Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autismin lisääntyminen huolettaa! Näin ei voi jatkua. Yhteiskunta romahtaa.

Vierailija
11.12.2024 |

Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.

Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70

https://www.kaypahoito.fi/nix03166

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineillä autismia nousee tosi paljon ja valtaosassa kyse on puhtaasti kasvatuksen puutteesta ja siitä, että teini on ominaiseen tapaan musta-valkoinen, valikoiva ja änkyröi. Ja kun rajoja ei ole koskaan ollut, niin sitten teini-iässä tilanne repeää ja keksitään autismin kirjo selitykseksi. Tottakai osa lapsista on haastavampia kuin toiset, mutta ei se aina ole autismia vaan normaalia luonne-eroja. Toiset on vaan luonnostaan "autistisempia" kuin toiset. 

Eli ilman kuria kasvaneet.

Älä nyt jaksa. Minä olen saanut 70-luvulla konservatiivisen kasvatuksen kovalla kurilla ja käyttäytymissäännöillä. Siis ihan millä mittapuulla tahansa tiukan kasvatuksen. Diagnooseina mulla on ADD ja Asperger. Toki nykyisin pääsääntöisesti käyttäydyn, mutta kyllähän se - neurotyypillisten mielestä - aina on poikkeavaa j

Juuri niin. Minä olen opettajavanhempien lapsi, jolla oli rajoitettu peliaika, vaatimus siivota oma huone, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaika ja muita vastaavia rajoja mutta silti minulla on asperger ja adhd.

Vierailija
102/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi autistisuvuissa ollaan niin kovia poikimaan?

Päinvastoin. Minun mielestäni ihmisten ylipäätään ei pitäisi lisääntyä. Olemme tuhoisa ja itsetuhoinen laji, jossa ei ole juurikaan muuta kuin syvää varjoisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Kennedy (taas) oikeassa. Rokotteet? Ja sitten nämä koronarokotteet jotka tappavat työikäisiä hamaan tulevaisuuteen! Sydänkohtauksia ja aivoverenvuotoja. Onko Kennedy tässäkin oikeassa? 🤔 

Ei ollut. Meillä ainakin suvussa näkee lähes satavuotiaillakin selkeää neurokirjoa. Ihan sukupolvelta toiseen periytyy.

Voisiko kyseessä olla luonne-erot?

Vierailija
104/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Kennedy (taas) oikeassa. Rokotteet? Ja sitten nämä koronarokotteet jotka tappavat työikäisiä hamaan tulevaisuuteen! Sydänkohtauksia ja aivoverenvuotoja. Onko Kennedy tässäkin oikeassa? 🤔 

Ei ollut. Meillä ainakin suvussa näkee lähes satavuotiaillakin selkeää neurokirjoa. Ihan sukupolvelta toiseen periytyy.

Voisiko kyseessä olla luonne-erot?

Ei voi.

Vierailija
105/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko miettinyt että ehkä autismin tilastollinen lisääntyminen johtuu siitä että autistit panee :D

Tunnen vain yhden autistin, eikä hän ole koskaan harrastanut seksiä.

Vierailija
106/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasuositukset joita THL antaa johtaa lihavuuteen ja muihin ongelmiin.

Vierailija
107/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaista. Yhdeltä sivustolta luin, että esim. palapelien kokoamisessa autismin kirjolla olevat voivat olla muita parempia. 

En usko, että nykyään heitä olisi sen enempää kuin ennenkään. Ennen ei vaan ollut diagnooseja.

Vierailija
108/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että autismi on aivojen kehityshäiriö, mutta te meinaatte, että sen saa kasvatuksella?

Vierailija
109/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko miettinyt että ehkä autismin tilastollinen lisääntyminen johtuu siitä että autistit panee :D

Ja?

Vierailija
110/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että autismi on aivojen kehityshäiriö, mutta te meinaatte, että sen saa kasvatuksella?

