Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen vaihdevuodet - kumpi näistä myyteistä on todennäköisempi?

Vierailija
12.12.2024 |

Vaikka olenkin mies, rohkenen lähettää kysymyksen liittyen naisten vaihdevuosiin, koska niillä on yhtymäkohta myös omaan elämääni (olen 46 ja vaimoni 48). Olen keskustellet vaimoni ja muutaman naispuoleisen ystäväni kanssa paljon vaihdevuosien vaikutuksista libidoon ja vaimo puolestaan keskustellut samasta aiheesta useammankin ystävättären kanssa. Yllättävä havainto on se, että naiset tuntuvat raportoivan hyvin päinvastaisista muutoksista. On niitä, joilta libido on kadonnut käytännössä totaalisesti, mutta toisaalta näyttää olevan paljon myös niitä, joilla libido on päinvastoin voimistunut paljon. Esim. omalla vaimollani on käynyt näin ja tämä on hyvin hämmentävää minulle.

Mukava olisi kuulla tähän vaihdevuosi-ikäisten naisten havainnoista omaan libidoon liittyen? Kumpi muutos näistä on yleisempi ja mistä voi johtua, että kehitys voi mennä päinvastaiseen suuntaan? 

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan molemmat naisia, minä olen vaimoani +10 vuotta nuorempi. Minun vaihdevuodet tulivat aika aikaisin, kuukautiset loppuivat  ennen kuin täytin 50, vaimolla taas vasta melkein kuusikymppisenä. Minulla on hormonikorvaushoito, hänellä ei. Viimeisten viiden vuoden aikana seksi on ollut aika vähäistä, välistä olematontakin, koska kummallakaan ei ole enää hirveästi haluja. Parempi toki näin kuin että toisen halut olisivat hirveästi kasvaneet ja toisen vähentyneet. Tiedä sitten johtuuko hormoneista, työkiireistä vai siitä, että tietää ettei toistakaan niin innosta. Varmaan vähän kaikista.

N52

Kuulostaa aika ankealta, olet kuitenkin suhteellisen nuori vielä. Onko enemmän niin että olet tyytynyt tilanteeseen, kun vanhempi puolisosi ei halua? 

Vierailija
102/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko todennäköisintä kuitenkin se, että jokainen kokee yksilöllisesti?

Lisäksi on tutkittua, että pitkissä parisuhteissa miehet aliarvioivat naispuolisen kumppaninsa halukkuuden seksiin. Kun lisäksi miehilläkin testosteroni vähenee ikääntyessä ja ehkä vaimo alkaa heidän mielestään näyttää vähemmän seksikkäältä kuin nuorena, niin mies itse haluaa vähemmän. Niinpä se mies projisoi omat vähentyneet halunsa vaimoon ja kuvittelee, että se onkin vaimo, joka ei halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, että "mieson vapaa hakemaan seksiä muualta". Mistä muualta? Missä on sellainen naisreservi, josta 50+ mies voi hakea seksiä, jonka ainoana tarkoituksena on miehen paineiden purku? Niin no joo, maksullisista toki. Mutta valtaosa omassa suhteessaan ilman seksiä jäävistä miehistä eivät sitä kyllä mistään muualta löydä/saa. Samanikäisistä naisista osa on haluttomia ja niistä halukkaista moni on parisuhteessa. Ja vaikka 50+ nainen etsisi pelkkää seksiä, niin silloinkin hän valikoi.

No esimerkiksi suhteista, joissa mies on haluton ja nainen ei. Eli molemmat ovat parisuhteissa tahoillaan ja tavataan seksin merkeissä. On myös sinkkunaisia, jotka haluavat pelkkää seksiä. 

Ja varmaan sinäkin valikoit kenen kanssa haluat harrastaa seksiä? Vai kelpaako ihan kuka tahansa nainen? Miksi olet niin huonoitsetuntoinen, että nostat naisen valikoinnin esteeksi omalle

Olen tuo, jolle vastasit, ja olen siis itse nainen. En tiedä, miksi tulkitsit minut mieheksi. Pointtini oli lähinnä se, että seksisuhteissakin usein ihmiset haluavat ihan oikeaa vetovoimaa sitä toista kohtaan - tai no, käsitykseni mukaan naiset ainakin haluavat, että on vetovoimaa ja kemiaa. Aika harvalle naiselle riittää syyksi harrastaa seksiä se, että kumpikin on "puutteessa". Olen itse tällä hetkellä sinkku ja todellakin tekee hirveästi mieli seksiä - mutta ei kenen tahansa kanssa. En haluaisi seksiä jonkun ukkomiehen kanssa, jolle olisin pelkkä reikä, ja joka ei tuntisi sen kummemmin vetoa juuri minua kohtaan. Eikä minun seksihalujani tyydyttäisi yhdentekevä seksi kenen tahansa random ukkomiehen kanssa.

Toki joskus sellainen järjestely voi toimia, jos kaksi puutteessa olevaa kohtaa ja aidosti tuntevat seksuaalista vetoa toisiaan kohtaan. Ja mikäs siinä sitten. Itse kyllä veikkaan, että 50+ ikäisillä aika usein avoimet suhteet jäävät pitkälti teorian tasolla.

Vierailija
104/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, että "mieson vapaa hakemaan seksiä muualta". Mistä muualta? Missä on sellainen naisreservi, josta 50+ mies voi hakea seksiä, jonka ainoana tarkoituksena on miehen paineiden purku? Niin no joo, maksullisista toki. Mutta valtaosa omassa suhteessaan ilman seksiä jäävistä miehistä eivät sitä kyllä mistään muualta löydä/saa. Samanikäisistä naisista osa on haluttomia ja niistä halukkaista moni on parisuhteessa. Ja vaikka 50+ nainen etsisi pelkkää seksiä, niin silloinkin hän valikoi.

Onhan meitä halukkaita 50 - 60 v naisia. Meitä vaan haukutaan niin törkeästi, että ehkä sitä ei kukaan uskalla tuoda esiin. Katso vaikka palstalla parhaillaan olevasta Anne Kukkohovi -langasta. Siitä näet, että keski-ikäinen nainen, joka kertoo haluavansa seksiä, haukutaan ja häpäistään joukkovoimalla.

Niin, olen itse halukas 46-vuotias nainen. En epäilekään, etteikö halukkaita naisia löytyisi - mutta kohtaavatko kemiat kaikkien puutteessa riutuvien ukkomiesten kanssa? Ainakin itselleni on todella tärkeää se, että tunnen seksuaalista vetoa toista kohtaan ja myös, että seksuaaliset mieltymykset kohtaavat. Ei kaikilla toki ole näin, mutta veikkaan että monikaan halukas nainen ei halua seksiä kenen tahansa miehen kanssa.

t. se,jolle vastasit

Vierailija
105/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin hormonikorvaushoidon vaikutusta. Jotkut täällä ovat kertoneet halujen lisääntyneen, osa taas vähentyneen tai loppuneen. Olisi mielenkiintoista kuulla, käytättekö hormonikorvaushoitoa? Tai käyttääkö ketkään vielä vaihdevuosien aikaan e-pillereitä, vaikuttaako ne jotenkin?

Estrogeenikorvaushoito ei lisää haluja, jos jotain, niin pikemminkin vähentää.

Sen sijaan kuulemma testosteronityyppinen tms hormonilääke DHEA, jota gyneltä saa reseptillä naisillekin Suomessa, kuulemma lisää haluja. En tiedä, en ole kokeillut, koska mieheni on totaalihaluton, enkä halua lisätä haluja entisestään  kun turhauttaa jo nykyään.

Vierailija
106/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohonkin vaikuttaa se miten hyvin nainen on säilynyt. Jos nainen on ikänsä treenannut ja ollut aktiivinen, heillä halut tuppaavat lisääntyä. Liikunta vapauttaa niin paljon samoja hyvän olon hormoneja, kuin seksikin. Lisäksi mitä parempi fyysinen kunto, niin sitä enemmän haluaa olla aktiviinen joka puolella. 

Jos taas nainen on kyninyt hiuksensa, ei ole vuosi kausiin treenannut tai pitänyt itsestään huolta vaan aktiviteetit ovat lähinnä olleet telkkaria herkkujen kanssa ja ovat lihoneet rumiksi kaskeloteiksi, niin näillä halutkin on aika lailla nolla.

Kyninyt hiuksensa. Voi luoja näitä paskamahoja! 

Vierailija
107/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan meitä halukkaita 50 - 60 v naisia. Meitä vaan haukutaan niin törkeästi, että ehkä sitä ei kukaan uskalla tuoda esiin. Katso vaikka palstalla parhaillaan olevasta Anne Kukkohovi -langasta. Siitä näet, että keski-ikäinen nainen, joka kertoo haluavansa seksiä, haukutaan ja häpäistään joukkovoimalla.

Pari otetta Anne Kukkohovi-ketjusta Aihe vapaalta tänään. Näin keski-ikäiseen naiseen suhtaudutaan, kun hän kertoo nauttivansa seksistä eri miesten kanssa. Nämäkin kommentit ovat heti ketjun ensimmäisellä sivulla, ei tarvitse pidemmälle lukea:

-Nolo eukko!

-Ihan todella surullista. Mopo keulii mummolla.

-Ikäkriisi

-Hänellä ei ole kaikki inkkarit kanootissa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5858176/anne-kukkohovi-avautuu-villista…

Ikääntyvän naisen seksuaalisuus on Suomessa tabu, ja siitä lähettää tuomio heti. 

Vierailija
108/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisin noista vuosista ilman oireita. Mieheni on lääkäri ja lääkiksessä hän oppi, että noin 25% naisista on ns miehinen seksuaalisuus ja hän kuulemma sai sellaisen.😂 Oikeesti, mun mies on hyvä tyyppi ja haluan häntä edelleen. 

Eikö kuulosta loukkaavalta joku "miehinen seksuaalisuus". Ei seksuaalisuus ole koskaan miehistä kaikilla naisilla, vaikka olisi seksuaalinen henkilö. Konemaisuus on miehillä?

Biologia on epäreilu naisia kohtaan.

Kun miesten ilkeyttään keksimä evoluutiobiologia kertoo, että aivan kuten kaikilla muillakin eläimillä myös ihmisen sukupuolilla on biologisia eroja, kuin karkkivarkaista kiinni jääneet lapset valehdellaan, että eipäs ole, ettei kukaan vaan loukkaannu. 

Naisia ei ole edes tutkittu lääketieteessä, joten naisista ei tiedetä mitään. Meillä on vain lausuntoja kouralliselta naisia vihaavia misogynistejä jostain menneisyydestä. Nekin siitä mitä he kuvittelee asioiden olevan, eikä siitä mitä ne on.

Vierailija
109/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin kotona halut loppuneet lähes kokonaan.

M49 N44

Onpa aikaisessa iässä tapahtunut. 🙄Itse olin aktiivisimmillaan + 50  ja vielä 66 v maittaa 😅

Vierailija
110/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen esivaihdevuosi-iässä (47 v), mutta selkeitä oireita kuitenkin jo. Aloitin salitreenaamisen vuosi sitten ja halut on varmaan kymmenkertaistuneet. Oletan tämä johtuvan siitä, että salitreeni nostaa testosteroni-tasoja myös naisella.

Navan alapuolen lihakset, eli jalat, pakarat, isot lihakset siis. Niitä kun treenaa niin nousee testotasot kummallakin sukupuolella.

Vierailija
111/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla halut säilyivät ja vielä eläkeiässäkin. Vaihdevuodet tulivat n 55 v 

Vierailija
112/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi suhteista, joissa mies on haluton ja nainen ei. Eli molemmat ovat parisuhteissa tahoillaan ja tavataan seksin merkeissä. On myös sinkkunaisia, jotka haluavat pelkkää seksiä. 

Ja varmaan sinäkin valikoit kenen kanssa haluat harrastaa seksiä? Vai kelpaako ihan kuka tahansa nainen? Miksi olet niin huonoitsetuntoi

Ihme arvailua. +50 v nainen voi myös olla  hyvin aktikvinen 

Vierailija
113/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohonkin vaikuttaa se miten hyvin nainen on säilynyt. Jos nainen on ikänsä treenannut ja ollut aktiivinen, heillä halut tuppaavat lisääntyä. Liikunta vapauttaa niin paljon samoja hyvän olon hormoneja, kuin seksikin. Lisäksi mitä parempi fyysinen kunto, niin sitä enemmän haluaa olla aktiviinen joka puolella. 

Jos taas nainen on kyninyt hiuksensa, ei ole vuosi kausiin treenannut tai pitänyt itsestään huolta vaan aktiviteetit ovat lähinnä olleet telkkaria herkkujen kanssa ja ovat lihoneet rumiksi kaskeloteiksi, niin näillä halutkin on aika lailla nolla.

Jotkut ihmiset ei tajua, että se on oma valinta minkälaiset hiukset on. Eikä kaikille todellakaan sovi pitkät hiukset, se on ihan fakta kuten vastaavasti kaikille ei sovi lyhyet hiukset. 

Jotkut myös kuvittelee, että jotkut leikkaa lyhyet hiukset saatuaan ensimmäisen lapsen tai viimeistään keski-iässä. No mun äidillä ei ole koskaan ollut pitkät hiukset, joskus lapsena korkeintaan vähän olkapäiden yläpuolelle. Mun syntyessä -79 äidillä oli lyhyet hiukset ja hänellä ikää 19v. Mä olen nyt siis 45v ja mulla on pitkät hiukset. 

Vierailija
114/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se älähtää, johon kalikka kalahtaa. Oletko sinäkin kyninyt miestukan... että et olisi haluttava miehen silmissä? 

Vierailija
115/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla halut vähenivät: koetteko sen johtuvan juuri vaihdevuosista vai onko syy enemmän parisuhteessa ja sen laadussa tai seksin laadussa? 

Vierailija
116/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
117/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 45v eikä ole ainakaan vielä halut laantuneet. Olen sinkku enkä huoli ketä tahansa randomeita petiini joten vaikeaa on. Toki nyt vähän koitetaan lämmitellä välejä vakipanon kanssa jonka kanssa meni välit poikki muutama kuukausi sitten.

Vierailija
118/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan molemmat naisia, minä olen vaimoani +10 vuotta nuorempi. Minun vaihdevuodet tulivat aika aikaisin, kuukautiset loppuivat  ennen kuin täytin 50, vaimolla taas vasta melkein kuusikymppisenä. Minulla on hormonikorvaushoito, hänellä ei. Viimeisten viiden vuoden aikana seksi on ollut aika vähäistä, välistä olematontakin, koska kummallakaan ei ole enää hirveästi haluja. Parempi toki näin kuin että toisen halut olisivat hirveästi kasvaneet ja toisen vähentyneet. Tiedä sitten johtuuko hormoneista, työkiireistä vai siitä, että tietää ettei toistakaan niin innosta. Varmaan vähän kaikista.

N52

Kuulostaa aika ankealta, olet kuitenkin suhteellisen nuori vielä. Onko enemmän niin että olet tyytynyt tilanteeseen, kun vanhempi puolisosi ei halua? 

Ehkä hiukan niinkin, ehkä olisin halukkaampi halukkaan kumppanin kanssa. Tiedä sitten, mutta rakastan vaimoani ja meillä on hyvä suhde, eikä seksi ei ole minulle siinä määrin tärkeää, että sen vuoksi lähtisin. 

Sama N52

Vierailija
119/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 45v eikä ole ainakaan vielä halut laantuneet. Olen sinkku enkä huoli ketä tahansa randomeita petiini joten vaikeaa on. Toki nyt vähän koitetaan lämmitellä välejä vakipanon kanssa jonka kanssa meni välit poikki muutama kuukausi sitten.

Niin eikä sitäkään pysty vaan itse päättämään keneen sitä vetovoimaa tuntee.

eronnut 48 nainen

Vierailija
120/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se älähtää, johon kalikka kalahtaa. Oletko sinäkin kyninyt miestukan... että et olisi haluttava miehen silmissä? 

Vain mies voi olla noin egosentrinen narsisti, että kuvittelee naisten kampauksen viestittävän miehille, haluaako nainen seksiä vai ei. Kaikkea tuubaa sitä kuuleekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän