Jos perheessä toinen käy töissä ja toinen ei, kenelle kuuluu kotityöt?
Onko työssäkäyvällä mitään velvollisuuksia ja voiko hän aina vedota siihen, että käy töissä? (Oletetaan, että toinen hoitaa lapsia/on vastentahtoaan työtön tai hitto vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä).
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai sille jolla on enemmän aikaa kuuluu suurempi osa kotitöistä.
Höpön pöpön. Vain silloin, jos isompituloinen jakaa yhtä lailla rahansa, pienituloinen voi harkita aikansa jakamista. Muutoin fiksummin korttnisa pelaava tekee ajallaan ihan mitä haluaa
Ei koti voi olla kenellekään hotelli, jossa kaikki palvelut pelaa, eikä itse laita tikkua ristiin. Jos puoliso hoitaa pieniä lapsia kotona niin ei hän silti mikään orjatyövoima ole vaan tarvitsee myös vapaa-aikaa ja lepoa, joten töissä käyvä tekee iltaisin/viikonloppuisin oman osansa. Kyllähän työssä käyvät jaksaa silloinkin tehdä kotitöitä töiden jälkeen, kun kukaan ei ole niitä päivällä kotona tekemässä.
Miksi se työssäkävijä olisi lasten synnyttyä iltaisin niin väsynyt, ettei jaksaisi tikkua ristiin laittaa, vaan pitäisi töistä suoraan mennä nukkumaan.
Kyllä kotityöt kuuluu kaikille.
Mutta jos joku on terve ja esim työttömänä kotona, ja ei lapsia, niin joutaa kyllä silloin tekemään 80-90% kotitöistä.
Eikä koskaan pitäisi olla tilanneta, missä mies on työtön ja nainen työssäkäyvä. Tämä on luonnonvastaista loisimista: mies ei synnytä, imetä tai omaa primitiivistä hoivavaistoa ja yhteyttä jälkikasvuun, koska ei ole osa biologista lapsenrakennusprosessia
Elikkä kaikki naiset joiden nurkissa loisii työtön mieslapsi: oikea osoite tällaiselle miehelle on te- ja sosiaalitoimisto. Hedelmällinen nainen keskittykööt omaan hyvinvointiinsa vaan
Vierailija kirjoitti:
Jokainen siivoaa omat jälkensä. Sairasta jos panokumppanin ei tarvi oppia, että siivoaa omat jälkensä.
"Panokumppani" kuulostaa joltain homojen harrastukselta. Naisten ei todellakaan tarvitse "panna" harrastuksenaan
Yhteinen koti, yhteiset kotityöt.
Mun mielestä on ihan sairas ajatus, että sillä, että toinen tienaa enemmän voi ulkoistaa itsensä kotitöistä tai saada toisen tekemään enemmän. Ehkä se pienituloisempi on valinnut enemmän vapaa-aikaa eikä enemmän siivousaikaa?
Kyllä ne kuuluu mun mielestä enemmän sille joka on kotona, varsinkin jos se työssäkäyvä tekee vielä pidempää päivää kuin 8-16 tai on pitkät työmatkat ja vaikkapa tienaa vielä reippaasti, ja hänen tulojaan käyttää koko perhe. Täysin kohtuullista että kotona oleva silloin osallistuu huomattavasti enemmän kotitöihin. Näin meillä ainakin. Minä hoidan vauvaa kotona ja siinä sivussa menevät kotityötkin. Vauva seuraa kiinnostuneena kun pesen pyykkiä ja hänet voi ottaa mukaan moneen hommaan.
Kunhan molemmat panostavat tiukkaa ahkerointia 8h päivässä minimissään yhteiseen hyvään niin tarkemmalla sisällöllä ei ole väliä onko se työntekoa vai kotitöitä.
No lookigesti se joka on himassa, siivoa. Mutta jossain vaiheessa se alkaa ottaa pattiin ja toinen vähä ku olettaa että siivoot ja sttein siitä tulee riita ja avioero.
Jos kotona makailija hoitaa makailustaan huolimatta talouden nettomenoista 50% osuutensa niin kotityöt 50/50.
Jos töissä käyvä paikkaa hänen rahallista panostustaan niin kotimies sitten paikkaa töissäkäyvän kotityöosuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tietyissä määrin kuuluu molemmille. Jos on lasten kanssa kotona, sitten puoliksi, lasten kanssa oleminen on rankempaa kuin töissäkäynti. Terve työtön voi tehdä enemmän, mutta kaikki korjaavat omat jälkensä eikä kotona sikailla sen varjolla, että se työtön siivoaa. Sairauslomalaisen kohdalla riippuu, mikä on syy. Kaikista on omakohtaista kokemusta.
