Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisen vaihdevuodet - kumpi näistä myyteistä on todennäköisempi?

Vierailija
12.12.2024 |

Vaikka olenkin mies, rohkenen lähettää kysymyksen liittyen naisten vaihdevuosiin, koska niillä on yhtymäkohta myös omaan elämääni (olen 46 ja vaimoni 48). Olen keskustellet vaimoni ja muutaman naispuoleisen ystäväni kanssa paljon vaihdevuosien vaikutuksista libidoon ja vaimo puolestaan keskustellut samasta aiheesta useammankin ystävättären kanssa. Yllättävä havainto on se, että naiset tuntuvat raportoivan hyvin päinvastaisista muutoksista. On niitä, joilta libido on kadonnut käytännössä totaalisesti, mutta toisaalta näyttää olevan paljon myös niitä, joilla libido on päinvastoin voimistunut paljon. Esim. omalla vaimollani on käynyt näin ja tämä on hyvin hämmentävää minulle.

Mukava olisi kuulla tähän vaihdevuosi-ikäisten naisten havainnoista omaan libidoon liittyen? Kumpi muutos näistä on yleisempi ja mistä voi johtua, että kehitys voi mennä päinvastaiseen suuntaan? 

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien tavallisimpia oireita ovat hikoilu ja kuumat aallot, unihäiriöt, erilaiset psyykkiset oireet ja emättimen limakalvojen kuivuminen. Vaihdevuosien oireet ovat hyvin yksilöllisiä ja päättyvät yleensä viimeistään vaihdevuosien päätyttyä.

Muita vaihdevuosien mahdollisia oireita ovat muun muassa:

heikotus

huimaus

palelu

pahoinvointi

päänsärky

huonovointisuus fyysisen rasituksen aikana tai jälkeen

verensokerin säätelyhäiriöt

vatsan rasvakerroksen kasvu

rintakivut ja puristava tunne rinnassa

sydämen tykytys

nivel- ja lihaskivut

painonnousu

tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa

ummetus

virtsaamisvaivat ja virtsankarkailu.

Hikoilu ja kuumat aallot

Koko oirekirjo jo murkkuiästä alkaen poislukien pissavaivat ja tykytyksiä on ollut lähinnä vain stsessaantun

Kysy äidiltäsi. Tyttären vaihdevuodet tulee silloin kuin äidin ja mummonkin.

Vierailija
22/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui halut kuin seinään. Ensin hävis halut ja sittemmin vasta muita oireita.

Kuivat limakalvot kirveli ja kosketuksessa ttodella kipeät, ei auttanut liukkarit ja hoidot, joita gyneltä sain.

Miehen kanssa läheisyys tuntui oudolta, välillä jopa vastenmieliseltä.  :( asiasta puhuttiiin paljon ja yritin ottaa miehen halut huomioon. En nyt ehkä parhaiten onnistunut, mutta ei mies mitään radikaalia niinä vuosina (!) tehnyt...

Sitten kärsin pitkistä teurasvuodoista. Joihin en meinannut saada mitään apua. Lähes puolitoista vuotta siinäkin meni. Vuodot väheni.

Sitten alkoikin taas kainalo ja lähellä olo kelpaamaan. Seksihalut ovat tulleet takaisin! Ei nyt kovin räiskähtelevänä, mutta himoitsen miestäni taas. Seksiä muutaman kerran kuussa.

Vaihtarit jatkuu yhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien tavallisimpia oireita ovat hikoilu ja kuumat aallot, unihäiriöt, erilaiset psyykkiset oireet ja emättimen limakalvojen kuivuminen. Vaihdevuosien oireet ovat hyvin yksilöllisiä ja päättyvät yleensä viimeistään vaihdevuosien päätyttyä.

heikotus

huimaus

palelu

pahoinvointi

päänsärky

sydämen tykytys

nivel- ja lihaskivut

painonnousu

ummetus

Hikoilu ja kuumat aallot

Olisikohan sinulla mielipidettä aiheeseen? 

Vierailija
24/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joillakin voi halut lisääntyä. Heitän naisena kuitenkin ajatuksen että onko se todellista vai psyykkistä taistelua vanhenemista vastaan? Että en voi olla vanha koska tekee mieli miestä aina vaan? 

Vierailija
25/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halut omaa mieheen loppui kokonaan. Eron myötä halut nousi taivaisiin

Vierailija
26/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

heikotus

huimaus

palelu

pahoinvointi

päänsärky

sydämen tykytys

nivel- ja lihaskivut

painonnousu

ummetus

Hikoilu ja kuumat aallot

Olisikohan sinulla mielipidettä aiheeseen? 

Laiton sen jo. Halusin selventää mitä kaikkea se voi aiheuttaa. Ei ihme jos halut vähenee.

Vierailija
27/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kymppisenä oli kovat himot ja halut. Sitten tasaantui. Menkat loppui 53v. Nyt olen 56v ja harvoin panettaa kunnolla. Mikä on harmi koska haluan haluta. Kerran viikossa on kyllä hyvää seksiä. Mies on minua vanhempi mutta kaikki ok. Nukun huonosti ja kroppaa kolottaa ym ja ihan selvästi on estrogeenivajetta. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Hormonikorvaushoito auttaisi moneen asiaan. 

