Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa on vikana kun liukastelen talvella niin helposti ja meinaan kaatua?

Vierailija
16.12.2024 |

Olen huomannut, että jos on vähänkin jäätä jossain tai vaikka vain aura-auton tai kävelijöiden kiillottamaa lunta, niin kävelyni on pelkkää liukastelua ja meinaan vetää lipat koko ajan. Joudun menemään lyhyttä askelta hitaasti ja silti vips olen yllättäen maassa kumossa. Riippumatta mitkä kengät on jalassa. Ja muut ihmiset kävelee samalla kelillä ihan normaalisti hyvää vauhtia eikä liukastele. No nastakengillä minäkin voin kävellä normaalisti liukastelematta enkä enää uskalla ulos ilman niitä. Ikää kuitenkin vasta 35, olen tosin aina ollut tällainen. Miksi minä liukastelen niin pahasti vaikka muut ei? Mikä voi olla vikana?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokurkiaisen puutos?

Vierailija
62/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tämä ollut nuoresta asti. Nykyisin on aina ice bugit jalassa, jos vähänkin liukasta. Olen 56.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kiinankengät joiden pohjakumi muuttuu superliukkaaksi talvikylmällä? Minullakin on vastaavat, vieläpä "suomalais" merkkiset. Kivat lumessa mutta kun alla on jäätä niin voi heevata että kenkä voi olla liukas.

Hommaa paremmat kengät tai jos esim. ostit jotkut martensit niin hae suutarilta niihin uudet pohjakumilaput. Suutarit kuulemma uusii noihin paljon pohjia suomessa :D

Vierailija
64/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun kaupunki hoiti kulkureitit niin enpä muista kenenkään miettineen piikkikenkien hankkimista (ei tarvetta).

Nyt yksityistetyn kunnossapidon aikana edes keskustassa ei kannata liikkua ilman vähintäänkin nastakenkiä.

Mikä kaupunki?

Helsingissä oli ennen karujen kunnossapito kiinteistöjen eli yksityisten tehtävä. Silloin en liukastellut. Nyt jo joitain vuosia on kunnossapito otettu kaupungille ja sehän ei tee yhtään mitään ja nyt kadut ovat vaarallisessa kunnossa.

Joo, kävelin tuossa omaa katua ostoksille aamusta ja näki kyllä että kerrostalojen pihat oli hiekoitettu hyvin huoltoyhtiöiden toimesta mutta kun päästiin jalkakäytävälle joka oli kaupungin vastuulla niin hiekka puuttui paikoin kokonaan ja loppukin oli vedelty jollain muru/metri asetuksella traktorin hiekoituskoneessa.

Vierailija
65/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapaino lähtee keskivartalosta joka pitää koko kropan pystyssä. Sen heikkous vaikuttaa juuri niin että jalat lähtevät helposti alta.

Vierailija
66/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muillakin sama. Eli meinaa liukastua tai lentää. Ainoa mikä siihen auttaa on jään murskaus tai pinnan ruopiminen laitteella, sitten hiekoitus ja huolto. Sääkone.

Vierailija
67/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuomissa hyvä pito ilman nastoja. 

Vierailija
68/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miten tutulta kuulostaa! En ymmärrä, miten toiset laukkaa tennareissaan vauhdilla eteenpäin, kun itse töpötän ja liukastelen jopa kitkakengillä. Niissä tosin on paksut pohjat. Ehkä liukkaalla olisi paras käyttää mahdollisimman ohutpohjaisia, maastoon mukautuvia kenkiä. Olen myös kanta-astuja, joten osansa liukasteluun on varmaan siinäkin. 

Vierailija
69/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, miten tutulta kuulostaa! En ymmärrä, miten toiset laukkaa tennareissaan vauhdilla eteenpäin, kun itse töpötän ja liukastelen jopa kitkakengillä. Niissä tosin on paksut pohjat. Ehkä liukkaalla olisi paras käyttää mahdollisimman ohutpohjaisia, maastoon mukautuvia kenkiä. Olen myös kanta-astuja, joten osansa liukasteluun on varmaan siinäkin. 

Onko olemassa muita kuin kanta-astujia? Se on ihmisen tavallinen tapa kävellä.

