Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä vaurastumiseen

Vierailija
11.12.2024 |

Viime aikoina on keskustelupalstoilla haukuttu milloin hallitusta, milloin verottajaa, milloin työnantajia. Vähävaraiset ja jopa keskituloiset kokevat olevansa köyhiä ja haaveilevat vaurastumisesta. Silti aika harva vaurastuu.

Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?

Annan muutamia vinkkejä vaurastumiseen. On jokaisen oma asia, uskooko tai haluaako niitä soveltaa omaan elämäänsä, mutta ne toimivat. Kokemus on omakohtainen, sillä vielä kymmenen vuotta sitten elin itse kädestä suuhun köyhyysrajalla ennen kuin tajusin, miten vaurastutaan. Rahasta ei tarvitse nykyisin enää liiemmin murehtia. Jään pois työelämästä hyvissä ajoin ennen eläkeikää enkä aio nostaa tukia.

Tässä kootut neuvoni:

1. Älä ole kuluttaja. Vaurastuminen on hyvin epätodennäköistä, jos ostelet kaikkea turhaa ja haaveilet vain ostamisesta. Nykyisin melkein kaiken tarpeellisen saa käytettynä hyvin edullisesti. Älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.

2. Säästä vähintään 10-20 senttiä jokaisesta tienaamastasi eurosta. Tämä tarkoittaa menojen minimointia: irtisano kalliit kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Asu mieluiten kävelymatkan päässä palveluista. Muuta tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Älä matkustele, jos ei ole ihan pakko. Vähennä kalliiden kauppaostosten kulutusta (liha, juusto, mehut, alkoholi, tupakka). Tee ruoka alusta asti itse ja korjaa rikki menneet vaatteet ja tavarat itse. Jos et osaa, opettele.

3. Jos et pysty säästämään etkä vähentämään menojasi, hanki lisätuloja. Ihan sama, miten hankit. Kunhan hankit. Myy turhaa tavaraa kirppiksellä, rupea henkilökohtaiseksi avustajaksi (joista on huutava pula!) tai hanki jokin toinen keikka/osa-aikatyö, kerää ja myy marjoja, kerää pulloja... Kaikki keinot käyttöön. Jos et osaa mitään, ala opiskella uusia taitoja ja ota tavoitteeksesi työllistää itse itsesi. Muuten olet aina työnantajan armoilla.

4. Kerää itsellesi varakassa heti kun mahdollista. Tämä on todella tärkeää! 1000-2000 euroa korkeakorkoisella säästötilillä auttaa, jos jokin kodinkone hajoaa tai tulee muu tiukka tilanne eteen.

5. Aloita sijoittaminen heti kun säästössä on pienikin puskuri yllättäviä menoja varten. Aloita sijoittaminen heti - ei huomenna eikä ensi viikolla. Esim. Nordnetin sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto ja siellä voi sijoittaa kuluttomiin indeksirahastoihin 15 euron minimisummalla. Tee kuukausisäästösopimus, jonka avulla tililtäsi lähtee jokin sopiva summa automaattisesti sijoituksiin.

6. Aseta itsellesi tavoitteita: paljonko sinulla pitää olla säästössä ja sijoituksissa ennen eläkeikää? Muista, että raha tulee rahan luokse. Jos haluat vaurastua, korkoa korolle -efekti vaatii aikaa. Säännöllisellä kuukausisijoittamisella kerrytät vuosikymmenten aikana kunnon eläkepotin ja taloudellista turvaa myös esim. työttömyyden varalle. Etsi netistä korkoa korolle -laskuri ja leikittele summilla, niin ymmärrät, miksi sijoittaminen kannattaa. Opiskele sijoittamista, lue vaikka Seppo Saarion kirjat tai sijoitusblogeja. Niin me muutkin olemme oppineet.

7. Älä myy sijoituksiasi ennen kuin olet niiden puolesta vauras. Jos tarvitset enemmän käyttörahaa matkan varrella, hanki lisätuloja.

8. Älä missään nimessä ota pikavippejä. Vältä velkaantumista kuin ruttoa.

