Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä vaurastumiseen

Vierailija
11.12.2024 |

Viime aikoina on keskustelupalstoilla haukuttu milloin hallitusta, milloin verottajaa, milloin työnantajia. Vähävaraiset ja jopa keskituloiset kokevat olevansa köyhiä ja haaveilevat vaurastumisesta. Silti aika harva vaurastuu.

Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?

Annan muutamia vinkkejä vaurastumiseen. On jokaisen oma asia, uskooko tai haluaako niitä soveltaa omaan elämäänsä, mutta ne toimivat. Kokemus on omakohtainen, sillä vielä kymmenen vuotta sitten elin itse kädestä suuhun köyhyysrajalla ennen kuin tajusin, miten vaurastutaan. Rahasta ei tarvitse nykyisin enää liiemmin murehtia. Jään pois työelämästä hyvissä ajoin ennen eläkeikää enkä aio nostaa tukia.

Tässä kootut neuvoni:

1. Älä ole kuluttaja. Vaurastuminen on hyvin epätodennäköistä, jos ostelet kaikkea turhaa ja haaveilet vain ostamisesta. Nykyisin melkein kaiken tarpeellisen saa käytettynä hyvin edullisesti. Älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.

2. Säästä vähintään 10-20 senttiä jokaisesta tienaamastasi eurosta. Tämä tarkoittaa menojen minimointia: irtisano kalliit kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Asu mieluiten kävelymatkan päässä palveluista. Muuta tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Älä matkustele, jos ei ole ihan pakko. Vähennä kalliiden kauppaostosten kulutusta (liha, juusto, mehut, alkoholi, tupakka). Tee ruoka alusta asti itse ja korjaa rikki menneet vaatteet ja tavarat itse. Jos et osaa, opettele.

3. Jos et pysty säästämään etkä vähentämään menojasi, hanki lisätuloja. Ihan sama, miten hankit. Kunhan hankit. Myy turhaa tavaraa kirppiksellä, rupea henkilökohtaiseksi avustajaksi (joista on huutava pula!) tai hanki jokin toinen keikka/osa-aikatyö, kerää ja myy marjoja, kerää pulloja... Kaikki keinot käyttöön. Jos et osaa mitään, ala opiskella uusia taitoja ja ota tavoitteeksesi työllistää itse itsesi. Muuten olet aina työnantajan armoilla.

4. Kerää itsellesi varakassa heti kun mahdollista. Tämä on todella tärkeää! 1000-2000 euroa korkeakorkoisella säästötilillä auttaa, jos jokin kodinkone hajoaa tai tulee muu tiukka tilanne eteen.

5. Aloita sijoittaminen heti kun säästössä on pienikin puskuri yllättäviä menoja varten. Aloita sijoittaminen heti - ei huomenna eikä ensi viikolla. Esim. Nordnetin sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto ja siellä voi sijoittaa kuluttomiin indeksirahastoihin 15 euron minimisummalla. Tee kuukausisäästösopimus, jonka avulla tililtäsi lähtee jokin sopiva summa automaattisesti sijoituksiin.

6. Aseta itsellesi tavoitteita: paljonko sinulla pitää olla säästössä ja sijoituksissa ennen eläkeikää? Muista, että raha tulee rahan luokse. Jos haluat vaurastua, korkoa korolle -efekti vaatii aikaa. Säännöllisellä kuukausisijoittamisella kerrytät vuosikymmenten aikana kunnon eläkepotin ja taloudellista turvaa myös esim. työttömyyden varalle. Etsi netistä korkoa korolle -laskuri ja leikittele summilla, niin ymmärrät, miksi sijoittaminen kannattaa. Opiskele sijoittamista, lue vaikka Seppo Saarion kirjat tai sijoitusblogeja. Niin me muutkin olemme oppineet.

7. Älä myy sijoituksiasi ennen kuin olet niiden puolesta vauras. Jos tarvitset enemmän käyttörahaa matkan varrella, hanki lisätuloja.

8. Älä missään nimessä ota pikavippejä. Vältä velkaantumista kuin ruttoa.

Ole hyvä.

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tämä vuonna laittanut noin 5200€ säästöön ja poikimaan. Keskimäärin 433€/kk.

