Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (170)
Luomisessa. Adhd vie neurotyypillistä 6-0 luovuudessa
Vierailija kirjoitti:
Moni media-alalla työskentelevä on adhd. Puhetta riittää ja toki se viehättää. Mutta ei nämä yhteiskuntaa rakenna. Tuovat siihen kakkuun vähän makeaa mutta vastuunkantajina täysin nollia.
Nuori sukulaiseni, jolla todettu adhd on edennyt nopeasti media-alalla päällikkötason työtehtäviin eikä häneltä ainakaan puutu vastuunkantokykyä. Minulla todennäköisesti on myös adhd, mutta sitä ei ole koskaan virallisesti todettu eikä minulla ole lääkitystä ja työelämässä ollessani työskentelin ihan hyvällä menestyksellä vaativissa ja vastuullisissa työtehtävissä taloushallinnon alalla.
Missä ammateissa te adhd tyypit työskentelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemisessa.
Päinvastoin. Adhdt on yleensä erittäin rehellisiä ja oikeudentuntoisia
Sekoitat autismiin. Adhd on aktiivisuuden ja tarkkavuuden häiriö. Vankilassa on muuta väestöä paljon suurempi prosenttimäärä ADHD-ihmisiä.
Tunnen läheisesti sekä autisteja että adhd-tyyppejä. Vaikka ovat hyvin erilaisia ihmisiä, molempia yhdistää vahva oikeudentunto ja kiltteys
Vierailija kirjoitti:
Luovuus ja mielikuvitus.
Ei ole sattumaa, että Matti Nykänen on edelleen maailman paras mäkihyppääjä tai Sibelius muistetaan yli 100v päästäkin tai Kirsti Manninen on Suomen tuottavin tv-käsikirjoittaja ja kirjailija.
Tarvittaessa yltävät supersuorituksiin ja harjoituksiin, kun jo muut väsyisi.
Voisin kommentoida vaikkapa Nykänen väitettyä luovuutta ja mielikuvitusta. Mutta keskitytään tällä kertaa Sibeliukseen.
Ensinnäkin entisajan ihmisten diagnosointi nykypäivästä käsin on raukkamaista. Ja toiseksi Sibelius ei elämänsä viimeisinä 15 vuotena säveltänyt mitään eikä sitä ennenkään kestänyt yhtään ääniä kotonaan, vaan vaati perheenjäseniltään täyttä hiljaisuutta. Hän oli ankara, elitistinen persoona, joka oli erittäin kova murehtimaan ja kritisoimaan itseään. Ihana ADHD-ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
Mitä vahvuuksia ADHD-ihmisillä yleensä on? kiinnostaisi tietää, epäilen miehelläni adhdta.
Missasit edelleen pointin. ADHD:sta ei seuraa mitään lahjakkuuksia. Ei mitään. Mutta ihan kuten kaikki muutkin, ADHD-ihminen voi olla älykäs, musikaaline
Mitä valitettavaa on autismissa? Aika ableistinen näkemys sinulla.
Uteliaisuus ja uskallus. Ilman ADHD-ihmisiä ihmiskunta olisi kenties ravinnonpuutteessa jo kuollut sukupuuttoon, kun ketään ei olisi kiinnostanut lähteä etsimään parempia marjapaikkoja hieman kauempaa. ADHD siinä missä autismikin on säilynyt, koska näistä ominaisuuksista on ihmiskunnalle hyötyä. Suuret keksinnöt ja löytöretket yms. olisivat muuten jääneet tekemättä. Valitettavasti nykyisessä elinympäristössämme näistä ominaisuuksista on myös haittaa. Nykyisin ympäristössämme on niin paljon ärsykkeitä, että se tekee ei-neurotyypillisten elämästä varsin kuormittavaa.
https://yle.fi/a/74-20075762?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemisessa.
Sekoitat autismiin. Adhd on aktiivisuuden ja tarkkavuuden häiriö. Vankilassa on muuta väestöä paljon suurempi prosenttimäärä ADHD-ihmisiä.
ADHD ja autismi esiintyvät erittäin usein yhdessä.
Omalla lapsella on yliaktiivisuus-impulsiivisuus-painotteinen ADHD ja sen lisäksi hän on kognitiivisesti ihan kyvykäs. Hän huomioi kaiken, kiinnostuu kaikesta ja prosessoi havainnoimaansa hämmentävän nopeasti, mistä seuraa että hän hänelle on karttunut valtavasti tietoa, hän oppii nopeasti, ja esimerkiksi ideoi ja ratkaisee ongelmia erittäin näppärästi. Koulussa on vaikea pysyä paikallaan ja olla hiljaa, mutta numerot on kymppejä ja lapsi yllättää aikuisia jatkuvasti yleistiedollaan ja kyvyllään ymmärtää eri näkökulmia ja monimutkaisia ilmiöitä. Tämä ei toki oli pelkän ADHD:n tulosta vaan vaatii sen älykkyyden kaveriksi, mutta jos on kiinnostunut kaikesta, huomaa kaiken ja ajattelee noin kolme kertaa nopeammin kuin keskiarvoihminen, niin ehtiihän siinä.
Adhd-puolison kanssa elävänä tuntuu aika usein, ettei missään. Tulee mieleen Kiti Kokkosen video "ei tuu mitään mieleen". Luovaa ajattelua on kyllä, mutta se näkyy useimmiten vain erikoisina ja täysin toimimattomina ratkaisuina. Tiedätte ne netin "tein itse ja säästin" -meemit, joissa vaikka ikkunan viereen on asennettu ovisilmä tai lasten keinu on sijoitettu ihan seinän viereen. On tosi toimelias, mutta _kaikki_ jää kesken.
Töissä pärjää hyvin, mutta alan on oltava todella kiinnostava. Silloin on suorastaan superhyvä ja omistautunut. Muuten motivaatio lopahtaa ja sitä on mahdotonta pitää yllä ns. järkisyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemisessa.
ADHD on merkittävästi yleisempi, joten vaikka yhdessä esiintymistä on, niin ei näitä kannata kovin tiiviisti yhteen liittää. Olen töissä nuorisopsykalla ja on huomattavasti yleisempää että nuorella on vain toinen diagnoosi kuin että olisi molemmat.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen asiantuntijatyötä tekevien päällikkönä. Tykkään siitä, että työssä tapahtuu paljon ja koko ajan on tekemistä. Asiantuntijana sen sijaan en itse niin hyvin viihtynyt, koska en välttämättä jaksa kiinnostua asioista kauhean syvällisesti. Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus. Jos asia on kiinnostava, adhd-ihminen voi tehdä sitä 16h putkeen siinä missä normaalin ihmisen pitää nousta välissä tauolle ja vessaan ja keskittyminen riittää muutaman tunnin.
Valitettavasti se hyperfokus kohdistuu yleensä videopeleihin ja muihin epäolennaisiin asioihin.
Anteeksi nyt vain, mutta on kyse hyperfokuksesta myös silloin jos voi tehdä pari tuntia putkeen jotain tehtävää, tauotta. Ja tämä taito voi löytyä myös neurotyypillisiltä.
Olin kerran 24 tuntia putkeen kouluni tietokoneluokassa tekemässä harjoitustyötä.
Minä vain 14 tuntia, kun oli viimeinen pakko. Aspergerpiirteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen asiantuntijatyötä tekevien päällikkönä. Tykkään siitä, että työssä tapahtuu paljon ja koko ajan on tekemistä. Asiantuntijana sen sijaan en itse niin hyvin viihtynyt, koska en välttämättä jaksa kiinnostua asioista kauhean syvällisesti. Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle.
Lisään, että oma vahvuuteni on se, että olen hyvä ratkaisemaan ongelmia, koska keksin helposti uusia ratkaisuvaihtoehtoja asioille. Sitä tarvitaan noissa päällikköhommissa.
Vierailija kirjoitti:
Luomisessa. Adhd vie neurotyypillistä 6-0 luovuudessa
Ainut ongelma saada edes yksi luovuuden osoitus valmiiksi. Tuhat rautaa tulessa, mutta kaikki jää vähän kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemisessa.
ADHD on merkittävästi yleisempi, joten vaikka yhdessä esiintymistä on, niin ei näitä kannata kovin tiiviisti yhteen liittää. Olen töissä nuorisopsykalla ja on huomattavasti yleisempää että nuorella on vain toinen diagnoosi kuin että olisi molemmat.
No nuorisopsykalla ei autismia kovin hyvin tunneta ja varsinkin tytöillä jää diagnoosit usein saamatta. Eli diagnoosin puuttuminen ei kyllä todista yhtään mitään. Autismiosaaminen on Suomessa ihan lapsenkengissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemisessa.
No nuorisopsykalla ei autismia kovin hyvin
Sitä paitsi vielä jokin aika sitten ADHD-diagnoosi ja autismidiagnoosi olivat toisensa poissulkevia ja nämä vanhat käsitykset elävät edelleen.
Luovuus ja mielikuvitus.
Ei ole sattumaa, että Matti Nykänen on edelleen maailman paras mäkihyppääjä tai Sibelius muistetaan yli 100v päästäkin tai Kirsti Manninen on Suomen tuottavin tv-käsikirjoittaja ja kirjailija.
Tarvittaessa yltävät supersuorituksiin ja harjoituksiin, kun jo muut väsyisi.