Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä maksetaan menot perheessä (avioliitto)

Vierailija
16.12.2024 |

Mietin että miten se teillä toimii jos esim molemmat saa rahaa eri aikaan kuusta. 

Kuka maksaa vuokran tai lainan lyhennyksen tai muut laskut? 

Meillä yleensä menee niin että eletään sen rahoilla kenellä sattuu olemaan, mutta ei jakaudu ihan tasaisesti. 

Esim. Mies pyytää laittamaan rahaa hänelle ja maksan hänen elämistään ja kulujaan jonkun verran. Saatan kuukaudessa laittaa 100-200€ muiden kulujen lisäksi. Nämä ovatkin vain hänelle. 

Maksan lasten asiat ja tarpeet rahoista mitä saan, ja sitten kun kaikki on loppu, ja mies saa rahaa, käy hän vähän pihiksi. 

Antaa rahaa yleensä joka päivä 20 tai 30 euroa ruokaan lapsille ja muuhun kotitalouden menoon, eli ei minulle itselleni käyttöön, kuten minä annan hänelle, kun sanon että voisi antaa nyt takaisin mitä olen itse antanut hänelle. 

Kerralla ei ikinä anna isompia summia, vaan pimittää rahaa, ja käyttää omiin juttuihinsa.

Ei kovin usein tee ruokaostoksia. 

Meillä tulot aika samat. 

En siis voi suunnitella esim viikon ruoka ostoksia tuolla tapaa, vaan joka päivä joudun ostamaan sille päivälle vähän jotain. 

Meillä 3 pientä lasta ja vaippoja kuluu myös. 

Onko tämä teidän mielestä ihan normaali käytäntö?

Olen harkinnut jopa Asumuseroa kun tuntuu että raha asioista tulee vaan riitaa, ja en pysty mitenkään pysymään niistä kärryillä. Sekö on muitakin ongelmia. 

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat menee samalle tilille ja lähtevät samalta tililtä sen enempää seuraamatta, kumpi käyttää ja mihin.

Toimii, kun rahan käytöstä ollaan samoilla linjoilla ja siitä keskustellaan. Tuloissa on ajoittain ollut eroja, mutta yhteisen päämäärän eteen sitä on koko ajan tehty töitä vuoroin joustaen jotta toinen voi edetä, joten tämäkään ei ole ollut ongelma.

Itse en jaksaisi tuollaiseen lähteä, jos on ne yhteiset lapset ja talot ja siten yhteiset kulut. Jos tulotkin on suunnilleen samat ja on rahat pidetty erillään, siinä pitäisi molempien pystyä omat huvinsa maksamaan, kun on ensin puoliksi maksettu ne yhteiset kulut...

Vierailija
102/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen maksaa yhtiövastikkeen, toinen lainan plus vakuutukset plus sähköt.

Minä maksan ruuat, koska teen ruuatkin ja mies maksaa kaikki lomareissut.

Onko reilua? Ruokaa tarvitaan säännöllisesti ja lomalle mennään jos mennään. Meidän 4 h perheessa ruokabudjetti on 900e/kk eli vuodessa 10 800e. Aikamoisia reissuja teette, jos tämä on tasa-arvoinen järjestely.

Miksi kukaan olisi parisuhteessa joka ei ole reilua?

Näitä kommentteja lukiessa , valtaosa tavoista tuntuu olevan epäreiluja.

Miksi se kuulostaa epäreilulta että parisuhteessa etsitään se toimivin tapa hoitaa taloutta? Miksi jokun random palstalaisen talouden hoito pitäisi kuulostaa sinusta reil

Lähtökohtaisesti ei kuulukaan, mutta tässä on nyt ihan keskustelu aiheesta, kun aloittaja pohtii oman parisuhteen tilannetta muiden tilanteisiin. Omiin toimintapaihin myös sokeutuu, eli ihan hyvähän se on tuulettaa omia ajatuksiaan. Mielipiteiden ja kokemusten vaihtoa tämä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko reilua? Ruokaa tarvitaan säännöllisesti ja lomalle mennään jos mennään. Meidän 4 h perheessa ruokabudjetti on 900e/kk eli vuodessa 10 800e. Aikamoisia reissuja teette, jos tämä on tasa-arvoinen järjestely.

Näitä kommentteja lukiessa , valtaosa tavoista tuntuu olevan epäreiluja.

Miksi se kuulostaa epäreilulta että parisuhteessa etsitään se toimivin tapa hoitaa taloutta? Miksi jokun random palstal

No raha-asioita toki kannattaa miettiä ja niistä keskustella ihan sellä omassa parisuhteessaan ei välttämättä sen naapurin Mikon kanssa. Tuskin kukaan täällä edes avaa omaa tilannettani niin tarkasti että vertailu olisi edes mahdollista. Sinällään toki se kannattaa pitää mielessä että tapoja hoitaa niin taloutta kuin parisuhdetta on erilaisia.

