Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen arvoliberaali. Kysymyksiä?

Vierailija
10.12.2024 |

Juu, tiedän että panen pääni herhiläispesään, mutta miksipä ei? Ei kiukuttelijat voi minulle mitään.

Kun vastaan netissä sellaisiin kysymyssetteihin missä kysytään arvoista, saan aina tulokseksi "erittäin liberaali". Tämä hämmästyttää minua, koska mielestäni edustan vain ihan normaaleja arvoja. Arvostan elämää, vapautta, tasa-arvoisuutta. Kuka ei?

Jos haluat kysyä minulta jotain, olen paikalla jonkin aikaa. Ehkä kaikki ymmärrämme sen jälkeen asioita paremmin. Lupaan vastata vakavissaan, tämä ei ole pelleilyä.

lib-ap.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulle väliä käyttääkö naapurisi kovia huumeita?

Ei oikeastaan. Toivon tietty että hän olisi tyytyväinen elämäänsä, enkä usko että addikti on, mutta en myöskään usko että voin juuri auttaa. 

lib-ap

Häiritseekö sinua melko realistinen skenaario, että hän murtautuu kellarikomeroosi ja varastaa polkupyöräsi saadakseen rahaa aineisiin?

Minua häiritsee enemmän täysin epäonnistunut päihdepolitiikka, joka on juurisyy epätoivoiseen varkauteen. Päihdepolitiikan pitäisi perustua tutkittuun näyttöön ja käytännön järkeen, ei johonkin epämääräisiin periaatekysymyksiin.

Terveisin toinen arvoliberaali.

Vierailija
62/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jokseenkin samaa mieltä. Mielestäni tiede ei kuitenkaan ole ainoa tapa hankkia tietoa, jossain mielessä paras, mutta ei ainoa. Kaikkia kokeita ei voida toistaa. Mitä mieltä olet muuten Popperin ja Deweyn ajatuksista asian tiimoilta, jos asiaa tunnet?

Mitä Popperin ja Deweyn ajatuksia tarkoitat?

Mikä muu kuin tiede on tapa hankkia tietoa? Mielestäni ei mikään. Muut tavat ovat lähinnä toiveajattelua.

lib-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi sun nimi vai miten?

Vierailija
64/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kolme pointtia käytössä?

Vierailija
65/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jokseenkin samaa mieltä. Mielestäni tiede ei kuitenkaan ole ainoa tapa hankkia tietoa, jossain mielessä paras, mutta ei ainoa. Kaikkia kokeita ei voida toistaa. Mitä mieltä olet muuten Popperin ja Deweyn ajatuksista asian tiimoilta, jos asiaa tunnet?

Mikä muu kuin tiede on tapa hankkia tietoa? Mielestäni ei mikään. Muut tavat ovat lähinnä toiveajattelua.

lib-ap

Mitä hain oli että falsifoitava tiede vs. amerikkalainen utilitarismi mutta jos jotain mutta näkökulmia tuli mieleen niin miksei niistäkin. 

Vierailija
66/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vieläkään ymmärtänyt, miten liberaalius ei 300 vuotta vanhan aatteena ole konservatiivista. Etenkin kun fasismi sun muut on paljon uudempia eli progressiivisia.

Tuon luulisi riippuvan olosuhteista. Nyt, kun vapauksismme joka nurkasta nakerretaan, on vaikea olla liberaali olematta konservatiivi.

Mitä te höpötätte? Konservatiivi on liberaalin vastakohta. Demokratian vastokohta on diktatuuri ja oikeiston vastakohta on vasemmisto. Ihan perustietoa. T. Eri

Liberaalin vastakohta on autoritääri. Konservatiivin vastakohta on radikaali. Esim. Churchill oli lib ja kons, Hitler aut ja rad

Vierailija
67/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lib-ap

Mitä hain oli että falsifoitava tiede vs. amerikkalainen utilitarismi mutta jos jotain mutta näkökulmia tuli mieleen niin miksei niistäkin. 

Tunnen vain utilitarismin, en "amerikkalaista utilitarismia". 

Tiede on falsifioitavissa, muuten se ei ole tiedettä. 

lib-ap

Vierailija
68/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan itseäni.

Nyt kun täällä selvästikin on ihan älykkäitä ja keskustelemaan kykeneviä ihmisiä, kysyn minäkin vuorostani kysymyksen.

Kysymykseni on tämä: Miksi sinä ET ole liberaali arvoiltasi? Mikä sinua vieroksuttaa vapauden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden ajatuksessa? 

Tämä on se mitä itse en ymmärrä: miten kukaan vastuullinen, oikeudentuntoinen, kunnon ihminen voisi vastustaa vapautta ja tasa-arvoa?

Ja tiedän että kiusaus vastata pelkällä alapeukulla on suuri, mutta alapeukuilla ei ole mitään arvoa. Ole hyvä ja vastaa sanoilla. Kiitän etukäteen! 

lib-ap

Vierailija
69/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis et ole liberaali, oi palstamamma/miesmamma?

Tämä ihmetyttä itseäni. Kiitos kun vastaat. Jos et vastaa, päättelen siitä, että sinulla ei ole mitään syytä olla olematta arvoliberaali, ja olen tyytyväinen. Siinä tapauksessa voit vain yläpeukuttaa.

lib-ap

Vierailija
70/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelenkö tästä että kaikki mammat ja miesmammat ovat liberaaleja?

Ihan loistavaa kuulla! Hienoa että jaamme kaikki nämä vapautta ja tasa-arvoa koskevat arvot!

lib-ap

Vierailija
71/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..mikä on arvoliberaali? 

-Kylmis

Vierailija
72/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tähän ei siis kukaan pysty tänään vastaamaan. Ei yllätä, mutta kiitos kaikille keskustelijoille, sain oikeastaan enemmän kuin odotin, ja ketjua ei edes poistatettu (!), mikä on suuresta keskisuureen kokoinen yllätys, ottaen palstan pskamoderoinnin huomioon.

Hauskaa iltaa kaikille, pus pus!

terveisin

lib-ap

Vierailija
73/132 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko feminismi mielestäsi tasa-arvoa mutta sovinismi jotenkin samaan aikaan ei?

Tähän löytyy vastaus vaikka ihan googlesta, et edes tarvi valistunutta lib-ap:tä tähän. Sovinismi on syrjintää, feminismi on tasa-arvon tavoittelua. 

Jos pelästyt naiseen viittaavaa osaa FEMinismissä, älä. 

lib-ap

Olet silkka niljake, kuinkas muuten.

Vierailija
74/132 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Lib sanot:  Tiesithän, että me kaikki olemme alkujaan somaleja?

Ihan alkujaan meidät loi Jumala. Hyväksyykö liberalismisi tämän tosiasian? Meille jotka uskomme tämä on aino totuus asiasta.

Vierailija
75/132 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit poistua.:)  Kaikki jotka julistavat olevansa 100 tai edes 95% jotain, ovat yleensä väärässä. Heillä on vain suuntaus josta pitävät, ihmisinä ovat yhtä monenkirjavia kuin se ns. seuraavakin mies.  Sellaisia me olemme: ihmiset, monien tuulien riepoteltavia, parhaatkin meistä.

On yksi totuus joka on iankaikkinen, ja meille uskoville se on; joulun hyvä sanoma.

Vierailija
76/132 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap hävisi? Olisin mieluusti vastannut tähän. 

T. Entinen liberaali 

Vierailija
77/132 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun maailman tuntuu vallanneen ajatus, että vähemmistöt haistakoon paskan, ja vain miljardööreillä on väliä, liberaalius on entistä tärkeämpää. 

Vierailija
78/132 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole mutta suvaitsen muidenkin mielipiteitä toisin kuin tuntemani arvoliberaalit.

Vierailija
79/132 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole mutta suvaitsen muidenkin mielipiteitä toisin kuin tuntemani arvoliberaalit.

Kun sanot että he eivät "suvaitse muiden mielipiteitä", tarkoitatko sillä, että he pyytävät perusteluja mielipiteille ja haluavat keskustella niistä, ja että he kertovat omat, eriävät mielipiteensä? Semmoinen on keskustelua. Se kuuluu asiaan.

Onko ongelmasi itse asiassa, että sinä et halua että sinun mielipiteitäsi haastetaan? 

Vierailija
80/132 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä ei mielestäni ole liberaali-kysymys. Ei sijoitu lib-kons-akselille. Onko nämä edes valinnaisia keskenään? Voisit myös kysyä kumpi on tärkeämpää, antaa rahaa yrityksille vai sormiväreihin. Keksi parempi kysymys.

lib-ap"

Kyllä sijoittuu. Arvokonservatiivit uskovat maan rajoihin ja siihen että verovaroin yritetään ylläpitää rajojen sisäpuolella olevaa yhteiskuntaa. Arvoliberaalit kokevat maailman yhtenä kokonaisuutena, jossa kaikki ovat samanarvoisia.

Niin ja raha on rajallinen resurssi. Jos sitä jakaa jonnekkin, on se toisaalta pois.

Yritä uudelleen. Vai onko moraalisesti liian vaikeaa?

Raha ei ole rajallinen resurssi. Sitä tehdään tyhjästä velkasuhteeseen ja voidaan tehdä rajattomasti. Luonnonvaroja on rajallinen määrä, joten pitäisi miettiä, että miten ne jaetaan (myös nykyisten ja tulevien kesken).