Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Mäkään en ymmärrä. Pienillä tuloilla olen koko ikäni elänyt. Enkä ole koskaan ollut toimeentulotukeen edes oikeutettu. Aina olen ollut just jonkun 50e verran liian rikas.
En oikeasti jaksa enää näitä valittajia.
No mieti että joku pitkä urheileva nuori mies kuluttaa 2 - 3 kertaa enemmän kaloreita päivässä kun sinä eli ruokakulut on jopa 3 kertaa isommat kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi koskaan tietää toisen tilannetta. Itse menetin erossa lähes kaikki tavarani. Turvakotiin sain mukaan vain pienen kassillisen vaatetta. Tulona kolmensadan kotihoidontuki. Omilta vanhemmilta ei sitten mitään apua. Nälkä tuli tutuksi kyllä. Näin joulun alla voisit vierailla turvakodissa juttelemassa siellä olevien kanssa ja kuuntelemassa jokaisen yksilöllisen tarinan, voisi avartaa mieltäsi.
-toinen yh-äiti
Ai turvakodissa nälkä tuli tutuksi? Ei nyt sentään liioitella. Varmasti siellä taustalla monilla on rankkoja kokemuksia, sen takia noita yhteiskunnan turvaverkkoja on olemassa että pääsee turvaan ja saa apua, taloudellista ja muutakin. Eikä ap tai kukaan muukaan varmasti nyt siinä tilanteessa niiden käyttöä paheksukkaan, eli ei liity aloituksen aiheeseen.
t. Yh
Mikset ole hankkinut kunnon hyväpalkkaista työtä vaan työttömänäkin haukut toisten rahankäyttöä? Lokki se olet sinäkin
Nyt kun asumistuesta on leikattu, varsinkin yksin asuvalla vuokra menee helposti Kelan rajojen yli. Rajojen alla olevia asuntoja ei riitä kaikille eikä halvempaan kuntaan muuttaminen auta, kun se raja laskee entisestään. Kaikki eivät voi noin vain muuttaakaan kauas sosiaalisista piireistään ja työmahdollisuuksistaan tms.
Sinulle tuilla elävänä tuo tilanne voi hyvin tulla eteen viimeistään silloin, kun lapsesi muuttavat pois tai kun saatte pari vuotta peräkkäin oikein mojovan vuokrankorotuksen. Silloin maksat kaiken ylimenevän siitä ruokaan tarkoitetusta osasta.
Sitä ihmettelen itse, miten joku ei ymmärrä tätäkään asiaa? On niin laput silmillä eikä seuraa uutisia yhtään? On niin omassa erinomaisuudessaan syvällä? Omassa navassa? Tekee tällaisen aloituksen tänne? Sitä ihmettelen.
Täytyy sanoa. Et kun käy matalapalkka alan hommissa välillä. Ja jos se on sellainen joka vaatii autoa. Se on vähintään 3000 euroa rahasta pois.
On myös iso ero jos maksaa kämpän vuokrasta 200 itse tai 270.
Leikkausten jälkeen on pitänyt karsia ja suunnitella. Kerätä pulloja. Toimeentulotukea emme saa lapsen säästöjen vuoksi. Auton laitoin pois 5 vuotta sitten. Selkä on niin sökö, ettei sillä istuta. Rajoittaa sitten työpaikkojen määrää mihin voi hakea.
Nämä joilla ne rahat eivät riitä. Ei ole taitoa nähdä niitä rahareikiään. Taloutta ei suunnitella. Perheessä voi olla allergioita tai ruokarajoiteita. Jos oma pesuaineeni pyykeille maksaa 2,45. Kaikki eivät voi sitä käyttää. Leipäjauhoni 0,89 ja jopa hiiva on alelaputettua. Kaikki eivät sitäkään voi syödä.
Osalla ei ole silmää, eikä kykyä tehdä halpaa ruokaa. Jos puuttuu pakastin. Eipä sitä alelappuhiivaakaan voi pakastaa. Eikä leipää.
Sitten tosiaan päihdeongelmaiset ja luotolla elävät. Laitetaan osareihin kuluina 500 vuodessa eikä säästetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Nimenomaan lapsiin ne rahat menee. Jos minä olisin yksin elävä, asuisin halvassa n. 500€ vuokra-asunnossa ja pärjäisin etuuksilla oikein hyvin, jäisi varmasti säästöönkin. Mutta kun on ollut lapsia viimeiset 30 vuotta, ei ole koskaan rahaa jäänyt säästöön, on tilanne ollut minkä hyvänsä. Ja lapsiluku on 3 vaikka suunnitelma oli kaksi, koska toisena tuli kaksoset. Kaikki on pitänyt maksaa tuplana ja asunto piti vaihtaa isompaan.
Yksin asuva työtön joutuu maksamaan kaikki itse esim. isommat ruokapakkaukset, koko vuokran jne. Ei ole ketään puolimattamassa vuokraa eikä ketään jeesaamassa jos nyt ei olekaan johonkin varaa. Perhepakkauksetkin tulevay halvemmaksi kun kaksin maksaa. Työnantajat ottavat töihin helpommin ja vakinaistavat perheellisen helpommin kuin sinkun, sinkku taas saa helpommim kenkää mikä minkälin tekosyyn varjolla.
Köyhillä ylipainoa 50kg, tupakka ja kalja maistuu. Siinä olis varaa kuluja karsia. Sitten kun on posket lommolla ja tupakointi sekä alkoholi pois niin alkaa olla rajoittimella köyhyysasteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..
Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.
Ihan hyvin voi muuttaa halvempaan asuntoon. Niin minäkin olen tehnyt.
Älkääkä sanoko, ettei niitä ole. Kyllä on jos vaatimuksistaan vähän tinkii.
"Yksin asuva työtön ei saa mistään jouluavustuksia, lahjakortteja, joululahjoja niin kuin yksinhuoltajat."
Olen itse aikuinen ihminen enkä kaipaa joululahjoja itselleni. Ostan harvoin muutenkaan itselleni mitään, yleensä aina vain lapsille. Ja juu, ikinä ei olla näitä jouluavustuksia haettu kun ei ole ollut tarpeen mutta jotenkin naurattaa nämä yhyy, mulle ei ole keräystä - jutut, sorry nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Kylläpä olet hieno ihminen.
Luuletko, että kukaan valitsee mt-ongelman itselleen? Tai että kaikki käyttävät alkoa?
Katkeruus ei pue sinuakaan.
Mistä minä olen katkera?? Ei minulla ole alko-tai mt-ongelmia. Lapset on isoja, yh:na pärjäsin hyvin.
Vain itseään nostavat paremmintietäjät jaksavat ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ymmärrä. Pienillä tuloilla olen koko ikäni elänyt. Enkä ole koskaan ollut toimeentulotukeen edes oikeutettu. Aina olen ollut just jonkun 50e verran liian rikas.
En oikeasti jaksa enää näitä valittajia.
Tämä 👆 Siis eniten ärsyttää ne jotka valittaa vuodesta toiseen ja samalla tekee lisää lapsia. Kun kyllä täällä moni muukin niillä pienillä tuloilla joutuu tulee toimeen, eikä koko ajan kinua päälle jotain extraa. Noissa joulukeräyksissäkin on tosi usein tarinoita kuten: isä ja äiti ja kolme lasta + vauva tulossa, pitempään jo ollut tiukkaa ja nyt ei ole varaa ostaa yhtään lahjaa eikä ruokaa jouluksi eikä vauvalle ees vaippoja. Niin joo sori, ei kyllä riitä ymmärrys eikä empatia. Niin ehkä jonkun vaan pitäis heille joskus sanoa, et hei, nyt on aika alkaa ottaa itsekin vastuuta omista valinnoista ja elämästä.
t. Yh
Jep jep, listaapas ne kaikki tukiaiset yms. avustukset, mitkä kilahtavat tilillesi joka kuukausi.
t. Oman ja lapsesi elämisen rahoittava lapseton veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa. Et kun käy matalapalkka alan hommissa välillä. Ja jos se on sellainen joka vaatii autoa. Se on vähintään 3000 euroa rahasta pois.
On myös iso ero jos maksaa kämpän vuokrasta 200 itse tai 270.
Leikkausten jälkeen on pitänyt karsia ja suunnitella. Kerätä pulloja. Toimeentulotukea emme saa lapsen säästöjen vuoksi. Auton laitoin pois 5 vuotta sitten. Selkä on niin sökö, ettei sillä istuta. Rajoittaa sitten työpaikkojen määrää mihin voi hakea.
Nämä joilla ne rahat eivät riitä. Ei ole taitoa nähdä niitä rahareikiään. Taloutta ei suunnitella. Perheessä voi olla allergioita tai ruokarajoiteita. Jos oma pesuaineeni pyykeille maksaa 2,45. Kaikki eivät voi sitä käyttää. Leipäjauhoni 0,89 ja jopa hiiva on alelaputettua. Kaikki eivät sitäkään voi syödä.
Osalla ei ole silmää, eikä kykyä tehdä halpaa ruokaa. Jos puuttuu pakastin. Eipä sitä alelappuhiivaakaan voi pakastaa. Eikä leipää.
Se on helppo sanoa ihmisen, jolla ei ole minkäänlaisia allergioita kuin joillakin voi olla vaikka minkälaista allergiaa, ei voi ostaa laktoosillisia tuotteita (halvempia kuin laktoosittomat), ei voi syödä gluteenillisia tuotteita (halvempia kuin gluteenittomat), ei voi syödä mausteita, hedelmiä, juureksia kuin kaikille allerginen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..
Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.
Ja köyhälle nämä loputkin maksetaan toimeentulotukena. Suomessa ei kenenkään talous mene miinukselle sairaskulujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi koskaan tietää toisen tilannetta. Itse menetin erossa lähes kaikki tavarani. Turvakotiin sain mukaan vain pienen kassillisen vaatetta. Tulona kolmensadan kotihoidontuki. Omilta vanhemmilta ei sitten mitään apua. Nälkä tuli tutuksi kyllä. Näin joulun alla voisit vierailla turvakodissa juttelemassa siellä olevien kanssa ja kuuntelemassa jokaisen yksilöllisen tarinan, voisi avartaa mieltäsi.
-toinen yh-äiti
Ai turvakodissa nälkä tuli tutuksi? Ei nyt sentään liioitella. Varmasti siellä taustalla monilla on rankkoja kokemuksia, sen takia noita yhteiskunnan turvaverkkoja on olemassa että pääsee turvaan ja saa apua, taloudellista ja muutakin. Eikä ap tai kukaan muukaan varmasti nyt siinä tilanteessa niiden käyttöä paheksukkaan, eli ei liity aloituksen aiheeseen.
t. Yh
Sinä olet joku ylilaudalta tipahtanut persu, etkä oikea yh.
Vierailija kirjoitti:
Jep jep, listaapas ne kaikki tukiaiset yms. avustukset, mitkä kilahtavat tilillesi joka kuukausi.
t. Oman ja lapsesi elämisen rahoittava lapseton veronmaksaja
Ansiosidonnainen ja asumistuki, elatusmaksu tulee lapsen isältä.
Ap