Miten teillä maksetaan menot perheessä (avioliitto)
Mietin että miten se teillä toimii jos esim molemmat saa rahaa eri aikaan kuusta.
Kuka maksaa vuokran tai lainan lyhennyksen tai muut laskut?
Meillä yleensä menee niin että eletään sen rahoilla kenellä sattuu olemaan, mutta ei jakaudu ihan tasaisesti.
Esim. Mies pyytää laittamaan rahaa hänelle ja maksan hänen elämistään ja kulujaan jonkun verran. Saatan kuukaudessa laittaa 100-200€ muiden kulujen lisäksi. Nämä ovatkin vain hänelle.
Maksan lasten asiat ja tarpeet rahoista mitä saan, ja sitten kun kaikki on loppu, ja mies saa rahaa, käy hän vähän pihiksi.
Antaa rahaa yleensä joka päivä 20 tai 30 euroa ruokaan lapsille ja muuhun kotitalouden menoon, eli ei minulle itselleni käyttöön, kuten minä annan hänelle, kun sanon että voisi antaa nyt takaisin mitä olen itse antanut hänelle.
Kerralla ei ikinä anna isompia summia, vaan pimittää rahaa, ja käyttää omiin juttuihinsa.
Ei kovin usein tee ruokaostoksia.
Meillä tulot aika samat.
En siis voi suunnitella esim viikon ruoka ostoksia tuolla tapaa, vaan joka päivä joudun ostamaan sille päivälle vähän jotain.
Meillä 3 pientä lasta ja vaippoja kuluu myös.
Onko tämä teidän mielestä ihan normaali käytäntö?
Olen harkinnut jopa Asumuseroa kun tuntuu että raha asioista tulee vaan riitaa, ja en pysty mitenkään pysymään niistä kärryillä. Sekö on muitakin ongelmia.
Kommentit (115)
Mä hoidan kaiken. Eli tilien käyttöoikeudet ristiin. Mies on varhaisesta vaiheesta tienannut huomattavasti enemmän kuin mä. Hän ei tykkää hoitaa raha-asioita. Mä tykkään ja olen omasta mielestä menestyksekkäästi hoitanutkin viimiset 30 vuotta.
Hoidan säästöt, puskurit, sijoitusasunnot, lainat, verot ja mitähän vielä.
Mies on perillä asioista ja osaa käyttä pankkipalveluita. Ei se kädetön ole. Hän stressaa asioista, joten yksi huoli vähemmän. Eikä näitä ole tarvinnut stressaillakaan kuin opiskeluaikoina hetkittäin.
Nykyään jätän hänen tililleen 1500e per tilipäivä. Se on täysin hänen rahansa, yleensä jää tonni.. (Hän on nuuka. Toinen syy, kun hän ei taloutta hoida. Me oltais nälässä ja lapset olis kulkenut liian vähissä vaatteissa. Mä olen järkevä rahankäyttäjä )sitten kun on kertynyt usealta kuulta kysyn, että olisko shappailutarpeita.. jos on annan olla, jos ei siirrän säästöön. Joskus ilmottaa, että reissuun lähtö laitatko 5000e ja myöhemmin lisää?
Näin tää on meillä toiminut ja rahasta ei olla riidelty.
N52
Omille tileille jätetään käyttörahaa saman verran molemmille (n 300e/kk) ja loput siirretään yhteiselle taloustilille.
Sieltä menee laskut kk 1. ja 25. pv, loput siirretään jemmatilille jos jotain jää
Yhteiset rahat jo melkein 29v
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili on, johon molempien kaikki tulot tulee ja josta molempien kaikki menot maksetaan. Avioliittoon on menty, jotta ollaan yhtä ja samaa "tiimiä". Ei ole mun rahoja ja sun rahoja, vaan kaikki on yhteistä.
Meillä on myös aina ollut näin. Pian 20 vuotta ongelmitta toiminut.
Maksan 75 % kaikesta. Vaimo ostelee enemmän juttuja itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulot tulee yhteiselle tilille ja siitä maksetaan kaikki menot.
