Miksi suomalaiset itkevät yöpäivystysten perään? Eihän täällä saa aikaa edes terveyskeskukseen hoitajalle päiväaikaan...
Kommentit (92)
Eläkeläisethän siellä eniten käy. Omat vanhemnat olisivat varmaan kuolleet ilman yöpäivystystä, että viis vanhuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti tiedä, mitä päivystys tarkoittaa?
Sinä taas et näytä koskaan käyneen noissa päivystyksissä joita suomalaisille tarjotaan. Toki ymmärrettävää kun tämä etuoikeutettu luokka hakee (toimivat) terveyspalvelut yksityiseltä, eli noiden mielikuvat perustuu täyteen mutuun.
Minä taas olen käynyt ja nähnyt. Suurin osa "potilaista" on niitä jotka ei kuulu sinne päivystykseen. Ei esim. flunssa ole päivystysasia.
Aika paljonhan siellä on ruusutulehduksia, repivää yskää, vanhusten vitsatietulehduksia jne. Ne pitää arvoida ja hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaan, joka ei pärjää kotona on jonnekin mentävä apua hakemaan. Systeemi on tälläiseksi muokattu, niin tarvittaessa soita ambulanssi ta mene sinne päivystykseen. Ei kannata turhia miettiä. 😏
Ambulanssi tulee, ensihoitaja kyseleee pari kysymystä ja jos pystyy sanomaan nimensä, niin todetaan, että ei aihetta ambulanssikyytiin. Näin kävi isälleni, jonka sitten vein sairaalan päivystykseen yöllä samantien ambulanssin lähdettyä, isä elvytettiin eteisaulassa ennen kuin pääsimme sairaanhoitajalle hakemaan vuoronumeroa. Lääkäri moitti, että ei tultu oireiden alettua, ei kannattaisi odotella. Ihanko totta?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisethän siellä eniten käy. Omat vanhemnat olisivat varmaan kuolleet ilman yöpäivystystä, että viis vanhuksista?
Ei pidä paikkaansa. Olin 10 vuotta päivystyksessä töissä, ja potilaat ovat monen ikäisiä. Tapahtuu liikenneonnettomuus yöllä, eikä niissä ole osallisena eläkeläiset vaan nuorempi väki. Päihteet ja niiden seurauksena vakavat tapaturmat, aivotärähdykset, korkealta putoamiset, yliannostukset, alkoholimyrkytykset ja vastaavat ovat myös nuorempien ihmisten päivystysasioita. Vanhuksilla korostuvat sydänoireet ja aivoinfarktit, mutta yöpäivystyksesså ei ole vanhuksia enempää kuin muitakaan ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä taas et näytä koskaan käyneen noissa päivystyksissä joita suomalaisille tarjotaan. Toki ymmärrettävää kun tämä etuoikeutettu luokka hakee (toimivat) terveyspalvelut yksityiseltä, eli noiden mielikuvat perustuu täyteen mutuun.
Minä taas olen käynyt ja nähnyt. Suurin osa "potilaista" on niitä jotka ei kuulu sinne päivystykseen. Ei esim. flunssa ole päivystysasia.
Aika paljonhan siellä on ruusutulehduksia, repivää yskää, vanhusten vitsatietulehduksia jne. Ne pitää arvoida ja hoitaa.
Oikeasti noita ei siellä olisi jos perusterveydenhoito toimisi ja sinne saisi aikoja, eikä tarvitsisi sitä "ei oo aikoja" palvelua korvata viemällä potilas päivystykseen. Julkisen sektorin logiikka tuntuu olevan että yhdessä kohdassa voi hyvin säästää jos siitä aiheutunut lasku menee jonkun muun tahon budjettiin. Eli käytännössä se on kallis ja tehoton koska kokonaisuutta ei hallitse kukaan ja virkamiehet on kiinnostuneita vain omasta kapeasta lokerostaan.
Eikä tuo ole nykyhallituksen vika kun samaa terveysasemien "ei oo aikoja" säästelyä oli jo 20 vuotta sittenkin esim. helsingissä. Ja sitten nuo meni päivystyksen riesaksi, mutta sielläkin oli sen verran ruuhkaa että ne joilla oli vähänkin rahaa meni mieluummin sittenkin yksityiselle.
Olen onnellinen, että en asu Suomessa. Meillä toimii omalääkärisysteemi.