Ole hyvä.

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.

Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.

Eikö sua kiinnosta, että raha on samalla valtaa, ja mitä enemmän rahaa sulla on sitä enemmän valtaa sulla myös on muita ihmisiä kohtaan

Vierailija
82/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käärinliinoissa ei ole taskuja" on kyllä typerin latteus, jota nämä yhteiskunnan saamapuolella olevat tykkäävät viljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ystävääni, jolla on vakituinen työpaikka ja bruttotulot reilusti yli 2000 € kuukaudessa. Ei kuulemma jää mitään sijoitettavaksi. Tiedän, että sama ihminen ostelee jatkuvasti uusia vaatteita itselleen ja käy miehensä kanssa ulkomailla ja keikoilla. Silti pitää koko ajan narista, etteivät rahat riitä.

Joillekin ei vain mene jakeluun, että ensin säästetään, sitten katsotaan, mitä jää huvituksiin.

Joillain on tapana valitella rahoja, vaikka laittaisivatkin osan säästöön. Kannattaa suhtautua varauksella. Itsekin käyn joskus ulkomailla, mutta en koskaan maksa itse matkustelua. 

Vierailija
84/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tulee, mikä menee, ei voi vaurastua. Luonnonlaki.

Aina voi kuluja karsia. Syö vaikka vähemmän? Tuskin on posket vielä lommolla tai sixpack näkyvissä?

Vierailija
85/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisestäkään ei voi karsia loputtomiin. Pitää olla kekseliäisyyttä, jos meinaa hankkia lisätuloja. Sillä tavoin jää myös sijoitettavaa.

Vierailija
86/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan niitä sijoituksia on myydä että saa kulut maksettua ja lapsille ruokaa. Hyväpalkkaista työtä ei niin vaan nyt löydä . Yli 20 vuotta olin yrittäjänä joka loppui vuosi sitten . Sijoituksilla joutuu elämään . Osakesalkku pienentynyt 150 tuhannesta 80 tuhanteen . 

Vierailija
87/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan niitä sijoituksia on myydä että saa kulut maksettua ja lapsille ruokaa. Hyväpalkkaista työtä ei niin vaan nyt löydä . Yli 20 vuotta olin yrittäjänä joka loppui vuosi sitten . Sijoituksilla joutuu elämään . Osakesalkku pienentynyt 150 tuhannesta 80 tuhanteen . 

Onko pakko myydä? Jos olet rahastosijoittaja, silloin on. Osinkosijoittajana ei ole, koska osingot kilahtavat tilille ilman että mitään joutuu myymään salkusta. Vaatii tietenkin jo jonkin verran pääomaa, että osinkotuotto on riittävä.

Vierailija
89/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
90/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esa Juntunen: Vaurastu viisaasti

Eka vinkki, lainaa kirjastosta, älä osta. Säästyy sekin raha. 

Vierailija
91/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lopulta järkeä kerätä elämä rahaa ja kuolla sitten pois tili täynnä?

Vierailija
92/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä vinkkejä, mutta puhut vaurastumisesta. Nostaisin sijoittamisen ensimmäiseksi. Sijoittaminen pitää mieltää samanlaiseksi pakolliseksi kuluksi kuin vuokra, sähkö jne. Silloin se tulee tehtyä. Ja rahat sijoituksiin heti kun tulee palkka. Sijoittamista pitää jatkaa säännöllisesti vaikka pörssikurssit tippuu, kiität itseäsi muutaman vuoden päästä kun nousukausi alkaa, olet ostanut halvalla.

Paitsi, jos käy niin hullusti, että yritys menee konkkaan, jolloin menettää kaiken. Näinhän kävi esim. Talvivaaraan sijoittaneille.

Vierailija
93/170 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoittaa mitään, joten oikeasti köyhälle vinkeistäsi ei ole hyötyä. Vinkkisi ovat muutenkin ihan yleistietoa. Itse en tosin ajattele, että elämä alkaa sitten eläkkeellä ja siihen asti kitkutetaan. 