Vierailija
70/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo koskaan tainnu sen pahemmin treenata?

Vierailija
71/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sille mitään voi. Minulla on 3 lasta. Heistä täysi-ikäinen ei kaadu oikeastaan koskaan. Nuorin lapsista on nurin liukkaalla kelillä hyvin helposti. Olen miettinyt, mikä heissä on niin erilaista, ja nuorin on oppinut huonosti myös luistelemaan. Hänellä on ollut vaikeus pysyä luistimilla pystyssä, ja sen takia korona-aikaan käytiin joka ilta luistelujäällä, niin pitkään kun se tuossa kentällä oli. Oppi luistelemaan, mutta ei taitavasti. Hänellä on luontaista kömpelyyttä, jos on liukasta.

Minä en oppinut ikinä luistelemaan. Tasapaino myös aika huono liukkailla, vaikka nastakengätkin.

Vierailija
72/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vauvalla oppii kaikenlaista uutta.😀

Vierailija
73/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen havainnut Icebug-kengät parhaaksi vaihtoehdoksi. Niitä löytyy monia malleja. On vedenpitäviä hengittäviä, joilla voi kävellä loskassa ja vesilammikoissakin.

Vierailija
74/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen luonnollinen tapa kävellä rullaa kantapäältä varpaille. Ideaalitilanteessa maahan osuu ensimmäisenä kantaapään keski-etuosa ja paino siirty siitä joustavasti jalkaterää pitkin varpaisiin.

Kanta-astujalla kontaktipiste on taaempana kantapäässä, eikä sen kummemmin jalkaterä kuin nlikkakaan toimi normaalisti eikä askellus siten ole yhtä tehokasta eikä tasapaino yhtä hyvä. Lisäksi kantapäähän kohdistuu tarpeettoman suuria hetkellisiä voimia, minkä myös kuulee mikäli sattuu kanta-astujan alapuolella kerrostalossa asumaan.

Vierailija
75/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapainoa on helppo kehittää jopa ilman mitään laitteita. Yritä seisoa 20 sekuntia yhdellä jalalla, ilmassa oleva jalka taitettuna toisen jalan eteen 

Toistat joka päivä, niin kauan kun alkaa onnistumaan 

Vierailija
76/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpakävelyä nimenomaan pyritään tekemään kantapää edellä joten eiköhän se ole ihan oikea tapa. Outoa, jos joku kävelee varpaillaan 

Vierailija
77/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu. Toiset vetää luisupohjaisilla tennareilla ohi ja mä pysyn hädin tuskin pystyssä edes nastakengät jalassa. Mulla on selvästikin huono tasapaino ja jotenkin arka ja köpöttävä kävelytyyli. En osaa harppoa rennosti pitkin askelin 🤷

Tasapainoa voi harjoitella ihan kotona telkkaria katsoen kun seisot yhdellä jalalla. 

Vierailija
78/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yliherkkä painovoimalle. Monilla henkilöillä se on piilevänä, mutta puhkeaa etenkin ennen joulua. Pikuujouluista mennään monesti kontaten kotiin.

Vierailija
79/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen luonnollinen tapa kävellä rullaa kantapäältä varpaille. Ideaalitilanteessa maahan osuu ensimmäisenä kantaapään keski-etuosa ja paino siirty siitä joustavasti jalkaterää pitkin varpaisiin.

Kanta-astujalla kontaktipiste on taaempana kantapäässä, eikä sen kummemmin jalkaterä kuin nlikkakaan toimi normaalisti eikä askellus siten ole yhtä tehok

Kummallakin tavalla voi liukastua. Kun astuu kantapää edellä, kantapää lähtee etuluisuun ja jalka kohti spagaattia eteenpäin.

Kun rullaat jalkapohjaa päkiälle, päkiä liukuu luisuun ja jalka taaksepäin kohti spagaattia.

Vierailija
80/98 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpakävelyä nimenomaan pyritään tekemään kantapää edellä joten eiköhän se ole ihan oikea tapa. Outoa, jos joku kävelee varpaillaan 

Kilpakävely on aika kaukana ihmisen luonnollisesta askelluksesta joten sen pohjalta on kyllä melko typerää mitään päätelmiä tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä