Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita

Vierailija
15.12.2024 |

Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?

T. Yh-äiti

Kommentit (580)

Vierailija
61/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun asumistuesta on leikattu, varsinkin yksin asuvalla vuokra menee helposti Kelan rajojen yli. Rajojen alla olevia asuntoja ei riitä kaikille eikä halvempaan kuntaan muuttaminen auta, kun se raja laskee entisestään. Kaikki eivät voi noin vain muuttaakaan kauas sosiaalisista piireistään ja työmahdollisuuksistaan tms.

Sinulle tuilla elävänä tuo tilanne voi hyvin tulla eteen viimeistään silloin, kun lapsesi muuttavat pois tai kun saatte pari vuotta peräkkäin oikein mojovan vuokrankorotuksen. Silloin maksat kaiken ylimenevän siitä ruokaan tarkoitetusta osasta.

Sitä ihmettelen itse, miten joku ei ymmärrä tätäkään asiaa? On niin laput silmillä eikä seuraa uutisia yhtään? On niin omassa erinomaisuudessaan syvällä? Omassa navassa? Tekee tällaisen aloituksen tänne? Sitä ihmettelen.

No ei ole kyllä aikoihin ollut meillä mahdollisuutta asuntoon, jossa Kelan rajat EI paukkuisi. Ja vuokra on noussut joka vuosi, viime vuonna 70€ ja tänä vuonna nousee taas. En mä arvostelisi, ellen tietäisi mistä puhutaan ja olisi omakohtaista kokemusta. 

t. Yh

Vierailija
62/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.

Yksin asuva lapseton saa vähemmän tukia kuin yksinhuoltaja. 

Sitä vuorokaudessa saatua kuutta euroa, jolla katetaan kaikki kodin ja vaatteiden puhtaudesta pukeutumiseen ja ruokaan kannattaakin lapselta kadehtia. Itse pidän tuota rahasummaa todella pienenä. Teinipoika syö kevyesti pussillisen karjalanpiirakoita pelkäksi välipalakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun asumistuesta on leikattu, varsinkin yksin asuvalla vuokra menee helposti Kelan rajojen yli. Rajojen alla olevia asuntoja ei riitä kaikille eikä halvempaan kuntaan muuttaminen auta, kun se raja laskee entisestään. Kaikki eivät voi noin vain muuttaakaan kauas sosiaalisista piireistään ja työmahdollisuuksistaan tms.

Sinulle tuilla elävänä tuo tilanne voi hyvin tulla eteen viimeistään silloin, kun lapsesi muuttavat pois tai kun saatte pari vuotta peräkkäin oikein mojovan vuokrankorotuksen. Silloin maksat kaiken ylimenevän siitä ruokaan tarkoitetusta osasta.

Sitä ihmettelen itse, miten joku ei ymmärrä tätäkään asiaa? On niin laput silmillä eikä seuraa uutisia yhtään? On niin omassa erinomaisuudessaan syvällä? Omassa navassa? Tekee tällaisen aloituksen tänne? Sitä ihmettelen.

Muutettiin tänä vuonna halvempaan asuntoon. Muuta kysyttävää?

Ap

Vierailija
64/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä sattuu ja tapahtuu. Kaikilla ei myöskään ole samanlaisia valmiuksia kohdata ongelmia ja sitten se paketti vaan leviää käsiin.

Niin sitä tullut itsellekin yllätyksiä vastaan, viimeisimpänä sairastuttiin puolison kanssa lähes yhtäaikaa. Itsellä jo ihan hyvä kuntoutustilanne, puoliso tuskin enää koskaan kuntoutuu ennalleen. Ja kyllä oli varauduttu tälläiseenkin rahallisesti. Säästöt ne silti hupenee sairauslomien pitkittyessä ja lääke, ym. hoitokuluihin. 

Vierailija
65/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat on luultavasti se syy, minulla ainakin. En saa tukia ja käyn töissä, mutta ei tahdo riittää rahat ja aina on stressi uudesta työpaikasta, kun teen pätkätöitä. Jos jään pitkäksi aikaa työttömäksi, joudun varmasti ulosottoon. Tein noin 80000. € masennuksissani velkaa, ajattelin kuolla pois ja jättää miehelleni kivan yllärin. No sitten tajusin erota. Ositusrahat kattoivat tuskin puolia veloista, joten tällä mennään.

Vierailija
66/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heillä ei ole verkostoja ja nämä sattumukset ovat kohdanneet juuri silloin kun muutenkin on ollut heikoilla. Sairaudet vievät kaikkien säästöt ja tulot. EI näitä asioita ymmärrä ellei ole kohdannut niitä. Se on vähän kuin opiskelijoiden ulina köyhyydestään. Siis opiskelijat joilla on ilmainen terveydenhoito, opiskelu ei maksa mitään ja siihen päälle vielä vanhempien taskuun sysäämä raha. Itse olin nuorena täysin tuloton ja tietysti silloin koko pyramidi romahti eli tuli lyhyelle ajalle paljon kuluja aivan järjetön tilanne josta kyllä selvisin, mutta ei ollut lasta tai lapsia kainalossa joka limitoi kyllä ihmisen valintamahdollisuuksia esim työn suhteen.

No opiskelijoilla ei kylläkään ole ilmaista terveydenhuoltoa vaan pakollinen sairaankulumaksu. Opiskelukaan ei ole ilmaista vaan kuluja tulee mm. kirjoista, opiskeluvälineistä ja matkakuluista. Eikä kaikilla todella

Hei halojaa Suomessa ei suomalaisella opiskelijalla ole lukukausimaksuja. Ulkomailla korkeakoulujen lukukausimaksut on useita tuhansia. Tutkinnon hinnaksi tulee kymmeniätuhansia ja osa ottaa lainaa näihin maksuihin. Suomalaisten bussikortti 30€ ja laskin 20€ ei ole mitään siihen. Yths:n terveydenhoitopalveluja voi opiskelija käyttää noin 40€/lukuvuosi ilman lisäkustannuksia. 

Vierailija
67/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu yh joskus valitti siitä kun rahat ei riitä kahden lapsen joululahjoihin. Mutta samalla hänellä oli rakennekynnet ja ripsienpidennykset. Niistäkin säästyneillä rahoilla saisi vuodessa monta lahjaa.

Monesti elämä on valintoja.

Merkkivaatteita ja uusia tatuointeja otetaan vähän väliä, hiuksia värjätään jatkuvasti...

Yleistämistä. Ne vaatimattomamman näköiset yksinhuoltajat jäävät ihmisiltä huomaamatta jokapäiväisessä arjessaan. Irtoripsiä ja liimoja on myyty yli 10 vuotta nettikaupoissa. Jos on kaveri, joka osaa, hän laittaa irtoripset 20€ hintaisilla tarvikkeilla. Teinitkin osaavat tehdä rakennekynsiä halutessaan eikä se edes se uuni ole kallis. Kynsilakkaa jne saa ostettua viiden punnan kaupasta halvalla.

Vierailija
68/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.

Nimenomaan lapsiin ne rahat menee. Jos minä olisin yksin elävä, asuisin halvassa n. 500€ vuokra-asunnossa ja pärjäisin etuuksilla oikein hyvin, jäisi varmasti säästöönkin. Mutta kun on ollut lapsia viimeiset 30 vuotta, ei ole koskaan rahaa jäänyt säästöön, on tilanne ollut minkä hyvänsä. Ja lapsiluku on 3 vaikka suunnitelma oli kaksi, koska toisena tuli kaksoset. Kaikki on pitänyt maksaa tuplana ja asunto piti vaihtaa isompaan.

Yksin asuva työtön joutuu maksamaan kaikki itse esim. isommat ruokapakkaukset, koko vuokran jne. Ei ole ketään puolim

Paitsi jos sattuu esim kombo pienipalkkainen ja työtön plus omistusasunto vuonna 2025. Laskin että tällaisessa tilanteessa meidän perheelle jäisi 1200€ asumiskulujen jälkeen ruokaan ja no muuhun neljälle henkilölle. Kaksi teiniä jotka syö enemmän kuin me aikuiset. Toisesta ei saa enää lapsilisää kun täytti 17v. No, onneksi meillä on sentään säästöjä jos tällainen tilanne eteen tulee. 

Vierailija
69/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin olet saanut rahat riittämään kun olet saanut tukia. On paljon ihmisiä, jotka eivät saa tukia. Elämä alkaa lainalla, jotta pääsee opiskelemaan. Kun valmistuu ja ei saa työpaikkaa heti ja lainan korot juoksevat. Hädissään perustat oman yrityksen että saisi töitä. Lisää lainaa ja konkurssi. Olet ollut yrittäjä, et saa ansiosidonnaista tai muita tukia. Päädyt karenssiin. Lainojen kulut juoksevat ja laina kasvaa. Menee asunto. Näin se onnistuu. 

Vierailija
70/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömän yh-äidin lapsena sanoisin auto, alko, tupakka, tatuoinnit, hiukset, kynnet, ripset, kulmat, puhelin, lemmikit ja kallis ja uusi maku. Lisätään vielä ennakoimattomuus, suunnittelemattomuus ja harkinnan puute.

Vierailija
71/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voi muuttaa halvempaan asuntoon. Niin minäkin olen tehnyt.

Älkääkä sanoko, ettei niitä ole. Kyllä on jos vaatimuksistaan vähän tinkii.

Tämä!

Vierailija
72/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitukset vaihtuvat ja vuodet kuluvat. Välillä mennään yhteen suuntaan ja välillä toiseen. Suomi on vähän huonossa paikassa maantieteellisesti. Välillä täältä on lähdetty sankoin joukoin kohti uutta ja välillä kitkuteltu eteen päin. Poliitikot ovat vähän sellaisia sirkuspellejä joita on pakko sietää. 

Vierailija
73/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sopeutuu sekä kunnon tuloihin että taas pienempiin, saa riittämään rahansa.  Jos ei täydellistä epätoivoa, niin turvaverkon puuttuminen nähty aika hyvin.

Tukea perheelle silti itse annettu, "onks sulla rahaa.."

Vierailija
74/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heillä ei ole verkostoja ja nämä sattumukset ovat kohdanneet juuri silloin kun muutenkin on ollut heikoilla. Sairaudet vievät kaikkien säästöt ja tulot. EI näitä asioita ymmärrä ellei ole kohdannut niitä. Se on vähän kuin opiskelijoiden ulina köyhyydestään. Siis opiskelijat joilla on ilmainen terveydenhoito, opiskelu ei maksa mitään ja siihen päälle vielä vanhempien taskuun sysäämä raha. Itse olin nuorena täysin tuloton ja tietysti silloin koko pyramidi romahti eli tuli lyhyelle ajalle paljon kuluja aivan järjetön tilanne josta kyllä selvisin, mutta ei ollut lasta tai lapsia kainalossa joka limitoi kyllä ihmisen valintamahdollisuuksia esim työn suhteen.

No opiskelijoilla ei kylläkään ole ilmaista terveydenhuoltoa vaan pakollinen sairaankulumaksu. Opiskelukaan ei ole ilmaista vaan kuluja tulee mm. kirjoista, opiskeluv

Niin? Väittämäsi olivat siitä huolimatta virheellisiä. Suomessa ei ole lukukausimaksuja, sen sijaan on esim. todella korkea verotus, jolla ne lukukausimaksut käytännössä ihmisiltä verotetaan. Myös siltä opiskelijalta nyt ja tulevaisuudessa. Ilmaisia lounaita ei ole eikä rahataikaseiniä, vaikka joku asia Suomessa olisi jollekin ryhmälle maksuton. 

Vierailija
75/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä ruikutustarinoissa on joku perheellinen, yksinhuoltaja, jolla monta lasta ja sitten ruukutetaan kun ei ole varaa ostaa lapsille joululahjoja tai ei ole varaa ostaa vaippoja. No hei, ei yksinasuvillakaan ole varaa ostaa vessapaperia eikä varaa ostaa tai saada joululahjoja, ei ole rahaa ostaa talvikenkiä, ei ole rahaa ostaa talvitakkia jne.

Yksinhuoltaja, jolla ajokortti, no hei, miksi ei mene siivoamaan, varmasti on tarvetta ajokortillisille siivoojille tms. Yksinasuvan pitäisi olla aina muuttamassa kerran vuodessa kun ei ole rahaa, miksi yksinhuoltajalta ei vaadita muuttamista halvempaan ja lähemmäksi mahdollisia työpaikkoja? Tuolla koulutuksella varmasti voi hakea siivoustöihin tai vaikkapa kouluihin avustajaksi, eikö ne just halua ihmisiä, joilla on itsellään lapsia sinne töihin?

Vierailija
76/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..

Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.

Otahan ensin selvä : Kaikki taksimatkat, kaikki sädehoidot, kaikki lääkkeet, kaikki sairaalamaksut, kaikki solusalpaajahoidot. Ei niitä samaan nippuun yhdistetä, moneen on aivan oma " kattojärjestelmä". Ja vielä huomionarvoinen asia , kaikki ei asu sairaaloiden naapurissa...

Vierailija
77/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan lapsiin ne rahat menee. Jos minä olisin yksin elävä, asuisin halvassa n. 500€ vuokra-asunnossa ja pärjäisin etuuksilla oikein hyvin, jäisi varmasti säästöönkin. Mutta kun on ollut lapsia viimeiset 30 vuotta, ei ole koskaan rahaa jäänyt säästöön, on tilanne ollut minkä hyvänsä. Ja lapsiluku on 3 vaikka suunnitelma oli kaksi, koska toisena tuli kaksoset. Kaikki on pitänyt maksaa tuplana ja asunto piti vaihtaa isompaan.

Yksin asuva työtön joutuu maksamaan kaikki itse esim. isommat ruoka

Kyllähän 1200e hyvin riittää kuukauden ruokiin.

Vierailija
78/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi koskaan tietää toisen tilannetta. Itse menetin erossa lähes kaikki tavarani. Turvakotiin sain mukaan vain pienen kassillisen vaatetta. Tulona kolmensadan kotihoidontuki. Omilta vanhemmilta ei sitten mitään apua. Nälkä tuli tutuksi kyllä. Näin joulun alla voisit vierailla turvakodissa juttelemassa siellä olevien kanssa ja kuuntelemassa jokaisen yksilöllisen tarinan, voisi avartaa mieltäsi.

-toinen yh-äiti

Ai turvakodissa nälkä tuli tutuksi? Ei nyt sentään liioitella. Varmasti siellä taustalla monilla on rankkoja kokemuksia, sen takia noita yhteiskunnan turvaverkkoja on olemassa että pääsee turvaan ja saa apua, taloudellista ja muutakin. Eikä ap tai kukaan muukaan varmasti nyt siinä tilanteessa niiden käyttöä paheksukkaan, eli ei liity aloituksen aiheeseen. 

t. Yh 

Älä viitsi saivarrella. Turvakodissa ollaan suhteellisen pieni hetki koko prosessista. Ja itse asiassa kirjaimellisesti ottaen olin nälissäni turvakodissa. Ne päivät ovat kiireisiä, juostaan eri viranomaisilla, mm. poliisilla, lääkärillä, lasussa, perheterapiassa, oikeusaputoimistossa, asianajajalla, lastenvalvojalla, ja etsitään asuntoa, ei se hotelliloma ole. Kun tulet illalla taloon kaiken juoksun jälkeen, tarjolla on kylmä jugurtti. Kyllä olin monesti nälissäni myös siellä tilanteesta johtuen, mutta se ei ollut nyt pointti. Mistä sitä paitsi tiedät, mitä ap tarkoitti, miksi alat selitellä toisen sanomisia?

Vierailija
79/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opiskelijoilla ei kylläkään ole ilmaista terveydenhuoltoa vaan pakollinen sairaankulumaksu. Opiskelukaan ei ole ilmaista vaan kuluja tulee mm. kirjoista, opiskeluv

Opiskelijat joutuvat ottamaan lainaa, mikäli eivät voi tehdä hanttihommia opintojensa sivussa. Niitä ei ole kaikille ja kaikkien opintojen kanssa sellaiset eivät edes sovi yhteen. Kesälomaa on 2,5 kuukautta ja siinä ajassa ei kyllä mitään rikkauksia ansaita. Sen jälkeen takaisin opiskelemaan. Moni opiskelijoita kadehtiva muistelee aikaa 1990-luvulla, jolloin ei ollut kovaa painetta valmistua opinnoista kuten nykyään on.

Vierailija
80/580 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva työtön joutuu maksamaan kaikki itse esim. isommat ruoka

No, työttömälle omistusasujalle jää käteen ansiosidonnainen tai työttömyystuki, mikä sekin on isompi summa kuin työttömälle vuokralla asujalle.