Tämä on toiseksi huonoin vaihtoehto sen jälkeen, mitä aloitta toteuttaa. Yhteinen tili edellyttäisi ehdotonta luottamusta, yhtä suuria tuloja ja ennen kaikkea samanlaisia arvoja ja toimintatapoja niin rahankäytössä kuin elämässä.
Miten niin yhtä suuria tuloja? Meillä on koko pitkän avioliiton ollut yhteinen tili ja lähes koko ajan myös suuri ero palkassa. Farmaseutin ja ylempään johtoon kuuluvan DI:n kuukausitulot ovat ihan eri luokkaa. Kaikki tulot on kuitenkin tulleet samalle tilille ja siltä maksettu kaikki menot.
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidan kaiken. Eli tilien käyttöoikeudet ristiin. Mies on varhaisesta vaiheesta tienannut huomattavasti enemmän kuin mä. Hän ei tykkää hoitaa raha-asioita. Mä tykkään ja olen omasta mielestä menestyksekkäästi hoitanutkin viimiset 30 vuotta.
Hoidan säästöt, puskurit, sijoitusasunnot, lainat, verot ja mitähän vielä.
Mies on perillä asioista ja osaa käyttä pankkipalveluita. Ei se kädetön ole. Hän stressaa asioista, joten yksi huoli vähemmän. Eikä näitä ole tarvinnut stressaillakaan kuin opiskeluaikoina hetkittäin.
Nykyään jätän hänen tililleen 1500e per tilipäivä. Se on täysin hänen rahansa, yleensä jää tonni.. (Hän on nuuka. Toinen syy, kun hän ei taloutta hoida. Me oltais nälässä ja lapset olis kulkenut liian vähissä vaatteissa. Mä olen järkevä rahankäyttäjä )sitten kun on kertynyt usealta kuulta kysyn, että olisko shappailutarpeita.. jos on annan olla, jos ei siirrän säästöön. Josku
Tuo on taloudellista alistamista ja lähisuhdeväkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili on, johon molempien kaikki tulot tulee ja josta molempien kaikki menot maksetaan. Avioliittoon on menty, jotta ollaan yhtä ja samaa "tiimiä". Ei ole mun rahoja ja sun rahoja, vaan kaikki on yhteistä.
Klassikko. Yhteiset rahat, yhteiset menot - mitä nyt nainen kuluttaa kaikki rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toiseksi huonoin vaihtoehto sen jälkeen, mitä aloitta toteuttaa. Yhteinen tili edellyttäisi ehdotonta luottamusta, yhtä suuria tuloja ja ennen kaikkea samanlaisia arvoja ja toimintatapoja niin rahankäytössä kuin elämässä.
Miten niin yhtä suuria tuloja? Meillä on koko pitkän avioliiton ollut yhteinen tili ja lähes koko ajan myös suuri ero palkassa. Farmaseutin ja ylempään johtoon kuuluvan DI:n kuukausitulot ovat ihan eri luokkaa. Kaikki tulot on kuitenkin tulleet samalle tilille ja siltä maksettu kaikki menot.
Eli nainen hyväksikäyttää miestä taloudellisesti.
Se menee niin, että avioliitossa on yhteiset rahat ja sitten naisen rahat.
Minä maksan lainan, remonttilainan, sähköt, vedet, suurimman osan vakuutuksista, suurimman osan polttoaineista yms. Vaimo maksaa yleensä ruuat, toisen remonttilainan ja puhelin sekä nettiliittymät.
Maksan suurimman osan koska tienaan tällä hetkellä enemmän. Ei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko. Yhteiset rahat, yhteiset menot - mitä nyt nainen kuluttaa kaikki rahat.
Monessa perheessä tosiaan nainen hoitaa kaikki ruokaostokset, maksaa laskut ja lasten tarvitsemat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä yhtä yhteistä tiliä. Molemmilla omat tilit, johon tulee oma palkka. Yhteinen taloustili, johon molemmat siirtää sovitun summan. Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu. Kyllä oma tili pitää olla omalle palkalle. Ei kannata tätä asiaa oppia kantapään kautta.
Tässä täysin samaa mieltä. Tutun puoliso kuoli yllättäen. Yhteinen tili meni kiinni ja tuore leski jäi ilman rahaa. Palkat yms. meni sinne yhteiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei käytä. Yhdessä on lapsikatras kasvatettu, autettu toista vastamäessä ja oltu iloisia toisen onnistumisissa. Nyt ollaan jäämässä eläkkeelle ja aiotaan viettää paljon aikaa mökillä, joka on pääosin omin käsin rakennettu ja ylläpidetty.
En muuta nyt tällä kertaa kommentoi, mutta ihmetyttää toi ilmaisu "eletään sen rahoilla kenellä sattuu olemaan", aika usein täällä toistuu. Tuntuu aika heppoiselta talouden suunnittelu noin yleensä jos "se maksaa jolla sattuu olemaan rahaa".
Meillä on asuntolaina 50/50, joten kumpikin maksaa täsmälleen oman osuutensa. Loput yhteiset kulut maksetaan myös puoliksi, mutta ei mitenkään erityisemmin pingoiteta asiasta. Kummallakin on hyvä tolkku rahasta ja siitä mitä asiat maksaa, joten ei tarvita mitään kuittisulkeisia.
Isompia hankintoja suunnitellaan yhdessä, mutta niissäkin kummallakin on ihan hyvä näkemys siitä mitkä ovat yhteisiä hankintoja ja mitkä sitten taas omia. Esim. kumppanini osti viimekuussa impulssiostoksena tarjouksesta Playstationin yhteiseksi. Ostos oli n. 400 €, joten jossain kohtaa minä sitten vastaavasti kuittaan jostain yhteisestä jutusta osuuteni. Eli ei kiirehditä myöskään siirtelemään rahaa tililtä toiselle.
Meillä on kahden aikuisen ja kahden kissan talous, sekä suht pienet menot, kun kotona pääsääntöisesti viihdytään. Talous on siis ihan vakaalla pohjalla, joten vähän suurpiirteisempikin seuranta on meille riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Ja täähän toimisi tosi hyvin ap:n tilanteessa, eikö?
Huvittaa kun täällä monella tuntuu olevan ajatus että se yhteinen taloustili on joku autuaaksitekevä automaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä tosiaan nainen hoitaa kaikki ruokaostokset, maksaa laskut ja lasten tarvitsemat asiat.
Minä olen noiden lisäksi hoitanut taloudessamme 4 taloraksaa ja sijoitukset. Miestä ei raha-asiat kiinnosta ja parempi niin kun minä taas pidän "excelöinnistä".
Nuo ruokaa varten on pankki/luottokortti yhteiskäytössä ja mieheni kyllä käy myös kaupassa.
Äh, vastaaja 56 pahoittelee lukutaidottomuuttaan. Ei olla avioliitossa, vaan avoliitossa.
Tuota aloittajan tilannetta kommentoin sen verran, että pidän varsin kummallisena, että mies "antaa" rahaa lastenasioihin. Eikös ne yhteisest lapset ole sellaisia jotka hoidetaan ja kustannetaan yhdessä, eikä niin että toinen antaa jotain ikään kuin ylhäältä päin.
Toki, jos toinen vanhempi ulkoistaa oman vanhemmuutensa toiselle, silloin siitä maksetaan tietenkin. Joskus tuo maksu on helpointa kuitata elarien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanteet vaihtelee.
Minä toin varallisuutta meidän suhteeseen alussa (sulautunut yhteiseen omaisuuteen jo) ja monta vuotta palkkani oli isompi, sitten vuosia saman verran ja nyt nettoni on enää 32% talouden tuloista.
Eiköhän tuo kuitenkin ole aika tasan mennyt vuosien mittaan.... Käytän omiin menoihini hyvin vähän rahaa ja minulla on myös omia säästöjä joten ei tarvitse talousrahoista ottaa
Ehdota roolien vaihtoa? Jos siis nykyinen on sulle ongelma.
Meneekö lapsilisätkin miehelle?