Miksi keski-ikäiset luulevat olevansa nuorekkaita
Naurattaa aina kun joku 50-vuotias höpisee siitä, mikä on vanhanaikaista ja mikä trendikästä. Tuntuu, kuin jotkut heistä eivät olisi moneen vuoteen tavanneet parikymppistä
Vanhat eukot kauhistelee, kuinka fyysiset kirjat ja valokuvat ovat niin mennyttä vuosikymmentä, ja nykyään kännykässä on kaikki. Muodista on rouvat myös ihan pihalla, heidän mielestään kestävät luonnomtaeriaalit ovat mummumaisia, ja Muumi paitulit ja hupparit nuorekkaita
Hohhoijaa. Noh, pukeutukaa, sistustakaa ja eläkää kuten haluatte, mutta älkää sekoittaiko nuoria ihmisiä teidän 2000-luvun alun mielipiteisiin
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena sitä luulee, että ihminen jotenkin vanhenee. Pään sisällä sitä säilyy samana kuin nuorenakin. Olen 45 ja ihan samalta tuntuu esim. ihastuminen, ihan yhtä kovat kiksit saan musiikista kuin nuorenakin, huumorintaju on sama, saman tyyppiset asiat on edelleen kiinnostavia. Vain peilikuva muuttuu. Se on ihan hauskaa kun sen tajuaa. Nuorena sitä kuvittelee että keski-ikäiset tai sitä vanhemmat on jotain ihan eri lajia.
Siitähän minä juuri puhuin. 45-vuotias luulee, että 25-vuotta sitten muodikkaat asiat ovat yhtä muodikkaita, ja siten tituleeraa itseään nuorekkaaksi. Oikeat nuoret myötähäpeää
Nuorten mielipiteelle on ihan sama. Omissa jutuissa heillä oli itsehäpeämistä, ei tarvitsisi myötähävetä muiden puolesta.
No onpa taas ihme asiasta ketju väännetty, ei ihan nyt ymmärrä 🤣
Ei kai kukaan iälleen mitään mahda. Ja eikös se ole ihan hyvä että jokainen pukeutuu sellaisiin vaatteisiin joista pitää? Ja lukee tai on lukematta mitä tahtoo? Ja en kyllä usko, että monikaan keski-ikäinen ei olisi tavannut parikymppisiä vuosiin. Eri ikäisiä ihmisiä täällä asuu ja kaiken ikäisiin törmää jatkuvasti.
Annetaanko hei kaikkien ihan vain elää rauhassa, omalla jooko? Jokainen meistä on vuorollaan keski-ikäinen ja joskus vanha. Näin se vain elämä menee. Ihan turhaan jotain keinotekoista sukupolvien välistä kuilua rakennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena sitä luulee, että ihminen jotenkin vanhenee. Pään sisällä sitä säilyy samana kuin nuorenakin. Olen 45 ja ihan samalta tuntuu esim. ihastuminen, ihan yhtä kovat kiksit saan musiikista kuin nuorenakin, huumorintaju on sama, saman tyyppiset asiat on edelleen kiinnostavia. Vain peilikuva muuttuu. Se on ihan hauskaa kun sen tajuaa. Nuorena sitä kuvittelee että keski-ikäiset tai sitä vanhemmat on jotain ihan eri lajia.
Siitähän minä juuri puhuin. 45-vuotias luulee, että 25-vuotta sitten muodikkaat asiat ovat yhtä muodikkaita, ja siten tituleeraa itseään nuorekkaaksi. Oikeat nuoret myötähäpeää
Nuorten mielipiteelle on ihan sama. Omissa jutuissa heillä olisi paremminkin itsehäpeämistä, ei tarvitsisi myötähävetä muiden puolesta.
No, se voi olla nuorekasta, kun on jotain, mitä omassa nuoruudessa ei ollut. Siis muumimukit ja vastaavat, eihän sellaisia ollut vielä viisikymppisten nuoruudessa. Minulla oli korkokantakenkiä ja pitkiä saappaita, ja kyllä ne edelleen on minusta nuorekkaita. Tytär on sitä mieltä, että äiti, nuo on kuin suoraan ysäriltä. Ai miten niin? Ja glitter on aina muotia. Nyt onneksi paljetit ja vastaavat palanneet. Nehän oli ysärillä huippumuotia. Pikkumusta ja siinä kimallusta. Ja hiuksiin kimalletta.
Fyysiset kirjat ovat tärkeitä edelleen!
Vierailija kirjoitti:
Ei oo enään kiree pyllynreikä eikä emätin höh en tykkää vanhoista naisista😔
Ei mekään susta tykätä, nysämuna.
t. kaikki Suomen vanhat naiset
Kaikkien ei ole helppo hyväksyä vanhenemista, yhteiskunta on aika armoton. Nuorilla on omat juttunsa ja hyvä niin. Vanhenemisessa on myös kivoja puolia, ei vain hävettäviä tai kurjia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun joku teini luulee tietävänsä mitä nuorekas tarkoittaa ja sitten oksentaa siitä aloituksen, josta selviää ettei tämä reppana edes erota sanoja nuorekas ja nuori.
Nuorekas = lihava elämäänsä kyllästynyt mamma päättää repäistä, ja nuorekkaasti leikkaa kananpersetukan, värjää sen punaiseksi ja pukeutuu krokseihin ja tunikaan?
Olen vanha käpy, mutta mielestäni mammat kun repäisevät, vetävät tukan pirteän punaiseksi ja motoristityylinen "brando" nahkatakki ja mustat farkut tai nahkahousut. Noin aina tv:n muuntautumisleikeissä, muita tyylejä tarjotaan, mutta tuo valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti ja nuorekkuus ei ole millään tavalla synonyymejä. Muoti on ulkoista, nuorekkuus sisäistä.
Tietysti jäävä olen sanomaan, mutta mielestäni ei ole mitään hävettävää siinä että omat tavat ja pukeutuminen ovat oman ikäluokan. Vanha tyyli (tai tyylittlmyys) on ok, käy siinä kuin uudempikin, ei ole ollenkaan noloa jos joltakin löytyisi kotoa vielä alkuperäinen IBM PC vuodelta 1986 ja sanoisi että kirjoittelee konella edelleen kaiken mitä tarvitsee, ja olisi vielä hommannut jonkun modeemin että pääsee tekstipohjaisesti lähettämään ja vastaanottamaan sähköposteja - paljon nolommalta vaikuttaisi jos sama tyyppi olisi ostanut uusimman Applen Pro -mallin ja ilmoittaa ettei oikeastaan käytä sitä muuhun kuin tekstien kirjoittamiseen.
Tuomari Nurmio on esim. vanhasta käpystä joka on pitänyt oman tyylinsä ja Remu ja Ismo Alanko, myös vähän nolot tyypit Hanoi Rocksista, ikuinen Guns and Roses tyyli 80-luvulta, ovat nuorekkaita, osin ehkä ajattelevat vielä olevansa nuoria, mutta ihan ok.
Kaikilla on omat kriteerinsä nuorekkuudesta. Muistan kuinka aikoinaan anoppi kyseli minulta, mitä aion hankkia miehelleni joululahjaksi. Kerroin ostavan solmioneulan, kun miehen työtehtäviin kuului väliin edustamista puku päällä, eikä hänellä ollut sellaista ennestään. Anoppi halusi sen ostaa ja minä hankin sitten muuta, kun opiskelujen loppuvaiheessa ei hirveitä ollut sitä rahaa itsellä käyttää.
