Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!

Vierailija
15.12.2024 |

Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!

Kommentit (447)

Vierailija
421/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaessani uuteen rivitaloyhtiöön, joku idioottiämmä ehdotti ensimmäisessä asukaskokouksessa tällaista.

Onneksi sain tyrmättyä isännöitsijän tuella. Isännöitsijä vielä vahvisti asian, että huoltoyhtiö ei pienennä laskutustaan euroakaan, vaikka taloyhtiö ottaisi lumityöt ja nurmikonleikkuut itse tehdäkseen.

Kaiken maailman paukapäitä sitä onkin.

Mistä se huoltoyhtiö laskutti, jos itse hoidatte? Eihän silloin laskua tule, pöljäkö olet? 

Rakennusliike oli yhtiön puolesta tehnyt sopimuksen kiinteistön huoltotöistä. Onneksi. Tästä joku akka halusi "säästää" siten, että me asukkaat tehtäisiin jotain parkkipihan ja asuntojen lumitöitä ja kesäisin nurmikonleikkuuta

Totta vtussa kun ostan osakkeen teen oman sähkösopimuksen, sovin pankin jkanssa asiat jne. Rakennuttaja ei edelleenkään sovi, kun osakkeet on myyty, ohi osakkaiden yhtään mitään. Näytä minulle se lainkohta, joka oikeuttaa jonkun sopivan ohi osakkaiden jotain. Rakennsaikaisen huoltosopimuksen tekee rakennutrtaja sen jälkeen yhtiökokous. Mene helvettiin ulisemaan typerys. 

Vierailija
422/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta vtussa kun ostan osakkeen teen oman sähkösopimuksen, sovin pankin jkanssa asiat jne. Rakennuttaja ei edelleenkään sovi, kun osakkeet on myyty, ohi osakkaiden yhtään mitään. Näytä minulle se lainkohta, joka oikeuttaa jonkun sopivan ohi osakkaiden jotain. Rakennsaikaisen huoltosopimuksen tekee rakennutrtaja sen jälkeen yhtiökokous. Mene helvettiin ulisemaan typerys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaessani uuteen rivitaloyhtiöön, joku idioottiämmä ehdotti ensimmäisessä asukaskokouksessa tällaista.

Onneksi sain tyrmättyä isännöitsijän tuella. Isännöitsijä vielä vahvisti asian, että huoltoyhtiö ei pienennä laskutustaan euroakaan, vaikka taloyhtiö ottaisi lumityöt ja nurmikonleikkuut itse tehdäkseen.

Mistä se huoltoyhtiö laskutti, jos itse hoidatte? Eihän silloin laskua tule, pöljäkö olet? 

Rakennusliike oli yhtiön puolesta tehnyt sopimuksen kiinteistön huoltotöistä. Onneksi. Tästä joku akka halusi "säästää" siten, että me asukkaat tehtäisiin jotain parkkipihan ja asuntojen lumitöitä ja kesäisin nurmikonleikkuuta

ei voi sopia.

Vierailija
424/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tuollaisessa rivarissa hallitustehtävissä. Isännöitsijä teki hyvin selväksi sen, että kyse on aina ja aidosti vapaaehtoisuudesta. Muistaakseni sanoi, että nämä kortit on kyllä korkeimpaa oikeutta myöten katsottu. Eli mitään pakkoa ei ole kenenkään mitään tehdä yhteiseksi hyväksi, jos ja kun siltä tuntuu!

Ei ole  tietenkään pakko,ihmettelen vaan sitä että jos on kykenevä niin miksi ei halua tehdä ja luoda viihtyvyyttä itselleen. Ei lumihangessa,etenkin jos se on jäätynyt epätasaiseksi ,ole mitenkään  mukava kulkea. Toki nykyihmiset ei kai halua tuottaa omalla tekemisellään mitään hyötyä toisille,eikä itselleenkään kun rahalla selviää. Ja vielä,asuin kauan rivarissa josta olen muuttanut. Mutta en noiden ns talkoiden vuoksi. 

Vierailija
425/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin taidat olla. Tietenkin kiinteistönhoito maksaa juuri sen verran, mitä siihen sisältyy. Jos ei sisälly lumityöt, hiekoitukset, nurmikonleikkuut, liputukset, niin tietenkin se on halpa hinta. 

Vierailija
426/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.

(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)

En ole minäkään koskaan asunut rivarissa, mutta järkeni riittää käsittämään, että jos et tee itse osuuttasi, hankit sille tekijän. Sinun asiasi on järjestää esim. lumenluonti.

Keksitkö miten? 

