Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Kylläpä olet hieno ihminen.
Luuletko, että kukaan valitsee mt-ongelman itselleen? Tai että kaikki käyttävät alkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä tuo isojakin yllätyksiä, sairauksia hoitokuluineen ja ansionmenetyksineen. Onkin pidettävä autoa ansiotuloja saadakseen. Mukava, kohtuuhintainen ja sopivalla paikalla oleva vuokra-asunto myydään alta, tulee muuttokustannuksia, eikä uudessa paikassa ole pakastinta ja pyykkituvassa pesukonetta. Yksinhuoltajan lasten toinen vanhempi ei maksa asiallisesti, ei edes pientä lahjaa lapselleen anna puhumattakaan luonapidosta kuluineen.
Toki on myös suunnittelemattomuutta, esim. hankintoja tehdään ennen kuin on täysi varmuus maksukyvystä. Kallita tapoja kuten tupakointi.
Ihan samoja haasteita olen kohdannut, eikä tarvii jouluavusta kerjätä ruokia ja lahjoja. Ja siis huom! Toki aina on niitä jotka ihan oikeasti hetkellisesti sen avun tarviivat. Mutta kyllä tosi paljon on niitä, jotka tarttis ihan muuta apua kuin taloudellista. Eli tukea sen oman elämänhallinnan parantamiseen, kos
Mitä, jos keskittyisit ihan sen oman elämäsi hallintaan? Jättäisit toisten kontrolloinnin vähemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Ei mulla sen isompia rahoja ole kuin muillakaan, tällä hetkellä olen työttömänä.
Ap
Sama juttu, nettoansiot 800 e per kuu. Ei naurata.
Rahataidot ei katso tulotasoa. Ks vaikkapa Raharemontti ohjelmaa. Taidot on onneksi kuitenkin opeteltavissa ja tähän avuksi käy Juntusen Vaurastu viisaasti kirja. Monilla vaan ln jo lähtökohtaisesti huono asenne rahataitojen oppimiseen.
Toki on sit kaikenlaisia elämäntilanteita, joissa pakka voi kaatua, mutta nekin kyllä otetaan kirjassa huomioon.
Hienoa ap, että sulla on rahataidot hallussa! Vielä vähän panostusta niin alkaa säästöönkin kertymään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Yksin asuva lapseton saa vähemmän tukia kuin yksinhuoltaja.
Tottakai saa, kun on vähemmän menojakin. Suhteessa kuitenkin ihan samat, kun toimeentulotuen periaatteilla lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä tuo isojakin yllätyksiä, sairauksia hoitokuluineen ja ansionmenetyksineen. Onkin pidettävä autoa ansiotuloja saadakseen. Mukava, kohtuuhintainen ja sopivalla paikalla oleva vuokra-asunto myydään alta, tulee muuttokustannuksia, eikä uudessa paikassa ole pakastinta ja pyykkituvassa pesukonetta. Yksinhuoltajan lasten toinen vanhempi ei maksa asiallisesti, ei edes pientä lahjaa lapselleen anna puhumattakaan luonapidosta kuluineen.
Toki on myös suunnittelemattomuutta, esim. hankintoja tehdään ennen kuin on täysi varmuus maksukyvystä. Kallita tapoja kuten tupakointi.
Ihan samoja haasteita olen kohdannut, eikä tarvii jouluavusta kerjätä ruokia ja lahjoja. Ja siis huom! Toki aina on niitä jotka ihan oikeasti hetkellisesti sen avun tarviivat. Mutta kyllä tosi paljon on niitä, jotka tarttis ihan muuta apua kuin taloudellista. Eli
Kyllä esim. jouluruokakasseja jaetaan ihan lapsettomille, tai järjestetään jouluruokailuja. Ja ne joulupuun lahjat on lapsille, ei sille yksinhuoltajalle itselleen.
Jotkut aloittavat itsenäisen elämänsä nollatason sijaan miinukselta. Sen huomioiden ymmärrän hyvinkin.
Mä kuulun nykyään ylimpään tulodesiiliin, ja kovan työn lisäksi tilanteeseen on vielä enemmän vaikuttanut onni. Voisin käsittääkseni olla myös köyhä.
Lukion jälkeen mulla oli jo parilta vuodelta opintolainaa. Siitä lähtökohdasta useimmiten alkaa dominoefekti.
Mä olen keskituloinen, tavallinen työssäkäyvä, ja kyllä mulla on aika usein rahat loppu. Siis niin loppu, että pitää laskea jotain kolikoita, jotta perhe saa loppukuusta ruokaa. Siitäkin huolimatta, että pihtaillaan kaikessa muutenkin kuukauden varrella.
Mihin ne rahat menee? Ruokaan ja laskuihin. Mitään rakennekynsiä tai tatuointeja en ole koskaan ottanut, kampaajalla en käy, tupakkaa tai alkoholia en käytä, ei ole rahaa niihin.
Mulla todettiin pari viikkoa sitten krooninen sairaus, johon ei ole parannuskeinoa. Se on syönyt työkykyäni jo monen vuoden ajan, eikä diagnoosi tuo muuta helpotusta kuin että nyt tiedän, mistä on kyse eikä vika ole mun päässäni. Mutta mitään tukia tästä eteenpäin voi saada, poislukien lääkkeiden mahdollinen Kela-korvaus. Diagnoosista huolimatta täytyy edelleen pystyä käymään töissä, vaikka ei rahkeet riittäisi.
Vaihtaisinko osia työttömän, mt-ongelmaisen yksinhuoltajan kanssa, joka näitä tukia saa? En missään nimessä. Kun en saa tukia, olen vapaa järjestämään elämäni kuten parhaaksi näen, ei tarvitse selittää ja raportoida Kelalle mitään (apteekki hoitaa lääkkeiden raportoimisen), tuloni ovat verojen ja sivukulujen jälkeen kokonaan omia eikä niitä voi mikään viranomainen vaatia jälkeenpäin maksettaviksi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heillä ei ole verkostoja ja nämä sattumukset ovat kohdanneet juuri silloin kun muutenkin on ollut heikoilla. Sairaudet vievät kaikkien säästöt ja tulot. EI näitä asioita ymmärrä ellei ole kohdannut niitä. Se on vähän kuin opiskelijoiden ulina köyhyydestään. Siis opiskelijat joilla on ilmainen terveydenhoito, opiskelu ei maksa mitään ja siihen päälle vielä vanhempien taskuun sysäämä raha. Itse olin nuorena täysin tuloton ja tietysti silloin koko pyramidi romahti eli tuli lyhyelle ajalle paljon kuluja aivan järjetön tilanne josta kyllä selvisin, mutta ei ollut lasta tai lapsia kainalossa joka limitoi kyllä ihmisen valintamahdollisuuksia esim työn suhteen.
No opiskelijoilla ei kylläkään ole ilmaista terveydenhuoltoa vaan pakollinen sairaankulumaksu. Opiskelukaan ei ole ilmaista vaan kuluja tulee mm. kirjoista, opiskeluvälineistä ja matkakuluista. Eikä kaikilla todellakaan ole vanhempia, jotka sysää taskut rahaa täyteen. Myös opiskelijalla voi olla haasteita elämässä esim. terveyden suhteen, tai ihan vaikkapa niitä omia lapsia. Että minkäslaisten lasien läpi sä nyt itse asioita katsot, et ainakaan kovin laajasti nähtävästi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa elämänhallinta on jo kauan ollut kadoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Luuletko, että kukaan valitsee mt-ongelman itselleen? Tai että kaikki käyttävät alkoa?
Katkeruus ei pue sinuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Yh
Sanoinko niin?
Mielenterveysongelmille voi myös itse tehdä paljon, moni ei tee, ei vaikka apua tulisi ovista ja ikkunoista.
t. Yh
Et sinä voi koskaan tietää toisen tilannetta. Itse menetin erossa lähes kaikki tavarani. Turvakotiin sain mukaan vain pienen kassillisen vaatetta. Tulona kolmensadan kotihoidontuki. Omilta vanhemmilta ei sitten mitään apua. Nälkä tuli tutuksi kyllä. Näin joulun alla voisit vierailla turvakodissa juttelemassa siellä olevien kanssa ja kuuntelemassa jokaisen yksilöllisen tarinan, voisi avartaa mieltäsi.
-toinen yh-äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoja haasteita olen kohdannut, eikä tarvii jouluavusta kerjätä ruokia ja lahjoja. Ja siis huom! Toki aina on niitä jotka ihan oikeasti hetkellisesti sen avun tarviivat. Mutta kyllä tosi paljon on niitä, jotka tarttis ihan muuta apua kuin taloudellista. Eli
Kontrolloinnin? Ihan keskityn elämässäni itseeni, kiitos huolenpidosta. Täällä keskustelupalstalla saa kuitenkin jokainen vapaasti kertoa kokemuksiaan ja näkemyksiään. Jos se sua kaivelee niin mene pois?
t. Yh
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lapsiin ne rahat menee. Jos minä olisin yksin elävä, asuisin halvassa n. 500€ vuokra-asunnossa ja pärjäisin etuuksilla oikein hyvin, jäisi varmasti säästöönkin. Mutta kun on ollut lapsia viimeiset 30 vuotta, ei ole koskaan rahaa jäänyt säästöön, on tilanne ollut minkä hyvänsä. Ja lapsiluku on 3 vaikka suunnitelma oli kaksi, koska toisena tuli kaksoset. Kaikki on pitänyt maksaa tuplana ja asunto piti vaihtaa isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuva lapseton saa vähemmän tukia kuin yksinhuoltaja.
Yksin asuvalla lapsettomalla on myös huomattavasti vähemmän kuluja kuin yh:lla.
Tämä on köyhien vähättelyä. Ihmisillä on kuluja riippumatta kuka on.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keskituloinen, tavallinen työssäkäyvä, ja kyllä mulla on aika usein rahat loppu. Siis niin loppu, että pitää laskea jotain kolikoita, jotta perhe saa loppukuusta ruokaa. Siitäkin huolimatta, että pihtaillaan kaikessa muutenkin kuukauden varrella.
Mihin ne rahat menee? Ruokaan ja laskuihin. Mitään rakennekynsiä tai tatuointeja en ole koskaan ottanut, kampaajalla en käy, tupakkaa tai alkoholia en käytä, ei ole rahaa niihin.
Mihis ne rahat menee? Liian iso asuntolaina? Liian kallis auto?
Mä oon aina ollut pienituloinen ja nyt työtön (en saa kuin ansiosidonnaisen 1200 e) eikä ole ollut koskaan rahapulaa. Osakesalkku löytyy kun olen sinnikkäästi säästänyt ja sijoittanut. Olen jo nuorena opetellut hyvät rahataidot, ainut mikä ei suju on tuo tienaaminen kun kouluttautumisesta huolimatta olen juminut ruohonjuuritasolle ja nyt en työllisty millään. Onneks on säästöt ni en oo ihan lirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heillä ei ole verkostoja ja nämä sattumukset ovat kohdanneet juuri silloin kun muutenkin on ollut heikoilla. Sairaudet vievät kaikkien säästöt ja tulot. EI näitä asioita ymmärrä ellei ole kohdannut niitä. Se on vähän kuin opiskelijoiden ulina köyhyydestään. Siis opiskelijat joilla on ilmainen terveydenhoito, opiskelu ei maksa mitään ja siihen päälle vielä vanhempien taskuun sysäämä raha. Itse olin nuorena täysin tuloton ja tietysti silloin koko pyramidi romahti eli tuli lyhyelle ajalle paljon kuluja aivan järjetön tilanne josta kyllä selvisin, mutta ei ollut lasta tai lapsia kainalossa joka limitoi kyllä ihmisen valintamahdollisuuksia esim työn suhteen.
No opiskelijoilla ei kylläkään ole ilmaista terveydenhuoltoa vaan pakollinen sairaankulumaksu. Opiskelukaan ei ole ilmaista vaan kuluja tulee mm. kirjoista, opiskeluvälineistä ja matkakuluista. Eikä kaikilla todella
Ei opiskelijat ole erityisen köyhiä jos nostavat kaikki tuet ja tekevöt töitä sallitun maksimimäärän. Enemmän he saavat tukia yhteensä kuin yksin asuvat työttömät toimeentulotukisaajat.
Hallitus aiheuttaa mielenterveyden ongelmia työttömyydellä ja muulla kiristyksellä. Kohta on nuorisosta suuri osa mt eläkkeellä.