Jouluaattona mies sai sitten lahjansa, sellaisen solmiopidekkeen, mitä oltiin naureskeltu, ettei ainakaan tuollaista, mitä kaikki keski-ikäiset mahakkaat herrat käyttivät näyttääkseen nuorekkaalta. Anoppi sirkutti kuinka hän osti tälläisen, kun se on niin nuorekas 🤣🤣🤣 En muista käyttikö mies sitä kertaakaan, hankki itse sitten mieluisemman itse ja käyttää sitä yhä juhlissa vuosikymmenten päästäkin.
Nyt se anopin valitsema on sitten käytössä meidän jo täysi-ikäisellä pojalla. Hän bongasi sen kerran laatikosta ja on ollut siihen tyytyväinen.
Mitä se nuorekkuus on? Pukeutumista? Musiikkimaku? Vai jotain muuta?
Itse koen olevani jollain tavalla nuorekas musiikkimaun suhteen, mutta en muuten. Monien nuorten mielestä myös elämäni ylipäätään vaikuttaa jännittävältä, sillä varhaiseläkeläisenä harrastan maailmanmatkailua päätoimisesti. Oma fysiikka ja peili tosin kertoo kaunistelematta, että nuoruus on jäänyt taakse.
Ainahan nuoret luulevat keksineensä maailman.
Kuuluu asiaan.
Jo muinaisen kreikan teksteissä siunaillaan "nykynuorisoa"
Ja ainoa joka jotain voi ymmärtää on oma viiteryhmä.
Kannattaa ottaa asioihin laajempi näkökulma (jos voi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo enään kiree pyllynreikä eikä emätin höh en tykkää vanhoista naisista😔
Ei mekään susta tykätä, nysämuna.
t. kaikki Suomen vanhat naiset
Työt on saatu loppuun sahalla - siis afrikkaan ja munaa rahalla! (vähän lainaten ja muokaten mainioita riekua ja raikua)
Miksi nuoret kuvittelevat, että heidän mielipiteensä siitä mikä on vaikkapa trendikästä tai muodikasta, olisi ainoa oikea mielipide tai kaikkien vanhempien mielestä edes kiinnostava.
Jos heille on trendikästä jokin jättiläismäinen collegepaita joita itse pidin 80-luvulla, niin olkoon. Keski-ikäisenä en pidä sitä trendikkäänä enkä seuraa sen kaltaista muotia. Meillä keski-ikäisillä on oma käsityksemme siitä mikä on muodikasta ja tyylikästä ja seuraamme sitä.
Sama ylimielisyys näkyy siinä, että nuoret yrittävät aina määrätä, mitä esim. eri viestintävälineillä kuuluu tehdä ja miten vaikkapa emojeja käytetään "oikein". Miksi heidän tapansa olisi se oikea? Meillä keski-ikäisillä on oma tapamme, ymmärrämme toisiamme hyvin ja jos nuoret eivät ymmärrä tai ymmärtävät jonkin asian toisin, niin se on heidän oma ongelmansa kun eivät tiedä kuin yhden kommunikointitavan.
Tämä ongelma tietenkin ratkeaa, kun ikää tulee lisää ja maailma avartuu. Alkaa ymmärtää että on useita eri tyylejä, suuntauksia, ihmisryhmiä, merkityksiä, viitekehyksiä jne. joiden sisällä voi seikkailla avoimin mielin jumittumatta mihinkään ja julistamatta mitään oikeaa totuutta.
Onhan se, toisin kuin mun nuoruudessa(58 v olen) - miten vaikkapa punkkarivanhempien lapsi "kapinoi" ?
Kai liittymällä kokoomusnuoriin?
Itsellä oli vielä vanhoilliset humppaveikot ja konservatiivit vs rajut ja vapaat rock- henkiset.
Olin juhlissa joissa muutamilla yli 60v. oli päällään revityt farkut ja napapaita. Ei olleet vissiin peiliin katsoneet lähtiessään. Ei ollut niin kauniin näköistä.
Muoti ja nuorekkuus ei ole millään tavalla synonyymejä. Muoti on ulkoista, nuorekkuus sisäistä.