Naisen vaihdevuodet - kumpi näistä myyteistä on todennäköisempi?
Vaikka olenkin mies, rohkenen lähettää kysymyksen liittyen naisten vaihdevuosiin, koska niillä on yhtymäkohta myös omaan elämääni (olen 46 ja vaimoni 48). Olen keskustellet vaimoni ja muutaman naispuoleisen ystäväni kanssa paljon vaihdevuosien vaikutuksista libidoon ja vaimo puolestaan keskustellut samasta aiheesta useammankin ystävättären kanssa. Yllättävä havainto on se, että naiset tuntuvat raportoivan hyvin päinvastaisista muutoksista. On niitä, joilta libido on kadonnut käytännössä totaalisesti, mutta toisaalta näyttää olevan paljon myös niitä, joilla libido on päinvastoin voimistunut paljon. Esim. omalla vaimollani on käynyt näin ja tämä on hyvin hämmentävää minulle.
Mukava olisi kuulla tähän vaihdevuosi-ikäisten naisten havainnoista omaan libidoon liittyen? Kumpi muutos näistä on yleisempi ja mistä voi johtua, että kehitys voi mennä päinvastaiseen suuntaan?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Väheneehän se kun hormonit ehtyy. Lisäksi, kun on vuoroin kylmä ja kuuma, väsyttää koko ajan kun ei saa nukuttua ja muutenkin kiukku puskee päälle, niin ihan viimeisenä on paneminen mielessä.
Hormonit toki heiluu. Ei ole samanlaista tasaista alamäkeä kun miesten teston hiipuminen, joten kyllä niitä hyviäkin päiviä sattuu siihen myllerrykseen.
Mulla taas se paneminen vähentää sitä kiukkua paitsi, jos mies ei huolehtisi minun orgasmistani. Muutenkin seksi antaa energiaa. Olemme toki kaikki erilaisia.
Ikääni en uskalla kertoa, koska jossain keskustelussa sain hirveät haukut seksimyönteisyydestäni versus ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä off-topic, mutta kysyisin miten olette toimineet parisuhteessa, jos oikeasti on se tilanne, että nainen ei vaihdevuosista johtuen halua lainkaan. Tarkoittaako tämä automaattisesti miehelle selibaattia vai onko tuohon jotakin ratkaisua?
Nimim. Tuota vaihetta pelkäävä nelikymppinen nainen
Olen mies, mutta voin vastata oman kokemukseni. Meillä vaimoni on ehdottanut, että avaisimme parisuhteemme, jotta voisin harrastaa seksiä. Hän ei sitä enää halua eikä ole vastentahtoisesti myöskään vain minun takia harrastamaan. Valitettavasti tämä ei meillä ole ratkaisu, koska haluan seksiä nimenomaan oman vaimoni kanssa enkä kenenkään tuntemattomien. Eli meillä tähän tilanteeseen ei valitettavasti ole muuta ratkaisua kuin minun halujeni turruttaminen. Mutta varmasti on myös miehiä, joille tuo järjestely toisten naisten kanssa voi toimia.
Tämä on tuossa tilanteessa kyllä erittäin hankala tilanne ratkaista. Olen itse haluton nainen enkä todellakaan halua riistää mieheltäni hänen seksuaalisuuttaan. Hän ei kuitenkaan myöskään halua sitä muualta hakea. Enkä minä puolestaan ainakaan tässä vaiheessa pysty mitään tekemään, kun itselläni ei ole minkäänlaisia haluja. Ja ymmärtäähän nyt tuon mieskin eikä varmasti halua mitään tehdä naisen kanssa, josta näkee kilometrin päähän ettei kiinnosta.
Helppo sanoa, että "mieson vapaa hakemaan seksiä muualta". Mistä muualta? Missä on sellainen naisreservi, josta 50+ mies voi hakea seksiä, jonka ainoana tarkoituksena on miehen paineiden purku? Niin no joo, maksullisista toki. Mutta valtaosa omassa suhteessaan ilman seksiä jäävistä miehistä eivät sitä kyllä mistään muualta löydä/saa. Samanikäisistä naisista osa on haluttomia ja niistä halukkaista moni on parisuhteessa. Ja vaikka 50+ nainen etsisi pelkkää seksiä, niin silloinkin hän valikoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väheneehän se kun hormonit ehtyy. Lisäksi, kun on vuoroin kylmä ja kuuma, väsyttää koko ajan kun ei saa nukuttua ja muutenkin kiukku puskee päälle, niin ihan viimeisenä on paneminen mielessä.
Hormonit toki heiluu. Ei ole samanlaista tasaista alamäkeä kun miesten teston hiipuminen, joten kyllä niitä hyviäkin päiviä sattuu siihen myllerrykseen.
Mulla taas se paneminen vähentää sitä kiukkua paitsi, jos mies ei huolehtisi minun orgasmistani. Muutenkin seksi antaa energiaa. Olemme toki kaikki erilaisia.
Ikääni en uskalla kertoa, koska jossain keskustelussa sain hirveät haukut seksimyönteisyydestäni versus ikäni.
Olisiko ollut se "Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin pitää olla vielä halukas", missä myös tuomittiin hormonikorvausta käyttävät miesten miellyttäjiksi, ikään kuin muista syitä käyttöön ei olisi. Ainoa oikea tapahan sen mukaan oli pistää kioski kiinni ja viis veisata seksuaalisuudesta, omasta tai toisen. Ei ihan hirveästi tosiaan herättänyt keskusteluhaluja. N45, korvauksella, seksihalut ja elämä taas kunnossa, oireet poissa.
Tuohonkin vaikuttaa se miten hyvin nainen on säilynyt. Jos nainen on ikänsä treenannut ja ollut aktiivinen, heillä halut tuppaavat lisääntyä. Liikunta vapauttaa niin paljon samoja hyvän olon hormoneja, kuin seksikin. Lisäksi mitä parempi fyysinen kunto, niin sitä enemmän haluaa olla aktiviinen joka puolella.
Jos taas nainen on kyninyt hiuksensa, ei ole vuosi kausiin treenannut tai pitänyt itsestään huolta vaan aktiviteetit ovat lähinnä olleet telkkaria herkkujen kanssa ja ovat lihoneet rumiksi kaskeloteiksi, niin näillä halutkin on aika lailla nolla.
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa, että "mieson vapaa hakemaan seksiä muualta". Mistä muualta? Missä on sellainen naisreservi, josta 50+ mies voi hakea seksiä, jonka ainoana tarkoituksena on miehen paineiden purku? Niin no joo, maksullisista toki. Mutta valtaosa omassa suhteessaan ilman seksiä jäävistä miehistä eivät sitä kyllä mistään muualta löydä/saa. Samanikäisistä naisista osa on haluttomia ja niistä halukkaista moni on parisuhteessa. Ja vaikka 50+ nainen etsisi pelkkää seksiä, niin silloinkin hän valikoi.
No esimerkiksi suhteista, joissa mies on haluton ja nainen ei. Eli molemmat ovat parisuhteissa tahoillaan ja tavataan seksin merkeissä. On myös sinkkunaisia, jotka haluavat pelkkää seksiä.
Ja varmaan sinäkin valikoit kenen kanssa haluat harrastaa seksiä? Vai kelpaako ihan kuka tahansa nainen? Miksi olet niin huonoitsetuntoinen, että nostat naisen valikoinnin esteeksi omalle seuranhaullesi, jos vaimo siihen antaa vielä luvankin? Vai oletko jotenkin poikkeuksellisen epämiellyttävän näköinen, epäsiisti tai kömpelö seksissä niin ettei nainen saa siitä mitään? Vanhemmiten seksi voi tietty loppua siihenkin, ettei huono seksi enää kelpaa. Koskee molempia sukupuolia.
Olen esivaihdevuosi-iässä (47 v), mutta selkeitä oireita kuitenkin jo. Aloitin salitreenaamisen vuosi sitten ja halut on varmaan kymmenkertaistuneet. Oletan tämä johtuvan siitä, että salitreeni nostaa testosteroni-tasoja myös naisella.
Jännä on se, että kukaan (en ainakaan ole huomannut) ei ole tässä ketjussa vielä maininnut sitä, että ehkäpä sillä parisuhteessa olevan seksin laadulla on myös merkitys näihin asioihin. Eiköhän ne halut lopu lähinnä niiltä, joille se seksi ei ole niin erityisen nautinnollista.
Mulla libido voimistui esivaihdevuosissa hyvinkin paljon. Mutta muutaman vuoden jälkeen tasaantui.
Vierailija kirjoitti:
Tuohonkin vaikuttaa se miten hyvin nainen on säilynyt. Jos nainen on ikänsä treenannut ja ollut aktiivinen, heillä halut tuppaavat lisääntyä. Liikunta vapauttaa niin paljon samoja hyvän olon hormoneja, kuin seksikin. Lisäksi mitä parempi fyysinen kunto, niin sitä enemmän haluaa olla aktiviinen joka puolella.
Jos taas nainen on kyninyt hiuksensa, ei ole vuosi kausiin treenannut tai pitänyt itsestään huolta vaan aktiviteetit ovat lähinnä olleet telkkaria herkkujen kanssa ja ovat lihoneet rumiksi kaskeloteiksi, niin näillä halutkin on aika lailla nolla.
Hiuksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, mutta on totta, että urheilevilla ja hyväkuntoisilla on vahvempi seksivietti.
Ei muita oireita paitsi nukkumis ongelmia. Halut lisääntyneet 50v jälkeen ja orgasmit voimistuneet. Seksiä n kerran viikossa mikä liian vähän.
N55
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole pelkästään vähentyneet, vaan käytännössä kokonaan loppuneet.
N47
Koin jonkinlaisen halupiikin 45na mutta nyt viitosen tuolla puolen seksiä ei juurikaan mieti. En etsisi miesystävää tuo mielessäni. Tietysti voisi kai käydä niin että halu palaisi mutten laske seksin varaan kyllä mitään. Elän yksin ihan tyytyväisenä elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien tavallisimpia oireita ovat hikoilu ja kuumat aallot, unihäiriöt, erilaiset psyykkiset oireet ja emättimen limakalvojen kuivuminen. Vaihdevuosien oireet ovat hyvin yksilöllisiä ja päättyvät yleensä viimeistään vaihdevuosien päätyttyä.
Muita vaihdevuosien mahdollisia oireita ovat muun muassa:
heikotus
huimaus
palelu
pahoinvointi
päänsärky
huonovointisuus fyysisen rasituksen aikana tai jälkeen
verensokerin säätelyhäiriöt
vatsan rasvakerroksen kasvu
rintakivut ja puristava tunne rinnassa
sydämen tykytys
nivel- ja lihaskivut
painonnousu
tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa
ummetus
virtsaamisvaivat ja virtsankarkailu.
Hikoilu ja kuumat aallotKoko oirekirjo jo murkkuiästä alkaen poislukien pissavaivat ja tykytyksiä on ollut lähinnä vain stsessaantun
Sama homma ja kuukautiset helvetistä. Vuoto kuin niagaran putous. Edelleen päivälleen 28vrk kierto ja olen 50v.
Loppuispa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meitä muitakin. T.50N
Minulla halut edelleen tapissa
Miehellä ei minkäänlaista halua saatikka erektiota.
Kauhea tilanne koska hän ei mene lääkäriin.
Mies 47v ja minä 51v
Tämä riippuu siitä onko nainen hormonikorvaushoidolla vai ei. Iso osa naisista saa hormonikorvaushoitoa vaihdevuosi-iässä ja silloin haluttomuusongelmaa ei välttämättä tule. Ne jotka menee luomuna kärsii todennäköisemmin haluttomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu siitä onko nainen hormonikorvaushoidolla vai ei. Iso osa naisista saa hormonikorvaushoitoa vaihdevuosi-iässä ja silloin haluttomuusongelmaa ei välttämättä tule. Ne jotka menee luomuna kärsii todennäköisemmin haluttomuudesta.
Mihinkäs tämä väite perustuu?
Haluja on tosi vähän. Tämä on surullista, kykenen kyllä mutta en haluaisi. Teen sen miehen mieliksi. Ilman miestä olisin todella epäseksuaalinen. / Nainen 48-v
Todennäköisempi on halujen väheneminen. Halut lisääntyy voimakkaasti noin 10% naisista, sellaisilla, joilla testosteronia on luonnostaan elimistössä keskimääräistä naista enemmän. Silloin kun estrogeenin vaikutus poistuu, testosteronista tulee hallitseva sukuhormoni, ja haluja voi olla kuin teinipojalla. Useimmilla tosiaan seksihalut rauhoittuu, joillain jopa loppuu.
Niitäkin on, joilla ei muutu juuri mihinkään. Estrogeenihän ei ole haluhormoni, joten sen erityksen loppuminen ei varsinaisesti selitä miksi halut loppuisivat. Mutta jos on esim. unettomuutta, alapään kuivuutta, väsymystä, työelämä alkaa kuormittaa kovasti, tai henkisesti jotenkin vaan kasvaa sen seksivaiheen yli tai kyllästyy siihen, niin sitten voi vähetä tai loppua.
Olen mies, mutta voin vastata oman kokemukseni. Meillä vaimoni on ehdottanut, että avaisimme parisuhteemme, jotta voisin harrastaa seksiä. Hän ei sitä enää halua eikä ole vastentahtoisesti myöskään vain minun takia harrastamaan. Valitettavasti tämä ei meillä ole ratkaisu, koska haluan seksiä nimenomaan oman vaimoni kanssa enkä kenenkään tuntemattomien. Eli meillä tähän tilanteeseen ei valitettavasti ole muuta ratkaisua kuin minun halujeni turruttaminen. Mutta varmasti on myös miehiä, joille tuo järjestely toisten naisten kanssa voi toimia.