Minun asiani on ilmoittaa yhtiökokouksessa että kieltäydyn kaikista lumenluonneista ja vastaavista hommista ja ehdotan että ostetaan nämä palvelut huoltoyhtiöltä. Jos muut eivät suostu niin voivat aivan rauhassa jatkaa kolaamista.

Vierailija
427/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭

squeek, squeek, tämän keskustelun on vallannut hiiri 🧀🧀🧀🧀🧀🐁🐁🐁🐁🐁🐁

Vierailija
428/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.

(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)

Meillä vanhalla rouvalla on palkattu silloin ulkopuolinen. kotitalkkari.  On toiminut ok.

Ja meillä vanhalla rouvalla ei, jonkun naapurin pitää käydä hänen etupihansa kolaamassa (etupihan on melkein kokonaan laatoitettu, meillä autopaikat omalla etupihalla). Taloyhtiössä on keväällä ja syksyllä talkoot, joihin ihmiset hyvin osallistuvat, haravointia yms. Tämä vanha rouvani osallistuu, tulee keskelle pihaa istumaan rollaattorinsa päälle ja neuvomaan miten joku asia pitäisi tehdä. Ja kun tarjoiluiden aika tulee, niin hän on varmasti ensimmäisenä tarjoiluista nauttimassa.

Vierailija
429/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei pidä ostaa asuntoa omatoimisen hoidon yhtiöstä, ellei hyväksy sopimusta."

Kiinteistönvälittäjät tuskin ihan keskeisimpänä asiana tätä tuovat esille, joten ostajan kannattaa olla tässä hemmetin tarkkana.

Ei tarvitse olla, talkootyö on vapaaehtoista, koittakaa nyt ymmärtää. 

Onhan se, mutta se alentaa taloyhtiön kunnossapidon tasoa ja siten asunnon arvoa. Saat halvalla kämpän tönöstä, jossa papat ja mammat kolaa vuorotellen, mutta voipi olla että huollot on muutenkin laiminlyöty ja se kostautuu.

Talkootyö alentaa tasoa, ei huoltoyhtiön ja muiden ammattilaisten tekemä. Tee sinä talkoilla, minä en. Jos järkesi on vajaa, emme me muut sille mitään voi. 

Vierailija
430/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo on kyllä ylivoimaisesti paskin asumismuoto jossa yhdistyy kaikkien asumismuotojen huonot puolet.

Minä taas en pysty ymmärtämään kuka pystyy kerrostalossa asumaan. Yläkerrasta kuuluu melua, alakerrasta kuuluu melua, helvetti jopa vierestä kuuluu melua ja se hiton ruuan käry käytävällä. Ei omaa takapihaa vaan joku onneton parveke mihin tulee naapurin tupakan savu. Kesällä se koppi semmonen pätsi että ei mitään järkeä. Kertokaa ne hyvät puolet? Reilun vuoden asuin ja meinasin tulla hulluksi. Ei ikinä enää.

Vierailija
431/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivareissa voidaan sopia että ulkohuolto kuuluu asukkaille.

Mutta ketään ei voi pakottaa ottamaan osaa. 

Voidaan määrätä sitten maksu, koska joku muu joutuu sen työn tekemään. Ja se ei ole halpaa. 

Eipä ole maksuja kuulunut, vaikka en ole yksiinkään talkoisiin osallistunut enkä osallistu. Vastike pysynyt samana ainakin 10 v, vaikka minusta olisi hyvä nostaa sitä ja alkaa keräämään lisää rahaa taloyhtiön tilille. Ostin asunnon uutena ja nyt tulee 23 v täyteen. Remontteja on tehty ja pari kertaa on peritty ylimääräinen vastike. Kun kaikki puuosat maalautettiin, niin silloin tuli vähän isompi lasku ja sai valita maksaako osissa vai kerralla.

Vierailija
432/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hallinnan luovuttamisen jälkeen uusi hallitus voi tehdä uudet sopimukset. Paitsi taloyhtiölainaa ei ainakaan RS-kohteissa noin vaan voi käsittääkseni muuttaa. Usein rakennusaikaisia sopimuksia kuitenkin jää voimaan esim juuri huoltoyhtiön kanssa, kun uusi hallitus ei tee niille mitään.

Vierailija
433/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan hiekoittamisesta, joka kannattaisi sopia myös lumenaurausfirmalle.

Ei nykypäivänä kukaan halua lumia kolata eikä seistä tien vieressä hiekkaämpärin kanssa.

Vierailija
434/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä välin, kun ootte tänä viikonloppuna sisätiloissa kahlanneet läpi asunto-osakeyhtiölakia, oman taloyhtiön yhtiöjärjestystä ja kiinteistövakuutusehtoja selvittääksenne mahdollisuuksianne livetä tylsistä velvollisuuksista, jotkut teidän taloyhtiön osakkaat on saanut liikuntaa ja raitista ilmaa lumitöissä teidän pihoilla ihan ilmaiseksi😄

Sillävälin kun hölmöt hikoilevat palkatta puolestani, nautiskelen itse vapaa-ajastani juuri haluamallani tavalla.

Tuntuu, että kaikki katkerat kolausvuoroista yms. talkoopuuhasteluiden puolesta ulisijat kuvittelevat että a) eletään edelleen jotain torppariaikaa jolloin ainoastaan talonomistajilla oli oikeuksia, muilla velvollisuuksia tai b) köyhiä penninvenyttäjiä. Itselläni ei ole todellakaan mielenkiintoa käyttää aikaani mihinkään puuhasteluihin palkkatöiden ulkopuolella, ellei se tapahdu omilla maillani, kuten esim. mökillä.

Jos kiukuttaa ja haluaa sovitella marttyyrin viittaa itselleen siksi, että naapuri tietää oikeutensa olla osallistumatta talkoisiin, niin syy löytyy ihan sieltä peilistä.

Vierailija
435/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jaa. Mitä saa itse päättää? Että tekeekö lumitöitä vai ei? Eikös samalla tavalla voi rivarissa päättää, ostaako palvelun omalla vuorollaan vai tekeekö itse? "

Ei rivariasukilla ole mitään vuoroa johon pitäisi palvelua ostaa. Joko yhtiö ostaa sen palvelun ja se maksetaan vastikkeissa, tai sitten ne osakkaat tekevät jotka haluavat.

Yhtiö voi myös päättää, että lumensiirtotyö veloitetaan jyvitettynä niiltä, jotka eivät itse hoida sitä. Eli osa maksaa vastikkeessaan lumitöistä, osa ei. Tämä tietysti tiedustellaan etukäteen, kumpaan ryhmään osakas haluaa kuulua.

Ei voi. Täysin laitonta. Tämä on jo moneen kertaan tässäkin ketjussa kerrottu.

Vierailija
436/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset saunat, voihan hittolainen, ei tulisi mieleenikään sellaiseen mennä. Saunan pitää olla oma, silsat sun muut taudit tarttuu yhteissaunoissa. 

Aika moni käy esim. uimahalleissa. Vähemmän saunojia jossain taloyhtiön saunassa käy.

Vierailija
437/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkootyössäkin piilee riski.

Pienissä taloyhtiöissä on saatettu sopia, että asukkaat hoitavat lumityöt ja hiekoituksen talkoovoimin. Jos osakkeenomistaja tai asukas liukastuu pihalla, hän saattaa jäädä ilman korvausta, koska on suostunut talkoojärjestelyyn.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/21/kuka-vastaa-vahingosta-kun-jok…

Mä en ymmärtänyt yhtään tästä kommentista. Ihan samoin se hiekka siihen pihaan tarttuu, laittaa sen sitten asukas tai huoltoyhtiö. 

Vierailija
438/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistönvälittäjät tuskin ihan keskeisimpänä asiana tätä tuovat esille, joten ostajan kannattaa olla tässä hemmetin tarkkana.

Onhan se, mutta se alentaa taloyhtiön kunnossapidon tasoa ja siten asunnon arvoa. Saat halvalla kämpän tönöstä, jossa papat ja mammat kolaa vuorotellen, mutta voipi olla että huollot on muutenkin laiminlyöty ja se kostautuu.

No ei todellakaan alenna mitään taloyhtiön kunnossapidon tasoa ja asunnon arvoa, jos lumet kolataan itse. Kaikkea sitä keksitäänkin.

Vierailija
439/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun täällä jotkut omakotitaloasujat sanovat, etteivät missään nimessä kolaisi talkoilla rivitalossa. Ja kuitenkin omakotitalossa on kolattava isot piha-alueet kokonaan itse. 

Vierailija
440/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkootyö alentaa tasoa, ei huoltoyhtiön ja muiden ammattilaisten tekemä. Tee sinä talkoilla, minä en. Jos järkesi on vajaa, emme me muut sille mitään voi. 

Kertoisitko, miten taso alenee, jos kolataan itse, eikä sitä tee huoltoyhtiö, kun en ymmärrä. Omakotitaloissa on sitten huonot kunnossapidon tasot lähes kaikissa?