Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnön, nyt siskopuoleni kärttää osaa.

Vierailija
31.03.2011 |

Sain hiljattain edesmeenneeltä tädiltäni perinnön. Noin 250 000e käteistä ja kolmion etutöölöstä. Tädilläni ei ollut lähisukulaisia, ei lapsia ja hänen sisaruksensa (äitini) on kuollut. Hän eli viimeiset 10 vuotta yksinään.

Itse en tiennyt, että tätini on testamentannut minulle omaisuutensa, en edes tiennyt, että hänellä on noin paljon säästöjä. Olen ollut aina aika läheinen tätini kanssa, äitini kuoltua ja isäni mentyä uudelleen naimisiin, muutin asumaan tätini luo ollessani 9v jossa asuin 19v asti. Muutin tätini luota omilleni noin 10 vuotta sitten, mutta kävin aina ainakin kerran viikossa hänen luonaan. Hän oli myös minun lapsilleni mummo ja itselleni hän oli "kakkosäiti".

Nyt isäni uudesta avioliitosta syntynyt siskopuoleni, puhuu, että hänelle kuuluisi puolet perinnöstä. Väittää, että olihan hän hänenkin täti, vaikka todellisuudessa ei ollut. Siskopuoleni näkikin tätiäni tosi harvoin.

En oikein tiedä mitä tekisin, annanko puolet perinnöstä siskopuolelleni ja vältän hirvittävän riidan vai pidänkö itse omaisuuden? Toisaalta en rahoja tarvitse, tulen hyvin toimeen omillanikin, mutta tätini kuitenkin testamentin mukaan halusi antaa omaisuutensa minulle. Siskopuoleni on taas opiskelija, jolle raha varmasti tulisi tarpeen. Miten tässä pitäisi toimia?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pidat rahat itsellasi. Tollaset rahan vinkuujat eivat tarvitse kuulua edes ystaviisi millaan tavalla. Raha tekee jotkut niin kateellisiksi ja ahneiksi....arggg kun pistaa ihan vihaksi tollaiset ihmiset. Tatisi on halunnut antaa rahasi sinulle joten et missaan nimessa niita jakele muille.

Vierailija
62/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakavissaanko ap kysyy tätä?

Täti on tehnyt testamentin ja hän oli sinulle läheinen ihminen, nyt haluat kävellä hänen toiveidensa yli antaa puolet saamastasi perinnöstä ulkopuoliselle? Itse kunnioittaisin hänen toiveitaan.

Kyllähän raha tulee monellekin tarpeeseen, varmasti opiskelijallekin, mutta onko hänelle hyväksi saada ylimääräistä rahaa, jos ymmärryskin on tuolla tasolla, että kuvittelee olevansa oikeutettu sinun sukulaiseltasi saatuun perintöön?!?

Jos haluat auttaa häntä, niin anna hänelle rahallista avustusta sen verran, että jää lahjaveron alle ja osta vaikka koti-irtaimistoa (verovapaata), jos tarvitsee opiskelija-asuntoonsa jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisältään, joka siis isäpuoleni isä - ei mulle sukua. Eipä tullut mulle ja veljelleni mielenkään ruveta maukumaan osuuksia.

Eniten tässä ihmettelen isäsi käyttäytymistä. Törkeää muka "jättäytyä ulkopuolelle".

Perintö on sinun. Et sitä rupea noin vaan jakelemaan. Mulla on hyvät välit siskopuoleeni ja on mulle rakas ja varmaan minäkin hänelle. Mutta eipä hän ruvennut mulle huonekaluja ostelemaan perinnön saatuaan...

Vierailija
64/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko asunnon arvo arvioitu jo? Voithan ehdottaa siskopuolelle että lahjoitat hänelle asunnun jos hän maksaa siitä asiaankuuluvat lahjaverot :-) Tuskin suostuu...

Kyllä mä ainakin suostuisin. Saahan sitä pankista lainaa lahjoitettua asuntoa vastaan! Onhan tuo vero sentään paljon pienempi kuin asunnon arvo.

Mutta tuo on jo ihan sivu seikka. Mä antaisin korkeintaan siskon asua siinä asunnossa niin, että sisko hoitaisi itse vastikkeen. Sen verran voisin siskoani auttaa. Muuten aloittaisin rahojen luovuttamisen pikku hiljaa lapsille (sen 4000€/3v tai mikä nyt sitten onkaan).

