Naisen vaihdevuodet - kumpi näistä myyteistä on todennäköisempi?
Vaikka olenkin mies, rohkenen lähettää kysymyksen liittyen naisten vaihdevuosiin, koska niillä on yhtymäkohta myös omaan elämääni (olen 46 ja vaimoni 48). Olen keskustellet vaimoni ja muutaman naispuoleisen ystäväni kanssa paljon vaihdevuosien vaikutuksista libidoon ja vaimo puolestaan keskustellut samasta aiheesta useammankin ystävättären kanssa. Yllättävä havainto on se, että naiset tuntuvat raportoivan hyvin päinvastaisista muutoksista. On niitä, joilta libido on kadonnut käytännössä totaalisesti, mutta toisaalta näyttää olevan paljon myös niitä, joilla libido on päinvastoin voimistunut paljon. Esim. omalla vaimollani on käynyt näin ja tämä on hyvin hämmentävää minulle.
Mukava olisi kuulla tähän vaihdevuosi-ikäisten naisten havainnoista omaan libidoon liittyen? Kumpi muutos näistä on yleisempi ja mistä voi johtua, että kehitys voi mennä päinvastaiseen suuntaan?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on halut merkittävästi lisääntyneet. Haluan niin omaa miestäni kuin myös muita miehiä paljon (tätä ei aiemmin tapahtunut käytännössä koskaan). Elämänlaatu on parantunut merkittävästi ja energiatasot tämän myötä nousseet ja on kyllä ihan hirveetä, jos tämä on vain joku väliaikainen vaihe :(
Lisään tähän vielä, että olen siis vasta 47 v. eikä varmaankaan varsinaiset vaihdevuodet ole vielä menossa, mutta selkeitä oireita kuitenkin jo.
Vaihdevuodet alkaa yleensä jo 10 vuotta ennen menopaussia esivaihdevuosivaiheella. Eli kyllä käytännössä lähes kaikki 47-vuotiaat on tukevasti vaihdevuosissa.
Olisko todennäköisintä kuitenkin se, että jokainen kokee yksilöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien tavallisimpia oireita ovat hikoilu ja kuumat aallot, unihäiriöt, erilaiset psyykkiset oireet ja emättimen limakalvojen kuivuminen. Vaihdevuosien oireet ovat hyvin yksilöllisiä ja päättyvät yleensä viimeistään vaihdevuosien päätyttyä.
Muita vaihdevuosien mahdollisia oireita ovat muun muassa:
heikotus
huimaus
palelu
pahoinvointi
päänsärky
huonovointisuus fyysisen rasituksen aikana tai jälkeen
verensokerin säätelyhäiriöt
vatsan rasvakerroksen kasvu
rintakivut ja puristava tunne rinnassa
sydämen tykytys
nivel- ja lihaskivut
painonnousu
tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa
ummetus
virtsaamisvaivat ja virtsankarkailu.
Hikoilu ja kuumat aallot
Joutais pois ennen ku vaihdevuodet alkaa 😕
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu siitä onko nainen hormonikorvaushoidolla vai ei. Iso osa naisista saa hormonikorvaushoitoa vaihdevuosi-iässä ja silloin haluttomuusongelmaa ei välttämättä tule. Ne jotka menee luomuna kärsii todennäköisemmin haluttomuudesta.
Estrogeeni ei ole haluhormoni, joten tällaista vaikutusta ei ole muuten, paitsi jos haluttomuuden on aiheuttaneet vaihdevuosien fyysiset oireet kuten unettomuus tai kuivuus, jotka hormonikorvaus korjaa. Jos taas naisella ei ole ollut oireita vaihdevuosista mutta on haluton, ei hormonikorvaushoito auta haluttomuuteen.
Minulla halut lisääntyivät räjähdysmäisesti, kun tulin vaihdevuosiin. Ennen seksi ei kiinnostanut yhtään, mutta vaihdevuosien ansiosta alkoi kiinnostaa monta kertaa päivässä. Muista naisista en tiedä.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien tavallisimpia oireita ovat hikoilu ja kuumat aallot, unihäiriöt, erilaiset psyykkiset oireet ja emättimen limakalvojen kuivuminen. Vaihdevuosien oireet ovat hyvin yksilöllisiä ja päättyvät yleensä viimeistään vaihdevuosien päätyttyä.
Muita vaihdevuosien mahdollisia oireita ovat muun muassa:
heikotus
huimaus
palelu
pahoinvointi
päänsärky
huonovointisuus fyysisen rasituksen aikana tai jälkeen
verensokerin säätelyhäiriöt
vatsan rasvakerroksen kasvu
rintakivut ja puristava tunne rinnassa
sydämen tykytys
nivel- ja lihaskivut
painonnousu
tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa
ummetus
virtsaamisvaivat ja virtsankarkailu.
Hikoilu ja kuumat aallotJoutais pois ennen ku vaihdevuodet alkaa 😕
Toisaalta ne ei välttämättä aiheuta yhtään mitään tuollaista. Mulla vaan ensin vuodot tiheni, sitten alkoi tulla harvemmin, sitten loppui. Ei mitään tuollaisia oireita missään vaiheissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohonkin vaikuttaa se miten hyvin nainen on säilynyt. Jos nainen on ikänsä treenannut ja ollut aktiivinen, heillä halut tuppaavat lisääntyä. Liikunta vapauttaa niin paljon samoja hyvän olon hormoneja, kuin seksikin. Lisäksi mitä parempi fyysinen kunto, niin sitä enemmän haluaa olla aktiviinen joka puolella.
Jos taas nainen on kyninyt hiuksensa, ei ole vuosi kausiin treenannut tai pitänyt itsestään huolta vaan aktiviteetit ovat lähinnä olleet telkkaria herkkujen kanssa ja ovat lihoneet rumiksi kaskeloteiksi, niin näillä halutkin on aika lailla nolla.
Ei muuten pidä paikkansa. En tiedä onko tätä tutkittu, mutta teoriassa ylipainoiset naiset, ja varsinkin keskivartalolihavat, voisivat olla halukkaampia vaihdevuosi-iän jälkeen kuin muut. Keskivartalon rasvakudos kun on hormonaalisesti aktiivista, joten heillä erittyy vaihdevuosien jälkeenkin enem
Teoriassa hyvinkin mahdollista. Kiinnitin huomiota myös tuohon, että urheilevilla olisi korkeammat halut. Omalta kohdalta kyseenalaistaisin, onko tosiaan näin. Itselläni on ollut hyvin vaihtelevia kausia urheilullisuudessa, ja selkeästi seksi kiinnostaa enemmän sohvaperuna-kausina kuin salikausina. Tästä luulisi kyllä olevan tutkimustakin. En tiedä liittyykö hormoneihin vai ihan yleisesti siihen että joskus elämässä nautinnot on korostuneet enemmän ja joskus taas korostuu sellainen työssä ja urheilussa näkyvä ankaruus, joka ei ole niin seksuaalisesti herättelevää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aihe usein yksinkertaistetaan liikaa, vaikka on monimutkainen kokonaisuus. Vaihdevuosihalukkuuteen vaikuttavat varmasti:
-kuinka paljon nainen on halunnut ennen vaihdevuosia. Hyvin halukkaalta naiselta halut tuskin kokonaan lähtevät
-kuinka tärkeänä nainen on kokenut sukupuolielämän. Jos on kokenut tärkeänä, on varmasti halukas panostamaan siihen myös vaihdevuosiaikana
-kuinka laadukas sukupuolielämä on ollut
-kuinka pahoja muut oireet ovat. Täysin ymmärrettävää on, että jos vaihdevuodet tuo mukanaan esim. vaikean unettomuuden, tämä voi vaikuttaa asiaa.
Ei siihen halukkuuteen noin vain panosteta, sitä kuulostellaan. Jos on halukkuutta niin on halukkuutta. Naisen halukkuus useimmiten menee vähän hormonikierron mukaan tai muiden psyykkisten tekijöiden mukaan, onko esimerkiksi hyvässä parisuhteessa.
Omalla kohdalla halut loppui siinä esivaihdevuosien vaiheessa, kun alkoi kuukautiskierto pidentyä merkittävästi. Esivaihdevuosien alussa halut oli jopa kovemmat kuin koskaan, vähän kuin biologinen kello olisi käynyt ylikierroksilla että nyt vielä viimeinen mahdollisuus laittaa lapsi alulle, nyt seksiä ja paljon. Mulla ei tosin myös ole ollut 20 vuoteen kumppania tai seksiä miehen kanssa muutenkaan, joten en tiedä olisiko halut täysin loppuneet jos olisi ollut kumppani. Mutta näin sinkkuna oli vain helpotus kun panetukset loppui kokonaan ja miehistä ja seksistä haaveilemiset.
Mulle vv oli positiivinen kokemus. Eikä seksuaalisuus tai halut hävinneet, päinvastoin!
Minäkin mietin hormonikorvaushoidon vaikutusta. Jotkut täällä ovat kertoneet halujen lisääntyneen, osa taas vähentyneen tai loppuneen. Olisi mielenkiintoista kuulla, käytättekö hormonikorvaushoitoa? Tai käyttääkö ketkään vielä vaihdevuosien aikaan e-pillereitä, vaikuttaako ne jotenkin?
Mulla tuli "vaihdevuosioireina" räjähdysmäisesti lisääntyneet halut, siis joka päivä iltapäivisin. Joka päivä lähes kellolleen. Olen miettinyt onko tämä iltapäiväkahvi-idea tullut juuri siitä, että joillakin naisilla käy näin(kin erikoisesti).
Olen vähän tuumaillut sitä, että mulla on ollu matalat kortisolit iltapäivästä ja kun proget ja estrot on alenemassa, niin sitku iltapäivän kortisolifloppaus tulee, niin keho pyrkii kompensoimaan hormonitasapainoa tuottamalla lisää testosteronia, ja voila, siitä halut lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä off-topic, mutta kysyisin miten olette toimineet parisuhteessa, jos oikeasti on se tilanne, että nainen ei vaihdevuosista johtuen halua lainkaan. Tarkoittaako tämä automaattisesti miehelle selibaattia vai onko tuohon jotakin ratkaisua?
Nimim. Tuota vaihetta pelkäävä nelikymppinen nainen
Minulla olisi halut tallella (lisääntyivät vaihdevuosista jopa), mutta miehellä on testosteronivajaus ja hän on ollut jo jonkin aikaa täysin haluton. Olen nyt ollut jo muutaman vuoden siksi vastentahtoisessa selibaatissa. Pikkuhiljaa olen päättänyt erota, tämä tuntuu elinkautistuomiolta. Ja jos muka on niin kuin palstalla väitetään, että miehet haluavat vanhoinakin, mutta naisista muka moni ei enää, niin luulisi tällaisen halukkaan vanhemman naisen löytävän uuden miehen jostain.
Ollaan molemmat naisia, minä olen vaimoani +10 vuotta nuorempi. Minun vaihdevuodet tulivat aika aikaisin, kuukautiset loppuivat ennen kuin täytin 50, vaimolla taas vasta melkein kuusikymppisenä. Minulla on hormonikorvaushoito, hänellä ei. Viimeisten viiden vuoden aikana seksi on ollut aika vähäistä, välistä olematontakin, koska kummallakaan ei ole enää hirveästi haluja. Parempi toki näin kuin että toisen halut olisivat hirveästi kasvaneet ja toisen vähentyneet. Tiedä sitten johtuuko hormoneista, työkiireistä vai siitä, että tietää ettei toistakaan niin innosta. Varmaan vähän kaikista.
N52
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa, että "mieson vapaa hakemaan seksiä muualta". Mistä muualta? Missä on sellainen naisreservi, josta 50+ mies voi hakea seksiä, jonka ainoana tarkoituksena on miehen paineiden purku? Niin no joo, maksullisista toki. Mutta valtaosa omassa suhteessaan ilman seksiä jäävistä miehistä eivät sitä kyllä mistään muualta löydä/saa. Samanikäisistä naisista osa on haluttomia ja niistä halukkaista moni on parisuhteessa. Ja vaikka 50+ nainen etsisi pelkkää seksiä, niin silloinkin hän valikoi.
Onhan meitä halukkaita 50 - 60 v naisia. Meitä vaan haukutaan niin törkeästi, että ehkä sitä ei kukaan uskalla tuoda esiin. Katso vaikka palstalla parhaillaan olevasta Anne Kukkohovi -langasta. Siitä näet, että keski-ikäinen nainen, joka kertoo haluavansa seksiä, haukutaan ja häpäistään joukkovoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuohonkin vaikuttaa se miten hyvin nainen on säilynyt. Jos nainen on ikänsä treenannut ja ollut aktiivinen, heillä halut tuppaavat lisääntyä. Liikunta vapauttaa niin paljon samoja hyvän olon hormoneja, kuin seksikin. Lisäksi mitä parempi fyysinen kunto, niin sitä enemmän haluaa olla aktiviinen joka puolella.
Jos taas nainen on kyninyt hiuksensa, ei ole vuosi kausiin treenannut tai pitänyt itsestään huolta vaan aktiviteetit ovat lähinnä olleet telkkaria herkkujen kanssa ja ovat lihoneet rumiksi kaskeloteiksi, niin näillä halutkin on aika lailla nolla.
Huh, sinä projisoit taas omia tunteitasi naisiin niin kuin miehet aina tekevät.
Kaunis nainen = mies uskoo, ettäs nainen haluaa paljon seksiä, koska mies itse haluaa sitä naista.
Ruma nainen % mies uskoo, että se nainen ei halua seksiä, koska mies itse ei halua seksiä sen naisen kanssa.
Joskus pitää ihmetellä miesten älyllisiä kykyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin hormonikorvaushoidon vaikutusta. Jotkut täällä ovat kertoneet halujen lisääntyneen, osa taas vähentyneen tai loppuneen. Olisi mielenkiintoista kuulla, käytättekö hormonikorvaushoitoa? Tai käyttääkö ketkään vielä vaihdevuosien aikaan e-pillereitä, vaikuttaako ne jotenkin?
On myös vuotohäiriöpilleri, mutta sen käyttö on rajattua tietyille päiville.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu siitä onko nainen hormonikorvaushoidolla vai ei. Iso osa naisista saa hormonikorvaushoitoa vaihdevuosi-iässä ja silloin haluttomuusongelmaa ei välttämättä tule. Ne jotka menee luomuna kärsii todennäköisemmin haluttomuudesta.
Päinvastoin. Hormonikorvaushoitoa vie pois ikävät vaihdevuosioireet, mutta vähentää seksuaalista halua samoin kuin ehkäisypillerit tekevät. Luomuna olisi vaihdevuosista isommat halut, koettu on, mutta pakko käyttää estrogeenia muiden oireiden takia. Onneksi omat haluni ovat kuitenkin postin korvien välissä, eivätkä hormonaalisia.
Näin esivaihdevuosissa p4nettaa koko ajan. Tätä on kestänyt 3 vuotta, en tiedä jos jossain vaiheessa tilanne muuttuu.
N45
Ei muuten pidä paikkansa. En tiedä onko tätä tutkittu, mutta teoriassa ylipainoiset naiset, ja varsinkin keskivartalolihavat, voisivat olla halukkaampia vaihdevuosi-iän jälkeen kuin muut. Keskivartalon rasvakudos kun on hormonaalisesti aktiivista, joten heillä erittyy vaihdevuosien jälkeenkin enemmän haluun liittyviä hormoneita kuin muilla.