Vierailija
28/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on halut merkittävästi lisääntyneet. Haluan niin omaa miestäni kuin myös muita miehiä paljon (tätä ei aiemmin tapahtunut käytännössä koskaan). Elämänlaatu on parantunut merkittävästi ja energiatasot tämän myötä nousseet ja on kyllä ihan hirveetä, jos tämä on vain joku väliaikainen vaihe :(

Vierailija
29/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 48 ja halut on kasvaneet. Lisänä vielä se, että saan ja haluan useita orgasmeja siinä missä ennen yksi oli tarpeeksi. 

Ehkä yksi asia mistä tulevaa kehitystä voisi ennustaa, on se paljonko halukkuus on ollut sidoksissa hormonitoimintaan. Jotkut ystäväni, joilla halut on loppuneet, sanovat että aiemmin haluja oli kierron tietyssä vaiheessa. Itselläni kuukautiskierto ei ole vaikuttanut haluihin koskaan mitenkään. Olen aina ollut kohtuullisen halukas suhteessa (sinkkuna en halua) ja nyt siis on tullut vielä lisää haluja ja kestävyyttä.  

Kyllä minullakin vielä tuossa iässä (48v) halut hyrräsi, mutta ei kyllä ollut vaihdevuodetkaan alkaneet. Alkoivat vasta yli 50v ja silloin kyllä halut hävisi kokonaan. Vaihdevuosioireet oli muutenkin niin rajut (yöunet hävisi kokonaan, jatkuvat kuumataallot yötä päivää, hiki vaan virtasi töissä pitkin naamaa ja sormista tippui vesi . Yöllä uin hiessä ja yöpaitaa piti vaihtaa vähän väliä, yöllä lakanat ja koko sänky märkänä jne.) vehkeet kuivui ja yhdynnät sattui ihan saatanasti, ja aina tuntui, että on virtsatietulehdus tulossa jne. Hain sitten hormoonikorvaushoidon ja oireet hävisi ja halut palasi, mutta kun lopetin hormoonien käytön, hävisi halutkin ja oireet palasi muutenkin, mutta sen verran lievinä, että niiden kanssa jotenkin pärjää. Nyt on vaihdevuodet kestäneet jo yli 10 vuotta, eikä loppua näy. Ilmoitin miehelle, että sänkyleikit on minun puolelta loppu (3 vuotta sitten) ja että mies voi halea ne huvit muualta, jos niitä kapaa. 

Vierailija
30/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

45-50v. tuli mahdoton kausi, jolloin halut olivat kovemmat kuin koskaan. Olen siis aina tykännyt seksistä ja arvostanut seksuaalisuutta ennenkin, mutta vielä siihenkin lisäys.

Sitten vähän viidenkympin jälkeen halut normalisoituivat ja kk loppuivat kuin seinään 56v. iässä. Sitä ennen olivat säännölliset ja molemmissa munasarjoissa oli toimintaa vielä 54v. iässä, kun kävin ultrassa, ehkäisyä piti käyttää. 

Vaihdevuosioireita on ollut hyvin vähän, vain muutamia kuumia aaltoja eli olen vahvasti plussan puolella, kun migreenit ovat loppuneet kokonaan ja halut ovat lähes ennallaan. Harrastan paljon sooloseksiä, että limakalvot pysyisivät hyvänä enkä ole tarvinnut voiteita. Seksiä ja läheisyyttä on myös parisuhteessa paljon.

Vierailija
31/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on halut merkittävästi lisääntyneet. Haluan niin omaa miestäni kuin myös muita miehiä paljon (tätä ei aiemmin tapahtunut käytännössä koskaan). Elämänlaatu on parantunut merkittävästi ja energiatasot tämän myötä nousseet ja on kyllä ihan hirveetä, jos tämä on vain joku väliaikainen vaihe :(

Lisään tähän vielä, että olen siis vasta 47 v. eikä varmaankaan varsinaiset vaihdevuodet ole vielä menossa, mutta selkeitä oireita kuitenkin jo.

Vierailija
32/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4kymppisenä oli kovat himot ja halut. Sitten tasaantui. Menkat loppui 53v. Nyt olen 56v ja harvoin panettaa kunnolla. Mikä on harmi koska haluan haluta. Kerran viikossa on kyllä hyvää seksiä. Mies on minua vanhempi mutta kaikki ok. Nukun huonosti ja kroppaa kolottaa ym ja ihan selvästi on estrogeenivajetta. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Hormonikorvaushoito auttaisi moneen asiaan. 

Kokeile runsasta sooloseksiä, se auttaa kuivuuteen ja haluihin ja myös unettomuuteen. Usein jos en ole saanut unta (nuorempanakin) orgasmin saaminen tuo unen.

Vierailija
33/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvisin noista vuosista ilman oireita. Mieheni on lääkäri ja lääkiksessä hän oppi, että noin 25% naisista on ns miehinen seksuaalisuus ja hän kuulemma sai sellaisen.😂 Oikeesti, mun mies on hyvä tyyppi ja haluan häntä edelleen. 

Halujen taso ei ole vakio, sen pinta vaihtelee läpi elämän. Vaihdevuodet on vain yksi vaihe elämässä kuten moni muukin asia. Suurimmassa osassa pitkiä parisuhteita on aikoja, sairautta, lasten syntymää, jne. jolloin halujen pinta vaihtelee, ja uskon myös, että kun on oikean ihmisen kanssa siihen hyvän olon tunteeseen haluaa palata. 

Vierailija
34/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hieman väheni, mutta ei paljoa. En ole aivan varma johtuuko se täysin minusta. Miehen libido on mennyt alaspäin, ja totta kai se vaikuttaa, jos miestä ei niin kauheasti kiinnosta. 

Vierailija
35/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45-50v. tuli mahdoton kausi, jolloin halut olivat kovemmat kuin koskaan. Olen siis aina tykännyt seksistä ja arvostanut seksuaalisuutta ennenkin, mutta vielä siihenkin lisäys.

Sitten vähän viidenkympin jälkeen halut normalisoituivat ja kk loppuivat kuin seinään 56v. iässä. Sitä ennen olivat säännölliset ja molemmissa munasarjoissa oli toimintaa vielä 54v. iässä, kun kävin ultrassa, ehkäisyä piti käyttää. 

Vaihdevuosioireita on ollut hyvin vähän, vain muutamia kuumia aaltoja eli olen vahvasti plussan puolella, kun migreenit ovat loppuneet kokonaan ja halut ovat lähes ennallaan. Harrastan paljon sooloseksiä, että limakalvot pysyisivät hyvänä enkä ole tarvinnut voiteita. Seksiä ja läheisyyttä on myös parisuhteessa paljon.

Tarkennus tähän vielä eli halut "lähes ennallaan" ei tarkoita, että en haluaisi seksiä yhtä usein kuin ennenkin (haluan aina, koska se tekee hyvää), vaan sitä, että orgasmin saaminen kestää hiukan kauemmin kuin ennen. Kyse ei ole pitkästä ajasta, mutta muutoksesta silti. Ennen tulin hyvin herkästi ja nopeasti, jos kaikki tehtiin minua kiihottavalla tavalla, piti pitää taukoakin siksi.

Vierailija
36/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hieman väheni, mutta ei paljoa. En ole aivan varma johtuuko se täysin minusta. Miehen libido on mennyt alaspäin, ja totta kai se vaikuttaa, jos miestä ei niin kauheasti kiinnosta. 

Jatkan: nyt vasta luin ketjun. Kyllä minullakin halut oli korkeammat kuin ikinä, kun olin 45-50 v. Mutta minä vastasin itse kysymykseen yllä eli varsinaisiin vaihdevuosiin. Menopaussi oli oli 53 v. Ja sen jälkeen on tullut muutosta.

Vierailija
37/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joillakin voi halut lisääntyä. Heitän naisena kuitenkin ajatuksen että onko se todellista vai psyykkistä taistelua vanhenemista vastaan? Että en voi olla vanha koska tekee mieli miestä aina vaan? 

Uskon vahvasti, että kyse on juuri tästä, omasta asenteesta. Olen vanha, mun ei enää tarvitse haluta.  

Vierailija
38/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähentyneet kokonaan ja kun itselläni on tarpeita, olen miessika! Naiset ovat todella itsekkäitä. 

Niin, ja sitten kun sinulla ei enää seiso mutta vaimollasi on tarpeita ja hänen on pakko käydä vieraissa, hän on naissika! Naiset ovat todella itsekkäitä.

Vierailija
39/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halut omaa mieheen loppui kokonaan. Eron myötä halut nousi taivaisiin

Tämä.

Vierailija
40/160 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe usein yksinkertaistetaan liikaa, vaikka on monimutkainen kokonaisuus. Vaihdevuosihalukkuuteen vaikuttavat varmasti: 

-kuinka paljon nainen on halunnut ennen vaihdevuosia. Hyvin halukkaalta naiselta halut tuskin kokonaan lähtevät

-kuinka tärkeänä nainen on kokenut sukupuolielämän. Jos on kokenut tärkeänä, on varmasti halukas panostamaan siihen myös vaihdevuosiaikana

-kuinka laadukas sukupuolielämä on ollut

-kuinka pahoja muut oireet ovat. Täysin ymmärrettävää on, että jos vaihdevuodet tuo mukanaan esim. vaikean unettomuuden, tämä voi vaikuttaa asiaa.

Kyllä ensisijainen haluihin vaikuttaja on nimenomaan hormonit ja niiden vähentyminen. Monelle halukkaalle ja seksielämää erittäin tärkeänä pitävälle naiselle tulee ikävänä yllätyksenä se kun halut häviävät. Ei vain halua vaikka kuinka haluaisi haluta.