Pakko kommentoida että olet onnellinen kun sulla on niin helppo työ. Itse seuraan vierestä kiireisen yrittäjän arkea ja mulla on lasten kanssa sata kertaa helpompaa.
Riippuu miksi toinen on kotona. Jos on yhteisiä lapsia, silloin kotona olevan työ on niiden hoitaminen sillä välin kun toinen on töissä. Kotityöt pitää jakaa.
Mutta jos lapsia ei ole, silloin kotona oleva voi mielestäni tehdä kotityöt.
Molemmille. Tosin teen himaduuneja vain silloin, kun töiltäni jaksan.
M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Kotityöt kuuluu miehelle. Toisaalta, jos korona oleva on mies, niin sitten ero.
Kotona oleva mies ei voi synnyttää, vaikka kuinka ei pärjäisi työelämässä. Mutta sopii hyvin esim. jollekin toiselle miehelle, joka ei halua lapsia!
Entäpä jos mies jää työttömäksi lasten syntymän jälkeen. Tai no, pointtisi tuli selväksi.
Pariskunnat sopivat tuollaiset asiat keskenään, mutta kokemuksesta sanoisin että jos toinen ei tee kotitöitä siksi että käy töissä, niin tuskin tekee kotitöitä työttömänäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tietyissä määrin kuuluu molemmille. Jos on lasten kanssa kotona, sitten puoliksi, lasten kanssa oleminen on rankempaa kuin töissäkäynti.
No ei ole.
Terve työtön voi tehdä enemmän, mutta kaikki korjaavat omat jälkensä eikä kotona sikailla sen varjolla, että se työtön siivoaa. Sairauslomalaisen kohdalla riippuu, mikä on syy. Kaikista on omakohtaista kokemusta.
Muistetaan vain, että on miesten työt ja yhteiset työt, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Kummallekin. Se on kummankin koti. Ei ole mahdollista lykätä raskasta taakkaa kotona olevalle, että toinen koko ajan siivoaa tai kuuraa wc:tä, pyykkää, laittaa ruokia ja käy kaupassa yksin. Ellei ole itse sellainen luonnostaan.
Hä? Koko ajan siivoaa tai kuuraa vessaa ja pyykkää?? Kuinka paskaisesti muut oikein elää? Mä olen suurimman osan ajasta kotona, mies käy töissä. Minä hoidan 99% kotityöt enkä minä taukoamatta siivoa, pyykkää enkä hinkkaa vessaa, kyllä tämä koti siivouksen jälkeen pysyy aika kauan siistinä. Ja vessassakäynnit suoritetaan ihan siististi, ei niitä eritteitä lentele mihinkään. Myöskin elellään muutenkin normaalisti eli ei pyykkikonettakaan tarvi käyttää kuin silloin tällöin. Voisitko valaista mitä ihmettä tarkoittaa kokoajan siivoaminen ja kuuraaminen. No tietysti jos on jokin mania päällä mutta mä olen normaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai sille jolla on enemmän aikaa kuuluu suurempi osa kotitöistä.
Höpön pöpön. Vain silloin, jos isompituloinen jakaa yhtä lailla rahansa, pienituloinen voi harkita aikansa jakamista. Muutoin fiksummin korttnisa pelaava tekee ajallaan ihan mitä haluaa
Just joo.
Molempien tulisi olla yhteisvastuullisia. Voisi ehkä olla kieltämättä reilua, että ei-työssä käyvä siivoaisi aavistuksen enemmän, mutta jos lapsia on niin toiselle ei voi sysätä liikaa vastuuta kotihommista. Esimerkiksi niin, että työssä käyvä heittäytyy niin laiskaksi, että jättää omat tavarat lojumaan eikä kiinnitä huomiota omaan siisteyteen. Lasten jälkien siivoamisessakin voisi molemmat olla mukana jossain määrin, ainakin pitäisi kannustaa kaikkia korjaamaan _omat_ jälkensä. Siten se yleissiivouskin kuten imurointi on helpompaa. Aikaa menee kuitenkin ihan tollaseenkin paljon lapsiperheissä: imurointiin, ruuan laittoon, tiskaukseen, pyykeistä huolehtimiseen jne. Melkein työläämpää on kerätä kaikkien tavarat ennen imurointia kuin itse imurointi. Eli vastaus: kaikkien tulisi vastata pääosin omista tavaroistaan.
Jos on yhteisiä lapsia, niin lastenhoito on työ.