Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnön, nyt siskopuoleni kärttää osaa.

Vierailija
31.03.2011 |

Sain hiljattain edesmeenneeltä tädiltäni perinnön. Noin 250 000e käteistä ja kolmion etutöölöstä. Tädilläni ei ollut lähisukulaisia, ei lapsia ja hänen sisaruksensa (äitini) on kuollut. Hän eli viimeiset 10 vuotta yksinään.

Itse en tiennyt, että tätini on testamentannut minulle omaisuutensa, en edes tiennyt, että hänellä on noin paljon säästöjä. Olen ollut aina aika läheinen tätini kanssa, äitini kuoltua ja isäni mentyä uudelleen naimisiin, muutin asumaan tätini luo ollessani 9v jossa asuin 19v asti. Muutin tätini luota omilleni noin 10 vuotta sitten, mutta kävin aina ainakin kerran viikossa hänen luonaan. Hän oli myös minun lapsilleni mummo ja itselleni hän oli "kakkosäiti".

Nyt isäni uudesta avioliitosta syntynyt siskopuoleni, puhuu, että hänelle kuuluisi puolet perinnöstä. Väittää, että olihan hän hänenkin täti, vaikka todellisuudessa ei ollut. Siskopuoleni näkikin tätiäni tosi harvoin.

En oikein tiedä mitä tekisin, annanko puolet perinnöstä siskopuolelleni ja vältän hirvittävän riidan vai pidänkö itse omaisuuden? Toisaalta en rahoja tarvitse, tulen hyvin toimeen omillanikin, mutta tätini kuitenkin testamentin mukaan halusi antaa omaisuutensa minulle. Siskopuoleni on taas opiskelija, jolle raha varmasti tulisi tarpeen. Miten tässä pitäisi toimia?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletetaan, että joku oikeesti peris tollaisen summan kuin ap satuilee, kyllä siitä jo vois pikkasen omaisiaankin auttaa. Eivät kaikki sisarpuolet ole verivihollisia, vaan ihan kokonaisia sisaruksia toisilleen.

on eri asia kuin suostua toisten rahan kärttämiseen ja kiristykseen kuten ap:n tapauksessa.

Jotkut kehtaavat kärttää vaikka karkkia toiselta, mutta itse en ole edes lapsena kärttänyt. Se on minusta alentavaa käytöstä enkä paljoa arvosta tuollaisia ihmisiä.

Vierailija
102/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaaaltojaaaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet harv inaissen Hieno Ihminen, ollut sitä jo lapsesta,

aaaaltojaaaa! aaaaltojaaaa!

harvinaisen tyhmä. ![b]aaaaltojaaaa!![/b]

Vierailija
104/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole velvollisuutta jakaa rahojasi. Itse saattaisin harkita siskopuolen opiskelujen avustamista jollain sopivalla summalla vuodessa ja jos nyt sitä asuntoa tarvii niin voisin vuokrata vaikka puoleen hintaan markkina hinnasta esim 400€/kk.

Mutta vaikuttaa melko ahneelta ihmiseltä, joten en varmaan antaisi jos noin vaan pyytäisi.

Ja jos isänne on työnarkkis niin eikö sitä rahaa ole sitten antaa tyttärelleen omasta takaa?

Vierailija
105/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin ap:lle. Eihän tätisi edes ollut sisarpuolesi täti, siskosi kuulostaa ahneelta. Jos siskosi on rahavaikeuksissa, voithan häntä avustaa. Olet varmasti täysin oikeutettu nauttimaan itse perinnöstäsi.

Vierailija
106/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kumminkaan ihan lähisukulainen.

Vierailija
107/118 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samaa, että onko asunnosta perintövero jo maksettu. Ap:n kannattaa pitää huolta sen maksamisesta ennen kuin jakelee rahoja pois. Ettei käy niin, että joutuu maksamaan perintöveron lainarahalla.

Vierailija
108/118 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siskopuoli ja äitinsä. Joten ap:n on aivan turhaa alkaa ottamaan vastuuta mahdollisesta sukuriidasta. Eihän hän sitä ole ollut aloittamassa.

Enkä muutenkaan kantaisi huolta tuosta riitaantumisesta. Ei se siskopuoli halua riitoihin kanssasi, sillä sen jälkeenhän hän on tuhonnut viimeisetkin toivon rippeet minkään rahojen saamisesta. Päinvastoin, hän haluaa pysyä kanssasi hyvissä väleissä, jolloin hänellä on edes jotain saumaa rahoihin.

Jos sulla on yhtään itsetuntoa, niin älä ala maksamaan siitä, että sukulaiset tykkäävät sinusta. Ei ystävyys ole ostettavissa. Vaikka maksaisit siskolle mitä, niin se ei takaa, että hyvät välit säilyvät kuitenkaan. Käytä siksi välienne vaalimiseen mieluummin muita keinoja, kuten normaalia ystävällistä huomioimista, vierailuja ja iloista mieltä.

Vierailija
109/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään lakiosaoikeutta, kuten rintaperillisellä. Tätisi on saanut testamentata oman tahtonsa mukaan, kelle on halunnut. Kunnioita sitä. Ja ei hän suotta testamentannut sinulle. Välitit hänestä.

Vierailija
110/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi, tätisi halusi itse jättää perinnön sinulle. Ja syystä. Jos riitaa tuppaa, kehota siskopuoltasi juridisesti perustelemaan. Vaatekoon vaikka asianajajan kera.

Se ei muuta faktaa, ettet ole saamastasi perinnöstä hänelle velkaa.

Vierailija
111/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä oli siskopuolen kanssa eri äidit ja oman äitisi sisko oli tämä perittävä, ei siskopuolesi ollut tälle mitään sukua. 

Vierailija
112/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta on 15 vuotta! Mutta kerro toki ap mitä teit?

Vierailija
113/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä ahneella siskopuolella vaikka siivousta ja ikkunanpesua pientä korvausta vastaan, jos rahaa on vailla. Sukua hän ei sinun äitisi siskolle ole eli ei ole perintökaaressa millään lailla mukana. Perintö on yksin ap:n. 

Vierailija
114/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi puolen perintö ei todellakaan kuulu millään tavoin äitisi exän jälkikasvulle. 

Vierailija
115/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hän tietää kuinka paljon perit?

Vierailija
116/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi puolen perintö ei todellakaan kuulu millään tavoin äitisi exän jälkikasvulle. 

🤣🤣

Vierailija
117/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo varsinkin, kun sulla on lapsia.

Vierailija
118/118 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään lakiosaoikeutta, kuten rintaperillisellä. Tätisi on saanut testamentata oman tahtonsa mukaan, kelle on halunnut. Kunnioita sitä. Ja ei hän suotta testamentannut sinulle. Välitit hänestä.

Siskopuoli ei ole mitään sukua ap:n tädille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi