Miksi oma auto on monelle niin älyttömän tärkeä?
Vaikka sillä käytäisiin tyyliin vaan kilometrin päässä kaupassa kerran viikossa.
Kommentit (155)
Lukeeko ihmiset aloituksista vain pelkän otsikon, kun tässäkin ketjussa useampi rääkyy kuinka he tarvitsevat autoa työmatkoihin?
Mökille on 400 km eikä sinne pääse julkisilla.
Mun auto on melkein 20 v. corolla, joten ei se nyt mikään mun elämän keskipiste ole. Mutta siinä mielessä tärkeä on, että meiltä on lähimpään ruokakauppaan yli 10 km ja linja-autopysäkille 3.5 km, ja linja-autoja menee ehkä 8 päivässä, viimeiset iltapäivällä.
Lapsen harrastuksiin on 10 km, 12 km ja 25 km, joten aika hankalaksi menisi kulkeminen ilman autoa. Suuri osa matkoista on valtatietä 25, joten ei sinne oikein voi lasta pyörälläkään kulkemaan.
Töitä teen onneksi noin 90 % kotona, toimistolle 75 km.
Jotkut tykkää autoista . Mitä järkeä on olla vaatteetkaan päällä tai mitä järkeä hengittää ?
itsellä 3 autoa ja autoilen useita tunteja päivässä . En koskaan ole oikein mihinkään menossa .
En pääse muuten töihin. Haja-asutusalue, matkaa 35 km suuntaansa.
Itse olen alkanut katseleen autoja ja autokoulua. Ikää jo yli 30 v minulla. Kyllä tämä autottomuus rajoittaa elämää aikalailla, etenkin kun on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Monet ei oikeesti ymmärrä miten huono infra Suomessa on isojen kaupunkien (Helsinki, Tampere, Turku, jne.) ulkopuolella. Isolla osalla tästä maasta ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin se yksityisautoilu, vaikka sitä ei sitä ei oma etiikka sallisikaan.
Aijaa. Minusta keskisuuri kaupunki on aika helppo paikka elää ilman autoa, kun palvelut ja työt ovat tiiviisti saatavilla kävely- tai pyöräilymatkan päässä. Tietysti jos työt ovat jossain pöpelikössä kaupungin ulkopuolella, elämä voi käydä vaikeaksi.
Se on vain niin paljon mukavampi ja helpompi tapa siirtyä paikasta toiseen. Julkinenliikenne on hidasta ja epäkäytännöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Monet ei oikeesti ymmärrä miten huono infra Suomessa on isojen kaupunkien (Helsinki, Tampere, Turku, jne.) ulkopuolella. Isolla osalla tästä maasta ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin se yksityisautoilu, vaikka sitä ei sitä ei oma etiikka sallisikaan.
Ja esimerkiksi Tampereellakin julkisilla liikkuminen vie vähintään kaksinkertaisen ajan, monesti enemmänkin.
Vapaus mennä silloin kun huvittaa ja sinne minne huvittaa. Esim. julkisilla en voi käydä kaverini luona naapurikunnassa kuin arkisin kouluaikana. Silloinkin pitäisi olla yötä kun neljän bussilla menis niin pääsee aamulla kahdeksan bussilla takasin.
Luovun liisarista kun aika tulee täyteen laitan sen 8000 euroa vuodessa johonkin muuhun, vaikka lauluun, naisiin ja viinaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet tarvitsevat autoa. Joillekin autot ovat harrastus. Kumpikin on ymmärrettävää mutta entä ne ihmiset jotka pitävät autoa vaikka heidän ei tarvitse? Onko auto miehisyyden symboli? Nostaako se itsetuntoa?
Onko se sulta pois jos joku pitää autoa ja maksaa siitä itse! vaikkei joka päivä tarvetta olisi. Sitten kun on tarve niin auto on käytettävissä, kätevästi ja juuri sillä hetkellä kun sitä tarvitsee.
Vai onko sulla muuten vaan järkyttävä kontrolloimisen pakkomielle ja tarve kertoa muille ihmisille miten heidän elämänsä pitäisi elää.
Ei Autoa ei mökkiä ei maatilaa eikä omaa asuntoa
Mik sitten on elämässä tärkeää. Ryysyt niskassa, autiomaja, hernepurkkivarasto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tarvitsevat autoa. Joillekin autot ovat harrastus. Kumpikin on ymmärrettävää mutta entä ne ihmiset jotka pitävät autoa vaikka heidän ei tarvitse? Onko auto miehisyyden symboli? Nostaako se itsetuntoa?
Onko se sulta pois jos joku pitää autoa ja maksaa siitä itse! vaikkei joka päivä tarvetta olisi. Sitten kun on tarve niin auto on käytettävissä, kätevästi ja juuri sillä hetkellä kun sitä tarvitsee.
Vai onko sulla muuten vaan järkyttävä kontrolloimisen pakkomielle ja tarve kertoa muille ihmisille miten heidän elämänsä pitäisi elää.
Ei se ole minulta mitään pois peräkylillä, mutta jokainen kaupunkiin autolla änkeävä aiheutta terveyshaittoja keskustan alueella asuvalle. Joo, keskustassa asuminen on valinta, mutta niin on autolla keskustaan saapuminenkin. Auto on ok, jos sen älyää jättää keskustan ulkopuolelle. Erityisesti nastarenkaat, polttomoottorit ja isokokoiset autot ovat ongelma. Autottomat keskustat mm. Oslossa ka Kööpenhaminassa ovat todella viihtyisiä, mutta Suomessa sellaista ihmettä tuskin tullaan todistamaan.
Loppujenlopuksi hautapaikka on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Loppujenlopuksi hautapaikka on tärkeä.
Miksi? Minun tuhkat voi viskata ihan minne perikunta ne keksii nakata.
Pysäköin asukaspysäköintitunnuksella Helsingin kantakaupungissa. Ajoni näin talvisin ovat lähinnä ruudusta toiseen, ettei liian pitkään samassa paikassa pysäköity auto herätä huomiota, tai ettei auto jäädy/ruostu paikoilleen. Samaa tekee moni muu.
Oma auto on tärkeä siksi, että pääsee kesällä Helsingistä mökille, mummolaan, sukulaisiin, perintömettään, yms. paikkoihin joihin ei julkisilla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Pysäköin asukaspysäköintitunnuksella Helsingin kantakaupungissa. Ajoni näin talvisin ovat lähinnä ruudusta toiseen, ettei liian pitkään samassa paikassa pysäköity auto herätä huomiota, tai ettei auto jäädy/ruostu paikoilleen. Samaa tekee moni muu.
Oma auto on tärkeä siksi, että pääsee kesällä Helsingistä mökille, mummolaan, sukulaisiin, perintömettään, yms. paikkoihin joihin ei julkisilla pääse.
Oletko kuullut auton vuokrauksesta?