Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nää jotkut vanhemmat tekee kaikkensa ettei lapsi joutuisi koulun mukana jouluhartauteen kirkkoon.

Vierailija
13.12.2024 |

Pelkääkö ne että lapsi on jotenkin niin vajaaälyinen että se sekoaa jos joutuu kerran vuodessa tunnin kuuntelemaan tarinaa Jeesuksen elämästä.vai eikö ne vanhemmat itse osaa  erottaa tarinaa todesta.en tunne itse ketään lasta joka olisi pimahtanut koulun joulujuhlan takia.muista syistä sitten on joku.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnonvapaus. Onko se uskonnonvapautta lasta kohtaan jos vanhemmat kieltävät kaiken uskonnon? Entäpä läheisten ja sukulaisten ristiäiset, rippijuhlat  häät ja hautajaiset? Niihinkään ei voi osallistua, ettei vain vahingossa saa "herätystä". Aika tylsäksi elämä jää.

Älä liioittele.

En liioittelekaan. Osaako joku vastata? Mainitsemani tilaisuudet ovat kirkollisia ja tapahtuvat kirkossa/kotona ja toimittajana on pappi.

Häät ja hautajaiset voidaan järjestää ilman kirkkoa ja pappia, ristiäisten tilalla on hyvin usein uskonnottomat nimiäiset. Että äläpä yritä omia juhlia uskonnollesi.

Tarkoitinkin sukulaisten ja läheisten järjestämiä kirkollisia

Jokaisen uskonnottoman oma asia on se.

Vierailija
142/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te edes mitä uskonnonopiskelu on Suomen kouluissa? "Opetuksessa ei harjoiteta uskontoa, vaan perehdytään omaan uskontoperinteeseen, tutustutaan monipuolisesti uskontojen maailmaan ja pohditaan hyvää elämää". Noin. 

Miksi näitä asioita ei sitten voisi opettaa samalla tavalla ja samalla tunnilla kaikille lapsille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnonvapaus. Onko se uskonnonvapautta lasta kohtaan jos vanhemmat kieltävät kaiken uskonnon? Entäpä läheisten ja sukulaisten ristiäiset, rippijuhlat  häät ja hautajaiset? Niihinkään ei voi osallistua, ettei vain vahingossa saa "herätystä". Aika tylsäksi elämä jää.

Älä liioittele.

En liioittelekaan. Osaako joku vastata? Mainitsemani tilaisuudet ovat kirkollisia ja tapahtuvat kirkossa/kotona ja toimittajana on pappi.

Niissä tietenkin osallistuminen on vapaaehtoista. Ymmärrätkö eron?

Ymmärrän, mutta ymmärtääkö lapsi, jos ei koskaan pääse osallistumaan muun suvun juhliin? Aika tylsää elämää. Tämä on kysymykseni pointti, eikä minun ymmärrykseni.

Vierailija
144/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te edes mitä uskonnonopiskelu on Suomen kouluissa? "Opetuksessa ei harjoiteta uskontoa, vaan perehdytään omaan uskontoperinteeseen, tutustutaan monipuolisesti uskontojen maailmaan ja pohditaan hyvää elämää". Noin. 

Miksi näitä asioita ei sitten voisi opettaa samalla tavalla ja samalla tunnilla kaikille lapsille?

Vanhemmat kieltävät.

Vierailija
145/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se outoa, että perheitä pitää varoittaa siitä, että lapset tulevat kuulemaan En etsi valtaa loistoa -laulun, mutta joulupukki- ja tonttujuttuja voidaan kertoa, laulaa ja esittää ihan vapaasti.

Kaikki tietävät, että joulupukki ja tontut ovat satua, kristinusko puolestaan esitetään totuutena.

Vierailija
146/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Luciaa voi sitten juhlia? Ai niin, siihen on Ylellä omat syynsä..

Pikkusieluista ja omaan napaan tuijottamista "minä, minä, minä"- meininkiä. Olen lähes 50v. ja olen käynyt uskonnontunneilla, joulukirkossa ja laulanut kuorossakin joululauluja ja suvivirttä. En ole silti "seonnut", ahdistunut tai uskonnollinen ihminen. Onko nykylapset sitten niin hauraita, että hurahtavat uskoon kun kuulee "maa on niin kaunis" laulun. Ehkä noiden ahdistuneiden vanhempien pitäisi alkaa pyllistelemään kaupunkia kohti ja ottaa vanhanaikaiset ja naisia alistavat tavat omikseen. Se on kai sitä parempaa uskontoa?

Vierailija
147/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kieltävät.

Kukaan ei kieltäisi, jos olisi yksi kaikille yhteinen oppiaine.

Vierailija
148/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä perheissä ei sitten vietetä joulua?

Vierailija
149/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Luciaa voi sitten juhlia? Ai niin, siihen on Ylellä omat syynsä..

Pikkusieluista ja omaan napaan tuijottamista "minä, minä, minä"- meininkiä. Olen lähes 50v. ja olen käynyt uskonnontunneilla, joulukirkossa ja laulanut kuorossakin joululauluja ja suvivirttä. En ole silti "seonnut", ahdistunut tai uskonnollinen ihminen. Onko nykylapset sitten niin hauraita, että hurahtavat uskoon kun kuulee "maa on niin kaunis" laulun. Ehkä noiden ahdistuneiden vanhempien pitäisi alkaa pyllistelemään kaupunkia kohti ja ottaa vanhanaikaiset ja naisia alistavat tavat omikseen. Se on kai sitä parempaa uskontoa?

Kaikki uskonnot turhia koulussa ja politiikassa, mielellään muuallakin.

Vierailija
150/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uskonnonvapaus aiheuttaa joissakin (aikuisissa?) ihmisissä noin suuria tunteita? Vedetään itkupotkuraivareita, kuinka en minä ainakaan ahdistunut kirkossa ja mitään ei saa enää sanoa jne jne jne.

Vierailija
151/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulua voi viettää ilman uskomuksia.

Vierailija
152/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vietettäisi? Älä nyt aloita sitä joulu on kristillinen juhla -jargonia, koska joulu ei ole alkuperältään kristillinen juhla.

Vierailija
153/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä liioittele.

Ymmärrän, mutta ymmärtääkö lapsi, jos ei koskaan pääse osallistumaan muun suvun juhliin? Aika tylsää elämää. Tämä on kysymykseni pointti, eikä minun ymmärr

Voi ne rituaalit jättää väliin ja osallistua muuten. Ei nämä ole jokotai- juttuja. Johdattelet entässitten-skenaarioissasi pois varsinaisesta asiasta, eli siitä, että koulun tulee järjestää vaihtoehtoista ohjelmaa uskonnottomille silloin kun muut harjoittavat uskomuksia. Laki sanoo niin. Miksi uskovaiset pöyristyvät lain noudattamisesta?

Vierailija
154/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran usko satuolentoihin, mikä ongelma on istua hetken kuuntelemassa satuolennoista? Kiellättekö peikot, keijut yms myös saduista ja lauluista? Miten lapsi voi kuunnella historian tunneilla kokonaisen jakson verran kreikkalaisista jumalista? Mutta suvivirsi on liian vaarallinen? Aivan tarkoitushakuista mielensäpahoittamista.

Sinä siis hyväksyt sen, että kristitty lapsesi viedään synagogaan tai moskeijaan harjoittamaan uskontoa?

Vierailija
155/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin järkevä toimintamalli ja ajatusmaailma. Tällaisia vanhempia soisi olevan enemmän.

Vierailija
156/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä koululaisia ollaan aina kuskaamassa nimenomaan luterilaisten kirkkoon. Veisivät välillä moskeijaan ja buddhalaisten tiloihin ja vaikka homoklubille. Se olisi neutraalimpaa.

No tämä.

Miksi vasta Aalto-yliopistoon kovan seulan läpi päässeet opiskelijat saavat (video)opetusta anaaliseksistä? Kyllä kuuluisi ihmisoikeuksiin saada kyseistä opetusta jo alakoulussa! Toiset aloittavat seksielämänkin jo tuolloin.

Vierailija
157/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran usko satuolentoihin, mikä ongelma on istua hetken kuuntelemassa satuolennoista? Kiellättekö peikot, keijut yms myös saduista ja lauluista? Miten lapsi voi kuunnella historian tunneilla kokonaisen jakson verran kreikkalaisista jumalista? Mutta suvivirsi on liian vaarallinen? Aivan tarkoitushakuista mielensäpahoittamista.

Sinä siis hyväksyt sen, että kristitty lapsesi viedään synagogaan tai moskeijaan harjoittamaan uskontoa?

Sehän olisi mielenkiintoista,eihän sinne muuten pääse seuraamaan menoja. 

Vierailija
158/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi mielenkiintoista,eihän sinne muuten pääse seuraamaan menoja. 

Moskeijassa on  salakuvattu ja tehty tv ohjelma.

Vierailija
159/166 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää ihmeessä tutustumaan synagookiin, ne on hienoja rakennuksia symbooleineen ja sivistäviä.

Sehän nyt naurettavaa ettei kirkkoon saa mennä suomalaisenakaan.

Vierailija
160/166 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä liioittele.

Ymmärrän, mutta ymmärtääkö lapsi, jos ei koskaan pääse osallistumaan muun suvun juhliin? Aika tylsää elämää. Tämä on kysymykseni pointti, eikä minun ymmärr

Miksi oletat, että se muu suku kuuluu kirkkoon. Lapsista enää 54% kastetaan.  Avioliitoista reilu kolmannes alkaa kirkosta. Vanhukset kuuluu kirkkoon, joten hautajaisia siellä vietetään, eipä juuri muuta. Meidän perheestä kukaan ei kuulu kirkkoon, mutta toki osallistumme muiden kirkollisiin juhliin, jos kutsu tulee. Ei niitä vain tule (paitsi niihin hautajaisiin). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi