Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri tuli valittamaan, että en ole tehnyt kolavuoroani ja hänen autonsa nyt jumissa --- ei enää koskaan rivariin!!!

Vierailija
15.12.2024 |

Älytöntä, että ei huoltoyhtiötä käytetä! Ei minulla ole aikoja kolailla!!!

Kommentit (447)

Vierailija
381/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaessani uuteen rivitaloyhtiöön, joku idioottiämmä ehdotti ensimmäisessä asukaskokouksessa tällaista.

Onneksi sain tyrmättyä isännöitsijän tuella. Isännöitsijä vielä vahvisti asian, että huoltoyhtiö ei pienennä laskutustaan euroakaan, vaikka taloyhtiö ottaisi lumityöt ja nurmikonleikkuut itse tehdäkseen.

Kaiken maailman paukapäitä sitä onkin.

Vierailija
382/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksaa kiinteistönhuolto sisältäen pihatyöt ja aurauksen 1300€ kuussa. Meillä ei ole enää saunatilojen siivousta kuin kerran kuussa. On sovittu niin, että yhteisesti pidetään saunan ja pesuhuoneen sekä wc-tilojen siivouksesta huolta muut ajat. Siivoukseen näkyy olevan budjetoitu 100€/kk. Aika kallista minusta. Minä en tarkalleen tiedä, mitä se siivous sisältää, varmaankin lauteiden, pesuhuoneen ja lattioiden sekä wc:n pesun ja pyyhkiikö ne sitten sanalla käytävän ja pyykkihuoneen ja kuivaushuoneen lattiat. Meillä kiinteistönhuollolle kuuluu saunan lämmitys 2 kertaa viikossa ja se sisältyy tuohon hintaan. Aloin tässä miettiä, että tarvitaanko oikeasti täyden palvelun kiinteistönhuolto vai voisiko meilläkin tehdä osan itse. Olen taloyhtiön hallituksessa, jossa juuri marraskuussa oli ensi vuoden budjetin hyväksyntä.

>>Meillä maksaa kiinteistönhuolto sisältäen pihatyöt ja aurauksen 1300€ <<

Äkkiä laskien teillä on asunto-osakeyhtiössä usempi talo ja suuruusluokkaa 60 huoneistoa?

....ihan taannoin uusittuun huoltoyhtiösopimukseemme perustuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaessani uuteen rivitaloyhtiöön, joku idioottiämmä ehdotti ensimmäisessä asukaskokouksessa tällaista.

Onneksi sain tyrmättyä isännöitsijän tuella. Isännöitsijä vielä vahvisti asian, että huoltoyhtiö ei pienennä laskutustaan euroakaan, vaikka taloyhtiö ottaisi lumityöt ja nurmikonleikkuut itse tehdäkseen.

Mistä se huoltoyhtiö laskutti, jos itse hoidatte? Eihän silloin laskua tule, pöljäkö olet? 

Vierailija
384/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne ihmiset nykyään avuttomia kun eivät osaa talvella kävellä itseään tappamatta.

- Läpi maailman sivu on talvella liukastuttu ja katkottu käsiä ja myös tosiaan kuoltu.  Nykyisellään hiekoittamaton piha asunto-osakeyhtiön huoltovastuulla olevalla kulkuväylällä ja sillä tapahtunut liukastuminen tuo vahingonkorvausvastuun mahdollisen tapaturman sattuessa.

- Läpi maailman sivu on eri yhteyksissä huudeltu hölmojä, kuten sinä tuossa edellä.

Vierailija
385/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se huoltoyhtiö laskutti, jos itse hoidatte? Eihän silloin laskua tule, pöljäkö olet? 

Rakennusliike oli yhtiön puolesta tehnyt sopimuksen kiinteistön huoltotöistä. Onneksi. Tästä joku akka halusi "säästää" siten, että me asukkaat tehtäisiin jotain parkkipihan ja asuntojen lumitöitä ja kesäisin nurmikonleikkuuta omatoimisesti. Onneksi isännöitsijä takoi sen kalloon, että jos vuoden huoltosopimus oli jotain luokkaa 40 tonnia, niin niiden "säästöjen" jälkeen se oli vielä 36 tonnia. Paitsi että asukkaat on kusessa niiden aamuöisten lumitöiden ja hiekotustensa kanssa. Ja minä sanoin, että olen yrittäjä ja mulla on muutakin ajankulua, kuin ryynätä jonkun v.tun ruohonleikkurin kanssa, lumen kolaamisesta puhumattakaan. Kun yhtiövastike kaikkine huoltotöineenkin oli jo valmiiksi edullinen. Niin mitä järkeä yrittää sellaisesta viilata jotain viittätoista euroa kuussa pois, joka on halpa jo lähtökohtaisesti? Eikä ainakaan oman tuntilaskutukseni hinnalla kannata tehdä pihalla lumitöitä, vaan palkata sillä rahalla siihen viisi halvempaa ukkoa.

Vierailija
386/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkootyöt on ihan ok, kunhan kaikki ymmärtävät, että ne perustuvat vapaaehtoisuuteen. Jos jotkut rivitalossa haluavat säästää vastikkeissa ja kolata lunta, niin olkaa hyvä vain! Mutta älkää syyllistäkö niitä, jotka haluavat vain asua ja jotka mielellään maksaisivat korkeampaa vastiketta, samalla tarjoten työtä huoltoyhtiön väelle.

Minä olen asunut kerrostalossa, jossa oli talkoot aina silloin, kun oli järkevää tekemistä. Joskus keväällä, joskus syksyllä, joskus sekä että. Saatettiin pestä pyöräkellarit tai levittää pensaiden alle katetta estämään rikkaruohojen kasvamista. Joskus ne talkoot oli sellaisessa yhteydessä, että joku firma oli käynyt trimmaamassa pensaat ja talkoissa kerättiin ne leikkuujätteet säkkeihin. Saatiin siitä alennusta urakasta ja oli mielekästä talkoissa tehdä sitä hommaa, kun oli tiedossa montako euroa säästettiin.

Lumityöt hoiti tietenkin huoltoyhtiö, mutta sen lisäksi asukkaat huolehtivat siitä, ettei ulko-ovien väliin jää lunta, joka sulaa ja jäätyy ja kiilaa oven auki. Ja kasteltiin pihan vesiletkulla hiekkalaatikon hiekkaa tai pensaita tarpeen mukaan.

Kannattaa ne isommat työt ottaa huoltoyhtiöltä, niin asukkaat voivat keskittyä pieniin yksityiskohtiin, jotka lisäävät viihtyvyyttä ja asumismukavuutta.

Vierailija
387/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään

Asukkaat ovat taloyhtiö. Yhtiökokous päättää, tehdäänkö lumi- yms. työt talkoilla vai teetetäänkö huoltofirmalla ja maksetaan työ vastikkeissa.

Vaikka päätetään  näin  että tehdään talkoilla , ei voi kuitenkaan velvoittaa siihen.Jos joku ei tee niin siitä ei mitään sanktioita ja valituksia antaa.Talkotyö on vapaaehtoista.

Vierailija
388/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on taloyhtiön asia hoitaa lumenluonti ja muut pihatyöt, ei niihin voi määrätä asunnoissa asuvia ihmisiä tekemään

Asunnonoston yhteydessä asiasta varmasti kerrotaan, on yhtiön omistajien oma päätös ja monesti hyvä sellainen.

Ei pidä ostaa asuntoa omatoimisen hoidon yhtiöstä, ellei hyväksy sopimusta.

Vierailija
389/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan hyvä, että tuli joskus käytyä sen verran kouluja, että voimme asua omassa talossa. Lumityöt, nurmikon leikkaukset ja remppatyöt teen itse ja se on minusta ihan ok. Voisin noista tietysti maksaakin jollekin mutta kun tekee itse niin tienaa aika helppoa rahaa, verovapaasti.

Minä taas en paljon kouluja käynyt, mutta omassa omakotitalossa asutaan.

Minä taas käyn kouluja parhaillaan ja aloin maksaa rivarikämppää jo opiskeluaikana ja näin kerryttää omaisuutta niin ei tarvitse sitten myöhemmin miettiä mitään pikkurahoja kun sitä unelmien omakotitaloa laittaa. Ainiin mut tää keskusteluhan ei varmaan ollut teidän eikä mun itsetunnon nostatusta varten vaan ihan muusta aiheesta.

Vierailija
390/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön yhtiökokouksessa kaikki kymmenen asunnon osakkaat nyökyttelee, että ilman muuta tehdään lumityöt ja hiekoitus talkoilla vuoroviikoin. Sit valtaosa talven viikoista on sellaisia, että eipä näy tekijöitä. Nytkin kun tää vitunmoinen lumimäärä, niin tän viikon vastuutekijä vissiin lähti reissuun viikonlopuksi. Eli te, jotka ette huolehdi omista vastuuviikoista eri syistänne, niin muistakaa nyt sit kevään yhtiökokouksessa sanoa se ääneen, niin voidaan palkata se huoltofirma. 

Vierailija
391/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkootyössäkin piilee riski.

Pienissä taloyhtiöissä on saatettu sopia, että asukkaat hoitavat lumityöt ja hiekoituksen talkoovoimin. Jos osakkeenomistaja tai asukas liukastuu pihalla, hän saattaa jäädä ilman korvausta, koska on suostunut talkoojärjestelyyn.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/21/kuka-vastaa-vahingosta-kun-jok…

Vierailija
392/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne ihmiset nykyään avuttomia kun eivät osaa talvella kävellä itseään tappamatta.

- Läpi maailman sivu on talvella liukastuttu ja katkottu käsiä ja myös tosiaan kuoltu.  Nykyisellään hiekoittamaton piha asunto-osakeyhtiön huoltovastuulla olevalla kulkuväylällä ja sillä tapahtunut liukastuminen tuo vahingonkorvausvastuun mahdollisen tapaturman sattuessa.

- Läpi maailman sivu on eri yhteyksissä huudeltu hölmojä, kuten sinä tuossa edellä.

- - - -

Tuossa viuelä alapeukuttajille:

Taloyhtiö vastaa siitä, että sen alueella on turvallista liikkua ja oleskella. Se on ensisijaisesti vastuussa liukastumisesta tai katolta putoavan lumikuorman aiheuttamasta vahingosta

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/21/kuka-vastaa-vahingosta-kun-jok…

Vierailija
393/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten talkoovaihtoehtoa kannattavat yhtiökokouksissa ne osakkaat, jotka vähiten niitä itse tekevät. Been there, done that.

Vierailija
394/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.

(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)

Sillon asukas hoitaa itselleen tuuraajaan tai asunto voidaan ottaa taloyhtiön haltuun. Nää asiat pitää miettiä jo ostovaiheessa.

Höpö höpö, kenenkään asuntoa ei oteta haltuun. Lue asunto-osakeyhtiölaki. Talkoot ovat aiba vapaaehtoisia. 

"Vapaaehtoisia". Saat sekopäät niskaasi jos et osallistu. Ei kannata ostaa rivaria, siinä vaan upottaa kätensä pa skaan. 

Vierailija
395/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista säästämistä! Tämä jos mikä pitäisi kieltää lailla! Nuoremmat eivät muutenkaan kyllä mihinkään talkoiluun taivu eivätkä suostu, se on nähty!

Vierailija
396/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei pidä ostaa asuntoa omatoimisen hoidon yhtiöstä, ellei hyväksy sopimusta."

Kiinteistönvälittäjät tuskin ihan keskeisimpänä asiana tätä tuovat esille, joten ostajan kannattaa olla tässä hemmetin tarkkana.

Vierailija
397/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, miten noiden kolavuorojen kanssa toimitaan, jos asukas sattuu olemaan vaikka reumapotilas, joka ei pysty tekemään lumitöitä? Tai jos vaikkapa selkä on välillä ihan ok ja välillä siinä kunnossa, että jopa käveleminen on tuskaa? Eli joskus kykenee tekemään lumitöitä, mutta joskus saattaa herätä aamulla sellaisessa kunnossa, että se ei vaan onnistu.

(En ole ikinä asunut rivarissa, siksi utelen.)

Sillon asukas hoitaa itselleen tuuraajaan tai asunto voidaan ottaa taloyhtiön haltuun. Nää asiat pitää miettiä jo ostovaiheessa.

Höpö höpö, kenenkään asuntoa ei oteta haltuun. Lue asunto-osakeyhtiölaki. Talkoot ovat aiba vapaaehtoisia. 

"Vapaaehtois

Ei saa. Laki on laki, naapureitten höpinät voi jättää onaan arvoonsa. Minä en talkoile, en vaikka puhuisivat mitä, ei kiinnosta nuukien hullujen puheet. 

Vierailija
398/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut joskus tuommoisessa kohteessa. Yhteistalkoot (muulloinkin siis talkoltiin kesät ja tavlvet) alkoivat aina sillä, että käytiin läpi ja pahekusttiin niitä, jotka eivät osallistuneet niihin... Kai tämä hyvin inhmillistä on...

Vierailija
399/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusliike oli yhtiön puolesta tehnyt sopimuksen kiinteistön huoltotöistä. Onneksi. Tästä joku akka halusi "säästää" siten, että me asukkaat tehtäisiin jotain parkkipihan ja asuntojen lumitöitä ja kesäisin nurmikonleikkuuta omatoimisesti. Onneksi isännöitsijä takoi sen kalloon, että jos vuoden huoltosopimus oli jotain luok

Rakennusyhtiö ei voi sopia osakkaiden puolesta yhtään mitään, ihan hullu jo ajatuksenakin. Rakennusyhtiö maksaa jos sopii. Vähän nyt järkeä näinhin kommentteihin.

Vierailija
400/447 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuollaisessa rivarissa hallitustehtävissä. Isännöitsijä teki hyvin selväksi sen, että kyse on aina ja aidosti vapaaehtoisuudesta. Muistaakseni sanoi, että nämä kortit on kyllä korkeimpaa oikeutta myöten katsottu. Eli mitään pakkoa ei ole kenenkään mitään tehdä yhteiseksi hyväksi, jos ja kun siltä tuntuu!