Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heillä ei ole verkostoja ja nämä sattumukset ovat kohdanneet juuri silloin kun muutenkin on ollut heikoilla. Sairaudet vievät kaikkien säästöt ja tulot. EI näitä asioita ymmärrä ellei ole kohdannut niitä. Se on vähän kuin opiskelijoiden ulina köyhyydestään. Siis opiskelijat joilla on ilmainen terveydenhoito, opiskelu ei maksa mitään ja siihen päälle vielä vanhempien taskuun sysäämä raha. Itse olin nuorena täysin tuloton ja tietysti silloin koko pyramidi romahti eli tuli lyhyelle ajalle paljon kuluja aivan järjetön tilanne josta kyllä selvisin, mutta ei ollut lasta tai lapsia kainalossa joka limitoi kyllä ihmisen valintamahdollisuuksia esim työn suhteen.
No opiskelijoilla ei kylläkään ole ilmaista terveydenhuoltoa vaan pakollinen sairaankulumaksu. Opiskelukaan ei ole
Eivät olleet virheellisiä.
Jos on velaton omistusasunto eikä mitään muutakaan velkaa niin työttömälle omistusasujalle jää käteen ansiosidonnainen tai työttömyystuki. Näin ollen velattomalle omistusasujalle jää enemmän rahaa käteen kuin työttömälle vuokralla asujalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..
Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.
Otahan ensin selvä : Kaikki taksimatkat, kaikki sädehoidot, kaikki lääkkeet, kaikki sairaalamaksut, kaikki solusalpaajahoidot. Ei niitä samaan nippuun yhdistetä, moneen on aivan oma " kattojärjestelmä". Ja vielä huomionarvoinen asia , kaikki ei asu sairaaloiden naapurissa...
Hän on niinkin tyhmä ettei tiedä, kun vuosi vaihtuu niin kaikki nollataan. Aloita taas uudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä ylipainoa 50kg, tupakka ja kalja maistuu. Siinä olis varaa kuluja karsia. Sitten kun on posket lommolla ja tupakointi sekä alkoholi pois niin alkaa olla rajoittimella köyhyysasteessa.
Stressin kohottama kortisoli toimii siten, ettei rasva pala miinuskaloreillakaan ja kehossa rasva hakeutuu keskivartalolle. Monesti halvimmat ruoat ovat tehty ravinneaineköyhistä aineksista, joihin kuuluu valkeat jauhot, fruktoosi-/glukoosisiirappi, kova rasva, MSG jne.
Stressi aiheuttaa unettomuutta ja unenpuute tunnetusti lihottaa.
Oletko ap koskaan opiskellut yliopistossa ja joutunut ottamaan isoa opintovelkaa, ihan ruoan ja kroonisen sairauden sairaalamaksujen maksamiseen ja kesien yli elämiseen laman aikana, kun vuokra pitää kuitenkin maksaa täysimääräisenä? Siitä se velkaantuminen itselläni alkoi. Veikkaan ettet ole.
No mutta, sähän olet toiminut sitten aina oikein ja sulla asiat on hiton hyvin kun sulla ei ole koskaan rahat loppuneet. Mikä tämän keskustelun pointti nyt oli? Päteä toisille pienituloisille kuinka hyvin olet asiasi hoitanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..
Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.
Otahan ensin selvä : Kaikki taksimatkat, kaikki sädehoidot, kaikki lääkkeet, kaikki sairaalamaksut, kaikki solusalpaajahoidot. Ei niitä samaan nippuun yhdistetä, moneen on aivan oma " kattojärjestelmä". Ja vielä huomionarvoinen asia , kaikki ei asu sairaaloiden naapurissa...
No nytkö näillä kaikilla yh-äideillä on ollut syöpä? Eikö toimeentulotuessa huomioida sairaalamaksut ja lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap koskaan opiskellut yliopistossa ja joutunut ottamaan isoa opintovelkaa, ihan ruoan ja kroonisen sairauden sairaalamaksujen maksamiseen ja kesien yli elämiseen laman aikana, kun vuokra pitää kuitenkin maksaa täysimääräisenä? Siitä se velkaantuminen itselläni alkoi. Veikkaan ettet ole.
Tällä hetkellä opintolainaa jäljellä 16 000 euroa, kuten tuolla jo aiemmin mainitsin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Yksin asuva työtön ei saa mistään jouluavustuksia, lahjakortteja, joululahjoja niin kuin yksinhuoltajat."
Olen itse aikuinen ihminen enkä kaipaa joululahjoja itselleni. Ostan harvoin muutenkaan itselleni mitään, yleensä aina vain lapsille. Ja juu, ikinä ei olla näitä jouluavustuksia haettu kun ei ole ollut tarpeen mutta jotenkin naurattaa nämä yhyy, mulle ei ole keräystä - jutut, sorry nyt vaan.
Suomen jokainen kansalainen voi hakea EU:n ruoka-apulahjakortin diakonilta. Ei tarvi olla uskovainen tai kuulua kirkkoon. Kirkko on lähtenyt jakajaksi siksi, että se on levittäytynyt ympäri Suomen. Se ei ole kirkon diakoniana jakamaa apua.
Kun köyhät avaavat kulurakennettaan niin sieltä löytyy helposti mistä voi karsia. Kaikenlaiset jäsenyydet (kuntosali, netflix jne), aikuisten omillaan asuvien lasten auttaminen avokätisesti, lemmikit, osamaksuja voi olla monta sataa kuussa, jne.
Pitäisivät jalat yhdessä,ei koiria ei tatskoja ei hiusvärjäyksiä ei tupakkaa ei alkoa,siinä aluksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otahan ensin selvä : Kaikki taksimatkat, kaikki sädehoidot, kaikki lääkkeet, kaikki sairaalamaksut, kaikki solusalpaajahoidot. Ei niitä samaan nippuun yhdistetä, moneen on aivan oma " kattojärjestelmä". Ja vielä huomionarvoinen a
Joka kolmas sairastuu syöpään elämänsä aikana.
Työskentelin aikoinaan siivojana.
Työkaveri valitti jatkuvasti, kun on rahat loppu. Kerran oli niin nälissääm, että pyysi saisiko syödä banaanin, joka minulla oli eväänä. Silti hänelle ilmestyi uusia tatuointeja ja heitti aina pantilliset energiajuomatölkit roskikseen. No jaa. Mitäpä tuo minulle kuului. (Keräsin aina hänen heittämät tölkit roskiksista ja palautin kauppaan) :D
Elämä on valintoja.
Niin, pitää viettää tylsää elämää : ei lemmikkiä, ei harrastuksia.
Istutaan kaikki kotona kaikki vapaa-aika ja luetaan vauvapalstaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisivät jalat yhdessä,ei koiria ei tatskoja ei hiusvärjäyksiä ei tupakkaa ei alkoa,siinä aluksi
Yhtenä iltana tv:ssä haastateltiin köyhää yh-äitiä, valitti, ettei raha riitä lasten joululahjoihin eikä talvivaatteisiin. Äidillä oli värjätyt hiukset, hienot rakennekynnet ja tatuointeja käsivarret täynnä. Ymmärrän itsestään huolehtimisen, mutta jos rahaa ei ole niin silloin tingitään epäolennaisista ja tarpeettomista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Hiusväri ei paljoa maksa, n. 10 euroa kestovöri kaupasta.
Tatuointeihin ei ole köyhillä varaa, silloin ei ole köyhä jos on tatuointeja.
Pitäisivät jalat yhdessä -> älkää sitten valittako kun ihmiset ei tee lapsia.
Vähän ihmettelen ihmisten suhteellisuuden tajua. Ei kaikki ole työttömiä koko elämäänsä, vaan ne lainat ja luottokortit on otettu todennäköisesti silloin kun ollaan oltu töissä.
Valitettavasti niitä joutuu sitten edelleen työttömänäkin makselemaan mikä johtaa maksuvaikeuksiin ja siihen että rahat ei yksinkertaisesti riitä elämiseen. Ainoa mistä voi tinkiä on ruoka.
Niin ja siitä vielä, että miksi suomessa ei työttömyystuki + asumistuki riitä edes niihin mihin se on tarkoitettu eli asumiseen ja välttämättömiin kuluihin? Toimeentulotukea tarvitaan niin kauan kun nuo muut tuet ovat liian pienet, vaikka toimeentulotuen tulisi olla viimesijainen ja tilapäinen tuki.
Ei osata säästää sieltä mistä vielä voi. Itse olen nipistänyt ruuasta, shoppailusta (en ennenkään uusia ole ostellut).
Jos ei pysty laskua maksaan eräpv,nä kannattaa sopia uusi eräpv, jos ei sovi tulee lisämaksuja.
Matkustelut myös pois. Bensassakin voi säästää kun ei ajele turhia ajoja,suunnittelee kauppareissut.
Ei pelaa maksullisia pelejä tai laittaa pienen pelirajan, esim 10e/kk.
Joskus tulee sekin päivä kun taas voi ostella ja matkustella.
Mulla on 16 000 euroa opintolainaa, jota lyhennän melkein 200 euroa kuukaudessa. En ole vielä ollut niin epätoivoinen, että lähtisin perustamaan jotain kannattamatonta yritystä.
Ap