Mennä viikolla soitin lääkärille aamulla kysyäkseni olisiko tarvetta tulla tämän vaivan vuoksi (en itse kokenut sitä kovinkaan tärkeäksi). Siitä tunnin päästä olin lääkärillä, laajat verikokeet otettiin saman tien ja siitä tunnin kuluttua olin sairaalassa rtg-kuvissa. Vastauksen sain samana iltapäivänä ja kontrolliajan kolmen päivän kuluttua.
Jos on vakava tila, niin edelleenkin tullaan lähettämään potilaan luokse ambulanssi. Jos ambulanssi on liian hidas (esim. potilas kaukana ja vaikka epäily keuhkoveritulpasta), niin lähetetään helikopteri. Muissa tilanteissa potilas soittaa itselleen taksin tai pyytää jotain läheistään viemään sairaalaan ja toki näissä tilanteissa on ensin sitten soitettu sinne sairaanhoidon neuvontanumeroon, josta on kehotettu tulemaan päivystykseen. ihmisten pitäisi oppia käyttämään tuota numeroa hyödykseen. Ja palstan väärinymmärtäjälle disclaimeri: en ole väittänyt missään tässä tekstissäni, että mitään muita vaihtoehtoja ei ole tai että virheitä ei voisi sattua vaikka häkelle tai ambulanssikuskeille, tai päivystyksen ihmisille, tai edes joulupukille)
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi, että kun et pääse sinne hoitajalle päivällä, niin ainoa tapa saada hoitoa on odottaa, että terveyskeskus menee kiinni, ja mennä sairaalaan. Siis eihän terveyskeskukseen yleensä saa edes yhteyttä samana päivänä.
Tämän takia ei kannata maksaa kardiologeja ja leikkaussaleja 24/7 minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä tapaukset voivat ihan hyvin mennä taksilla sinne hieman kauempana olevaan päivystykseen tai omaisen kyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaan, joka ei pärjää kotona on jonnekin mentävä apua hakemaan. Systeemi on tälläiseksi muokattu, niin tarvittaessa soita ambulanssi ta mene sinne päivystykseen. Ei kannata turhia miettiä. 😏
Jossain Varkaudessa yöllä käy päivystyksessä vajaat 20 henkeä. Moni ei lähde ajamaan Kuopioon, koska ei ehkä pysty erinäisistä syistä. Tunnin matka. Mistä saadaan 20 ambulanssia, ja ketkä jätetään hoitamatta? Lähteekö esimerkiksi taksi kuljettamaan päihtynyttä Kuopioon päivystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että syy on flunssa? Voihan flunssainenkin kärsiä sydänvaivoista tai kovista kivuista. Saako poskiontelotulehduksen hoidattaa päivystyksessä vai pitääkö odottaa arkiaamuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöpäivystys on tähän astikin ollut hätätilanteita varten. Jos on henkeä uhkaava tilanne. Ei se sinun hoitaja-aikaasi terveyskeskuksessa ole sama palvelu. T: sh, sairaalan päivystyksessä 10 v. työskennellyt
Ainakin Lahdessa neuvotaan korvakipuisen lapsen kanssa klo 15 hoitajalle soittavaa lähtemään lapsen kanssa Akuuttiin eli sairaalan päivystykseen jonottamaan, koska terveyskeskuspäivystys ei enää ehdi ottaa vastaan.
Kun yöpäivystyksiä ei enää ole lähimailla, niin ahdistuneet ja masentuneet päättävät päivänsä yksin kotona. Ambulanssi ei ota kyytiin, taksia ei saa, lääkäriin ei pääse. Se on loppu monelle nuorelle.
Loppuu ne päivät myös huumeita käyttävillä nuorilla nytkin reilusti yli 200:ta vaikka on päivystykset.
Toimii suomessakin systeemit, ihmiset vain ei osaa käyttää niitä. Digiavuttomuus kai se on oikea termi on. Yhä edelleen moni yrittää saada terveyskeskuksesta soitettua itselleen lääkäriajan, koska ajattelee, että oireensa tarvitsee lääkärin tapaamista. Hän sitten soittaa tk:hon ja pyytää lääkäriaikaa ja hoitaja vastaa siihen mitä potilas pyytää ja kertoo, että lääkäriajat menee kuukausien päähän, että nyt on tilanne tämä. Potilas usein hermostuu ja lyö luurin korvaan ja vakuttuu, että onpa surkea systeemi. Samaan aikaan ei-digiavuton googlailee hyvinvointialueen sivuja ja löytää sieltä tiedon, että vois chatata sairaanhoitajan kanssa ja sieltä voi saada lääkäriinkin yhteyden sitä kautta. Hän avaa chatin, toimii ohjeiden mukaan ja odottelee sairaanhoitajaa chat-keskusteluun ja hoitaa asiansa. Sairaanhoitaja kertoo, että hän ei ole nyt varma, kysyy lääkäriltä ja pian potilas saa kuulla, että lääkäri määräsi joitain labrakokeita ja jos niissä on jotain, niin omakantaan tulee viesti ja siitä jatketaan.
Kiireellisissä asioissa edelleen saa terveyskeskuksistakin ajan ja jos käy niin ettei saa, antavat ohjeet milloin pitää sitten mennä päivystykseen.
Tämä on nykyaikaa ja soisin jokaisen opettelevan digitaalisten terveyspalvelujen käytön. jollakin hyvinvointialueella ei ehkä saa chattiyhteyttä hoitajaan, mutta jos omallaan saa, niin sieltä todellakin saa palvelua nopeammin ja lääkäriinkin pääsee.
Yöpäivystykseen on pakko mennä kun ei päivällä pääse terveyskeskukseen.
Ei ole mitenkään harvinaista, että jo kahdeltatoista TK ilmoittaa, että enää ei oteta potilaita vastaan, mene viideltä sairaalapäivystykseen jos asiasi on akuutti.
Sitten sairaalassa jonotetaan 6-10 tuntia, että saadaan antibiootit. Huonolla tuurilla tulehdus (tai muu vaiva) ehtii siinä odotellessa pahentua niin että joutuu jäämään sairaalahoitoon. Edullisempaa olisi hoitaa tämmöiset päivällä TK:ssa. Mutta niin ei tehdä sillä pitää säästää.
Nyt kun lakkautetaan yöpäivystyksiä, niin entistä useammalla vaivat pahenee niin, että pelkkä lääkekuuri tai kuntoutus ei riitä, vaan tarvitaan sairaalahoitoa.
Ihanan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa "potilaista" on niitä jotka ei kuulu sinne päivystykseen. Ei esim. flunssa ole päivystysasia.
Paitsi esimerkiksi meillä hoitoalan työntekijöillä joilla viikonloppuna tai arkipyhänä sattunut sairastuminen vaatii lääkärintodistuksen eikä työterveyshuolto palvele kuin virka-aikana. Arkena saa olla pois osastonhoitajan luvalla mutta kun viikonloppuisin ja arkipyhinä ei yksikään esihenkilö ole tavoitettavissa. Tämän takia vaihtoehdot on luvaton poissaolo (eli ei palkkaa), päivystykseen meneminen flunssassa tai töihin meneminen sairaana tartuttamaan kollegat ja potilaat (ei kovin suositeltava vaihtoehto).
Kukaan tuttusi ei siis ole koskaan saanut aivo tai sydäninfarktia.
Kyl mun tuttuun ovat.
Lapissa se tarkoittaa sitä. Ettei ambulanssilla kerkeä. Tulee helikopteri hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän ihmeellinen tietäjä olet kun tutkimatta tiedät kuka tarvitsee päivystystä ja kuka ei.
Minulle tuli kerran päivystystyksessä joku mummo sössöttämään, että "miksi olet tänne tullut, et edes näytä sairaalta. En varmasti näyttänyt sairaalta. Oli vaan käsi halvaantunut. Ei sellainen päällepäin näy.
Sellainen vaiva voi tulla myös silloin kun on flunssa. Flunssa ei suojaa muilta sairauksilta eikä edes tapaturmilta.
Voi kuulkaa ihmiset, tämähän on ollut ihan arkea jo vuositolkulla pohjoisessa ja itäisessä Suomessa. Lähin päivystys löytyy tunnin tai kahden ajon päästä. Get over it ;D
Kerran elåmåssä olen yöpäivystystä tarvinnut. Tuli voimakas allerginen reaktio penisilliinille, kurkku oli turvota kiinni, tai siltä se tuntui. Nopea pääsy hoitoon oli pelastus. Ambulanssissa on rajallinen määrä lääkkeitä, välineistöä ja osaamista. Sairaalan päivystykselle on paikkansa silloin kun henki on vaarassa.