Se on. Neurologista erilaisuutta. Sitä _ei_ saa kasvatuksella eikä myöskään pois kurilla. Kyynisenä nihilistinä ja itsekin neurokirjoisena minulla on myös vahva epäilys, että ns kuntoutus  tuottaa pitkällä aikavälillä silkkaa hallaa. 

Vierailija
111/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineillä autismia nousee tosi paljon ja valtaosassa kyse on puhtaasti kasvatuksen puutteesta ja siitä, että teini on ominaiseen tapaan musta-valkoinen, valikoiva ja änkyröi. Ja kun rajoja ei ole koskaan ollut, niin sitten teini-iässä tilanne repeää ja keksitään autismin kirjo selitykseksi. Tottakai osa lapsista on haastavampia kuin toiset, mutta ei se aina ole autismia vaan normaalia luonne-eroja. Toiset on vaan luonnostaan "autistisempia" kuin toiset. 

Älä nyt jaksa. Minä olen saanut 70-luvulla konservatiivisen kasvatuksen kovalla kurilla ja käyttäytymissäännöillä. Siis ihan millä mittapuulla tahansa tiukan kasvatuksen. Diagnooseina mulla on ADD ja Asperger. Toki nykyisin pääsääntöisesti käyttäydyn, mutta kyllähän se

"Joo minä sain selkääni läksyjen teon hitaudesta ja jos tuli huono koenumero. Jopa liiallisesta kirjojen lukemisesta rankaistiin ja huone pistettiin palasiksi jos koettiin että olin liian omapäinen. Silti vaan olen asperger, lapsenikin on asperger tai kirjolla."

Olen aina ihmetellyt, miten tuollaisia vanhempia voi olla. Täällä vauvapalstalla saa välillä lukea lapsuusmuistoja, jotka vaikuttavat hyvin vierailta, kuin eri kulttuurista. Itsellä oma vanhempi oli se, joka mieluummin käytti vapaa-aikansa lukemiseen kuin kotitöihin ja painotti opiskelun tärkeyttä.

Vierailija
112/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa ihmiselle jolla on vain lieviä oppimisvaikeuksia voidaan asettaa kehitysvammadiagnoosi. Ihan liian heppoisin perustein siis.

Vierailija
113/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa ihmiselle jolla on vain lieviä oppimisvaikeuksia voidaan asettaa kehitysvammadiagnoosi. Ihan liian heppoisin perustein siis.

Höpö höpö. Keva-dg vaatii aina alle 70 äo:n. Mitkään hahmottamis- tai oppimisongelmat eivät sellaiseen oikeuta. 

Vierailija
114/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, että valtaosa tuonkin diagnoosin saaneista on väärin diagnosoituja?

Mikään tutkimustieto ei viittaa tuollaiseen. Päinvastoin, autismin kirjo on alidiagnosoitua, erityisesti naisilla. 

Oletko kuullut sellaisesta käsitteestä kuin arkijärki? Olen elänyt paljon kauemmin kuin mitä tämä hömpötysvaihe on Suomessa kestänyt. Tämä tulee menemään ohi.

Arkijärki pettää lähes aina kun pitäisi hahmottaa monimutkaisia kokonaisuuksia. Se soveltuu asioihin nouseeko aurinko myös huomenna jne.

Niinpä. Arkijärjen mukaan aurinko nousee ja laskee. Tiede taas kertoo että maapallo pyörii ja aurinko pysyy paikallaan. 

Vierailija
115/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä vain diagnosoidaan enemmän kuin ennen /nykyajan standardivastaus.

Aikuisten oikeasti: ei iso osa suomalaisista, etenkään miehistä, ole ollut sen epäautistisempaa ennenkään.

Elämme harhassa, että mielenterveysongelmien määrä on kasvanut. Siitä ei ole pienintäkään todistetta. Voimme kyllä päästä tutkimaan ennen eläneiden ihmisten kroppaa, mutta emme sitä, mitä mielessä liikkui.

Näin juuri. Eiköhän se kasvu johdu siitä, että ne tunnistetaan paremmin ja osataan diagnosoida.

Ei mitään kasvua mielenterveysongelmissa edes ole. Päinvastoin. Ennen 1990-lukua iso osa kansasta asui mielisairaaloissa.

Hoitolaitoksiin on piilotettu pois silmistä kaikki jotka eivät täytä normia. Osalle on tehty lobotomia, sterilisaatio, osa on lääkitty vahvasti oopiumilla tms. 

Vierailija
116/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos iso osa nuorista alkaa olla nepsyjä, niin armeijan varmaan täytyy alkaa ottamaan heitä sisään nykyistä enemmän.

Lääkkeitä pitäisi myös varastoida ja niiden saatavuudesta huolehtia. Ei siviilitkään pysy sovussa väestönsuojissa jos osa muuttuu hillittömiksi lääkkeiden loppuessa.

Miettikääpä sitä sodankäyntiä, jos nämä meidän tulevaisuuden toivot oikeasti joutuisivat rintamalle; Veeti on taas unohtanut kypäränsä jonnekin, Leevi ei voi syödä tarjolla olevaa ruokaa, koska se tuntuu väärältä suussa, Eino eksyy porukasta kun huomaa polun varressa erikoisen muotoisen kiven, Nico näyttää komentajalle keskaria ja sanoo, että sä et voi mua määrätä, Havu ahdistuu kun on niin toksinen ilmapiiri ja Noeille tulee paniikkikohtaus, kun ei saanut palata takaisin edelliseen leiriin tarkistamaan, että sammuttiko hän varmasti sen nuotion...

Tässä on kyllä perää. Nyky-yhteiskunta ei sovi ihmiselle yhtään sen paremmin kuin mitkään edeltäjätkään.

Viime vuosisadalla käytettiin ruumiillista kuritusta ja simputusta kasvatuskeinoina. Muotiin sopimaton peloteltiin sopimaan tai jollei totellut niin hakattiin. Hieman varakkaammat sentään piilottivat sopimattoman jälkikasvunsa hoitolaitoksiin, teettivät lobotomian tai huumasivat vahvoilla lääkkeillä. Kotirouville diapamia tai/ja drinkkejä, sotaveteraaneille heroiinia ja muille kipeille ja vaivaisille Hotapulveria.

Vierailija
117/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt jaksa. Minä olen saanut 70-luvulla konservatiivisen kasvatuksen kovalla kurilla ja käyttäytymissäännöillä. Siis ihan millä mittapuulla tahansa tiukan kasvatuksen. Diagnooseina mulla on ADD ja Asperger. Toki nykyisin pä

Sillä tavalla, että suvussani on ollut raakaa väkivaltaa. En ole kokenut murto-osakaan siitä mitä vanhempani elämäni aikana. Joten eräällä tapaa sekin oli onnistuminen.

Vierailija
118/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun tiede alkaa riidellä logiikan kanssa niin kuuluuko meidän silti uskoa siihen? Onko kyseessä silloin tiedeuskonto?

Vierailija
119/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ei ole laskettu mukaan aspergeria, joka tulee siirtymään luokituksessa tuonne autismin kirjon häiriöiden alle. Aspergeriin ei siis ikinä liity kehitysvammaa. 

On laskettu ja on jo siirretty

Ei ole siirretty Suomessa vielä, ihan just sain ite asperger-diagnoosin.

Onko sulla jotain lähdettä sille, että toi kolmasosa on tosiaan kolmasosa kaikista autisteista, mukaan lukien aspergerit? 

Uuden luokituksen käyttöönottoprojekti Suomessa 1.1.202331.12.2026. Tämän luokituksen tultua käyttöön uusia asperger-diagnooseja ei enää anneta. Vanhat säilyvät.

Tuon artikkelin kolmasosaan ei ole otettu aspergereita mukaan. Artikkeli on vuodelta 2023 ja lähteinä käytetty 2022 ja sitä vanhempia tutkimuksia, joten silloin ei ole vielä yhdistetty.

Vierailija
120/148 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja?

Suomeksi sanotaan "Entä sitten?"