Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisen vaihdevuodet - kumpi näistä myyteistä on todennäköisempi?

Vierailija
12.12.2024 |

Vaikka olenkin mies, rohkenen lähettää kysymyksen liittyen naisten vaihdevuosiin, koska niillä on yhtymäkohta myös omaan elämääni (olen 46 ja vaimoni 48). Olen keskustellet vaimoni ja muutaman naispuoleisen ystäväni kanssa paljon vaihdevuosien vaikutuksista libidoon ja vaimo puolestaan keskustellut samasta aiheesta useammankin ystävättären kanssa. Yllättävä havainto on se, että naiset tuntuvat raportoivan hyvin päinvastaisista muutoksista. On niitä, joilta libido on kadonnut käytännössä totaalisesti, mutta toisaalta näyttää olevan paljon myös niitä, joilla libido on päinvastoin voimistunut paljon. Esim. omalla vaimollani on käynyt näin ja tämä on hyvin hämmentävää minulle.

Mukava olisi kuulla tähän vaihdevuosi-ikäisten naisten havainnoista omaan libidoon liittyen? Kumpi muutos näistä on yleisempi ja mistä voi johtua, että kehitys voi mennä päinvastaiseen suuntaan? 

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet 41-vuotiaana ihan puskista todella rajuina niin että vaihtoehtoja hormonikorvaushoidolle ei ollut. Sopivan lääkkeen löydyttyä olen ollut tyytyväinen elämänlaatuuni kaikin puolin. Olen syönyt HKH nyt 11 vuotta, enkä edelleenkään pärjää ilman :( 

Vierailija
142/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo testosteronin tason nousu mielenkiintoinen juttu. Lähipiiriini kuuluu nainen,joka muuttui täysin viisikymppisenä. Ennen oli mitä tasapainoisin fiksu nainen, nykyään miehiä siellä sun täällä. Koko elämä muuttunut,kaikki entinen mennyt vaihtoon. Asuminen,ystävät,työpaikat. Ylpeillen kertoo miehistään,juttuja ei jaksa kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi vaihdevuodet 41-vuotiaana ihan puskista todella rajuina niin että vaihtoehtoja hormonikorvaushoidolle ei ollut. Sopivan lääkkeen löydyttyä olen ollut tyytyväinen elämänlaatuuni kaikin puolin. Olen syönyt HKH nyt 11 vuotta, enkä edelleenkään pärjää ilman :( 

Mulla kävi samoin 43-vuotiaana. Kyyti oli niin kylmää, etten tiedä olisinko hengissä ilman hormonikorvausta, olin jo puolihullu unettomuudesta, kivuista ja jatkuvista vuodoista (myoomat). Tilanteen tasaaminen ei ole ihan yksinkertaista, vielä pari vuotta . myöhemminkin oireita tulee ja menee korvauksen kanssakin. Luojalle kiitos että jotakin helpotusta on saanut niin pysyi sentään työkyky. Elämänlaatu on parantunut jonkun 100%. En olisi ikinä uskonut, että ne voivat alkaa noin äkkiä ja rajuina.

Vierailija
144/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tuo, ettei ole haluja siis sitä, että niitä ei spontaanisti ole, vai että niitä ei saa edes tietynlaisilla ärsykkeillä syttymään? Itselläni on kyllä normaalisti muutenkin haluja, mutta vaikka just jollain tietyllä hetkellä ei seksi olisi mielessä, saa kumppani haluni syttymään oikeanlaisilla otteilla ja kosketuksilla, vaikka tietynlaisilla sanoilla, yleensä kiihottavilla jutuilla. Muuttuuko tämä vaihdevuosissa vai vaan ne itsestään ilman ärsykkeitä nousevat halut?

Vierailija
145/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tuo, ettei ole haluja siis sitä, että niitä ei spontaanisti ole, vai että niitä ei saa edes tietynlaisilla ärsykkeillä syttymään? Itselläni on kyllä normaalisti muutenkin haluja, mutta vaikka just jollain tietyllä hetkellä ei seksi olisi mielessä, saa kumppani haluni syttymään oikeanlaisilla otteilla ja kosketuksilla, vaikka tietynlaisilla sanoilla, yleensä kiihottavilla jutuilla. Muuttuuko tämä vaihdevuosissa vai vaan ne itsestään ilman ärsykkeitä nousevat halut?

Mulla on mennyt niin päin, että halu seksiin kumppanin kanssa on täysin mennyt. Orgasmeja haluan silti useamman kerran viikossa. Satisfyer vaan surisemaan ja minuutissa lähtee. Mutta ajatuskin, että pitäisi äheltää jonkun miehen kanssa sängyssä, ei kiitos, liikaa vaivaa kun helpommallakin saa. Toisaalta mulla ei ole kyllä parisuhdetta, en tiedä miten olisi jos olisi rakastava hyvä parisuhde, että haluaisiko sitä sitten. Jotenkin vaan tuntuu että miehiä ei enää elämäänsä halua ollenkaan tässä iässä (50v).

Vierailija
146/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti hyvin yksilöllistä. Minä olen halunnut tasaisesti koko elämän ajan, menopaussi ei ole siihen vaikuttanut. Ainoastaan vähän ennen menopaussia oli hurjan halukas kausi, joka kesti noin 5-6 vuotta. Nykyisin ennaltaehkäisen kuivuusongelmia harrastamalla sooloseksiä päivittäin (avioseksin lisäksi). Sopii unilääkkeeksi myös, kun en tarvitse siihen kuin omat sormet. En ole tarvinnut voiteita ja kostun samalla tavalla kuin ennenkin seksissä miehen kanssa.

Hormoneja en ole käyttänyt lainkaan eikä vaihdevuosioireita juuri ole tullut. Kannattaa kysyä äidiltä millaiset hänellä oli, se on perinnöllistä. Äidillänikään ei ollut vaihdevuosioireita, vain muutamia kuumia aaltoja kuten itsellänikin. N56

Vierailija
147/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti hyvin yksilöllistä. Minä olen halunnut tasaisesti koko elämän ajan, menopaussi ei ole siihen vaikuttanut. Ainoastaan vähän ennen menopaussia oli hurjan halukas kausi, joka kesti noin 5-6 vuotta. Nykyisin ennaltaehkäisen kuivuusongelmia harrastamalla sooloseksiä päivittäin (avioseksin lisäksi). Sopii unilääkkeeksi myös, kun en tarvitse siihen kuin omat sormet. En ole tarvinnut voiteita ja

Äidilläni jouduttiin kohtu poistamaan runsaiden kuukautisten takia nuorempana kuin mitä itse olen nyt (ja itselläni ei vielä ole mitään muutoksia kuukautiskierrossa tai kuukautisissa, olen 46-vuotias). Hänellä oli kai kohtalaisen lievät vaihdevuosioireet, koska hän "lääkitsi" niitä jollain Femi-soijalla. Mutta asia, joka itseäni mietityttää eniten eli juuri nuo seksuaaliset halut, on kyllä sellainen, josta äiti tuskin kertoisi minulle mitään. Ja sen perusteella, mitä hän on joskus seksiin liittyen kommentoinut, oletan että joko hän ei ollut kovin seksuaalinen tai sitten ei voinut toteuttaa seksuaalisuuttaan kunnolla, saattoi olla jotain lukkoja. Tai sitten vaan epätyydyttävä seksielämä... Itse taas olen ollut aina aika seksuaalinen ja tykännyt seksistä, harrastan itsekin sooloseksiä, jos en nyt aina päivittäin, niin kuitenkin useita kertoja viikossa (ja juuri samoin kuin sinäkin, jos on mitään nukahtamisvaikeuksia, niin sooloseksi on se, millä "lääkitsen" sitä). Ihana kuulla, jos se auttaa mahdollisiin kuivuusongelmiin! Itselleni sooloseksi on muutenkin niin iso ilonlähde elämässä, että toivon ettei se katoa - senkään vuoksi en haluaisi seksuaalisten halujeni katoavan, koska jopa sinkkuna saan haluista paljon iloa. (Irtoseksiä en siis harrasta, ei ole mun juttu, mutta silloin kun on joku suhde/tapailu, olen kyllä hyvinkin halukas ja helposti syttyvä.)

Vierailija
148/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt niin päin, että halu seksiin kumppanin kanssa on täysin mennyt. Orgasmeja haluan silti useamman kerran viikossa. Satisfyer vaan surisemaan ja minuutissa lähtee. Mutta ajatuskin, että pitäisi äheltää jonkun miehen kanssa sängyssä, ei kiitos, liikaa vaivaa kun helpommallakin saa. Toisaalta mulla ei ole kyllä parisuhdetta, en tiedä miten olisi jos olisi rakastava hyvä

Itselläni on aina ollut niin, että sinkkuna sooloseksiä, mutta suhteessa tai silloin, jos on jonkun kanssa joku tapailu tai edes molemminpuolista kemiaa, flirttiä ja jokin "juttu" meneillään, silloin kyllä tekee mieli seksiä miehenkin kanssa.

Vierailija
149/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

147. Tuskinpa sinun seksihalusi juuri muuttuvat vaihdevuosissa, ei ihminen noin vain muutu sellaiseksi, ettei seksiä arvostaisi. Olen samanlainen kuin sinä eli pidän seksuaalisuutta tärkeänä elämänilon ja terveyden lähteenä sekä itsensä huoltamisena. Orgasmi on terveysteko, se erittää endorfiineja jne. Ja tosiaan orgasmit ja yhdyntäseksi ennaltaehkäisevät tutkitusti limakalvojen kuivuutta ja siihen liittyviä ongelmia. 

Vaikka äidiltäsi on poistettu kohtu nuorena, on hän saanut silti vaihdevuodet. Jos sinulla ei ole oireita, voi mennä vielä monta vuotta ennen menopaussia. Itselläni oli vielä 54v. molemmat munasarjat toiminnassa ja gynekologin mukaan piti käyttää ehkäisyä, kuukautiset olivat säännölliset, vain kaksi vuotoa jäi välistä, sitten tuli vielä yksi niukka, jonka jälkeen menopaussi. Eli silloin kun viimeisten kuukautisten aika oli, olin kuukautta vaille 56v (en tiedä mistä lasketaan menopaussi, siitä kohdasta kun viimeisten kk olisi pitänyt tulla?)  Kuukautiset voivat jatkua jopa kuusikymppiseksi eikä sekään olisi ollut epänormaalia gynekologin mukaan eli vaihteluväli tässä on melko iso. 

Vierailija
150/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

147. Tuskinpa sinun seksihalusi juuri muuttuvat vaihdevuosissa, ei ihminen noin vain muutu sellaiseksi, ettei seksiä arvostaisi. Olen samanlainen kuin sinä eli pidän seksuaalisuutta tärkeänä elämänilon ja terveyden lähteenä sekä itsensä huoltamisena. Orgasmi on terveysteko, se erittää endorfiineja jne. Ja tosiaan orgasmit ja yhdyntäseksi ennaltaehkäisevät tutkitusti limakalvojen kuivuutta ja siihen liittyviä ongelmia. 

Vaikka äidiltäsi on poistettu kohtu nuorena, on hän saanut silti vaihdevuodet. Jos sinulla ei ole oireita, voi mennä vielä monta vuotta ennen menopaussia. Itselläni oli vielä 54v. molemmat munasarjat toiminnassa ja gynekologin mukaan piti käyttää ehkäisyä, kuukautiset olivat säännölliset, vain kaksi vuotoa jäi välistä, sitten tuli vielä yksi niukka, jonka jälkeen menopaussi. Eli silloin kun viimeisten kuukautisten aika oli, olin kuukautta vaille 56v (en tiedä mistä lasketaan menopaussi, siitä kohdasta kun viimeis

Joo totta, kyllähän hänellä jotain vaihdevuosioireilua oli sitten vähän vanhempana (vuosia kohdunpoiston jälkeen). Ja kiitos sinulle noista kannustavista sanoista - toivottavasti olet oikeassa! Siis sen suhteen, miten seksuaalisuus menee - olisi se omastakin mielestäni outoa, jos muuttuisin täysin toiseksi ihmiseksi. Ja onkin ihana lukea niitäkin tarinoita, joissa seksuaalisuus säilyy ja kulkee edelleen mukana, kuten seksistä ja seksuaalisuudesta nauttiminenkin.

Vierailija
151/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo totta, kyllähän hänellä jotain vaihdevuosioireilua oli sitten vähän vanhempana (vuosia kohdunpoiston jälkeen). Ja kiitos sinulle noista kannustavista sanoista - toivottavasti olet oikeassa! Siis sen suhteen, miten seksuaalisuus menee - olisi se omastakin mielestäni outoa, jos muuttuisin täysin toiseksi ihmiseksi. Ja onkin ihana lukea niitäkin tarinoita, joissa seksuaalisuus säilyy ja kulkee edelleen mukana, kuten seksistä ja seksuaalisuudesta nauttiminenkin."

Olen lukenut myös tutkittua tietoa asiasta ja menopaussin jälkeiseen seksuaalisuuteen vaikuttaa enemmän yleinen asenne seksuaalisuuteen ja mahdollisen kumppanin laatutekijät kuin menopaussi. Hormoneilla on tietenkin vaikutusta elämään, mutta niiden vaikutusta liioitellaan.

Parhaillaankin on julkisuudessa gynekologi, joka korostaa vaihdevuosien vaikeutta. Hänellä on siihen omat syynsä, mutta sekä oma gynekologi että sukulainen, joka on gynekologi (ja itsekin vaihdevuosi-ikäinen) ovat antaneet vähän tasapuolisempaa tietoa aiheesta. Ja oma äitinikin on työskennellyt lääketieteen tutkimusryhmässä lähes koko työuransa, vaikkei gynekologi olekaan. Hänen mielestään eniten vaikuttaa naisen persoonallisuus ja elämänhistoria. Vain harvalla tapahtuu dramaattisia muutoksia suuntaan tai toiseen.

Vierailija
152/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavuudenhalu ja laiskuus lisääntyy iän myötä, ei jaksaisi aina seksiä. 30 vuotta jo kuitenkin takana. Olenko paha ihminen? 

Vierailija
153/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Hormonikorvaus aloitettu mutta seksi ei kiinnosta, eipä juuri edes itsekseen. Miehen kanssa ei lainkaan. Enkä aio väkisinkään sitä tehdä, pelkästään toisen hyväksi. Valitettavasti asia tules nyt olemaan näin. Mies saa häipyä jos ei jaksa olla ilman torttua. 

Vierailija
154/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miten joidenkin limakalvot kestävät usein toistuvaa seksiä. Itsellä ne ovat kai aina ärtyneet helposti ja seurauksena on ollut tulehduksia. Viimeisetkin halut meni vaihdevuosien tultua, mikä toisaalta helpotti elämää muuten. Nuorena koin halun muuta elämää häiritseväksi tunteeksi. 

Vierailija
155/160 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
156/160 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla yhtään lannistava, mutta olen ymmärtänyt, että monilla naisilla esivaihdevuosissa on tuollainen piikki haluissa kun munasarjat "vetävät viimeisiään". Kun hormonitoiminta sitten loppuu, vähenee myös tämä kiima. Näin kävi itsellä, samoin kuin parilla ystävälläni. Eli vinkkini heille, jotka on havainneet libidon nousun on se, että nyt kannattaa siitä nauttia!

Vierailija
157/160 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt olla ilman hormonikorvaushoitoa, mikäli pahat oireet tulisivat. On olemassa myös luomukonsteja niitä helpottamaan. Kyllä halut on tallella ja melkeinpä voimistuneet vain tässä, kun viittäkymmentä lähenen.

Käsittääkseni sekin vaikuttaa haluihin, että missä iässä on seksielämän aloittanut, millainen suhdehistoria ja onko sairastettuja sukupuolitauteja. Tästä asiasta on tehty ihan tutkimuksiakin.

Vierailija
158/160 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuumia aaltoja, mutta pian meni ohi. Halut eivät kadonneet, mutta miehellä ei enää ollut kykyä. Mitään kuivumistakaan en ole huomannut veikka olen jo 70+.

Vierailija
159/160 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluja riittäisi, mutta miehellä on ongelmia. Vaihdevuodet eivät ole muuttaneet minussa juuri mitään. 

Vierailija
160/160 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, että "mieson vapaa hakemaan seksiä muualta". Mistä muualta? Missä on sellainen naisreservi, josta 50+ mies voi hakea seksiä, jonka ainoana tarkoituksena on miehen paineiden purku? Niin no joo, maksullisista toki. Mutta valtaosa omassa suhteessaan ilman seksiä jäävistä miehistä eivät sitä kyllä mistään muualta löydä/saa. Samanikäisistä naisista osa on haluttomia ja niistä halukkaista moni on parisuhteessa. Ja vaikka 50+ nainen etsisi pelkkää seksiä, niin silloinkin hän valikoi.

Onhan meitä halukkaita 50 - 60 v naisia. Meitä vaan haukutaan niin törkeästi, että ehkä sitä ei kukaan uskalla tuoda esiin. Katso vaikka palstalla parhaillaan olevasta Anne Kukkohovi -langasta. Siitä näet, että keski-ikäinen nainen, joka kertoo haluavansa seksiä, haukutaan ja häpäistään joukkovoimalla.

Pari otetta Anne Kukkohovi-ketjusta Aihe vapaalta tänään. Näin keski-ikäiseen naiseen suhtaudutaan, kun hän kertoo nauttivansa seksistä eri miesten kanssa. Nämäkin kommentit ovat heti ketjun ensimmäisellä sivulla, ei tarvitse pidemmälle lukea:

-Nolo eukko!

-Ihan todella surullista. Mopo keulii mummolla.

-Ikäkriisi

-Hänellä ei ole kaikki inkkarit kanootissa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5858176/anne-kukkohovi-avautuu-villista

Ikääntyvän naisen seksuaalisuus on Suomessa tabu, ja siitä lähettää tuomio heti. 

Olet ilmeisesti ekaa kertaa täällä..?  Tuo on ihan peruskommentointia joka ketjussa, oli aiheena sitten seksuaalisuus, auton väri tai vaikka makkarakastike.