeitä siihen psyykkiseen oireiluun. Hyvä jos jossain on asiat paremmin, HUS-alueella ne ovat varsin huonosti. Toki toimipiste/lääkärikohtaista vaihtelua voi olla.

Vierailija
131/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin. 

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.

Näinhän se on. Mutta adhd-ihmisillä on joitain piirteitä, joita löytyy useista heistä ja voi sanoa, että ne jollain lailla yhdistävät heitä. Yksi on kiltteys ja voimakas oikeudenmukaisuuden tunne. Toinen on nopea reagointikyky, kun tarvitaan nopeaa toimintaa. Neurotyypilliset seisoo vielä suu auki, kun adhd:t on jo tehneet puolet operaatiosta. Myös hyvä huumorintaju lö

Kiltteys ja oikeudenmukaisuus ei ole  ADHD:n piirre. Lapsuuden kaverini on istunut elämästään lähes 15 vuotta vankilassa mm  ryöstöistä, pahoinpitelyistä ja henkirikoksesta tuomittuna. Hänellä todettiin ADHD mielentilassa kun hänen syyntakeisuuttaan selvitettiin tappoon liittyen.

Vierailija
132/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin yhteiskunta yleensä toimii. Vai aloitatko itse aamusi keräilemällä ja metsästämällä ruokasi ja  sen jälkeen alat kehittää vaikka pyörää alusta asti? Jokainen täällä on sen varassa, mitä joku muu on joskus aloittanut ja monet muut vieneet loppuun. Yhteistyöllä. 

Vierailija
133/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

ADHD on merkittävästi yleisempi, joten vaikka yhdessä esiintymistä on, niin ei näitä kannata kovin tiiviisti yhteen liittää. Olen töissä nuorisopsykalla ja on huomattavasti yleisempää että nuorella on vain toinen diagno

Tätähän se on. Ableistinen yhteiskunta tekee neurovähemmistöjen edustajista sairaita kieltämällä koko neurologisen monimuotoisuuden olemassaolon. Lasten- ja nuorisopsykiatrian yksiköt ovat ihan kärjessä tässä eriarvoisuutta edistämässä kohtaamalla lapset ja nuoret psyykkisen oireilun näkökulmasta ja ohittamalla neurologisen taustan.

Vierailija
134/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Mitä nyt vankiloissa istuvista n. 75% on diagnosoitu ADHD. ADHD ei liity millään tavalla rehellisyyteen tai oikeudentuntoon.

Vierailija
135/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ihmiset huomaavat usein asioita, joita muut eivät välttämättä huomaa ollenkaan tai heille ei tule edes mieleen tarkkailla tällaisia asioita ja tästä ADHD ihmisen kyvystä voi olla joissakin ammateissa hyötyä.

Vierailija
136/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää mm. iltapäivälehtien harrastama rummutus tyyliin "supervoima" tai "näin tunnistat 99-vuotiaan isoäitisi adhd:n".

Pääasiassa todellinen ADHD aiheuttaa vakavaa toimintakyvyn haittaa, sosiaalisia ongelmia ja psyykkistä kärsimystä.

Turha glorifioida aihetta ikään kuin se olisi jokin hieno erityisyys tai kantava voima.

Siksi myös vähän ihmetyttää ihmisten hinku hankkia näitä diagnooseja. Tällä hetkellä diagnooseja saavat eniten itsetutkiskelusta kiinnostuneet nuoret. Pahimmat tapaukset jäävät kokonaan diagnosoimatta ja hoitamatta.

Vierailija
137/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yhteiskunta yleensä toimii. Vai aloitatko itse aamusi keräilemällä ja metsästämällä ruokasi ja  sen jälkeen alat kehittää vaikka pyörää alusta asti? Jokainen täällä on sen varassa, mitä joku muu on joskus aloittanut ja monet muut vieneet loppuun. Yhteistyöllä. 

Ongelma tuleekin siinä, jos aloituksia pukataan sellaisella vimmalla, etteivät muut ehdi kyytiin. Ja esim. parisuhteessa tai yleensä työpaikallakaan ei voi edes odottaa, että toinen juoksee saattamassa kenenkään ominpäin aloittamia asioita loppuun. Vaikka siihen se valitettavan helposti menee, että toinen sytyttelee ja toinen sammuttelee tulipaloja. Toinen elelee tyytyväisenä asiaa edes tajuamatta, luullen päinvastoin olevansa kovinkin avuksi tehden kaikesta osan. Ja perässäjuoksija uupuu, kun hän ei ehdi edes aloittaa mitään omaa.

Vierailija
138/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Mitä nyt vankiloissa istuvista n. 75% on diagnosoitu ADHD. ADHD ei liity millään tavalla rehellisyyteen tai oikeudentuntoon.

Jep, kyllä pieni tyrskähdys pääsi tuosta vankasta oikeudentunnosta. Autismiinhan se on tosiaan joskus liitetty, mutta adhd-piirre se ei ole. Päinvastoin, moni oppii jo nuorena kaunistelemaan, valehtelmaan ja kääntämään omia tekemisiään ympäristön syyksi. Mikä on sinänsä ihan luonnollinen reaktio, kun jatkuvasti sattuu ja tapahtuu niin paljon, ettei itsetunto sellaista pidemmän päälle kestä.

Vierailija
139/170 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Jep, kyllä pieni tyrskähdys pääsi tuosta vankasta oikeudentunnosta. Autismiinhan se on tosiaan joskus liitetty, mutta adhd-piirre se ei ole. Päinvastoin, moni oppii jo nuorena kaunistelemaan, valehtelmaan ja kääntämään omia tekemisiään ympäristön syyksi. Mikä on sinänsä ihan luonnollinen reaktio, kun jatkuvasti sattuu ja tapahtuu niin paljon, ettei itsetunto sellaista pidemmän päälle kestä.

Edes autismi ei tarkoita, että ihminen olisi oikeudenmukainen. Ylen naisvankilasta kertovassa dokumentti sarjassakin yksi vangeista on autismin kirjolla. Istuu ohjelman kuvausten aikana vankilassa pahoinpitelyistä ja on aiemmin tuomittu myös teini ikäisen tytön raiskauksesta.

Vierailija
140/170 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman adhd ja he ovat kaikki sosiaalisia eli tutustuvat helposti uusiin ihmisiin. Ja saavat helposti kavereita. Eli oman kokemuksen perusteella sanoisin sosiaalisuus ja puheliaisuus on adhd ihmisten supervoima.