Miten teillä maksetaan menot perheessä (avioliitto)
Mietin että miten se teillä toimii jos esim molemmat saa rahaa eri aikaan kuusta.
Kuka maksaa vuokran tai lainan lyhennyksen tai muut laskut?
Meillä yleensä menee niin että eletään sen rahoilla kenellä sattuu olemaan, mutta ei jakaudu ihan tasaisesti.
Esim. Mies pyytää laittamaan rahaa hänelle ja maksan hänen elämistään ja kulujaan jonkun verran. Saatan kuukaudessa laittaa 100-200€ muiden kulujen lisäksi. Nämä ovatkin vain hänelle.
Maksan lasten asiat ja tarpeet rahoista mitä saan, ja sitten kun kaikki on loppu, ja mies saa rahaa, käy hän vähän pihiksi.
Antaa rahaa yleensä joka päivä 20 tai 30 euroa ruokaan lapsille ja muuhun kotitalouden menoon, eli ei minulle itselleni käyttöön, kuten minä annan hänelle, kun sanon että voisi antaa nyt takaisin mitä olen itse antanut hänelle.
Kerralla ei ikinä anna isompia summia, vaan pimittää rahaa, ja käyttää omiin juttuihinsa.
Ei kovin usein tee ruokaostoksia.
Meillä tulot aika samat.
En siis voi suunnitella esim viikon ruoka ostoksia tuolla tapaa, vaan joka päivä joudun ostamaan sille päivälle vähän jotain.
Meillä 3 pientä lasta ja vaippoja kuluu myös.
Onko tämä teidän mielestä ihan normaali käytäntö?
Olen harkinnut jopa Asumuseroa kun tuntuu että raha asioista tulee vaan riitaa, ja en pysty mitenkään pysymään niistä kärryillä. Sekö on muitakin ongelmia.
Kommentit (115)
Kaikki rahat on olleet vaimon kanssa yhteisiä koko avioliiton ajan eli noin 20 vuotta ja itse asiassa jo vuoden/pari ennen naimisiin menoakin... Molemmat saa/voi käyttää rahaa siihen mihin haluaa ja jos on isompi hankinta siitä keskustellaan yhdessä. Itse olen koko ajan tienannut enemmän kuin vaimo, joka on hoitanut lapset (kaksi) kotona ja ollut työttömänä/pätkätöissä vuosia. En muista että rahan käytöstä olisi milloinkaan ollut mitään riitaa/kinaa. Aikuiset ihmiset pystyy keskustelemaan tästä(kin) asiasta
Miksi AP antaa kerralla 100-200 miehelle, jos mies vaivoin antaa pari kymppiä kerralla. Toimi samoin, niin näkee miten idioottia toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuta nyt tällä kertaa kommentoi, mutta ihmetyttää toi ilmaisu "eletään sen rahoilla kenellä sattuu olemaan", aika usein täällä toistuu. Tuntuu aika heppoiselta talouden suunnittelu noin yleensä jos "se maksaa jolla sattuu olemaan rahaa".
Miten muuten talouden voisi hoitaa kuin rahalla?
Lähinnä ihmettelin tuota satunnaisuutta... että kenellä nyt sattuu olemaan rahaa, tekee kai ihmiset paljon sitäkin että tilaillaan tavaraa ja ajatellaan että sen voi maksaa sitten myöhemmin jos sattuu olemaan rahaa... ilmankos maksuhäiriöisiä on joka nurkalla.
Meillä ainakin rahaa tulee eriaikaan ja puolison tulot on yrittäjänä melko epäsäännölliset. Joten ne pakolliset menot maksaa se jolla on tilillä rahaa. Tottakai monia menoja esim. lomia suunnitellaan sen mukaan milloin niihin on rahaa. Samoin säästöön laitetaan silloin kun rahaa säästöön jää. Ei tuo meillä tarkoita sitä että kaikki rahat olisi pakko kuluttaa silloin kun sitä sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP antaa kerralla 100-200 miehelle
Tästähän oli oikein uutinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuta nyt tällä kertaa kommentoi, mutta ihmetyttää toi ilmaisu "eletään sen rahoilla kenellä sattuu olemaan", aika usein täällä toistuu. Tuntuu aika heppoiselta talouden suunnittelu noin yleensä jos "se maksaa jolla sattuu olemaan rahaa".
Miten muuten talouden voisi hoitaa kuin rahalla?
Ehkä lainaamasi ihminen enemmän mietti etteikö kummallakin ole rahaa aina tai yleensä? Moni ihminen ei ole ajatuksella, että "tili tuli, tili meni". Oma talous tulisi olla sellaisessa mallissa, että äkillinen meno esim. hajoava kodinkone ei tarkoita suurempaa suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi jaetaan kaikki kulut tietenkin niinkuin aikuisten ihmisten kuuluu. Käydään töissä eikä olla mitään elämänkalluja joilla on jatkuvasti perse auki.
Parisuhde toimii vain silloin jos kumpikaan ei vapaamatkustele taloudellisissa velvoitteissa.
Suomessa on tuhansittain ja tuhansittain perheyksiköitä (parisuhde), joiden osalta valtio määrää, että vapaamtkustus on laillinen velvoite (elatusvelvollisuus) täysi-ikäisestä kumppanista.
Tämä on yksi iso syy sille, miksi itse kannatan perustuloa. Jos ollaan yhdenvertaisia, niin jokaisella pitää olla oikeus esim. työttömyyden tai sairauden aikaiseen minimitoimeentuloon, joka kattaa asumis-, ruoka- ja muut pakolliset kulut. Ei se pelkille sinkuille ja yksinhuoltajille kuulu. Elättäjällehän tätä ei mitenkään kompensoida. Edes verotuksessa. Se on väärin. Elättäjälläkin voi itsellään olla matalat tulot ja/tai omia maksuvelvotteita (lainat esim.)
Alkosta 71%, oikeasti?
Ap, sun mies muistuttaa mun isää. Aina käsi ojossa "lainaamassa" rahaa ja takaisinmaksu pienissä erissä, ei vastaa viesteihin, ei muista lainanneensa. Sitten jos itse maksoi jotain niin muisti sentilleen kauppakuitin summan. Pelasi samaa vilunkia joka suuntaan ja huonosti kävi lopuksi. Äiti uskoi vuosikymmenet että "isä hoitaa" mutta hänenkin rahat meni suurelta osin pankin korkoihin ja muuhun. Äiti keksi milloin mitäkin "nerokkaita" suunnitelmia joilla vakuutti itselleen että hänen rahat ei enää kulu, antoi nostaa luottokortilta rahaa toistuvasti koska "ne ei ole hänen rahoja vaan luottofirman". Rahat meni ihan tyhmiin asioihin joita ilman olisi voinut olla, toisaalta myös äidin vaatimuksiin.
Palkkapäivänä automaattinen veloitus kummallakin yhteiselle tilille, josta menee laskut hyväksyttyinä e-laskuina. Tältä yhteiseltä tilitä automaattinen veloitus s-pankkiin jossa on ruokatili ja molemmilla kortit. Helppoa ja vaivatonta. Lapsilisä ohjataan tälle yhteiselle taloustilille myös.
Vaatii sen että tekee budjetin per kuukausi, eli käytönnössä vuosibudjetin, koska kaikki laskut ei tule kuukausittain. Budjettiin laitetaan kaikki lahjoista lähtien ja isot kodinkoneet poistoina.
Kaikki pyöristetään vähän ylöspäin ja sitten vähän ekstraakin, niin tilille kertyy puskuria pikkuhiljaa eikä haittaa, että palkkapäivät on eri. Se on myös läpinäkyvää, koska kummatkin näkee minne rahat menee.
Budjetin teko on muutenkin tärkeätä, etenkin jos on tiukkaa. Vaatii vähän vaivaa aluksi, mutta kun on pistetty pyörimään, niin kaikki sujuu automaattisesti. Ja vuosittain tarkastetaan budjetti.
Toinen maksaa yhtiövastikkeen, toinen lainan plus vakuutukset plus sähköt.
Minä maksan ruuat, koska teen ruuatkin ja mies maksaa kaikki lomareissut.
Vierailija kirjoitti:
Onko reilua? Ruokaa tarvitaan säännöllisesti ja lomalle mennään jos mennään. Meidän 4 h perheessa ruokabudjetti on 900e/kk eli vuodessa 10 800e. Aikamoisia reissuja teette, jos tämä on tasa-arvoinen järjestely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko reilua? Ruokaa tarvitaan säännöllisesti ja lomalle mennään jos mennään. Meidän 4 h perheessa ruokabudjetti on 900e/kk eli vuodessa 10 800e. Aikamoisia reissuja teette, jos tämä on tasa-arvoinen järjestely.
Miksi kukaan olisi parisuhteessa joka ei ole reilua?
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi jaetaan kaikki kulut tietenkin niinkuin aikuisten ihmisten kuuluu. Käydään töissä eikä olla mitään elämänkalluja joilla on jatkuvasti perse auki.
Parisuhde toimii vain silloin jos kumpikaan ei vapaamatkustele taloudellisissa velvoitteissa.
Minä olen työtön joka etsii töitä enkä mikään elämänkallu. Olen köyhä koska olen työtön. Älytön kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja lukiessa , valtaosa tavoista tuntuu olevan epäreiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteet on erilaisia. Se mikä yhdessä vaikutta reilulta ei välttämättä ole sitä jossakin toisessa suhteessa. Sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä tuntuuko naapuri Mikosta meidän parisuhde reilulta tai ei tai päinvastoin. Se riittää että se tapa on reilu parisuhteessa ja jos ei ole kannattaa harkita onko suhteessa mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kuulostaa epäreilulta että parisuhteessa etsitään se toimivin tapa hoitaa taloutta? Miksi jokun random palstalaisen talouden hoito pitäisi kuulostaa sinusta reilulle?
Meillä menee suunnilleen puoliksi. Mies maksaa ehkä vähän enemmän, eli asumisen, dataliikennekulut ja auton kulut.
Asunto on molempien nimissä ja molemmilla olivat omat lainat. Mä käyn ehkä pikkasen enemmän kaupassa ja maksan toisen lapsen harrastuksen. Tämä toimii, kun ei ole velkaa ja molemmilla keskiluokkaiset tulot. Seuraavan kerran varmaan katsotaan, kun jompikumpi jää eläkkeelle, että miten rahat riittävät.
Parisuhteet on erilaisia. Se mikä yhdessä vaikutta reilulta ei välttämättä ole sitä jossakin toisessa suhteessa. Sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä tuntuuko naapuri Mikosta meidän parisuhde reilulta tai ei tai päinvastoin. Se riittää että se tapa on reilu parisuhteessa ja jos ei ole kannattaa harkita onko suhteessa mitään järkeä.
Näinpä. Meillä kaikki omaisuus on yhdessä hankittua - myös lapset joten ei ole järkeä erotella kuka maksaa mitä. Lainat, asumiskulut, matkakulut, harrastukset, lomat jne. Yhteisiä vaikka minä vien vähemmän tilaa talossa. Siivotaan ja laitetaan ruokaakin yhdessä. Varmaan sekin fifty-sixty
Mies on 30kg painavampi - jotain syö ja juo enemmän kuin minä ja jotain muuta taas toisinpäin. Miten tuon muka sentilleen tasaisi?? Ei parisuhde meillä ole mikään kisa siitä ettei vaan jää vähemmälle!?
Kun rahat on yhteisellä taloustilillä ei tarvitse miettiä. Kummallakin on myös omaa rahaa ja sijoituksia ja isommat hankinnat päätetään yhdessä.
No, on meillä kyllä ystäviä jotka 35 vuoden jälkeenkin tasaavat markettilaskujaan... En jaksaisi
Itse en ainakaan näe ideaa että oma alaikäinseni perisi yhtään enempää kuin lakiosansa. Siinäkin on ihan riittämiin aikuistuvalle pottia. Jos isänsä on eri mieltä, niin hän voi kieltäytyä testamentista.
Miksi suostut tuollaiseen? Miten mies perustelee sen, että pyytää sinulta rahaa, vaikka hänellä selkeästi pitäisi olla jäljellä rahaa koska ei ole sitä ainakaan sinulle antanut silloin kun sitä tuli? Ottakaa yheinen S-tili taloustiliksi, ja sinne kumpikin laittaa saman summa kun on tilipäivä, ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset talouskulut. Loput mitä jää, saa käyttää mihin lystää.