Vierailija
104/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tilistä menee asuntolaina, minun tilistä maksetaan laskut. Rahat menee samalle tilille, joten yhteiset tulot, yhteiset menot. 

Vierailija
105/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja voinee kertoa meille, miksi hän ei ole havahtunut tuohon tilanteeseen aikaisemmin.

Vierailija
106/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan paljonkin pariskuntia, joissa nainen parempituloisempi ja maksaa suhteessa nettotuloihin yhteisistä kuluista, eli enemmän kuin mies? Enkä tarkoita mitään tilapäistä tilannetta tms.

Vierailija
107/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee silleen, että minä maksan palkastani lainat ja omat laskuni. Ostan suunnilleen puolet ruoista yms. päivittäistavaroista. Avokki ostelee tavaroita itselleen ja lapsille sekä toisen puolikkaan ruoista. Jos mulla tässä vaiheessa on vielä rahaa, ostan remonttitarvikkeita avokin talon remonttiin, auton varaosia, tai maksan hänen tai lapsen laskuja. Kun rahani loppuvat, alkaa kiukuttelu siitä, etten osallistu kuluihin, koska esim. avokki joutuu maksamaan sitten jonkun roskapönttölaskun tai sähkölaskun, koska tilini on nollassa. Sitten riidellään samat turhat rahariidat joka kuukausi siitä, että en voi elättää häntä riittävästi, koska rahani ovat aina loppu.

Ei ole helppo tilanne tuokaan. Onko lainat yhteisiä vai sinun, ja omat laskusi eivät ole yhteisistä menoista?

Vierailija
108/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja voinee kertoa meille, miksi hän ei ole havahtunut tuohon tilanteeseen aikaisemmin.

Miten niin ei ole? Minusta vaikuttaa sille että heidän talous toimii ihan reilusti eikä hän ole siihen tyytymätön.

Vierailija
109/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan paljonkin pariskuntia, joissa nainen parempituloisempi ja maksaa suhteessa nettotuloihin yhteisistä kuluista, eli enemmän kuin mies? Enkä tarkoita mitään tilapäistä tilannetta tms.

Mitä sitten?

Vierailija
110/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Ei mitään välttämättä sitten, mietin vain onko itseni lisäksi paljonkin kaltaisiani.

Vierailija
111/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Ei mitään välttämättä sitten, mietin vain onko itseni lisäksi paljonkin kaltaisiani.

Tee tutkimus niin ei tarvitse pohtia olemattomia.

Vierailija
112/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole? Minusta vaikuttaa sille että heidän talous toimii ihan reilusti eikä hän ole siihen tyytymätön.

Jos hän on kovinkin tyytymätön tilanteeseen niin mikä estää lähtemästä?

Vierailija
113/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ystäväpiirissä on useita. Naiset johto/asiantuntijatehtävissä, miehet päällikkötasolla. Osalla yhteiset rahat, joillain omat, yhdessä 20-35v

Meilläkin oli noin ehkä 12 ensimmäistä vuotta, sitten tasaantui ja nyt miehellä huomattavasti isommat tulot. Samasta pussista maksettiin kaikki silloin ja nyt

Vierailija
114/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan on ollut yhteiset rahat. Yhdessä ollaan oltu nyt 23 vuotta. Minä maksan kuun lopussa kaikki laskut. Lainan lyhennys menee yhteiseltä tililtä, jonne siirretään palkkapäivänä kaikki "ylimääräiset" rahat, jotka jäävät laskujen maksamisen jälkeen. Mies hoitaa pääasiassa ruokaostokset. Kumpikin käyttää rahoja miten parhaaksi näkee, mutta isommista hankinnoista yleensä puhutaan ja sovitaan etukäteen. Ikinä ei ole tarvinnut rahasta riidellä, välillä toinen on tienannut enemmän kuin toinen (kumminkin päin), tällä hetkellä tulot aika samalla tasolla.

Vierailija
115/115 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä kovin normaalilta kuulosta. Laskekaa paljonko perheen yhteisiin kuluihin menee kuussa ja laittakaa molemmat erilliselle taloustilille palkkapäivänä puolet tuosta summasta +100 euroa yllätysten varalle. Sieltä sitten laskut suoraveloitukseen ja viikottaiset ruokalaskut sekä lasten menot maksetaan siltä tililtä. Tässä systeemissä ei haittaa, että palkkapäivät on eri aikaan, rahaa on tarpeeksi pakollisiin menoihin ja molemmille jää myös käyttörahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi