Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa on vikana kun liukastelen talvella niin helposti ja meinaan kaatua?

Vierailija
16.12.2024 |

Olen huomannut, että jos on vähänkin jäätä jossain tai vaikka vain aura-auton tai kävelijöiden kiillottamaa lunta, niin kävelyni on pelkkää liukastelua ja meinaan vetää lipat koko ajan. Joudun menemään lyhyttä askelta hitaasti ja silti vips olen yllättäen maassa kumossa. Riippumatta mitkä kengät on jalassa. Ja muut ihmiset kävelee samalla kelillä ihan normaalisti hyvää vauhtia eikä liukastele. No nastakengillä minäkin voin kävellä normaalisti liukastelematta enkä enää uskalla ulos ilman niitä. Ikää kuitenkin vasta 35, olen tosin aina ollut tällainen. Miksi minä liukastelen niin pahasti vaikka muut ei? Mikä voi olla vikana?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono lihaskunto ja sen myötä myös tasapaino?

Vierailija
2/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms-tauti? Motorinen kehityshäiriö? Niillä muilla on aina nastakengät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ja pituus?

Vierailija
4/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengissä vika. Nastat alle

Vierailija
5/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengissä vika. Nastat alle

Tämä. Jos pohjat ovat väärää materiaalia, ne eivät pidä hyvin vaikka minkälainen kuvio olisi. Ja jäällä nastat åpitävät parhaiten.

Vierailija
6/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Toiset vetää luisupohjaisilla tennareilla ohi ja mä pysyn hädin tuskin pystyssä edes nastakengät jalassa. Mulla on selvästikin huono tasapaino ja jotenkin arka ja köpöttävä kävelytyyli. En osaa harppoa rennosti pitkin askelin 🤷

Vierailija
7/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ms-tauti? Motorinen kehityshäiriö? Niillä muilla on aina nastakengät?

Ms-tautia ei ole (poissuljettu muista syistä). Motorisesta kehityshäiriöstä en kyllä tiedä. Voiko se olla vaikka en tiedä olevan? Ei niillä muilla ole aina nastoja, sen kuulee äänestäkin jo ja näkee kaupungilla kyllä kenkien tyylistäkin, ihan lenkkaritkin osalla tai naisten ohutpohjaiset korolliset nahkasaappaat. Ap

Vierailija
8/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino ja pituus?

173 cm, 68 kg. Ap

Vierailija
9/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tasapainon ja lihasvoiman hallintaongelmia esiin muuten kuin liukkaalla kävellessäsi?

Vierailija
10/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika. Nastat pakolliset. M48

Vierailija
11/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät painopisteen liian ylhäällä, et ole tarpeeksi rento vaan jännität itsesi liian suoraksi.

Nämä olivat omat syyni jatkuvaan liukasteluun. Nyt en ole pariin talveen liukastellut kun väksin opettelin rentouttamaan itseni ja siirtämään painopisteen alemmas. Seuraava neuvo voi tuntua monesta aika, tuota inhottavalle, mutta jos huomaan alkavani jännittää itseäni, kuvittelen köyden kaulani ympärille ja kehoni roikkumassa sen varaan, jolloin painopiste tippuu alemmas ja kehoni rentoutuu. Ei se oikea köysi aiheuttaisi samaa reaktiota, mutta mustan huumorin aivoni eivät saaneet itselleni muutakaan toimivaa kehitettyä.

Vierailija
12/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu. Toiset vetää luisupohjaisilla tennareilla ohi ja mä pysyn hädin tuskin pystyssä edes nastakengät jalassa. Mulla on selvästikin huono tasapaino ja jotenkin arka ja köpöttävä kävelytyyli. En osaa harppoa rennosti pitkin askelin 🤷

Tasapaino minullakin selvästikin huono, syytä en tiedä, ollut aina. Ja kävelytyylissäkin varmasti vikaa, sitäkään en tiedä mitä. Ap

Vierailija
13/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tasapainon ja lihasvoiman hallintaongelmia esiin muuten kuin liukkaalla kävellessäsi?

Ei ihmeemmin. Ap

Vierailija
14/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pidät niitä harppovia tyyppejä jotenkin fiksuina? Minusta se, että harppoo hirveää vauhtia liukkaalla, kertoo tyhmyydestä. Olen myös todistanut tällaisen harppojan kaatumista. En voi käsittää millainen aikuinen ihminen ei osaa yhtään varoa askeliaan talvella. 🙄

Vierailija
16/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidät painopisteen liian ylhäällä, et ole tarpeeksi rento vaan jännität itsesi liian suoraksi.

Nämä olivat omat syyni jatkuvaan liukasteluun. Nyt en ole pariin talveen liukastellut kun väksin opettelin rentouttamaan itseni ja siirtämään painopisteen alemmas. Seuraava neuvo voi tuntua monesta aika, tuota inhottavalle, mutta jos huomaan alkavani jännittää itseäni, kuvittelen köyden kaulani ympärille ja kehoni roikkumassa sen varaan, jolloin painopiste tippuu alemmas ja kehoni rentoutuu. Ei se oikea köysi aiheuttaisi samaa reaktiota, mutta mustan huumorin aivoni eivät saaneet itselleni muutakaan toimivaa kehitettyä.

Miten painopiste käytännössä siirretään alemmas? Minulla on pitkät jalat ja lyhyt selkä ja isot rinnat (kerron koska vaikuttaa painopisteeseen), tuntuu että kiikun pitkien jalkojeni päällä täällä korkealla ja vips tosiaan menen kumoon kun en hallitse liukkaalla liian pitkiä jalkojani. Ap

Vierailija
17/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot kengät

Vierailija
18/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä katselen tuolla ulkona niin monella on sileäpohjaiset kengät talvellakin. Itse käytä kitka-tai nastakenkiä. Tosin onnistui nastakengilläkin kaatumaan kun oli nauha auennut omia aikojaan, haluan vielä kiittää ohikulkijoita jotka vain kävelivät ohi, toivon samaa teille 

Vierailija
19/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pidät niitä harppovia tyyppejä jotenkin fiksuina? Minusta se, että harppoo hirveää vauhtia liukkaalla, kertoo tyhmyydestä. Olen myös todistanut tällaisen harppojan kaatumista. En voi käsittää millainen aikuinen ihminen ei osaa yhtään varoa askeliaan talvella. 🙄

En pidä harppojia fiksuina. Vaan muut näyttää kävelevän normaalisti kun on vain vähän liukasta (todella pahasti liukas keli sitten toki erikseen). Minä taas olen kuin viisikymppinen brittirouva joka turistina ekaa kertaa näkee jäätä ja hänet on pakotettu luistimet jalassa jäälle ja hän takertuu epätoivoisen kauhuissaan kaikkeen mistä saa tukea mutta jalat vain liukuu ja sudittaa alla eri suuntiin, hän ei hallitse niitä yhtään, pian kädet viuhtoo ilmassa tasapainoa ja vips hän on kaatunut selälleen. Kärjistys, mutta suunnilleen noin. Ap

Vierailija
20/98 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksentelen näillä keleillä ihan kesälenkkareilla ja niistä pohja kulunut puhki. Tosi liukasta. Juoksen nyrkkeilytyylillä paino päkijöillä. Lihaskunto on tosi hyvä ja tasapaino huippuluokkaa.

Olen joskus testannut nuoralla kävelyä ja osasin sen ilman harjoittelua.

Taustalla on vuosikymmenten kamppailu-urheilu taustaa.

Kun lähden lenkille näillä keleillä niin menen sinne kaatuilemaan. Yhden kerran olen kaatunut kymmenen vuoden aikana pahasti, mutta siinäkin kaaduin hallitusti levynä ja selvisin mustelmitta. Kipua oli kuitenkin lonkassa ja kämmentyvessä jolla löin vastaan alastullessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi