Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnön, nyt siskopuoleni kärttää osaa.

Vierailija
31.03.2011 |

Sain hiljattain edesmeenneeltä tädiltäni perinnön. Noin 250 000e käteistä ja kolmion etutöölöstä. Tädilläni ei ollut lähisukulaisia, ei lapsia ja hänen sisaruksensa (äitini) on kuollut. Hän eli viimeiset 10 vuotta yksinään.

Itse en tiennyt, että tätini on testamentannut minulle omaisuutensa, en edes tiennyt, että hänellä on noin paljon säästöjä. Olen ollut aina aika läheinen tätini kanssa, äitini kuoltua ja isäni mentyä uudelleen naimisiin, muutin asumaan tätini luo ollessani 9v jossa asuin 19v asti. Muutin tätini luota omilleni noin 10 vuotta sitten, mutta kävin aina ainakin kerran viikossa hänen luonaan. Hän oli myös minun lapsilleni mummo ja itselleni hän oli "kakkosäiti".

Nyt isäni uudesta avioliitosta syntynyt siskopuoleni, puhuu, että hänelle kuuluisi puolet perinnöstä. Väittää, että olihan hän hänenkin täti, vaikka todellisuudessa ei ollut. Siskopuoleni näkikin tätiäni tosi harvoin.

En oikein tiedä mitä tekisin, annanko puolet perinnöstä siskopuolelleni ja vältän hirvittävän riidan vai pidänkö itse omaisuuden? Toisaalta en rahoja tarvitse, tulen hyvin toimeen omillanikin, mutta tätini kuitenkin testamentin mukaan halusi antaa omaisuutensa minulle. Siskopuoleni on taas opiskelija, jolle raha varmasti tulisi tarpeen. Miten tässä pitäisi toimia?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en antaisi noin ahneelle ja itsekkäälle heti mitään, myöhemmin jotakin tarpeellista (tietokone, sohva, pesukone tms.) ja ehkä ottaisin mukaan jollekin reissulle. Jos olisin ap:n tilanteessa, ja sisko ei olisi kärttänyt rahoja, olisin hyvinkin voinut antaa kymppitonnin tai enemmän. Mutta mun mielestä röyhkeyttä ja ahneutta ja oman edun tavoittelua ei pitäisi palkita.

Ap:lle: turhaan mietit, mitä isäsi ajattelee, jos lapset riitelevät. Eihän isäsikään nyt ajattele sinun tunteitasi, kun ei päivänselvässä asiassa sano totuutta. Sitä paitsi, joka syyttä suuttuu se lahjatta leppyy...

Miksi ei, ap sanoo, ettei edes itse tarvitse perintöä, joka on niinkin mahtava kuin 250 000 + kallis asunto.

Miksei voisi auttaa omaa sisartaan (puoli-sellaista) ? Ei kyllä mene mun jakeluun, totta kai auttaisin, yksi kymppitonni tosta pimeänä sisarelle, ei tunnu ap:lla missään, mutta saattaa auttaa siarta huomattavstikin.

Vierailija
82/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ei tulis mieleenkään, että alkaisin vastaavassa tilanteessa siskopuolelleni tädin jättämää perintöä kinuamaan itselleni. VAIKKA minulla ja siskolla on samat tädit, sedät yms isiemme ja äidin puolelta! Eli pidä ap rahat vain itselläsi ja tee niillä mikä parhaalta tuntuu :) Jos tätisi olisi halunnut antaa osan rahoista siskopuolellesi niin hän olisi sen kyllä testamentissaan maininnut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti oli tätisi viimeinen toive, jota et voi sivuuttaa antamalla rahoja jollekin jolle tätisi ei niitä halunnut testamentata. Selität myös siskollesi, että testamentin tekijän tahtoa tulee kunnioittaa.

Vierailija
84/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo on nimenomaan "äidinperintöä" hänelle. Ehkä tädin omaisuus ei ole vain hänen itsensä kerryttämää, vaan saatu aikanaan esim. sukutilan myynnistä jne. eli saattaa tulla nimenomaan _suvusta_ =siskopuolella ei mitään nokan koputtamista asiaan.

Ja joskus niitä "perintöjä" voi sille siskopuolellekin kertyä, ja ei taatusti jaa niitä ap:n kanssa (eikä kuulukkaan, kuten ei ap:n myöskään jakaa tätä perintöä).

Vierailija
85/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskopuolellasi ei ole osuutta, ei arpaa tuohon perintöön.

Vierailija
86/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin näin:

Ilmoittaisin siskopuolelle, että tädin viimeistä toivetta kunnioittaen hänen rahansa kuuluvat juuri minulle. Ilmoittaisin, että tukisin mielelläni kyllä VAPAAEHTOISESTI (jos vielä tulisi vaatimuksia rahan suhteen, niin en antaisi enää mitään) siskoa sen summan, minkä saa VEROTTA huoletta antaa eli pyytäisin siskon tilinumeron ja siirtäisin sinne kuukausittain 111 euroa kunnes sisko valmistuu ja löytää itselleen pysyvän työpaikan.

Samaan aikaan siirtäisin myös omille lapsille tuota 111 e per kuukausi heidän tileilleen tai sijoittaisin ne rahat.

Tsemppiä hankalassa tilanteessa.

Vierailija
87/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittävään toimistoon. Ne hoitavat näytöt vuokralaiselle, luottotietojen tarkistukset, vuokrasopimukset jne. Etsivät uudet vuokralaiset entisten lähtiessä. Suosittelen sellaista, jos haluat tehdä vuokraamisen itsellesi helpoksi. En ole varma miten nykyään, mutta aikaisemmin palkkion maksoi vuokralainen. Nykyään saattaa olla, että vuokranantajankin pitää jotain maksaa. Mutta vaikka pitäisikin, niin kannattaa maksaa kun saa kaiken järjestettynä ja on helppoa itselle.

Tuosta sijoitusasunto jutusta vielä, mistä siihen saisi neuvoja? miten saan asunnon vuokrattua ja paljonko voin siitä vuokraa pyytää? Asunto on etutöölössä, kolmio, neliöitä 81, pintaremontti ja kaikki kodinkoneet uusittu 07. myös pikkuinen sauna asunnosta löytyy. vai olisiko helpompi ja kannattavampi myydä asunto samantien? Ap

Vierailija
88/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ahneuksissaan kärttää, mutta itse en edes tuollaista kuuntelisi.

Vierailija
89/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy esim. vuokraturva.fi -sivuilla, kohdassa Asuntosijoittaminen. Kannattaa harkita ennen kuin toimii.

Vierailija
90/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että täti olisi ennen kuolemaa kertonut, mitä hän haluaa, että teen rahoilla. jos tietäisin sen olisi tämä varmasti paljon helpompaa.

ap

Hänhän kertoi, testamenttinsa muodossa. Halusi siis antaa omaisuutensa sinulle. Ei siskopuolellesi, ei hänen äidilleen, ei isällesi eikä kodittomien kissojen hyvksi. Vaan sinulle.

Vierailija
91/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, että tästä asiasta tulee riitaa suvussa, siksi mietinkin että antaisin osan siskopuolelle. isänikin joutuisi aika ikävään tilanteeseen kun hänen tyttärensä tappelee rahasta. :(

Itse tulen perheeni kanssa hyvin toimeen ilman tuota perintöäkin, meillä on oma talo, vakityöpaikat, kivasti säästöjä. En siis välttämättä tarvitse tuota rahaa, vaikkakin sille varmasti keksisinkin kohteita. :)

Mutta kai minä nyt kuuntelen teidän (enemmistön) neuvoja ja sanon siskopuolelle, että perintö on minulle, tätini antoi sen minulle ja vetoan siihen veroon. Jos siskopuoli olisi todella välittänyt tädistäni niin kaippa hän olisi käynyt hänen luonaan, kun täti eli. Ehkä pölyn laskeuduttu kysyn siskopuolelta, josko hän tarvitsi asuntoonsa jotain, niin voisin sitten ostaa sen hänelle. :)

Tuosta sijoitusasunto jutusta vielä, mistä siihen saisi neuvoja? miten saan asunnon vuokrattua ja paljonko voin siitä vuokraa pyytää? Asunto on etutöölössä, kolmio, neliöitä 81, pintaremontti ja kaikki kodinkoneet uusittu 07. myös pikkuinen sauna asunnosta löytyy. vai olisiko helpompi ja kannattavampi myydä asunto samantien?

Ap

Viisaasti ajateltu.

Etu-Töölössä on todella kovat vuokrat, eli jos pistät/saat asunnon vuokralle 1400 euron hintaan, saat siitä vuodessa jo 16 800 bruttona, kymmenessä vuodessa 168 000. Pistä asunto siis tekemään rahaa.

Jos asia tuntuu monimutkaiselta, voit vaikka antaa asunnon kiinteistönvälittäjän hoidettavaksi. Maksat siitä tietysti, mutta ainakaan sinun ei tarvitse stressata asiasta.

Vierailija
92/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, että tästä asiasta tulee riitaa suvussa, siksi mietinkin että antaisin osan siskopuolelle. isänikin joutuisi aika ikävään tilanteeseen kun hänen tyttärensä tappelee rahasta. :(

Itse tulen perheeni kanssa hyvin toimeen ilman tuota perintöäkin, meillä on oma talo, vakityöpaikat, kivasti säästöjä. En siis välttämättä tarvitse tuota rahaa, vaikkakin sille varmasti keksisinkin kohteita. :)

Mutta kai minä nyt kuuntelen teidän (enemmistön) neuvoja ja sanon siskopuolelle, että perintö on minulle, tätini antoi sen minulle ja vetoan siihen veroon. Jos siskopuoli olisi todella välittänyt tädistäni niin kaippa hän olisi käynyt hänen luonaan, kun täti eli. Ehkä pölyn laskeuduttu kysyn siskopuolelta, josko hän tarvitsi asuntoonsa jotain, niin voisin sitten ostaa sen hänelle. :)

Tuosta sijoitusasunto jutusta vielä, mistä siihen saisi neuvoja? miten saan asunnon vuokrattua ja paljonko voin siitä vuokraa pyytää? Asunto on etutöölössä, kolmio, neliöitä 81, pintaremontti ja kaikki kodinkoneet uusittu 07. myös pikkuinen sauna asunnosta löytyy. vai olisiko helpompi ja kannattavampi myydä asunto samantien?

Ap

Laita ne käteiset omien lastesi tileille kasvamaan korkoa. Heillehän on sitten ihana ostaa omat asunnut, kun ovat siinä iässä.

Koska vuokraaminen huolettaa sinua sen verran, suosittelen myymään asunnon ja laittamaan nekin rahat säästöön. Vuokraaminen on helppoa ja saisit todella kovan hinnan tuosta asunnosta (esim. kun firmalle vuokraa), mutta jos se aiheuttaa stressiä, kannattaa vaan myydä ja ostaa vaikka mökki tms. muu kiva kohde, jossa viettää oman perheen kesken laatuaikaa.

Ja vielä, uskomaton tapaus tuo siskopuolesi ja ihmettelen miten sinä voit olla noin lapanen (anteeksi vaan). Sun yli kävellään tosta noin vaan, jos olet antamassa kymmeniä tuhansia euroja rahaa sen takia ettei tule riitaa.

Vierailija
93/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluan selventää sen verran, että isänin ei lempannut minua ulos kodista äitini kuoltua. Äitini tiesi kuolevansa (rintasyöpä) ja pyysi elossa ollessaan, että josko tätini haluaisi ottaa minut luokseen asumaan. Äitini tiesi, että isäni on työnarkomaani ja jos olisin asunut isäni kanssa, olisin joutunut olemaan paljon yksin. :( Isäni oli toki virallisesti huoltajani, mutta asuin tätini kanssa, ihan omasta halustanikin. Isäni maksoi tädilleni, jotain summaa, että tätini elätti minut. Ja varmasti tätini piti minua tyttärenään, koska hänelle ei koskaan omia lapsia suotu ja asuin pitkän ajan lapsuudestani hänen kanssaan. :) Ja en olisi kyllä voinut ikänä toivoakaan itselleni parempaa varaäitiä, kuin tätini. Olen sanattoman kiitollinen hänelle siitä kaikesta, mitä hän vuokseni teki, hän kasvatti minut, huolehti minusta, rakasti minua ja tuki opiskelunkin ajan. Hän oli oikeastaan äitini kuoltua ainut aikuinen ihminen elämässäni johon pystyin luottamaan 100%. Toivoisin, että täti olisi ennen kuolemaa kertonut, mitä hän haluaa, että teen rahoilla. jos tietäisin sen olisi tämä varmasti paljon helpompaa. ap

Kuule, tätisi antoi perinnön sinulle, se siis on kerrottu ( siis hänen viimeinen tahtonsa). Siskopuoli ei ole äidillesi mitään sukua joten anna huutaa katkeruuttaan (mistä?). Uskomattomia ihmisiä sitä sikiääkin...

Vierailija
94/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinnöstä perintöverot? Nekin ovat aika isot.

Siskopuolelle en kyllä antaisi sillä perustella että kärttää rahaa. Tuo on silkkaa kiristystä ja kiusamista. "Mei olla sun kaa jos et maksa siitä". Sanot ensi että ei käy ja katso miten käy. Jos katkaisevat sen takia välit sinuun niin kertoo paljon sukulaisistasi ja suhteestasi heihin.

Voit sitten yllättää heidät antamalla kalliimpia lahjoja synttäreinä ja jouluina tai vähän opiskelurahaa.

Säästä rahat omille lapsillesi nehän ovat sulle läheisempiä kuin siskopuoli.

Vierailija
95/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittävään toimistoon. Ne hoitavat näytöt vuokralaiselle, luottotietojen tarkistukset, vuokrasopimukset jne. Etsivät uudet vuokralaiset entisten lähtiessä. Suosittelen sellaista, jos haluat tehdä vuokraamisen itsellesi helpoksi. En ole varma miten nykyään, mutta aikaisemmin palkkion maksoi vuokralainen. Nykyään saattaa olla, että vuokranantajankin pitää jotain maksaa. Mutta vaikka pitäisikin, niin kannattaa maksaa kun saa kaiken järjestettynä ja on helppoa itselle.

Tuosta sijoitusasunto jutusta vielä, mistä siihen saisi neuvoja? miten saan asunnon vuokrattua ja paljonko voin siitä vuokraa pyytää? Asunto on etutöölössä, kolmio, neliöitä 81, pintaremontti ja kaikki kodinkoneet uusittu 07. myös pikkuinen sauna asunnosta löytyy. vai olisiko helpompi ja kannattavampi myydä asunto samantien? Ap

asunnossa raha pysyy jossakin arvossa. Ja on sitten lapsillesi vaikka opiskelukämppä valmiina.

Vierailija
96/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin tyhmä, että edes harkitsisi moista. Toisaalta sen kyllä uskon, että joku tyhmä ja ahne yrittäisi jotain kusettaa.

Miten täällä muuten näin innokkaasti näin huonoon provoon kommentoidaan?

Vierailija
97/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin tyhmä, että edes harkitsisi moista. Toisaalta sen kyllä uskon, että joku tyhmä ja ahne yrittäisi jotain kusettaa. Miten täällä muuten näin innokkaasti näin huonoon provoon kommentoidaan?

ei varmaan kannattaisi edes tulla koko palstalle.

Mule on ihan sama onko provo vai ei, kun on mielenkiintoinen aihe niin kommentoin.

Vierailija
98/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerankin on osallistunut perinnönjakoon. Ei siinä enää mitään keltään kärtetä, kun testamentti on ilmoilletuotu.

Taitaa ap vaan olla tuon erään tapauksen innoittamana(joka on muuten aivan eri juttu, avioliiton ulkopuolisella lapsella on täysin samat perintäoikeudet kuin avioliitossa syntyneillä lapsilla) kun näin huonoja provoja kyhäilee.

Vierailija
99/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerankin on osallistunut perinnönjakoon. Ei siinä enää mitään keltään kärtetä, kun testamentti on ilmoilletuotu. Taitaa ap vaan olla tuon erään tapauksen innoittamana(joka on muuten aivan eri juttu, avioliiton ulkopuolisella lapsella on täysin samat perintäoikeudet kuin avioliitossa syntyneillä lapsilla) kun näin huonoja provoja kyhäilee.

vaikka eivät olisi edes osallisina perinnönjaossa osallisina.

Vierailija
100/118 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletetaan, että joku oikeesti peris tollaisen summan kuin ap satuilee, kyllä siitä jo vois pikkasen omaisiaankin auttaa.

Eivät kaikki sisarpuolet ole verivihollisia, vaan ihan kokonaisia sisaruksia toisilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän