Huoltajuudesta luopuminen?
Onko kokemusta tilanteessa, jossa toinen vanhempi luopuu huoltajuudesta vapaaehtoisesti? Miten se menee käytännössä?
Meillä on mieheni kanssa tilanne, että hänellä on exänsä kanssa viisivuotias lapsi. Mies on automaattisesti merkitty lapsen isäksi, kun olivat naimisissa. Eli isyyttä ei erikseen tunnustettu tai todennettu mitenkään. Nyt kun odotamme meidän ensimmäistä yhteistä lasta on aihe noussut pinnalle. Minä koen, että jo meidän perheen muodostumiselle ja kiintymyssuhteelle olisi tärkeää että saisimme rauhassa vauvan synnyttyä keskittyä meihin. Mies on myös herännyt tähän tilanteeseen ja ollaan pohdittu, että hän voisi luopua huoltajuudesta mutta miten lähtisi purkamaan tuota automaattista isyyttä? Tuntuu ikävältä, että vieras lapsi perisi esim miehen kuoltua jotain meidän omaa, sehän asettaa meidän lapset/lapsemme myös eriarvoiseen asemaan. Miehen expuolisolle ei ole asiasta nyt vielä uskallettu puhua, sen verran kiivasluonteinen on ja saattaa myös taloudellisista syistä vastustaa tätä. Mies maksaa todella muhkeat elarit ja sen lisäksi lapsi on täällä joka toinen viikko. Joten hän tienaa aika sievoisen summan tällä lapsella, meidän kustannuksella..
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte sopinut, että miehen eka lapsi ei ole tokan sisarus? Jänniä sopimuksia ja huono trolli 0/5
No esim mun isällä on toisen naisen kanssa lapsia jotka ei oo mun ja veljen sisaruksia, ei siinä ole mitään outoa?
Sinä voit kieltäytyä kutsumasta niitä sisaruksiksi, mutta kyllä ne sitä kuitenkin on.
Sisaruksilla on sama äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitatte eroamisesta? Emme ole mieheni kanssa eroamassa! Päinvastoin, naimisiin aiomme.
Asiattomuuksiin en vastaa.
Ja tässähän oli kyse siitä, että mies on automaattisesti merkattu lapsen isäksi koska olivat naimisissa. Jos he eivät olisi olleet naimisissa lapsen synnyttyä, olisi tilanne eri.
Ettekö itse ole hölmöilleet nuorena?
Hölmöillyt? Joo. Hylännyt lapsia? En.
Eihän mies ole hylkäämässä ketään ja kyllä noin nuoret lapset nopeaa unohtaa ku ei vaan nää sitä elämästä poistunutta tyyppiä
Siis onko nyt ideana ettei mies olisi enää missään tekemisissä lapsen kanssa? Millainen mies suostuu tuollaiseen, ihan oikeasti? Kuvittelisin että jos on viisi vuotta ollut lapsen
Trollihan tämä on, vaikka onhan niitä kaikenlaisia ihmisiä olemassa. On ydinperheitäkin, joissa toinen vanhemmista suhtautuu eri tavoin lapsiinsa. Tulee mieleen yksi tuttu nainen jolla kaksi poikaa, ja puhuu ihan avoimesti tykkäävänsä toisesta enemmän (tämä nainen on perheestä jossa isällä ollut monta eri perhettä ja lapsia siellä täällä, eli saanut mallin jossa lapsista ei tarvitse välittää samanarvoisesti) ja myös yksi mies jolla neljä lasta, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa (vanhin tyttö syntynyt nuorena lyhyestä seksisuhteesta, myöhemmin perustanut perheen johon syntynyt kaksi poikaa ja tyttö) ja hän ylpeilee tuosta vanhimmasta tyttärestä sekä nuorimmasta, ja sitten perheen kingi on se ensin syntynyt poika. Näistä kolmesta on ylpeä ja panostaa heihin, mutta tuosta toisesta pojasta ei ikinä mitään missään, aivan kuin häntä ei olisi olemassakaan. En tiedä mikä syynä, se toinen poika on tosi rauhallinen ja ehkä sitten jotenkin epämiehekäs pieni mies isänsä mielestä, mutta sääliksi käy.
TArina olisi uskottavampi jos se menisi niin, että ap olisi mies ja salannut uudelta naiseltaan että hänellä on lapsi. Nyt tuo nainen on raskaana ja ap kusessa, kun naiselle selviää väkisin jossain vaiheessa hänen valehdelleen. Joten mielessä käy vaihtoehto että vain heivaisi ipanan ulos elämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nyt ideana ettei mies olisi enää missään tekemisissä lapsen kanssa? Millainen mies suostuu tuollaiseen, ihan oikeasti? Kuvittelisin että jos on viisi vuotta ollut lapsen
Vaikka mitä nykyajan propagandakirjoista luet, fakta on, että miehet ja naiset ovat biologisesti erilaisia. Valta osalla miehiä ei ole samanlaisia tunteita kuin naisilla ja kiintymyssuhde jälkikasvuun isillä ei ole likimainkaan sillä tasolla kuin äideillä.
Kyvyttömyys kiintyä ei ole tervettä, kummallakaan sukupuolella. Ihan sama mitä itsellesi asiasta valehtelet.
Tietysti on niinkin, että samankaltaiset ihmiset hakeutuvat herkästi yhteen ja syntyy kuplia, joiden sisällä käsitys terveestä ja normaalista hämärtyy. Näin ollen jonkun kokemus voi oikeasti olla, että lähes kaikki lähipiirin miehet ovat tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä, ja tulkitaan se virheellisesti normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte sopinut, että miehen eka lapsi ei ole tokan sisarus? Jänniä sopimuksia ja huono trolli 0/5
No esim mun isällä on toisen naisen kanssa lapsia jotka ei oo mun ja veljen sisaruksia, ei siinä ole mitään outoa?
Sinä voit kieltäytyä kutsumasta niitä sisaruksiksi, mutta kyllä ne sitä kuitenkin on.
Voi olla sama isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sama isäkin.
Ei, sisaruksia ollaan kun on sama äiti.
Eikö mies ole aikaisemman lapsen isä?
Huoltajuudesta voi luopua, mutta se ei vaikuta elareiihin tai perimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies ole aikaisemman lapsen isä?
Epäilen ettei ole. Ei ole samaa näköä ja muutenkin todella erilainen. Lisäksi äiti on ollut melko, no, villi aikanaan ja avioliiton aikanakin. Tämä alunperin sai mieheni eropäätöksen tekemään ja rakastumaan minuun. Minusta sellaisen lapsen, joka ei sukua ole, ei tule periä tai saada elatusta ihmiseltä joka ei ole sukulainen tai jonka kanssa ei myöskään minkäänlaista suhdetta ole.
On ikävää lukea täältä teidän julmia ja ilkeitä kommentteja. Olen raskaana ja muutenkin herkkänä näin joulunaikaan. Silti ajattelette että on ok olla ilkeä, kun asiallisesti pyysin apua tilanteeseen. Todella ajattelematonta.
Vierailija kirjoitti:
Huoltajuudesta voi luopua, mutta se ei vaikuta elareiihin tai perimiseen.
Luehan aloitus uudestaan ja ajatuksella, vai keskitytäänkö ranualla enemmän sisarusten kanssa pelehtimiseen kuin perustaitojen kanssa oppimiseen?
Ap pieni vinkki. Älä vedä kommenttejasi noin tappiin, esim. "minä en kerro missä asumme, turha kysellä, oletko itse sellainen..." on täysin turhaa. Samoin toi "todella ajattelematonta". Trollatessa nyanssit on tosi tärkeitä, jos haluaa että ihmiset menee lankaan. Nyt sua ei usko kukaan.
Toi vaan äidin lapset on keskenään sisaruksia oli ihan hauska yritys, mutta siinäkin kosahtaa, koska kukaan ei oikeasti ole noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tuollaista tarinaa.
Mitä putoa tässä on? Ihmiset eroaa ja löytää uusia kumppaneita, grow up
Ja hylkää lapsensa uuden kumppanin löytyessä. :D :D Valitettavasti näitäkin oikeasti on.
Täyssisaruuteen vaaditaan se, että on sama äiti. Se että on sama isä ei tarkoita että on sisarus. Tämä on fakta!
Vierailija kirjoitti:
Ap pieni vinkki. Älä vedä kommenttejasi noin tappiin, esim. "minä en kerro missä asumme, turha kysellä, oletko itse sellainen..." on täysin turhaa. Samoin toi "todella ajattelematonta". Trollatessa nyanssit on tosi tärkeitä, jos haluaa että ihmiset menee lankaan. Nyt sua ei usko kukaan.
Toi vaan äidin lapset on keskenään sisaruksia oli ihan hauska yritys, mutta siinäkin kosahtaa, koska kukaan ei oikeasti ole noin tyhmä.
Mitä helvettiä sä selität pelle :D:D Analysoiko joku todella noin pitkästi jotai keskustelupalstan tekstejä?! nYaNsSit on tärkeitä. Söpöä kun joku oppii uuden sanan ja luulee olevansa fiksu :')
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän täällä kirjoittele muutkin kuin aloittaja. Itse aiheeseen: Kannattaa keskustella aluksi lapsen äidin kanssa ja sitten pohtia miten edetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin Suomessa naiset ovat sellaisia tuuliviirejä, että he eroavat hetken mielijohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin Suomessa naiset ovat sellaisia tuuliviirejä, että he eroavat hetken mielijohteesta.
Suomalaiset naiset ovat todella helppoja saada sänkyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä sä selität pelle :D:D Analysoiko joku todella noin pitkästi jotai keskustelupalstan tekstejä?! nYaNsSit on tärkeitä. Söpöä kun joku oppii uuden sanan ja luulee olevansa fiksu :')
Minä olin huomaavinani pientä huumoria tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se elatusvelvollisuus silti lopu vaikka huoltajuudesta luopuisikin. Eli ette säästä rahaa. Mies maksaa vielä ainakin sen 13 vuotta.
Ja se miehen exän kanssa tehty lapsikin perii isänsä, vaikkei isä olisikaan huoltaja. Ei huoltajuus vaikuta taloudellisesti mihinkään. Vain siihen, että kuka hoitaa lapsen asioita, ja päättää esimerkiksi siitä, että saako lapselle hankkia passin. Taloudellisesti isäksi merkitty maksaa elarit, ja lapsii saa lakiosan perinnöstä, vaikkei isä olisikaan huoltaja.
Vaikka mitä nykyajan propagandakirjoista luet, fakta on, että miehet ja naiset ovat biologisesti erilaisia. Valta osalla miehiä ei ole samanlaisia tunteita kuin naisilla ja kiintymyssuhde jälkikasvuun isillä ei ole likimainkaan sillä tasolla kuin äideillä.