Vierailija
65/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että rajaisin asumisen vaikka opiskeluiden ajaksi + pari vuotta.

Vierailija
66/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tätisi ollut hyväpalkkaisessa toimessa??!!

Vierailija
67/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mitään oikeutta perintöön hänellä ei lain mukaan ole.

Pidät perinnön itselläsi. Jos tahdot tuet sisarpuoltasi taloudellisesti, niin itse ainakin tekisin tuossa tilanteessa jos suhde häneen olisi hyvä.

Perintö kuuluu sinulle.

Vierailija
68/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, että tästä asiasta tulee riitaa suvussa, siksi mietinkin että antaisin osan siskopuolelle. isänikin joutuisi aika ikävään tilanteeseen kun hänen tyttärensä tappelee rahasta. :(

Itse tulen perheeni kanssa hyvin toimeen ilman tuota perintöäkin, meillä on oma talo, vakityöpaikat, kivasti säästöjä. En siis välttämättä tarvitse tuota rahaa, vaikkakin sille varmasti keksisinkin kohteita. :)

Mutta kai minä nyt kuuntelen teidän (enemmistön) neuvoja ja sanon siskopuolelle, että perintö on minulle, tätini antoi sen minulle ja vetoan siihen veroon. Jos siskopuoli olisi todella välittänyt tädistäni niin kaippa hän olisi käynyt hänen luonaan, kun täti eli. Ehkä pölyn laskeuduttu kysyn siskopuolelta, josko hän tarvitsi asuntoonsa jotain, niin voisin sitten ostaa sen hänelle. :)

Tuosta sijoitusasunto jutusta vielä, mistä siihen saisi neuvoja? miten saan asunnon vuokrattua ja paljonko voin siitä vuokraa pyytää? Asunto on etutöölössä, kolmio, neliöitä 81, pintaremontti ja kaikki kodinkoneet uusittu 07. myös pikkuinen sauna asunnosta löytyy. vai olisiko helpompi ja kannattavampi myydä asunto samantien?

Ap

Vierailija
69/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahasti siltä, että kateellinen äitipuolesi se siellä päsmäröi takapiruna. Riitaa on valitettavasti varmaan mahdotonta välttää, mutta voit ainakin yrittää tosiaan ehdottomalla että vähän tukisit siskopuoltasi vaikkei hänellä mitään oikeutta perintöön olekaan.

Vierailija
70/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei, ap sanoo, ettei edes itse tarvitse perintöä, joka on niinkin mahtava kuin 250 000 + kallis asunto.

Miksei voisi auttaa omaa sisartaan (puoli-sellaista) ? Ei kyllä mene mun jakeluun, totta kai auttaisin, yksi kymppitonni tosta pimeänä sisarelle, ei tunnu ap:lla missään, mutta saattaa auttaa siarta huomattavstikin.

Vierailija
71/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti on testamentti.

Vierailija
72/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei, ap sanoo, ettei edes itse tarvitse perintöä, joka on niinkin mahtava kuin 250 000 + kallis asunto.

Miksei voisi auttaa omaa sisartaan (puoli-sellaista) ? Ei kyllä mene mun jakeluun, totta kai auttaisin, yksi kymppitonni tosta pimeänä sisarelle, ei tunnu ap:lla missään, mutta saattaa auttaa siarta huomattavstikin.

Jos ap pohtisi itse antavansa omasta tahdostaan, olisi se ihan ok.

Älä nyt ap ala tossuksi ja myötäile suvun vaatimuksia!!

Vierailija
73/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö huudatusta ap:lta.

Vierailija
74/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurimman osan oikeudentajua vastaan sotii se että sisko- ja äitipuoli VAATIVAT ap:lta "puolet rahoista". ITSE ap saa avustaa siskopuoltaan niin paljon kun haluaa, ja niin normaaleissa perheissä tehdäänkin: autetaan sitä joka apua kaipaa. Mutta on täysin eri asia alkaa vaatimaan jotain ja "uhkailla välirikolla" tmv. jos toinen ei maksa. Se on ahnetta ja sairasta ja todella tuomittavaa.

Kukaan ei kritisoisi jos ap kirjoittaisi "sain perinnön, ajattelin avustaa opiskelevaa siskopuolta, onko ok?".

Mutta jos joku itse alkaa vaatia sellaista perintöä mikä ei tippakaan hänelle kuulu (=ap:n siskopuoli), niin se on ihan eri asia...!

Vierailija
75/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaakin sisko edes vaatia? Miten kehtaa äitipuoli? Voisin kuvitella auttavani siskopuolta, mutta miettisin kyllä pari kertaa moisen kiristyksen jälkeen. Musta tuntuu, että turha antaa arvokasta apua sen toivossa, että välttäisi riidat. Moisten pösilöiden kanssa riitaa tulee joka tapauksessa. Siskohan ei tajuais olla edes kiitollinen, vaan ajattelee, että ap pimittää hänelle kuuluvia rahoja.

Vierailija
76/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sinun sijassasi antaisin siskolle edes jotain. Aika tökerö tätisi kun testamenttasi kaiken vain sinulle.

monta kertaa meinaat kirjoittaa samansisältöisen viestin tänne?

Vierailija
77/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskopuolellani ei tosiaan ole laillista oikeutta perintöön, mutta hän vaati sitä silti. :( Siskopuolellani on elossa äiti sekä isä, siis meidän yhteinen isä. Koetin kysyä isältäni asiata, mutta hän ei halua ottaa asiaan kantaa. Siskopuoleni äiti, isäni vaimo, on sitä meiltä, että siskolle kuuluisi edes jotain. Jos antaisin osan perinnöstä siskopuolelle, välttäisin kamalan riidan suvussa, mutta toisaalta taas rahat kuuluu minulle. Voisin tosiaan jakaa rahat kahden lapseni tileille, odottomaan opiskeluvuosia. :) ap

Muista että et voi lahjoittaa rahoja lapsillesikaan ihan miten vain, vaan samat lahjaveropykälät koskevat myös heitä. Eli pidät rahat itselläsi ja lahjoitat lapsillesi sallituissa rajoissa (onko se nyt about 3500-4000 euroa kolmen vuoden aikana).

ja siskopuolen toivottaisin kyllä huitsin kuuseen, rahat eivät kuulu hänelle millään muotoa. Jos siitä tulee kamala riita niin anna tulla, kyllä se siitä rauhoittuu. Ja jos ei niin so what. Nautit vain itse varallisuudestasi.

Vierailija
78/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole mitään sukua tädillesi, eikä hänellä ole mitään oikeutta perintöön. Noloa edes pyytää mitään. Eri asia, jos hän olisi sukua tädillesi, niin hän voisi vaatia jotain lakiosaa, mutta nyt ei auta kuin niellä kiukkunsa.

Vierailija
79/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta sijoitusasunto jutusta vielä, mistä siihen saisi neuvoja? miten saan asunnon vuokrattua ja paljonko voin siitä vuokraa pyytää? Asunto on etutöölössä, kolmio, neliöitä 81, pintaremontti ja kaikki kodinkoneet uusittu 07. myös pikkuinen sauna asunnosta löytyy. vai olisiko helpompi ja kannattavampi myydä asunto samantien?

Ap

Minusta asunnon pitäminen on hyvä sijoituskohde. Sen saa takuulla näillä vuokramarkkinoilla vuokralle ja saisit siitä joka kk n. 1200-1400€ riippuen sijainnista, kunnosta ja pohjasta. Katso oikotien vuokrausosiosta osviittaa hinnasta. Myymällä siitä saisi varmaan 380000-400000€ ainakin, mutta kun sanoit, ettette tarvitse isoa summaa rahaa nyt, niin itse säästäisin asunnon itselläni ja vuokraisin. Tiedä, vaikka saisitte jonkun luotettavan tuttavan siihen!

Vierailija
80/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tökerö tätisi kun testamenttasi kaiken vain sinulle.

vieraalle ihmiselle?

Tätisi tahto oli, että omaisuus tulee vain sinulle. Muuten hän olisi testamentannut osan siskopuolellesi (joka ei edes sukua tädillesi)

Anna siskopuolen ja äitinsä urputtaa. Siskopuolella ei ole mitään laillista eikä edes moraalista oikeutta perintöösi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme