Säästäminen on kielletty toimeentulotuella elävällä Mari Myllynevalta - tällaista on arki tukien kanssa
Toimeentulotukea saavan äidin kirje Kelalle
Kelan myöntämää perustoimeentulotukea saa Suomessa yli 350 000 ihmistä. Vähäkyröläinen Mari Myllyneva odottaa Kelan tukipäätöstä, eikä vielä tiedä millainen joulu perheelle on tulossa.
Mari Myllyneva kaivaa esiin läppärinsä ja nostaa sen keittiön pöydälle. On se aika kuukaudesta, jolloin pitää täyttää toimeentulotukihakemus.
Myllyneva avaa pienen keltaisen kierremuistionsa. Siellä on kaikki. Jokaisen kuukauden tulot ja menot eurolleen muistiiin kirjoitettuna. Tulevien kuukausien tiedossa olevat menot omilla sivuillaan ennakoituina.
Tällaista on toimeentulotukiperheen arki, pilkuntarkkaa laskentaa.
Yle kysyi syksyllä yleisöltä, millaista on arki, kun joutuu elämään toimeentulotuen varassa. 41-vuotias neljän lapsen yksinhuoltaja Mari Myllyneva oli yksi 400 vastanneesta.
Kaikki tulot ja menot on ajateltava etukäteen. Kunakin viikkona ja päivänä käytettävissä olevat rahat on laskettava, jotta ei käytä enempää kuin mihin on varaa, Myllyneva selittää.
Perheen tulot kertyvät lasten isien maksamista elatusmaksuista, lapsilisistä, asumistuesta ja työmarkkinatuesta.
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kokoinen perhe saa tuolla vuokran määrällä etuuksia yhteensä vähän yli 2900 euroa kuukaudessa. Tuloista puuttuu se toimeentulotuki, jota koko juttu koskee. Vuokran jälkeen jää n. 2100 euroa eli käytössä on viikoksi yli 500 euroa.
Ylen juttu tehty taas huonosti. Kommentoin tätä, että toimeentulotuki puuttuu tuloista, nii Yle ei julkaissut kommenttia. Ihme hommaa. Saa kai ne tulot näyttämään pieniltä, kun jättää osan pois.
Myöskään minun kommenttiani ei julkaistu, jossa yksinkertaisesti summaan luotot yhteen. Yle on naurettavaa propagandaa julkisilla varoilla.
Ja kommenttisi tarkoitus oli?
En ainakaan itse pitäisi tuollaista kommentointia asiallisena, joten ymmärrän kyllä, ettei julkaistu.
Sivusta, että miksi olisi epäasiallista laskea luotot yhteen jos jutun aiheena on vähävaraisen tulot ja menot? Siitähän kai juuri oli tarkoituskin herättää keskustelua että mihin se raha riittää tai ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kokoinen perhe saa tuolla vuokran määrällä etuuksia yhteensä vähän yli 2900 euroa kuukaudessa. Tuloista puuttuu se toimeentulotuki, jota koko juttu koskee. Vuokran jälkeen jää n. 2100 euroa eli käytössä on viikoksi yli 500 euroa.
Ylen juttu tehty taas huonosti. Kommentoin tätä, että toimeentulotuki puuttuu tuloista, nii Yle ei julkaissut kommenttia. Ihme hommaa. Saa kai ne tulot näyttämään pieniltä, kun jättää osan pois.
Myöskään minun kommenttiani ei julkaistu, jossa yksinkertaisesti summaan luotot yhteen. Yle on naurettavaa propagandaa julkisilla varoilla.
Ja kommenttisi tarkoitus oli?
En ainakaan itse pitäisi tuollaista kommentointia asiallisena, joten ymmärrän kyllä, ettei julkaistu.
Tuoda näkyvämmäksi että rahasta ei ole pulaa, se vaan valitaan käyttää ostoksiin eikä ruokaan. Ihan asiallinen kommentti kun kerran väite on ettei rahat riitä.
4 lasta 3 eri miehen kanssa.
Undulaateista viis, mutta olisko vaikka kannattanut käyttää ehkäisyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyttää osamaksuihin 540e kuukaudessa, on vähän turhaa itkeä rahan vähyyttä. 3 eri babydaddya ja artesaanin koulutus eivät ole olleet kohtalon sanelemaa vaan oma päätös. Roskiin tämä tyyppi.
Mene itse roskiin rumasti puhuja.
Joo omia valintoja, mutta hän vaikuttaa silti rakastavalta, jonka lapsista pidetään huolta. Hän on sentään tehnyt 4 lasta, jotka on tulevaisuuden toivoja. Kuinka monta lasta sulla on?
Älykkyys periytyy äidiltä, ja tutkitusti myös sosioekonominen asema periytyy vahvasti. Nuo lapset ovat erittäin todennäköisesti tulevaisuuden tukiloisia, eivät toivoja.
Todella järkyttävää tuomita lapset tukieläteiksi. Sinä et tiedä miten heidän elämänsä tulee menemään. Tai mistä tiedät äidin älykkyydestä mitään?
Tämän rouvan elättävä työ olisi lähihoitaja. Ja sitten vaan paljon tatskoja, läväreitä ja sininen tukka niin a'vot se olisi siinä.
Tuossa on yhden kuukauden menot laitettu. Miksi täällä monet olettaa että joka kuukausi ostaa Temusta? Luuletteko myös että vuoden jokaisen kuukautena ostaa myöskin haalarin Annulle?
Ja sieltä Temusta voi olla vaikka ostettu vaatteita lapsille, harrastusvälineitä tms. eikä välttämättä mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Undulaatit, osamaksut, Klarna, Temu. Ei mulla muuta.
Lapsille pitää osstaa vaatteita yms Teemu on halvempi kuin kirpputori. En kannata Temua, mutta ymmärrän, jos jonkun on pakko ostaa sieltä.
Paskat.
Kakaroille saa vaatteita ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi paikkakunnan fb-ryhmistä.
Isommille lapsille on huomattavasti vaikeampi löytää käytettyä vaatetta kuin pienemmille.
"Todella järkyttävää tuomita lapset tukieläteiksi. Sinä et tiedä miten heidän elämänsä tulee menemään. Tai mistä tiedät äidin älykkyydestä mitään?"
Ei ole hyvä ennuste sinunkaan lapsillasi, koska et ymmärrä lukemaasi. Todennäköisyydestä puhuminen ei ole mikään tuomio. Ja äiti ei ilmeisestikään ole kovin älykäs. Jos olisi, hän ei olisi tuossa tilanteessa.
" iskän firma hoitaa" tekee rempat yrityksen nimiin ja myyntivoitto 80 000. Sekö ei ole huijaamista?
Niitä lapsia kannattaa tehdä vain niin monta kuin yksin kykenee elättämään. Ihmetyttää tuo että eri miehille tehdään niitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitää osstaa vaatteita yms Teemu on halvempi kuin kirpputori. En kannata Temua, mutta ymmärrän, jos jonkun on pakko ostaa sieltä.
Paskat.
Kakaroille saa vaatteita ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi paikkakunnan fb-ryhmistä.
En tiedä kakaroista, koska olen lapseton. Mutta en ainakaan itselleni löydä useinkaan kirppikseltä vaatteita tai esim. kenkiä. Eihän siellä nyt aina kaikkea mahdollista ole, hyvänen aika.
Se oiskin kätevää, kun sinnekin voisi aina tilata kaikkea, mitä tarvitsee tai haluaa. :D
Vierailija kirjoitti:
4 lasta 3 eri miehen kanssa.
Undulaateista viis, mutta olisko vaikka kannattanut käyttää ehkäisyä?
Missä lasten isät? Panivat paljaalla eivätkä kanna vastuutaan!
Luotothan eivät häviä, jos jää työttömäksi tai opiskelee.
Elämäntilanteet yksinkertaisesti voi muuttua. Ihminen ei syntyessään voi ennustaa mitä voi tapahtua kuten Purra luulee.
Vierailija kirjoitti:
"Todella järkyttävää tuomita lapset tukieläteiksi. Sinä et tiedä miten heidän elämänsä tulee menemään. Tai mistä tiedät äidin älykkyydestä mitään?"
Ei ole hyvä ennuste sinunkaan lapsillasi, koska et ymmärrä lukemaasi. Todennäköisyydestä puhuminen ei ole mikään tuomio. Ja äiti ei ilmeisestikään ole kovin älykäs. Jos olisi, hän ei olisi tuossa tilanteessa.
Luitko juttua? Oli masentunut ja masennus on sairaus.
Eka lapsi on Alexander, toinen Riku 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Tämän rouvan elättävä työ olisi lähihoitaja. Ja sitten vaan paljon tatskoja, läväreitä ja sininen tukka niin a'vot se olisi siinä.
Ei ole. Hyvinvointialueet ovat korvanneet juuri valmistuvat lähihoitajat filippiinoilla.
Lapsilla on rakastava äiti, jota ei saa rahallakaan! Mikään raha ei korvaa sitä että välittää perheestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat.
En tiedä kakaroista, koska olen lapseton. Mutta en ainakaan itselleni löydä useinkaan kirppikseltä vaatteita tai esim. kenkiä. Eihän siellä nyt aina kaikkea mahdollista ole, hyvänen aika.
Se oiskin kätevää, kun sinnekin voisi aina tilata kaikkea, mitä tarvitsee tai haluaa. :D
Etkö osaa lukea? En maininnut kirppiksiä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo menot (laskut) ovat voineet syntyä ennen toimeentulotukea? Silloin ei enää pysty niitä maksamaan.
Toimeentulotuella olet pulassa koska et voi säästää yhtään. Jos pesukone menee rikki ei uutta saa (pysty hankkimaan). Kela ei maksa uutta. Sairasta että toimeentulotuella saa säästää yhtään. Siitä köyhyyden suosta ei pysty nousemaan.
Jos löytää/ saa tarpeeksi hyväpalkkaisen työn- ainoastaan silloin.
Sairas systeemi!
Mutta hei, eihän köyhä tarvitse pesukonetta! Lakanatkin voi pestä lavuaarissa tai suihkun lattialla. Tai ei ollenkaan.
Eihän köyhällä ole mitään tarpeita muutenkaan, koska se ei ole normaali ihminen. Vai mitä, palstapaskiaiset?
Ihan pyykkituvassa itse olen pessyt vaatteitani siinä vaiheessa kun
Kaikissa kerrostaloissakaan ei ole pesutupaa. Joissakin taloissa taas on niin paljon käyttäjiä että aikoja ei saa riittävän usein jolloin on oltava oma kone. Täällä esimerkiksi on yksi 2 koneen pesutupa KYMMENEN kerrostalon kesken!
Artesaani on työ joka työllistää vain ja ainoastaan yksityisyrittäjänä, ja silloinkin ylivoimaisesti suurin osa ei tule tällä työllä toimeen. Yksityisyrittäjän elämä ainakin tuolla alalla on rankkaa, töitä pitää tehdä kellon ympäri, ja itse pitää ymmärtää myös kaikki verotukseen, kirjanpitoon jne liittyvät asiat. Samalla yrittäjänä käytännössä luopuu useimmista yhteiskunnan tuevaverkoista.
Sopii ammatti mielestäsi mielenterveysongelmaiselle uupuneelle 4 lapsen yhlle?