Ja ihan kuukausipalkkainen työntekijä olen ja marraskuussa tuli vielä irtisanomislappu käteen. Odotan kyllä löytäväni uuden työn irtisanominajan aikana.

Yhteensä netto-omaisuutta on 50v ikään mennessä kertynyt (kiinteistöt mukaan laskettuna) noin 350 tuhatta. Suurin yksittäinen omaisuuserä on nykyisen asunnon puolikas jonka omistan. Lisäksi omistan puolet yhdestä sijoitusasunnosta, rahastoja ja suoria osakesijoituksia. Sijoituksista noin 60% on suomalaisiin arvopapereihin ja loput muualle Pohjoismaihin tai USA:han. Perittyä omaisuutta on noin 50 tuhatta, loput on itse puolison kanssa tehtyä. 

Hyvin säästetty! Paljon enemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Mulle tänä vuonna säästöön ja sijoituksiin noin 20 000 € eli melkein puolet nettotuloista. Ikää yli kymmenen vuotta vähemmän, mutta perässä tullaan. :)

Viisikymppisenä olisi tarkoitus jäädä "eläkkeelle" eli jatkaa työntekoa osa-aikaisesti harrastuspohjalta.

t: ap

Vierailija
122/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuu säästämään puolet??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asu mieluiten kävelymatkan päässä palveluista. Muuta tarvittaessa edullisempaan asuntoon.

Tässä on ristiriita kaupungissa.

Muuta pikkukaupunkiin. Ei tuo ole oikeasti Suomessa ongelma kuin ihan muutamassa suurimmassa kaupungissa. 

Tismalleen. Ei ole mitään järkeä asua kalliisti kaupungissa, jos vain on mahdollisuus muuttaa muualle.

Vierailija
124/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus ja hyviä vinkkejä. Sääståminen on ennen kaikkea opittu tapa vähän kuin kaiken hassaaminen. 

Asuminen maksaa, jos haluaa säästää kannattaa miettiä paljonko asumiseen laittaa. Jos asuu vuokralla niin vuokrataso on laskenut, vaihtamalla voi säästää.

Ja ennen kuin muuttaa isompaan ja kalliimpaan kannattaa tehdä realistinen budjetti ja miettiä paljonko remonttitarpeet maksavat vaikka seuraavan 10 vuoden sisällä. 

Kaikki suoratoistot, spotifyit, bookbeatit yms on ihan luksusta. Näitä palveluita kannattaa käyttää harkiten ja niitä ei kannata ottaa, jos ei säästäminen ja varapuskuri ole kunnossa. Samoin woltit, lehtitilaukset yms. 

Joku kirjoitti että leffassa käynti maksaa perheeltä 100e. Tähän muutama vinkki. Finnkinolla on säännöllisesti vitosella leffaan päiviä. Lisäksi Helsingissä esim. Malmitalolla/Vuotalolla yms pääsee paljon halvemmalla leffaan ja joskus on jopa ilmaispäiviä. 

Joi nämä vinkit eivät päde kaikkiin, mutta pointtina että tekemällä järkevämpiä ratkaisuja, säästää. Eli täytyy erottaa omastakin ajatuksesta, että ei VOI säästää ja ei HALUA säästää. 

Ja tärkein vinkki on a) selvittää minne rahat menee oikeasit, paljonko menee kauppaan. Ja kun tämä on tehty niin tekee budjetin. 

Vierailija
125/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyen ap:n kohtaan 1 (älä ole kuluttaja):

Eräässä sijoituskirjassa vaurastumisen määrän kaava oli tämän hetkisen tulotasosi ja egosi välinen erotus. 

Kuluttamista usein ajaa oma egomme. Haluamme hienomman auton tai uuden liimavaatesetin koska ajattelemme sen tekevän meistä parempia tai vievän meitä elämässä eteenpäin.  Tästä syystä tulojen kasvu ei useinkaan johda vaurauden kasvuun koska kulutus kasvaa samaatahtia tulojen kanssa. Kulutuksen hillitseminen 10-15% alemmalle tasolle on useimmille paljon helpompaa kuin kasvattaa nettotulojaan samalla summalla. Toki jos pystyy tekemään molemmat niin se on vielä parempi.

Toinen viisas ajatus kyseisessä kirjassa oli ymmärtää rikkauden ja vaurauden ero. Rikkaus on ulospäin näkyvää yltäkylläisyyttä, josta kirjassa käytettiin termiä entinen vauraus. Kun naapuri ostaa uuden ja kalliin veneen niin häntä on turha kadehtia hänen varallisuutensa takia koska hän on

Erittäin hyvin sanottu. Moni haaveilee elintason nostamisesta tappiin. Se on varma tapa tuhlata kaikki ansaitut rahat.

Kysymys on loppujen lopuksi pitkäjänteisyydestä ja suunnitelmallisuudesta. Jos rahat vain maagisesti katoavat tililtä heti kun sinne jotakin tulee, ei voi koskaan vaurastua. Jos osaa säästää mutta ei osaa sijoittaa, ei voi koskaan vaurastua. Helppoa mutta yksinkertaista.

Vierailija
126/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lotto, perintö tai huumekauppa ovat keinoja vaurastua. Työtä tekemällä ei vaurastu.

Riippuu työtuloista. Kaverini tienaa suuren yrityksen johtoportaassa yli puoli miljoonaa euroa joka vuosi. 

Jos ottaa nuorena tavoitteekseen että pääsee asemaan jossa saa yli puoli miltsiä palkkatuloa vuodessa niin todennäköisyys on hyvin lähellä nollaa.

Ilman mitään faktaa heitän että jos toimitusjohtajan hommia ei lasketa, niin käytännössä pitää olla johtoryhmätason dirika jossain Suomen top-30 firmasta jos haluaa palkkatuloa saada tuon verran. Isossakin firmassa on tuon verran ansaitsevia korkeintaan tusina tai kaksi ja kilpailu on kovaa. 

Sen sijaan on 100% todennäköisyys että halutessaan pystyy elämään vähän halvemmalla kuin mihin tulotaso antaisi myöden jos eläisi kädestä suuhun. 

Vierailija
127/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaa 5 miljoonaa ja sijoita . Älä koskaan osta mitään turhaa. Sijoituksissa osta ja pidä .

Vierailija
128/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaa 5 miljoonaa ja sijoita . Älä koskaan osta mitään turhaa. Sijoituksissa osta ja pidä .

Miksi just 5 milliä? Eikö vähempi riittäis? :p

Vierailija
129/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttamalla suomesta pysyvästi pois

Vierailija
130/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pystyyn miljardiluokan yritys, kuppaa valtiolta tukia satoja miljoonia, laita kaikki omaan taskuun. Muuta ulkomaille.

Vierailija
131/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman satasen saanut säästettyä vanhempainrahoista. En juo enkä polta. Nyt käytän 70 euroa hiustenleikkuuseen ja raitoihin ja sitten käyn taas vasta keväällä kampaajalla. Silti vähän mietityttää pitäisikö kuitenkin säästää tuokin summa.

Toisaalta toisi mielihyvää nähdä harmaan sotkun sijaan edustava tukka sekä on helpompi saada töitä jos näyttää siistiltä.

Onneksi olkoon, että olet saanut säästettyä edes jotakin. :)  Eikö puoliso tai joku ystävä voisi leikata ne hiuksesi? Itse ainakin laittaisin 70 € säästöön tai jopa mieluummin indeksirahastoon kasvamaan korkoa korolle.

Siis mulla on nuo säästöt jo indeksirahastoissa. Ehkä voisinkin sen 70 e laittaa myös säästöön, mutta haluan itsellenikin edes joskus jotain kivaa. Tukka nyt on sellainen josta en säästä, mutta siinä puhutaan kampaajakäynneistä joiden väli on kahdesta kolmeen kuukautta ja yleensä otan sen noin 40 euron leikkauksen. Sitten kun se tässä kasvaa pitemmäksi niin leikkaan sen sitten itse, mutta se myös haaroittuu nopeasti ja on nytkin aika kamala.

Vierailija
132/170 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee KAIKKI ruokaostokset vain ja ainoastaan KILOHINTOJEN perusteella. Vaikka olis minkälaisia "superhyper" pakkaushinta tarjouksia. Siitä pieni arjen alkupanos.

Mun suurimmat mokat on olleet juuri kilohintaostokset. Esim. salaatti ja juusto menevät aina pilalle kun syön niin pieniä annoksia kerralla ja olen ainoa joka noita taloudessa syö.

Mun kannattaa ostaa harvemmin kalliimpaa kuin usein "edullista" kun harva se kerta se "edulliseksi" ajateltu ostos on roskiksessa puoliksi pilaantuneena. Oliivi ja feta ovat mm. viddumaisia ostaa kun ei yksin saa menemään niitä purkillisia ajoissa. Tai perus kimpake edamia menee aina pilalle kun syön sitä kuitenkin niin harvoin. Kannattaa kuluttaa sen mukaan mikä on realistista.

Vierailija
133/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoittelen oman talouden hallinnassa sitä, että noin 60% nettotuloista menisi välttämättömyyksiin eli etupäässä joka päiväiseen elämään, ruokaan, laskuihin jne. 25% käytettäisiin iloa ja sisältöä tuoviin asioihin kuten omaksi iloksi tehdyt hankinnat, ulkonasyömiset, matkat jne. Ja 15% menisi säästöön. 

Ihmisen elämästä aika pieni siivu on niitä aktiivisia eläkevuosia, ja jos huono tuuri käy niin niitä ei välttämättä kerry ollenkaan jos elämänlanka sattuu katkeamaan jo ennen sitä. Sen vuoksi käytän tuon 25% siihen että nautin elämästä tässä ja nyt. Tuo 15% menee sitten tulevaisuuden turvaksi.

Ja jos aika sattuu jättämään minut ennen kuin pääsen eläkesäästöistä nauttimaan niin ainakin jää lapsille jotain perintöä. Siinä mielessä vanha hokema käärinliinan taskuista ei mielestäni pidä paikkaansa. 

Vierailija
134/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järkevää säästää siinä laajuudessa, että elämiseenkin jää rahaa. Tietenkin jos on pienituloinen, säästöön jää vähemmän, mutta tärkeintä onkin saada edes jotakin sukanvarteen. Kun opettelee olemaan vähään tyytyväinen, se onnistuu. Kasvispainotteinen ruokavalio ja alusta asti kokkaaminen (myös lounaseväät) auttaa jo paljon.

Vierailija
135/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin varustautunut, mutta tilanteen pitkittyessä ne säästöt ei riitä yhtään mihinkään. Ensin 300 päivää sairauslomalla ja sen jälkeen työttömyys. Aikamoinen potti pitää olla, jotta sillä pärjää tuollaisen yli.

Vierailija
136/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin varustautunut, mutta tilanteen pitkittyessä ne säästöt ei riitä yhtään mihinkään. Ensin 300 päivää sairauslomalla ja sen jälkeen työttömyys. Aikamoinen potti pitää olla, jotta sillä pärjää tuollaisen yli.

Etkö saanut sairauspäivärahaa? Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Kuulostaa aika erikoiselta.

Vierailija
137/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.

Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.

Vähän sama fiilis tuli itsellenikin aloituksesta, mutta pääviesti on toki hyvä: pitää kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Toki kansantaloudelle huono, jos kaikki vetää tämän överiksi. Kohtuus kaikessa; eletään nyt mutta varaudutaan huomiseen!

Vierailija
138/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saanut sairauspäivärahaa? Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Kuulostaa aika erikoiselta.

Tietysti sain, mutta summa on ihan naurettavan pieni. Ansiosidonnainen tällä hetkellä 1200 euroa ja kohta vielä vähemmän.

Vierailija
139/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti sain, mutta summa on ihan naurettavan pieni. Ansiosidonnainen tällä hetkellä 1200 euroa ja kohta vielä vähemmän.

Täh? Tuollahan elää jo herroiksi melkein kaikkialla paitsi ehkä päähesoissa! Paljonko olit säästänyt? Entä sijoittanut?

Vierailija
140/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.

Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.

Vähän sama fiilis tuli itsellenikin aloituksesta, mutta pääviesti on toki hyvä: pitää kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Toki kansantaloudelle huono, jos kaikki vetää tämän överiksi. Kohtuus kaikessa; eletään nyt mutta varaudutaan huomiseen!

Ei huolta. Suurin osa suomalaisista on niin pässejä, etteivät kuuntele kuitenkaan. Ne, joilla on älliä päässä, kuuntelevat ja varautuvat. Kohtuus kaikessa on silti hyvä opetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi