Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä vaurastumiseen

Vierailija
11.12.2024 |

Viime aikoina on keskustelupalstoilla haukuttu milloin hallitusta, milloin verottajaa, milloin työnantajia. Vähävaraiset ja jopa keskituloiset kokevat olevansa köyhiä ja haaveilevat vaurastumisesta. Silti aika harva vaurastuu.

Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?

Annan muutamia vinkkejä vaurastumiseen. On jokaisen oma asia, uskooko tai haluaako niitä soveltaa omaan elämäänsä, mutta ne toimivat. Kokemus on omakohtainen, sillä vielä kymmenen vuotta sitten elin itse kädestä suuhun köyhyysrajalla ennen kuin tajusin, miten vaurastutaan. Rahasta ei tarvitse nykyisin enää liiemmin murehtia. Jään pois työelämästä hyvissä ajoin ennen eläkeikää enkä aio nostaa tukia.

Tässä kootut neuvoni:

1. Älä ole kuluttaja. Vaurastuminen on hyvin epätodennäköistä, jos ostelet kaikkea turhaa ja haaveilet vain ostamisesta. Nykyisin melkein kaiken tarpeellisen saa käytettynä hyvin edullisesti. Älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.

2. Säästä vähintään 10-20 senttiä jokaisesta tienaamastasi eurosta. Tämä tarkoittaa menojen minimointia: irtisano kalliit kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Asu mieluiten kävelymatkan päässä palveluista. Muuta tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Älä matkustele, jos ei ole ihan pakko. Vähennä kalliiden kauppaostosten kulutusta (liha, juusto, mehut, alkoholi, tupakka). Tee ruoka alusta asti itse ja korjaa rikki menneet vaatteet ja tavarat itse. Jos et osaa, opettele.

3. Jos et pysty säästämään etkä vähentämään menojasi, hanki lisätuloja. Ihan sama, miten hankit. Kunhan hankit. Myy turhaa tavaraa kirppiksellä, rupea henkilökohtaiseksi avustajaksi (joista on huutava pula!) tai hanki jokin toinen keikka/osa-aikatyö, kerää ja myy marjoja, kerää pulloja... Kaikki keinot käyttöön. Jos et osaa mitään, ala opiskella uusia taitoja ja ota tavoitteeksesi työllistää itse itsesi. Muuten olet aina työnantajan armoilla.

4. Kerää itsellesi varakassa heti kun mahdollista. Tämä on todella tärkeää! 1000-2000 euroa korkeakorkoisella säästötilillä auttaa, jos jokin kodinkone hajoaa tai tulee muu tiukka tilanne eteen.

5. Aloita sijoittaminen heti kun säästössä on pienikin puskuri yllättäviä menoja varten. Aloita sijoittaminen heti - ei huomenna eikä ensi viikolla. Esim. Nordnetin sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto ja siellä voi sijoittaa kuluttomiin indeksirahastoihin 15 euron minimisummalla. Tee kuukausisäästösopimus, jonka avulla tililtäsi lähtee jokin sopiva summa automaattisesti sijoituksiin.

6. Aseta itsellesi tavoitteita: paljonko sinulla pitää olla säästössä ja sijoituksissa ennen eläkeikää? Muista, että raha tulee rahan luokse. Jos haluat vaurastua, korkoa korolle -efekti vaatii aikaa. Säännöllisellä kuukausisijoittamisella kerrytät vuosikymmenten aikana kunnon eläkepotin ja taloudellista turvaa myös esim. työttömyyden varalle. Etsi netistä korkoa korolle -laskuri ja leikittele summilla, niin ymmärrät, miksi sijoittaminen kannattaa. Opiskele sijoittamista, lue vaikka Seppo Saarion kirjat tai sijoitusblogeja. Niin me muutkin olemme oppineet.

7. Älä myy sijoituksiasi ennen kuin olet niiden puolesta vauras. Jos tarvitset enemmän käyttörahaa matkan varrella, hanki lisätuloja.

8. Älä missään nimessä ota pikavippejä. Vältä velkaantumista kuin ruttoa.

Ole hyvä.

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin varustautunut, mutta tilanteen pitkittyessä ne säästöt ei riitä yhtään mihinkään. Ensin 300 päivää sairauslomalla ja sen jälkeen työttömyys. Aikamoinen potti pitää olla, jotta sillä pärjää tuollaisen yli.

Etkö saanut sairauspäivärahaa? Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Kuulostaa aika erikoiselta.

Tietysti sain, mutta summa on ihan naurettavan pieni. Ansiosidonnainen tällä hetkellä 1200 euroa ja kohta vielä vähemmän.

Täh? Tuollahan elää jo herroiksi melkein kaikkialla paitsi ehkä päähesoissa! Paljonko olit säästänyt? Entä sijoittanut?

Herroiksi?? 

Vierailija
142/170 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin varustautunut, mutta tilanteen pitkittyessä ne säästöt ei riitä yhtään mihinkään. Ensin 300 päivää sairauslomalla ja sen jälkeen työttömyys. Aikamoinen potti pitää olla, jotta sillä pärjää tuollaisen yli.

Etkö saanut sairauspäivärahaa? Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Kuulostaa aika erikoiselta.

Tietysti sain, mutta summa on ihan naurettavan pieni. Ansiosidonnainen tällä hetkellä 1200 euroa ja kohta vielä vähemmän.

Täh? Tuollahan elää jo herroiksi melkein kaikkialla paitsi ehkä päähesoissa! Paljonko olit säästänyt? Entä sijoittanut?

Herroiksi?? 

Jos asuu omistusasunnossa landella, tuollainen summa riittää vallan hyvin elämiseen yhdelle ihmiselle. Eri asia, jos siinä on koko perheen tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.

Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.

Vähän sama fiilis tuli itsellenikin aloituksesta, mutta pääviesti on toki hyvä: pitää kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Toki kansantaloudelle huono, jos kaikki vetää tämän överiksi. Kohtuus kaikessa; eletään nyt mutta varaudutaan huomiseen!

Ei huolta. Suurin osa suomalaisista on niin pässejä, etteivät kuuntele kuitenkaan. Ne, joilla on älliä päässä, kuuntelevat ja varautuvat. Kohtuus kaikessa on silti hyvä opetus.

Mie aloitin säästämisen aikoinani pienipalkkaisena Nordnetin indeksirahastoihin, 50€/kk. Nykyään miulla on kymppitonneja siellä ja tuotto on ollut +80%. Totta kai 2020 rommasi, kun korona teki tepposet ja 2022 Putinin "erikoisoperaatio". Silti kuopista on noustu. Kannatti kuunnella viisaampia ja opetella sijoittamisen alkeet!

Vierailija
144/170 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyen ap:n kohtaan 1 (älä ole kuluttaja):

Eräässä sijoituskirjassa vaurastumisen määrän kaava oli tämän hetkisen tulotasosi ja egosi välinen erotus. 

Kuluttamista usein ajaa oma egomme. Haluamme hienomman auton tai uuden liimavaatesetin koska ajattelemme sen tekevän meistä parempia tai vievän meitä elämässä eteenpäin.  Tästä syystä tulojen kasvu ei useinkaan johda vaurauden kasvuun koska kulutus kasvaa samaatahtia tulojen kanssa. Kulutuksen hillitseminen 10-15% alemmalle tasolle on useimmille paljon helpompaa kuin kasvattaa nettotulojaan samalla summalla. Toki jos pystyy tekemään molemmat niin se on vielä parempi.

Toinen viisas ajatus kyseisessä kirjassa oli ymmärtää rikkauden ja vaurauden ero. Rikkaus on ulospäin näkyvää yltäkylläisyyttä, josta kirjassa käytettiin termiä entinen vauraus. Kun naapuri ostaa uuden ja kalliin veneen niin häntä on turha kadehtia hänen varallisuutensa takia koska hän on

Kiitos kirjavinkistä!

Vierailija
145/170 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän ketjun nostamisesta! En ollutkaan nähnyt aiemmin. "Älä ole kuluttaja." Parasta mitä olen vähään aikaan kuullut. 

Vierailija
146/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tämän ketjun nostamisesta! En ollutkaan nähnyt aiemmin. "Älä ole kuluttaja." Parasta mitä olen vähään aikaan kuullut. 

Hyvässä vai huonossa mielessä?

Vierailija
147/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 euroa on 20 euroa. Toi x5 niin saat 100e kuussa säästöön!

Vierailija
148/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tulee, mikä menee, ei voi vaurastua. Luonnonlaki.

Ota velkaa enemmän mitä ansaitset,vasemmiston ohje vaurastumiseen.

Vierailija
149/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nosto.

Vinkit ovat täyttä totta. "Rikkaat rikastuvat" ihan puhtaasti sen takia, että rahankäyttö on hallinnassa ja korkoa korolle -ilmiö on ymmärretty ja sitä toteutetaan. Jos tekee mieli vaurastua, pitää opetella ne tarvittavat rahataidot ja sijoittaa säästöjään. Muuten saa aina laskea senttejä ja valittaa Vauva.fissä tai lähiöbaarissa.

Useimmilla kyse on valinnasta. Meneekö oppi kaaliin vai haluaako elää niukasti tai muiden rahoilla?

Vierailija
150/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tulee, mikä menee, ei voi vaurastua. Luonnonlaki.

Ota velkaa enemmän mitä ansaitset,vasemmiston ohje vaurastumiseen.

Todettu "toimivaksi" eli hyväksi keinoksi päätyä persaukiseksi. :D

Vierailija
151/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puolisoni kanssa mennyt kahteen pekkaan rahaa ruokaan joulukuussa noin 150 euroa. Paljon vai vähän? Ollaan syöty varsin hyvin eikä olla ostettu lainkaan lihaa, kalaakin vain pari kertaa.

Vierailija
152/170 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puolisoni kanssa mennyt kahteen pekkaan rahaa ruokaan joulukuussa noin 150 euroa. Paljon vai vähän? Ollaan syöty varsin hyvin eikä olla ostettu lainkaan lihaa, kalaakin vain pari kertaa.

Mun mielestä vähän kahdelta ihmiseltä.

Vierailija
153/170 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se tosiaan toimii. Olen nyt loikoillut käytännössä lähes täysin oloneuvoksena pari kuukautta sijoitusteni ja säästöjeni turvin. Siksi, koska voin. Vaurastuminen antaa mahdollisuuksia tehdä pieniä irtiottoja elämässä.

Jatkan töitä hiihtoloman jälkeen.

Vierailija
154/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana.

Vierailija
155/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIJOITTAMISEEN.

LIITTYY.

AINA.

RISKI.

Ei se ole mikään vaurastumisautomaatti.

Vierailija
156/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy ottamaan velkaa niin se on paras tapa vaurastua kunhan ei käytä rahaa syömiseen Esim. Hallis Harkimo on ollut koko ikänsä suurissa veloissa. Samoin Trump

Ja minä. Kaikki sijoitettuna osakkeisiin, jo 25 vuotta.

Vierailija
157/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot hankinnat kannattaa tehdä fiksusti. Ostaa oman asunnon heti nuorena  kun vähänkään on mahdollista. Sellaisen jossa ei ole hirveän isot kulut, sijainti niin ettei myöskään työmatkakulut ole suuret. Mielellään vielä sellaisesta paikasta joka ei ole muuttotappioaluetta.

Autoon ei kannata tuhlata kovin paljon, ihan perustojota. Ei ökymersua tai bimmeriä isolohkolla.

Jos on vähänkään ylimääräistä rahaa niin ne kannattaa sijoittaa, ei lyhentää asuntolainaa. Kulutusluottoja ei kannata ottaa ikinä. Rahat lähtevät käyttötililtä paljon herkemmin kuin osakkeista, ainakin minulla. 

Oikeastaan näillä keinoilla olen ainakin omasta mielestäni ihan kohtalaisen varakas. 

Vierailija
158/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Aloita sijoittaminen hyvissä ajoin. Iskän varallisuudella on hyvä harjoitella.

2. Hanki hyvä työpaikka. Iskän kaverit voi auttaa.

3. Laita työttömyyskorvauksista 80% sijoituksiin niin voit elää korkotuloilla loppuikäsi. Jos ei onnistu niin iskä voi vipata.

4. Sijoita kaikki varasi eikä väliä mihin sijoitat. Saat isommat optiot ja voit elää niilläkin loppuikäsi. Jos ei onnistu niin... No, katso ohje kohdasta 3.

Vierailija
159/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras julkaisu vauvalla ikinä. Lukekaa ja sisäistäkää! Totta joka sana.

Vierailija
160/170 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein ja paras ohje sijoittamiseen mikä ohittaa kaiken muun.

Älä sijoita enempää kuin olet valmis häviämäään. Tämä on numero 1, 2 ja 3. Älä unohda tätä.