Vierailija
94/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä vinkkejä, mutta puhut vaurastumisesta. Nostaisin sijoittamisen ensimmäiseksi. Sijoittaminen pitää mieltää samanlaiseksi pakolliseksi kuluksi kuin vuokra, sähkö jne. Silloin se tulee tehtyä. Ja rahat sijoituksiin heti kun tulee palkka. Sijoittamista pitää jatkaa säännöllisesti vaikka pörssikurssit tippuu, kiität itseäsi muutaman vuoden päästä kun nousukausi alkaa, olet ostanut halvalla.

Paitsi, jos käy niin hullusti, että yritys menee konkkaan, jolloin menettää kaiken. Näinhän kävi esim. Talvivaaraan sijoittaneille.

Ei kai kukaan ole niin tahvo, että sijoittaa kaikki rahansa yhteen firmaan? :D  Indeksisijoittaminen tai osakepoiminta tarkoittavat sitä, että riskiä hajautetaan. Jos yksi yritys menee konkkaan, se ei tunnu paljoa missään, jos on sijoittanut kymmeniin muihinkin.

Vierailija
95/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha auttaa.

Vierailija
96/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lopulta järkeä kerätä elämä rahaa ja kuolla sitten pois tili täynnä?

Onko mielestäsi parempi kituuttaa pienellä eläkkeellä, kun hinnat nousevat? Tuolla asenteella joudut aina laskemaan pennosia.

Vierailija
97/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoittaa mitään, joten oikeasti köyhälle vinkeistäsi ei ole hyötyä. Vinkkisi ovat muutenkin ihan yleistietoa. Itse en tosin ajattele, että elämä alkaa sitten eläkkeellä ja siihen asti kitkutetaan. 

Jos nuo vinkit ovat yleistietoa, miksi sitten Suomessa koko ajan valitetaan, etteivät rahat riitä mihinkään?

Toimeentulotuella eläminen on ihan oma juttunsa. Siihen pisteeseen päätynyt on jo ryssinyt asiansa todella pahasti. Silti siitäkin suosta on mahdollista nousta, jos vain töitä löytyy.

Vierailija
98/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niin tahvo, että sijoittaa kaikki rahansa yhteen firmaan? :D  Indeksisijoittaminen tai osakepoiminta tarkoittavat sitä, että riskiä hajautetaan. Jos yksi yritys menee konkkaan, se ei tunnu paljoa missään, jos on sijoittanut kymmeniin mui

Totta. Ei kaikkia munia samaan koriin.

Vierailija
99/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tavoitteena myös vaurastua, olen joskus 25 vuotiaana alkanut tekemään tekoja sen eteen että vaurastuisin. Nämä asiat minä olen tehnyt unelmani eteen.

- Otin pienen asuntolainan ja asuntoni on pieni. Olen siis pian velaton ja asumiskulut on pienet.

- Sijoitan tai maksan asuntolainaa pois kuukaudessa noin 1000e ja bruttotuloni ovat tällä hetkellä noin 3600e/kk.

- Ostan kaupasta edullisempia tuotteita enkä myöskään osta mitään turhaa.

- Auto millä ajan on edullinen ja sillä on arvoa ehkä noin 1000e. Ajan autolla niin pitkään ennen kuin siihen tulee isompia remontteja. Autoon en laita isoja summia rahaa kiinni. 

- En käytä alkoholia enkä käy yleisötapahtumissa. Elämäni ei ole tylsää vaan nautin pelaamisesta ja omasta rauhasta.

Olen nyt 34 vuotias, asuntolainan olen maksanut pois 2-3 vuoden päästä. Tavoitteena minulla on että 50 vuotiaana poistuisin työelämästä asumaan esim espanjaan ja eläisin osingoilla ja sijoituksilla. Lapsia en tee koska lapset vie rahaa enkä oikein nauti lasten hoitamisesta sekä ne rajoittaa elämää liikaa. En ole koskaan seurustellut.

M34

Vierailija
100/170 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vinkki on se että elä ali varojesi, ne ketkä elää yli varojen niin he eivät rikastu koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän